Yıl: 2016 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 111 - 123 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma

Öz:
Günümüzde marka ve markalaşma kavramları giderek önem kazanmış, ürün ve hizmetlerin birer olmazsa olmazı halini almıştır. Bu durum marka değerinin hesaplanması gerekliliğini doğurmuştur. Modern işletmecilikte marka değerinin finansal bir performans ölçütü olarak kullanılmaya başlanması hisse senedi getirilerini etkileyip etkilemediği sorusunu gündeme getirmektedir. Bu çalışma, firmaların sahip oldukları marka değerlerinin hisse senedi getirilerinin üzerinde bir etkiye sahip olup olmadığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bunun için Brand Finance ve BİST'ten seçilen firmaların marka değeri ve hisse senedi getirileri dikkate alınarak panel regresyon analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak, marka değeri ile hisse senedi getirileri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

The Impact of Brand Value on Stock Returns: A Empirical Research on the BİST

Öz:
Brands and branding have come into prominence nowadays and become a must of products and services. This situation lead the need for calculation of brand value. Evaluation of brand value as a financial performance criteria in modern business brings if brand value has an impact on share earning into question. This study aims at presenting whether the brand value of a company affects the share earnings. For this, panel regression was performed considering the brand values and share earnings of companies selected from Brand Finance and İstanbul Stock Exchange. As a result, it was reached that there is a significant and positive relationship between brand value and share earning.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aaker, A. D. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value af a Brand Name. New York, USA: The Free Press, Macmillan Inc.
  • Aaker, A. D. (2009). Marka Değeri Yönetimi: Bir Marka İsminin Değerinden Yararlanmak. İstanbul: MediaCat Yayınevi.
  • Aaker, A. D. (2014). Markalama. İstanbul: MediaCat Yayınevi.
  • Akbulut, R., & Paksoy, M. (2007). Marka Değerini Etkileyen Faktörler: Seçilmiş Bazı Küresel İşletmelerde Marka Değeri İle Finansal Göstergeler Arasındaki İlişki. İktisat İşletme ve Finans, Cilt: 22, 123-132.
  • Alba, J. D., & David H. P. (2007). Purchasing Power Parity and Country Characteristics: Evidence from Panel Data Test. Journal of Development Economics. Vol. 83, No.1, 240-251.
  • Aydın, G. (2009). Tüketici Temelli Marka Değerinin Firmaların Finansal Performansı Üzerine Etkisi: Türkiye'de Bir Çalışma. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Baltagi, B.H. (2005). Econometric Analysis of Panel Data. England: Third Edition, John Wiley&Sons Inc.
  • Bursalı, O. B. (2007). Marka Değerinin Tespiti ve Denizli Tekstil Sektörü Üzerinde Uygulaması. Ankara: Doktora Tezi.
  • Bursalı, O. B., & Karaman, A. (2009). Yönetsel ve Finansal Açıdan Marka Değeri Denizli Tekstil Sektöründe Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Sayı 16.
  • Champniss, G., & Vila, F. R. (2012). Değerli Marka. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Clifton, R. (2014). Markalar ve Markalaşma. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Çakırer, M. A. (2013). Marka Yönetimi Ve Marka Stratejileri. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Çelik, A. E. (2006). Marka Değerleme. Muhasebe Finansman Dergisi, Sayı:31.
  • Ercan, M. K., Öztürk, M. B., Demirgüneş, K., Başcı E. S., & Küçükkaplan, İ. (2011). Marka Değerinin Tespiti. İstanbul: İMKB Yayınları.
  • Green, W.H. (2003). Econometric Analysis. New Jersey: Prentice Hall.
  • Gujarati, D.N. (2003). Basic Econometrics. 4th Ed. New York: McGraw Hill, 636-652, 2003.
  • Güllülü, U., Erciş, A., Ünal, S., Bilgili, B., & Gödekmerdan, L. N. (2008). Sigorta Hizmetlerin Marka Değeri ve Marka Güveni. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Gürbüz, A. O., & Erzincan, Y. (2008). Şirket Değerlemesi Klasik ve Modern Yaklaşımlar. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Gürsoy, C. T. (2014). Finansal Yönetim İlkeleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Haigh, D., & İlgüner, M. (2012). Marka Değeri. İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
  • Hausman, J. A. (1978). Specification Tests in Econometrics. Econometrica, 46(6), 1251- 1271.
  • Im, K.S., Pesaran, M.H., & Shin, Y. (2003). Testing for unit roots in heterogeneous panels. Journal of Econometrics, 115, 53-74.
  • Kapferer, J.N. (1992). Strategic Brand Management: New Approaches to Creating and Evaluating Brand Equity. New York: Free Press, Toronto: Maxwell Macmillan Canada.
