Yıl: 2012 Cilt: 3 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 57 - 75 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması

Öz:
Bu çalışmanın amacı, bir bankacılık hizmeti olan internet bankacılığının kullanımını etkileyen faktörleri belirleyerek bu faktörlerin müşterilerin demografik özellikleri ile olan ilişkilerini ortaya koymaktır. Bu amaçla araştırma modeli çerçevesinde 6 hipotez geliştirilmiştir. Çalışmada faktörleri belirlemek için anket formu hazırlanmış ve Ege Bölgesinde yer alan 5 ilde uygulanmıştır. Uygulanan anketlerin 525'inden kullanılabilir veri elde edilmiştir. Elde edilen veriler aşamalı olarak faktör analizi, regresyon analizi, t testi ve ANOVA analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre güvenlik ve gizlilik başta olmak üzere, güven, yenilikçi olma, kullanım kolaylığı, farkında olma, internet bağlantısının kalitesi, sosyal çevrenin etkisi ve bilgisayar kullanma yeterliliği gibi faktörlerin internet bankacılığı kullanımı üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada, bireylerin demografik özelliklerine bağlı olarak internet bankacılığı kullanımını etkileyen faktörleri değerlendirmelerinde farklılıklar olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri İşletme Finans Ziraat, Toprak Bilimi

A Field Study for Factors Effecting Individuals' Usage of Internet Banking

Öz:
The purpose of this study is to identify the factors affecting the use of internet banking as one of the banking services, and to determine relationship of the demographic characteristics of customers with these factors. For this purpose, six hypotheses have been developed within the framework of the research model. A questionnaire form was developed to determine these factors and was applied in 5 provinces in the Aegean region. From the all questionnaire applied, only 525 of them provided useable data. The data obtained were analyzed in steps by factor analysis, regression analysis, t-test and Anova analysis. According to results of the study, it is determined that especially security and privacy, then factors such as trust, being innovative, ease of use, awareness, quality of internet connection, the effect of social environment and ability to use computer had impact on the use of internet banking. Furthermore, evaluations of factors that affect the usage of internet banking vary according to demographic characteristics of individuals.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri İşletme Finans Ziraat, Toprak Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acharya, R. & Lingam, A. (2008). Online Banking Applications and Community Bank Performance. The International Journal of Bank Marketing. (26) 6, 418-439.
  • Akgül, A. & Çevik, O. (2005). İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS'te İşletme Yönetimi Uygulamaları, 2. Baskı, Ankara: Emek Ofset Ltd. Şti.
  • Akın, F. & Karaboğa, K. (2011). Bireysel Müşterilerin Şubesiz Bankacılık Hizmetlerini Kullanma Kararına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Bilecik Örneği, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, Cilt XXX, Sayı I,301-320
  • Albayrak, A. S. (2006). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 1. Baskı Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Almogbil, A. (2005). Security. Perceptions and Practices. Challenges Facing Adoption of Online Banking in Saudi. Unpublished Ph.D. Thesis, George Washington University, Washington.
  • Alsajjan, B., & Dennis, C. (2006). The Impact of Trust on Acceptance of Online Banking. European Association of Education and Research in Commercial Distribution, 27-30
  • June 2006, Brunel University, West London, United Kingdom.
  • Al-Smadi, M. O. & Al-Wabel, S. A. (2011). The Impact of E- Banking on The Performance of Jordanian Banks, Journal of Internet Banking and Commerce, (16) 2, 1-10.
  • Al-Somali, S. A., Gholami, R. & Clegg, B. (2009). An Investigation into The Acceptance of Online Banking in Saudi Arabia. Technovation. (29) 2,130-141.
  • AlSukkar, A., Hassan, H. (2005). Towards a Model for The Acceptance of Internet Banking in Developing Countries. Information Technology for Development. 11 (4), 381-398.
  • Altan, M. & Karasioğlu, F.(2004). İnternet Bankacılığının Toplum Katmanlarınca Kullanımı Üzerine Bir Araştırma, 3. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi 25-26 Kasım, Osmangazi Üniversitesi: 601-611.
