Yıl: 2015 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 601 - 615 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması

Öz:
Bu çalışmanın amacı yoğun çevresel risklere rağmen sürdürülebilir bir emniyet düzeyi ile faaliyetlerine devam eden Güvenilirliği Yüksek Örgütlerde öğrenme kabiliyetlerini ölçen bir ölçek geliştirmektir. Çalışmaya İstanbul Atatürk, Ankara Esenboğa, Antalya, Dalaman, İzmir Adnan Menderes ve Bodrum-Milas Havalimanlarında görev yapan 243 hava trafik kontrolörü katılmıştır. Kapsam geçerlilik analizi sonuncunda elde edilen 67 ifadeye temel bileşenler faktör analizi uygulanması sonucunda 18 maddeden oluşan ve "öğrenme odaklılık", "açık iletişim", "öğrenme desteği", "liderlik desteği" olarak adlandırılan dört alt boyut belirlenmiştir. Yapısal geçerliliği sınamak amacıyla yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen ki kare-serbetlik derecesi oranı olarak belirlenen 1.68<2 değeri model uyumunun iyi olduğunu göstermiştir. İç tutarlılığı belirlemek için yapılan iki yarı güvenilirlik testleri sonucunda Cronbach Alfa-0.90, Spearman Brown-0.71 ve Guttman-0.82 değerlerinin de yeterli olduğu belirlenmiştir
Anahtar Kelime:

Study of Organizational Learning Capability Scale for High Reliability Air Traffic Control Organizations

