Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki

Yıl: 2015 Cilt: 30 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 62 - 76 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki

Öz:
Bu çalışmanın amacı eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını (derinlemesine, yüzeysel ve stratejik) tercih etme düzeyleri ile öğretmen özyeterlik inançlarının düzeyi arasındaki ilişkilerin belirlenmesidir. Betimsel bir çalışma olan araştırmanın verileri Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 272 son sınıf öğrencisine Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği ve Öğretmen Özyeterlik Ölçeğinin uygulanmasıyla elde edilmiştir. Araştırmanın temel bulguları şunlardır: (1) Öğretmen adaylarının derinlemesine öğrenme yaklaşımı yönelimleri ile öğretmen özyeterlik inançlarının düzeyleri arasında orta düzeyde olumlu bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. (2) Stratejik öğrenme yaklaşımı ile özyeterlik inançlarının düzeyi arasında düşük bir ilişki bulunurken, (3) yüzeysel öğrenme yaklaşımı yönelimi ile özyeterlik inançlarının düzeyi arasında herhangi bir ilişki bulunmamaktadır. Bu bulgulardan hareketle, daha nitelikli öğretmen yetiştirme için öğretmen yetiştiren kurumların derinlemesine öğrenmeyi özendirici öğretim ortamlarını oluşturacak politika ve uygulamalara yönelerek öğretmenlerin özyeterliklerini artırmaya çalışmaları önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

The Relationships Between Approaches to Learning and Self-efficacy Beliefs of Candidate Teachers