  • Baraghani, S.N. (2007). Factors Influencing The Adaoption of Internet Banking. Master's Thesis. Tarbiat University. Faculty of Engineering. Department of Industrial Engineering. Basel Committee on Banking Supervision. (2003). Risk Management Principles for Electronic Banking, Switzerland: Bank of International Settlements. Retrieved. http:// www.bis.org/publ/bcbs98.pdf. (Erişim Tarihi: 21.02.2012).
  • Chong, A., Ooi, K., Lin, B. & Tan, B. (2010). Online Banking Adoption: An Ampirical Analysis. International Journal of Bank Marketing. (28) 4, 267-287.
  • Çelik, H. (2008). What determines Turkish Customers' Acceptance of İnternet Banking? Internetional Journal of Bank Marketing. (26) 5, Emerald Group Publishing Limited. Dandapani, K., Karels, G. V., & Lawrence, E. R. (2006). Internet Banking Services and Credit Union Performance. Managerial Finance, 34(6), 437-446.
  • Daniel, E. (1999). Provision of Electronic Banking in the UK and Repulic of Ireland. International Journal of Bank Marketing.(17) 2, 72-82.
  • Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982.
  • Dixit, N. & Datta, S.K. (2010). Acceptance of E-Banking Among Adult Customers: An Empirical Investigation in India, Journal of Internet Banking and Commerce, (15) 2, 1-17.
  • Duruer, S., Çalışkan Ö. A., Akbaş, H.E. & Gündoğdu, E.C. (2009). İnternet Bankacılığını Kullanma Kararını Etkileyen Faktörler: Türk Banka Müşterileri Üzerine Bir Araştırma", Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 26(1), 133-154.
  • Ersoy, A. Y. (2012). Elektronik Bankacılık. (Ed.) F. Kaya, Bankacılık. (477-483). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Flavian, C., Guinaliu, M., & Torres, E. (2006). How Bricks and Mortar Attributes Affect Online Banking Adoption, International Journal of Bank Marketing, 24 (6), 406-423.
  • Gan, C & Clemes, M. (2006). A Logit Analysis of Electronic Banking in New Zealand. International Journal of Bank Marketing, 24 (6), 360-383.
  • Gerrard, P. and Cunningham, J.B. (2003). The Diffusion of Internet Banking Among Singapore Consumers. The Journal of Bank Marketing, 21 (1), 16-28.
  • Giannakoudi, S. (1999). Internet Banking: The Digital Voyage of Banking and Money in Cyberspace. Information & Communications Technology Law, 8(3), 205-243.
  • Gu, J., Lee, S., & Suh, Y. (2009). Determinants of Behavioral Intention to Mobile Banking, Expert Systems with Applications, 36: 11605-11616.
  • Gurau, C. (2002). Online Banking in Transition Economies: The Implementation and Development of Online Banking System in Romania. International Journal of Bank Marketing. (20)6, 285-296.
  • Hashim, M. & Salman, A. (2009). Factors Affecting Sustainability of İnternet Usage Among Youth. The Electronic Library. (28) 2, 300-313.
  • Hernando, I. & Nieto, M.J. (2007). Is The Internet Delivery Channel Changing Banks' Performance? The Case of Spanish Banks. Journal of Banking and Finance. 31,1083- 1099.
  • Howcroft, B., Hamilton, R., Hewer, P. (2002). Consumer Attitude and The Usage and Adoption of Home-Based Banking in The United Kingdom. The International Journal of Bank Marketing 20 (3), 111-121.
  • Huang, X., Soutar, G.N., & Brown, A. (2004). Measuring New Product Success: An Empirical Investigation of Australian SMEs. Industrial Marketing Management. 33(2), 117-123.
  • İlter, B., Saatçıoğlu, Ö.Y. & Kuruoğlu, E. (2009). Who Uses Internet Banking in Turkey and Why?, European and Mediterranean Conference on Information Systems , 1-18.
