Yıl: 2016 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 299 - 314 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER

Öz:
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının okuyucu inançları ile okuduğunu anlama başarıları arasındaki ilişkileri incelemektir.. Bu amaç doğrultusunda Muğla ilindeki devlet üniversitesinde öğrenim gören toplam 241 sınıf öğretmenliği bölümü öğrencisi ile çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak okuyucu inançları anketi ve okuduğunu anlama başarı testi kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde YEM analizleri gerçekleştirilmiş ve araştırma sorusuna uygun çözümlemeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular pasif okuyucu inançlarının okuduğunu anlama üzerinde negatif, aktif okuyucu inançlarının ise pozitif yönde etki ettiğini göstermiştir. Elde edilen sonuçlar literatür doğrultusunda tartışılmış ve gerekli önerilerde bulunulmuştur
Anahtar Kelime:

THE RELATIONS BETWEEN PRESERVICE TEACHERS’ READER BELIEFS AND READING COMPREHENSION SKILLS

Öz:
The current research aimed to explore the relations between preservice teachers’ reader beliefs and reading comprehension skills. With this overall aim of the present study, this research sample consisted of a total of 241 preservice teachers studying at department of elementary classroom teaching profession in Turkey’s Mugla province. Reader beliefs inventory and reading comprehension test were used to gather the data from the preservice teachers. SEM analyses were used to find required answers in response to the research aims. The research findings showed that while transmission reader beliefs had the negative contribution to the prediction of reading comprehension, the transaction reader beliefs had the positive contribution to the prediction of reading comprehension skills of the preservice teachers. The results of the study were discussed through related scientific literature and it was given the important implications for the future research and educational practices
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alexander, P. A., & Dochy, E J. R. C. (1994). Adults' views about knowing and believing. In R. Garner & P. A. Alexander (Eds.), Beliefs about text and instruction with text (pp. 223-244). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Arıkan, S. ve Yıldırım, K. (2014, Haziran). Farklı yıllarda gerçekleştirilen PISA sınav sonuçları doğrultusunda Türk öğrencilerin matematik ve okuma başarı puanlarının yeterlilik düzeylerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Bu çalışma 7. Uluslararası Türkçenin Eğitimi Öğretimi Kurultayı’nda sözlü bildiri olarak sunulmuştur, Muğla.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Bakır, S. ve Fatma, A. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. Cumhuriyet International Journal of Education, 3(4).24-36.
  • Ball, D. L. (1990). Reflections and deflections of policy: The case of Carol Turner. Educational Evaluation and Policy Analysis, 12, 247–259.
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (Second edition). New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Cunningham, J. W. & Fitzgerald, J. (1996). Epistemology and reading. Reading Research Quaterly, 31, 36-60.
  • Dai, D. Y. & Wang, X. (2007). The role of need for cognition and reader beliefs in text comprehension and interest development. Contemporary Educational Psychology, 32(3), 332-347.
  • Dai, D. Y. & Wang, X. (2007). The role of need for cognition and reader beliefs in text comprehension and interest development. Contemporary Educational Psychology, 32(3), 332-347.
  • Gill, M. G., Ashton, P. T. & Algina, J. (2004). Changing preservice teachers’ epistemological beliefs about teaching and learning in mathematics: An intervention study. Contemporary Educational Psychology, 29(2), 164-185.
  • Hofer, B. K. & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67, 88–140.
  • Karakuyu, Y. ve Karakuyu, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve üst-bilişlerinin teknolojiye yönelik tutumlarına katkısı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 113-126
  • Kardash, C. M. & Howell, K. L. (2000). Effects of epistemological beliefs and topic-specific beliefs on undergraduates' cognitive and strategic processing of dualpositional text. Journal of Educational Psychology, 92(3), 524.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
  • Köse, S. ve Dinç, S. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının biyoloji özyeterlilik algıları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18).