Öz:
The purpose of the study is to identify the relationships between the approaches to learning (deep, surface and strategic) and teacher self-efficacy beliefs of candidate teachers. The data of this descriptive study have been gathered through the administration of two scales (namely Inventory for Approaches to Learning and Teacher Self-efficacy Beliefs Inventory) to 272 candidate teachers studying at Muğla Sıtkı Koçman University. Main findings of the study are: (1) There is a significant positive correlation between deep learning approach orientation and teacher self-efficacy beliefs of candidate teachers. (2) Low correlation has been revealed between strategic learning approach preferences and teacher self-efficacy beliefs of candidate teachers. (3) No significant correlation has been found between learning approach orientation and teacher self-efficacy beliefs of candidate teachers. Within the frame of these results, as deep learning approach leads to more qualified educational outcomes, teacher training institutions are recommended to adopt policies and practices assuring the use of deep learning approach in order to develop higher self-afficacy beliefs of pre-service teachers.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allinder, R. M. (1994). The relationship between efficacy and the instructional practices of special education teachers and consultants. Teacher Education and Special Education, 17, 86-95.
  • Ashton, P. T., & Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers' sense of efficacy and student achievement. New York: Longman.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman
  • Biggs, J. (1987). Student approaches to learning and studying. Melbourne: Australian Council for Educational Research.
  • Biggs, J. (1993). What do inventories of students' learning process really measure? A theoretical Review and Clarification. British Journal of Educational Psychology, 63, 3-19.
  • Biggs, J. (1999). Teaching for quality learning at university. London: Open University Press.
  • Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75, 203-221.
  • Candar, H. ve Sahin, A.E. (2013). Yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimine etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 109-119.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J. & Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Turkish version of the teachers' sense of efficacy scale. Science and Education, 30 (137), 74-81.
  • Coladarci, T. (1992). Teachers' sense of efficacy and commitment to teaching. Journal of Experimental Education, 60, 323-337.
  • Diseth, A. (2007). Student evaluation of teaching, approaches to learning and academic performance. Scandinavian Journal of Educational Research, 51, 2, 185-284.
  • Ekinci, N. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının belirlenmesi ve öğretme-öğrenme süreci değişkenleri ile ilişkileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara: HÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekinci, N. ve Ekinci, C. E. (2011). Bazı eğitim fakültelerinde ilköğretim programları öğrencilerinin öğrenme yaklaşımları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26, 2011
  • Fenollar, P., Román, S., & Cuestas, P.J. (2007). University students' academic performance: An integrative conceptual framework and empirical analysis. British Journal of Educational Psychology, 77, 873-891.
  • Gibbs, G. (1994). Improving student learning. Theory and practice. Oxford: The Oxford Centre for Staff Development.
  • Gibson, S. & Dembo, M. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76, 569-582.
  • Glickman, C. & Tamashiro, R. (1982). A comparison of first- year, fifth-year, and former teachers on efficacy, ego development, and problem solving. Psychology in Schools, 19, 558-562.
  • Gordon, C. & Debus, R. (2002). Developing deep learning approaches and personal teaching efficacy within a preservice teacher education contexts. British Journal of Educational Psychology, 72, 483-511.
  • Guskey, T. R. (1984). The influence of change in instructional effectiveness upon the affective characteristics of teachers. American Educational Research Journal, 21, 245-259.
  • Hoy, W. K., & Woolfolk, A. E. (1993). Teachers' sense of efficacy and the organizational health of schools. The Elementary School Journal, 93, 356-372.
  • Karasar, N. (1986). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Bilim Yayınları. Lawless, C. & Richardson, J. T. E. (2002). Approaches to studying and perceptions of academic quality in distance education. Higher Education, 44, 257-282.
  • Liem, A.D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512.
  • Marton, F., & Säljö, R. (1976). On qualitative differences in learning: I - Outcome and process. British Journal of Educational Psychology, 46, 4-11.
  • Newble, D. I. & Enwhistle, N. J. (1986). The learning style of medical students. Medical Education, 19, 3-8.
  • Pajares, F. & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 24, 124-139.
  • Pajares, F. & Johnson, M. J. (1996). Self-efficacy beliefs and the writing performance of entering high school students. Psychology in the Schools, 33, 163-175.
  • Pajares, F. & Miller, D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational psychology, 86, 193-203.
  • Pajares, F., & Kranzler, J. (1995). Self-efficacy beliefs and general mental ability in mathematical problem solving. Contemporary Educational Psychology, 20, 426-443.
  • Pajares, F., Miller, M. D. & Johnson, M.J. (1999). Gender differences in writing self-efficacy beliefs of elementary school students. Journal of Educational Psychology, 91(1), 50-61.
  • Papinczak, T., Young, L., Groves & Haynes, M. (2008). Effects of a meta-cognitive intervention on students' approaches to learning and self-efficacy in a first year medical course. Advances in Health Sciences Education, 13, 213-232
  • Phan, H. P. (2011). Interrelations between self-efficacy and learning approaches: a developmental approach. Educational Psychology, 31 (2), 225-246
  • Phan, H.P. (2007). An examination of reflective thinking, learning approaches, and self-efficacy beliefs at the University of the South Pacific: A path analysis. Educational Psychology, 27(6), 789-806.
  • Prat-Sala, M. & Redford, P. (2010). The interplay between motivation, self-efficacy, and approaches to studying. British Journal of Educational Psychology, 80, 283-305
  • Ramsden, P. (2000) Learning to teaching in higher education. New York: Routhladge Falmer.
  • Richardson, J.T.E. & Price, L. (2003). Approaches to studying and perceptions of academics quality in electronically delivered courses. British Journal of Educational Techbology, 34, 1, 45-56.
  • Sahin, A. E. (2004). Öğretmen yeterliklerinin belirlenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 58-62.
  • Sahin, A. E. (2010). Professional status of elementary teaching in Turkey: A Delphi study. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 16(4), 437-459.
  • Senko, C., & Miles, K.M. (2008). Pursuing their own learning agenda: How mastery-oriented students jeopardize their class performance. Contemporary Educational Psychology, 33, 561-583.
  • Sins, P.H.M., van Joolingen, W.R., Savelsbergh, E.R., & van Hout-Wolters, B. (2008). Motivation and performance within a collaborative computer-based modeling task: Relations between students' achievement goal orientation, self-efficacy, cognitive processing, and achievement. Contemporary Educational Psychology, 33, 58-77.
  • Sobral, D. T. (1997). Improving learning skills: a self-help group approach. Higher education, 33, 39-50
  • Thomas, P. R. & Bain, J. D. (1984). Contextual dependence on learning approaches : the effects of assessments. Human Learning, 3, 227-240
  • Topkaya, N., Yaka, B. ve Öğretmen, T. (2011). Öğrenme ve ders çalışma yaklaşımı envanterinin uyarlanması ve ilgili yapılarla ilişkisinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (159).
  • Trentham, L., Silvern, S. & Brogdon, R. (1985). Teacher efficacy and teacher competency ratings. Psychology in Schools, 22, 343-352.
  • Tschannen-Moran , M. Woolfolk-Hoy, A. & Hoy, W. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Education Research, 68, 2, 202-248.
  • Tschannen-Moran, M. & Hoy, A.W. (2001). Teacher Efficacy: capturing an elusive construct. Teacher and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Watkins, D. (2001). Correlates of approaches to learning.: Cross-cultural meta-analysis. (Eds. Stemberg, R. J. &L.
  • Zhang) Perspectives on thinking, learning and cognitive styles. London : Lawrence Eribaum Associates.
  • Yaratan, H. ve Suphi, N. (2012). Impact of self efficay and learning approaches on achievement controlling for demographic variables. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayi 2, 232-243
  • Zimmerman, B.J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29, 663-676.
APA Ekinci N (2015). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. , 62 - 76.
Chicago Ekinci Necla Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. (2015): 62 - 76.
MLA Ekinci Necla Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. , 2015, ss.62 - 76.
AMA Ekinci N Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. . 2015; 62 - 76.
Vancouver Ekinci N Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. . 2015; 62 - 76.
IEEE Ekinci N "Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki." , ss.62 - 76, 2015.
ISNAD Ekinci, Necla. "Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki". (2015), 62-76.
APA Ekinci N (2015). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 62 - 76.
Chicago Ekinci Necla Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30, no.1 (2015): 62 - 76.
MLA Ekinci Necla Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.30, no.1, 2015, ss.62 - 76.
AMA Ekinci N Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 30(1): 62 - 76.
Vancouver Ekinci N Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 30(1): 62 - 76.
IEEE Ekinci N "Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, ss.62 - 76, 2015.
ISNAD Ekinci, Necla. "Öğretmen Adaylarının Öğrenme Yaklaşımları ve Öğretmen Özyeterlik İnançları Arasındaki İlişki". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30/1 (2015), 62-76.