  • Jayawardhena, C. & Foley, P. (2000). Changing in The Banking Sector-The Case of Internet Banking in The UK. Internet Research. 10(1), 19-30.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 2. Baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karjaluoto, H., Mattila, M. & Pento, T. ( 2002). Factors Underlying Attitude Formation Towards Online Banking in Finland. International Journal of Bank Marketing. (20) 6, 261 -272.
  • Lassar, W.M., Manolis, C. & Lassar, S.S. (2005). The Relationship Between Consumer Innovativeness, Personal Characteristics, and Online Banking Adoption. International Journal of Bank Marketing 23 (2), 176-199.
  • Malhotra, P. & Singh, B. (2009). Analysis of Internet Banking Offerings and Its Determinants in India. Internet Research, 20 (1), 87-106.
  • Migdadi, Y. K. (2008). The Quality of İnternet Banking Services Encounter in Jordan. Journal of Internet Banking and Commerce, 13(3), 1-8.
  • Mirza, A. P., Beheshti, M.T.H. & Wallström, A. (2009). Comparison of Internet Banking Services in two Different Banking Sectors: An Empirical Investigation in Iran. Journal of Applied Sciences. 9: 2567-2575.
  • Mols, N. P. (1999). The Internet and The Bank's Strategic Distribution Channel Decisions. International Journal of Bank Marketing. 17 (6), 295-300.
  • Nelson, P. & Richmond, W. (2007). Internet Banking: Gold Mine Or Money Pit?. Academy of Banking Studies Journal, 6 (1), 1-25.
  • Nor, K. Md. & Pearson, J. M. (2007). The Influence of Trust on Internet Banking Acceptance, Journal of Internet Banking and Commerce, 12 (2): 1-10
  • Omar, A. Sultan, N., Zaman, K., Bibi, N., Wajid, A. & Khan K. (2011). Customer Perception towards Online Banking Services: Empirical Evidence from Pakistan, Journal of Internet Banking and Commerce. (16) 2, 1-24.
  • Pala, E. & Kartal, B. (2010). Banka Müşterilerinin İnternet Bankacılığı ile İlgili Tutumlarına Yönelik Bir Pilot Araştırma, Yönetim ve Ekonomi. (17) 2, 43-61.
  • Pikkarainen, T., Pijjarainen, K., Karjaluoto, H., Pahnila, S. (2004). Consumer Acceptance of Online Banking: An Extension of The Technology Acceptance Model. Internet Research 14 (3), 24-235.
  • Polasik, M. & Wisniewski, T.P. (2008). Empirical Analysis of Internet Banking Adoption in Poland, International Journal of Bank Marketing, 27 (1): 32-52.
  • Polatoğlu, V. N. ve Ekin, S. (2001). An Empirical Investigation of Turkish Consumers' Acceptance of Internet Banking Services. Interneational Journal of Bank Marketing, Vol 19, No: 4, pp. 156-65.
  • Qureshi, T. M & Zafar, M. K. (2008). Customer Acceptance of Online Banking in Developing Economies, Journal of Internet Banking and Commerce, (13)1, 1-9.
  • Reid, M. (2008). Integrating Trust and Computer Self-Efficacy with TAM: An Empirical Assessment of Customers' Acceptance of Banking Information Systems (BIS) in Jamaica, Journal of Internet Banking and Commerce, December, Vol. 12, No. 3.
  • Rod, M., Ashill, N., Shao, J. & Carruthers, J. (2009). An Examination of The Relationship Between Service Quality Dimensions, Overall Internet Banking Service Quality and Customer Satisfaction A New Zealand Study. Marketing Intelligence & Planning. (27) 1,103-126
  • Rotchanakitumnuai, S. &Speece, M. (2003). Barriers to Internet Banking Adoption: Aqualitative Study Among Corporate Customers in Thailand. International Journal of Bank Marketing, (21) /6/7, 312-323.
  • Sanmugam, A. (2007). Factors Determining Consumer Adoption of Internet Banking, http:// papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1021484#, (Erişim Tarihi: 03.08.2011).