Öz:
The main purpose of this research is generating a scale to measure organizational learning capabilities of high reliability organizations which operate with intense environmental risks. Research sample consists air traffic controllers of İstanbul Atatürk, Ankara Esenboğa, Antalya, Dalaman, İzmir Adnan Menderes and Bodrum International Airports. Content validity examination resulted 67 items and principal component factor analysis applied to 243 valid questionnaires and specified constructional validity with 18 items, 4 main dimensions named as "learning focus", "open communication", "learning support" and "leader support". Furthermore, confirmatory factor analysis to test structural validity resulted good indis value as ?²/df=1.68<2. Reliability of scale analysis resulted as Cronbach Alfa-0.90, Spearman Brown-0.71 and Guttman-0.82 which are satisfactory
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bogue, B. (2009). How Principles Of High Reliability Organizations Relate To Corrections. Federal Probation, 73(3), 22-27.
  • C.Loehlin, J. (2004). Latent Variable Models An Introduction to Factor,Path, and Structural Equation Analysis. Mahwah,NewJersey: Lawrence Erblaum .
  • Chiva, R., Alegre, J., & Lapiedra, R. (2007). Measuring Organizational Learning Capability Among the Workforce. International Journal of Manpower, 28(3), 224-242.
  • Dibella, A. J., Nevis, E., & Gould, J. (1996). Understanding Organizational Learning Capability. Journal of Management Studies, 33(3), 361-379.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basın Yayım.
  • Eurocontrol, E. O. (2006). ESARR Advisory Material/Guidance Document Establishment of Just Culture Principles in ATM Safety Data Reporting and Assessment. Brüksel: European Organization For The Safety of Air Naviagation.
  • Goh, S. C. (2003). Improving organizational learning capability: lessons from two case studies. Learning Organization, 10(4), 216 - 227.
  • Gómez, P., Lorente, J., & Ramón Valle, C. (2005). Organizational Learning Capability: A Proposal of Measurement. Journal of Business Research (58), 715-725., 58(6), 715-725.
  • ICAO. (2005). Threat and Error Management (TEM) in Air Traffic Control . Montreal: International Civil Aviation Organization .
  • Karlene, R., & Bea, R. (2001). Must Accidents Happen? Lessons from High- Reliability Organizations. The Academy of Management Executive, 15(3), 70-79.
  • LaPorte, T., & Consolini, P. (1991). Working in practice but not in theory: Theoretical challenges of 'High-Reliability Organizations. Journal of Public Administration Research and Theory, 1(1), 19-47.
  • Lipshitz, R., Friedman, V., & Popper., M. (2007). Demystifying organizational learning. California: Sage Publications Inc.
  • Milton, N. (2010). The Lessons Learned Handbook Practical Approaches to Learning from Experience. Oxford: Chandos Publishing.
  • Perrow, C. (1984). Normal Accidents: Living With High Risk Technologies. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Reagans, R., & Zuckerman, E. W. (2011). Networks, Diversity, and Productivity: The Social Capital of Corporate R&D Teams. Organization Science, 4, 502- 517.
  • Reason, J. (1997). Managing the Risks of Organizational Accidents. Aldershot: Ashgate.
  • Rivard, P. E., Rosen, A. K., & Carroll, J. S. (2006). Enhancing Patient Safety through Organizational Learning: Are Patient Safety Indicators a Step in the Right Direction? Health Services Research, 41(2), 1633-1653.
  • Sagan, S. (1993). The Limits of Safety: Organizations, Accidents, and Nuclear Weapons. Princeton: Princeton University Press.
  • Silberstang, J., & London, M. (2009). How Groups Learn:The Role of Communication Patterns, Cue Recognition, Context Facility, and Cultural Intelligence. Human Resource Development Review, 8(3), 327-349.
  • Spector, M., & Davidsen, P. I. (2006). How can organizational learning be modeled and measured? Evaluation and Program Planning, 29(1), 63-69.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Truss, C., Mankin, D., & Kelliher, C. ( 2012). Strategic Human Resource Management. NewYork: Oxford University Press.
  • Vashdi, D. R., Bamberger, P. A., & Erez, M. (2013). (2013).Can Surgical Teams Ever Learn? The Role of Coordination Complexity and Transitivity in Action Learning. Academy of Management Journal, 56(4), 945-971.
  • Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1993). Sculpting the learning organization: Lessons in the art and science of systemic change . San Francisco: Jossey-Bass.
  • Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1996). In action: Creating the Learning Organization. Alexandria, VA: American Society for Training and Development.
  • Weick, K. E., & Sutcliffe, K. M. (2001). Managing the Unexpected: Assuring High Performance in an Age of Complexity. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Weick, K. E., Sutcliffe, K. M., & Obstfeld, D. (1999). Organizing for High Reliability: Processes of Collective Mindfulness. Drill Science: http://www.drillscience.com/DPS/Organizing%20for%20High%20Reliabilit y.pdf adresinden alınmıştır İnternet Kaynakları
  • "Devlet Hava Meydanları İşletmesi, Personel Sayısı-ATC Personel Sayısı" 05.02.2013.
  • http://www.dhmi.gov.tr/getBinaryFile.aspx?Type=14&dosyaID=992, 2013
APA Sekerli E, Taslak S (2015). Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması. , 601 - 615.
Chicago Sekerli Eyup Bayram,Taslak Soner Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması. (2015): 601 - 615.
MLA Sekerli Eyup Bayram,Taslak Soner Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması. , 2015, ss.601 - 615.
AMA Sekerli E,Taslak S Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması. . 2015; 601 - 615.
Vancouver Sekerli E,Taslak S Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması. . 2015; 601 - 615.
IEEE Sekerli E,Taslak S "Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması." , ss.601 - 615, 2015.
ISNAD Sekerli, Eyup Bayram - Taslak, Soner. "Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması". (2015), 601-615.
APA Sekerli E, Taslak S (2015). Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 601 - 615.
Chicago Sekerli Eyup Bayram,Taslak Soner Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 14, no.3 (2015): 601 - 615.
MLA Sekerli Eyup Bayram,Taslak Soner Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.14, no.3, 2015, ss.601 - 615.
AMA Sekerli E,Taslak S Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 14(3): 601 - 615.
Vancouver Sekerli E,Taslak S Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 14(3): 601 - 615.
IEEE Sekerli E,Taslak S "Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması." Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, ss.601 - 615, 2015.
ISNAD Sekerli, Eyup Bayram - Taslak, Soner. "Güvenilirliği Yüksek Hava Trafik Örgütleri İçin Örgütsel Öğrenme Kabiliyeti Ölçeği Geliştirme Çalışması". Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 14/3 (2015), 601-615.