  • Mateos, M., Cuevas, I., Martín, E., Martín, A., Echeita, G. & Luna, M. (2011).
  • Reading to write an argumentation: the role of epistemological, reading and writing beliefs. Journal of Research in Reading, 34(3), 281-297.
  • Rosenblatt, L. M. (2004). The transactional theory of reading and writing. In R. B. Ruddell, M. R. Ruddell, & H. Singer (Eds.), Theoretical models and processes of reading (5th ed., pp. 1363-1399). Newark, DE: International Reading Association. Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of educational psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85, 406–411.
  • Schommer, M. (1998). The influence of age and education on epistemological beliefs. British Journal of Educational Psychology, 68, 551–562.
  • Schommer, M., Crouse, A. & Rhodes, N. (1992). Epistemological beliefs and mathematical text comprehension: Believing it is simple does not make it so. Journal of educational psychology, 84(4), 435-443.
  • Schommer-Aikins, M. (2002). An evolving theoretical framework for an epistemological belief system. In B.K. Hofer & P.R. Pintrich (Eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. (pp. 103–118).
  • Mahwah, NJ: Laurence Erlbaum Associates.
  • Schraw, G. (2000). Reader beliefs and meaning construction in narrative text. Journal of Educational Psychology, 92(1), 96-106.
  • Schraw, G. & Bruning, R. (1996). Readers' implicit models of reading. Reading Research Quarterly, 31(3), 290-305.
  • Şirin, S. (2014). Yol ayrımındaki Türkiye. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Straw, S. & Sadowy, P. (1990). Dynamics of communication. In D. Bogdan & S. Straw (Eds.), Beyond communication: Reading comprehension and criticism (pp. 21-48). Portsmouth, NI-I: Heinemann.
  • Strømsø, H. I., Bråten, I. & Samuelstuen, M. S. (2008). Dimensions of topicspecific epistemological beliefs as predictors of multiple text understanding. Learning and Instruction, 18(6), 513-527.
  • Williams, S. R. & Baxter, J. A. (1996). Dilemmas of discourse-oriented teaching in one middle school mathematics classroom. The Elementary School Journal, 97, 21– 38.
  • Wineburg, S. S. (1991). On the reading of historical texts: Notes on the breach between school and academy. American Educational Research Journal, 28, 495-520.
  • Yıldırım, K. ve Arıkan, S. (2014, Haziran). 2012 PISA sınav sonuçlarına göre Türkiye’deki bölgelere ilişkin öğrencilerin matematik ve okuma başarı düzeyleri. Bu çalışma 7. Uluslararası Türkçenin Eğitimi Öğretimi Kurultayı’nda sözlü bildiri olarak sunulmuştur, Muğla.
  • Yılmaz-Tüzün, Ö. & Topçu, M. S. (2013). Exploration of preservice science teachers' epistemological beliefs, world views, and self-efficacy considering gender and achievement. İlköğretim Online, 12(3), 659-673.
APA YILDIRIM K, ÇETİNKAYA F, ateş s (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. , 299 - 314.
Chicago YILDIRIM Kasım,ÇETİNKAYA FATİH ÇETİN,ateş seyit ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. (2016): 299 - 314.
MLA YILDIRIM Kasım,ÇETİNKAYA FATİH ÇETİN,ateş seyit ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. , 2016, ss.299 - 314.
AMA YILDIRIM K,ÇETİNKAYA F,ateş s ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. . 2016; 299 - 314.
Vancouver YILDIRIM K,ÇETİNKAYA F,ateş s ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. . 2016; 299 - 314.
IEEE YILDIRIM K,ÇETİNKAYA F,ateş s "ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER." , ss.299 - 314, 2016.
ISNAD YILDIRIM, Kasım vd. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER". (2016), 299-314.
APA YILDIRIM K, ÇETİNKAYA F, ateş s (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 299 - 314.
Chicago YILDIRIM Kasım,ÇETİNKAYA FATİH ÇETİN,ateş seyit ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, no.1 (2016): 299 - 314.
MLA YILDIRIM Kasım,ÇETİNKAYA FATİH ÇETİN,ateş seyit ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.18, no.1, 2016, ss.299 - 314.
AMA YILDIRIM K,ÇETİNKAYA F,ateş s ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 18(1): 299 - 314.
Vancouver YILDIRIM K,ÇETİNKAYA F,ateş s ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 18(1): 299 - 314.
IEEE YILDIRIM K,ÇETİNKAYA F,ateş s "ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER." Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, ss.299 - 314, 2016.
ISNAD YILDIRIM, Kasım vd. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUYUCU İNANÇLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLER". Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/1 (2016), 299-314.