  • Sathye, M. (1999). Adoption of Internet Banking by Australian Consumers: An Empiricial Investigation. International Journal of Bank Marketing, 17 (7), 324-334.
  • Shih, Y. & Fang, K. (2004). The Use of Decomposed Theory of Planned Behaviour to Study Internet Banking in Taiwan, Internet Research, 14 (3),213-223.
  • Sipahi, B., Yurtkoru, E. E. & Çinko, M. (2006). Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Sohail, M.S. & Shanmugham, B. (2003). E-banking and Customer Preferences in Malaysia: An Empirical Investigation, Information Sciences, 150: 207-217.
  • Şafaklı, O. V. (2004). AB Sürecinde KKTC'de İnternet Bankacılığının Degerlendirilmesi. www.iibf.ogu.edu.tr/kongre/bildiriler/14-05.pdf, (Erisim Tarihi: 10.11.2011).
  • Takan, H. (2001). Bankacılık. Ankara: Gazi Kitabevi Yayınları.
  • Tan, M. & Teo, T.S.H. (2000). Factors İnfluencing The Adoption of İnternet Banking. Journal of the Association for Information Systems. (1) 5, 1-42.
  • Taylor, S., Todd, P.A. (1995). Assessing IT Usage: The Role of Prior Experience. MIS Quarterly 19 (4), 561-570.
  • Usta, R. (2005). Tüketicilerin İnternet Bankacılığını Kullanmama Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), 279-290.
  • Ustasüleyman, T. & Eyüboğlu, K. (2010). Bireylerin İnternet Bankacılığını Benimsemesini Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli ile Belirlenmesi, BDDK Bankacılık ve Finansal Piyasalar , (4) 2, 11-38.
  • Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B. & Davis, F. D. (2003). User Acceptance of İnformation Technology: Towards A Unified View. MIS Quarterly 27 (3), 425-478.
  • Wallis Report (1997), The Financial System Inquiry Final Report (Chairman: Mr Stan Wallis), AGPS, Canberra.
  • Wang, Y-S., Wang, Y-M., Lin, H-H. & Tang, T-I. (2003). Determinants of User Acceptance of İnternet Banking: An Empirical Study", International Journal of Service Industry Management. (14) 5, 501-19.
  • Yap, B. W. & Khong, K. W. (2006). Examining The Effects of Customer Service Management (CSM) on Perceived Business Performance via Structural Equation Modelling, Applied Stochastic Models in Business and Industry, 22: 587-605.
  • Yousafzai, S. Y., Pallister, J. G. & Foxall, G. R. (2003). A Proposed Model of E-Trust for Electronic Banking. Technovation. 23 (11), 847-860.
APA BAYRAKDAROĞLU A (2012). Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. , 57 - 75.
Chicago BAYRAKDAROĞLU ALİ Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. (2012): 57 - 75.
MLA BAYRAKDAROĞLU ALİ Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. , 2012, ss.57 - 75.
AMA BAYRAKDAROĞLU A Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. . 2012; 57 - 75.
Vancouver BAYRAKDAROĞLU A Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. . 2012; 57 - 75.
IEEE BAYRAKDAROĞLU A "Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması." , ss.57 - 75, 2012.
ISNAD BAYRAKDAROĞLU, ALİ. "Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması". (2012), 57-75.
APA BAYRAKDAROĞLU A (2012). Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 3(4), 57 - 75.
Chicago BAYRAKDAROĞLU ALİ Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 3, no.4 (2012): 57 - 75.
MLA BAYRAKDAROĞLU ALİ Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol.3, no.4, 2012, ss.57 - 75.
AMA BAYRAKDAROĞLU A Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2012; 3(4): 57 - 75.
Vancouver BAYRAKDAROĞLU A Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2012; 3(4): 57 - 75.
IEEE BAYRAKDAROĞLU A "Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması." İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 3, ss.57 - 75, 2012.
ISNAD BAYRAKDAROĞLU, ALİ. "Bireylerin İnternet Bankacılığı Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Alan Araştırması". İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 3/4 (2012), 57-75.