  • Kaya, F. (2014). Paydaşların Şehir Markasına Yönelik Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi: Muğla İli Örneği. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Kaya, Y. (2002). Marka Değerleme Metodları ve Bu Metodların Kullanımında Sermaye Piyasası Mevzuatı Açısından Çıkabilecek Sorunlar, Yeterlik Etüdü. İstanbul: Sermaye Piyasası Kurulu Denetleme Dairesi.
  • Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, Measuring, Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing, Vol:57, No:1.
  • Kılıç, D. (2014). Sigara Tüketiminin Panel Veri Analizi: İngiltere İçin Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16/3, 128-142.
  • Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Lettau, M., & Ludvıgsonn, S. C. (2005). Expected Returns and Expected Dividend Growth. Journal of Financial Economics, Vol.76, 583-626.
  • Lewellen, J. (2004). Predicting Returns with Financial Ratios. Journal of Financial Economics, Vol.74, 209-235.
  • Örten, R., Kaval H., & Karapınar A. (2015). Türkiye Muhasebe Finansal Raporlama Standartları Uygulama ve Yorumları. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Özveren, M. (2008). İşletmelerde Değer Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Sevil, G., Başar M., & Çoşkun M. (2013). Finansal Yönetim II. Ankara: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Taşkın, Ç., & Akat, Ö. (2012). Marka ve Marka Stratejileri. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Tayşi, C. (2013). Marka Değerleme Yöntemleri ve Marka Değerinin Firma Değeri İçerisindeki Yeri. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Toksarı, M., & İnal, E. M. (2012). Tüketici Temelli Marka Değeri Ölçümü. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Türko, R. M. (1994). Finansal Yönetim. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları Ders Kitapları Serisi No:29.
  • Ünlü, U., Bayrakdaroğlu A., & Ege, İ. (2009). Hisse Senedi Endeks Getirileri ve Temettü Verimi: İMKB 100 ve S&P 500 Endeksleri Üzerine Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11 / 1, 143-158,
  • Wu, Jyn-Lin, & Hsiu-Yun, L. (2009). A Revisit to the Non-Linear Mean Reversion of Real Exchange Rates: Evidence from A Series-Specific Non-Linear Panel Unit-Root Test. Journal of Macroeconomics, 2009.
  • http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5648aa1904a0f2.86283295 (10.11.2015).
  • http://brandirectory.com/league_tables/table/top_turkey_100_2011 (Erişim Tarihi, 21 Eylül 2015).
  • http://brandirectory.com/league_tables/table/turkish_500 (Erişim Tarihi, 21.09.2015).
  • http://brandfinance.com/images/upload/brandfinance_journal_turkey_2012.pdf (Erişim Tarihi, 21 Eylül 2015).
  • http://brandfinance.com/images/upload/brand_finance_turkey_100_2013.pdf (Erişim Tarihi, 21 Eylül 2015)
  • http://brandfinance.com/images/upload/turkey_100_2014.pdf (Erişim Tarihi, 21 Eylül 2015).
  • http://brandfinance.com/images/upload/brand_finance_turkey_100_2015.pdf (Erişim Tarihi, 21 Eylül 2015).
  • https://www.kap.gov.tr/sirketler/islem-goren-sirketler/tum-sirketler.aspx (Erişim Tarihi, 21 Eylül 2015).
  • http://www.borsaistanbul.com/veriler/verileralt/hisse-senetleri-piyasasi-verileri/sirketler-verileri/aylik-fiyat-ve-getiri- verileri (Erişim Tarihi, 02 Mart 2016).
APA BAYRAKDAROĞLU A, MİRGEN Ç (2016). Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma. , 111 - 123.
Chicago BAYRAKDAROĞLU ALİ,MİRGEN Çağatay Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma. (2016): 111 - 123.
MLA BAYRAKDAROĞLU ALİ,MİRGEN Çağatay Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma. , 2016, ss.111 - 123.
AMA BAYRAKDAROĞLU A,MİRGEN Ç Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma. . 2016; 111 - 123.
Vancouver BAYRAKDAROĞLU A,MİRGEN Ç Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma. . 2016; 111 - 123.
IEEE BAYRAKDAROĞLU A,MİRGEN Ç "Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma." , ss.111 - 123, 2016.
ISNAD BAYRAKDAROĞLU, ALİ - MİRGEN, Çağatay. "Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma". (2016), 111-123.
APA BAYRAKDAROĞLU A, MİRGEN Ç (2016). Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(3), 111 - 123.
Chicago BAYRAKDAROĞLU ALİ,MİRGEN Çağatay Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 7, no.3 (2016): 111 - 123.
MLA BAYRAKDAROĞLU ALİ,MİRGEN Çağatay Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol.7, no.3, 2016, ss.111 - 123.
AMA BAYRAKDAROĞLU A,MİRGEN Ç Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2016; 7(3): 111 - 123.
Vancouver BAYRAKDAROĞLU A,MİRGEN Ç Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2016; 7(3): 111 - 123.
IEEE BAYRAKDAROĞLU A,MİRGEN Ç "Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma." İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7, ss.111 - 123, 2016.
ISNAD BAYRAKDAROĞLU, ALİ - MİRGEN, Çağatay. "Marka Değerinin Hisse Senedi Getirisi Üzerine Etkisi: BİST'de Bir Araştırma". İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 7/3 (2016), 111-123.