BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ

Yıl: 2017 Cilt: 15 Sayı: 176 Sayfa Aralığı: 3919 - 3936 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ

Öz:
İlk örnekleri ABD'de görülen bağımsız idari otoriteler, yakın geçmişten itibaren ülkemizde de faaliyet göstermeye başlamıştır. Sermaye piyasası, ihale, bankacılık, radyo ve televizyon yayıncılığı gibi kamusal hayatın hassas alanlarında karşımıza çıkan bağımsız idari otoriteler, kendilerine özgü yapısal özellikleri bakımından dikkat çekicidir. Bağımsız idari otoriteler, görevli oldukları alanda düzenleme yetkilerini kullanarak kurallar koymalarının yanı sıra, bu kurallara uygun hareket edilip edilmediğini de denetleme ve gerektiğinde çeşitli yaptırımlar uygulama hak ve yetkilerine sahiptir. Bu çalışmada, bağımsız idari otoritelerin tarihsel gelişim süreçleri ile özelliklerinin ele alınmasının ardından söz konusu otoritelerin en önemli yetkilerinden olan düzenleme yetkileri incelemeye konu edilecektir.
Anahtar Kelime:

Konular: Hukuk

THE POWER TO REGULATE OF THE INDEPENDENT ADMINISTRATIVE AUTHORITIES

Öz:
The independent administrative authorities, the first samples of which are seen in USA, have also began to operate in our country from the recent past. The independent administrative authorities operating in sensitive areas of public life such as capital market, tendering, banking, radio and television broadcasting are remarkable in terms of their specific structural features. The independent administrative authorities use their regulatory powers in the areas in which they are responsible for putting the rules as well as it has the right and authority to inspect whether these rules are followed or not and to enforce various sanctions when necessary. In this study, after considering the historical development processes and characteristics of independent administrative authorities, the power to regulate, which is one of the most important power of afore-mentioned authorities, will be subject to review.
Anahtar Kelime:

Konular: Hukuk
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akıncı, Müslüm, Bağımsız İdari Otoriteler ve Ombudsman, İstanbul, Beta Yayınevi, 1999.
  • Akyılmaz, B./Sezginer, M./Kaya, C., Türk İdare Hukuku, 7. Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık, Ekim 2016.
  • Altundiş, Mehmet, "Bağımsız İdari Otoritelerin Türk Hukuku'nda Ortaya Çıkardığı Sorunlar ve Türk Hukuku'na Etkileri", (Çevrimiçi) www.danistay.gov.tr/makale_mehmet_altundis113.htm, 18.03.2017.
  • Arslan, Nagehan, "Yönetimin Yeni Yapıtaşları Bağımsız İdari Otoriteler: Yavru Leviathanlara Doğru", Sosyal Siyaset Konferansları, S.59, 2010/2, s.25-49.
  • Ayanoğlu, Taner, "Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların Düzenleme Yetkisi ve TAPDK Örneği", İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C.65, S.1, 2007, s.39-83.
  • Bell, John, "Fransa'da Bağımsız İdari Otoriteler", Çev. Cemil Kaya, 75. Yaş Günü İçin Prof. Dr. Baki Kuru Armağanı, Ankara, Türkiye Barolar Birliği, 2004, s.403-416.
  • Berkarda, Kemal, "Amerika'da İdare Hukuku Var Mı?", İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, Pertev Bilgen'e Armağan, C.13, S.1-3, 2000, s.87-108.
  • Berkarda, Kemal, "Regülasyon Nasıl Kurtulur?", Kamu Hukuku Arşivi, C. VII, No:2, Eylül 2004, s.231-235.
  • Breyer, S. G./ Steward, R. B.: Administrative Law and Regulatory Policy, Boston and Toronto, Little Brown and Company, 1982.
  • Dilber, Avni, Bağımsız İdari Otoritelerin Kurulmasının Tüketicinin Ekonomik Çıkarlarına Etkileri ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Örneği, T.C Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü Uzmanlık Tezi, Ankara, Mart 2004.
  • Gözler, Kemal, İdare Hukuku, C.I, Bursa, Ekin Kitabevi, Nisan 2003.
  • Gözler, K./Kaplan, G., İdare Hukuku Dersleri, 14. Baskı, Bursa, Ekin Yayın Dağıtım, 2013.
  • Günday, Metin, İdare Hukuku, Güncellenmiş ve Gözden Geçirilmiş 10. Baskı, Ankara, İmaj Yayınevi, 2011.
  • Oder, Burak, "Regülasyon Kavramı Üzerine Bir Deneme", Ali Ülkü Azrak 75. Yaş Armağanı, İstanbul, Kasım 2008.
  • Özay, İl Han, "Komisyonlar Saltanatı Ülkesinin İdare Hukuku", İHİD, C.4, S.1-3, 1983, s.95-103.
  • Öztürk, Ebru, Türk İdare Sisteminde Rekabet Kurumunun Yeri ve Diğer Bağımsız İdari Otoritelerle Karşılaştırılması, Ankara, Rekabet Kurumu Yayınları, Temmuz 2003.
  • Pennock, J. Roland, Administration and the Rule of Law, New York, Rınehart & Co. Inc., 1941.
  • Schwartz, Bernard, Administrative Law, Third Edition, Boston and Toronto, Little Brown and Company, 1991.
  • Sobacı, M. Zahid, "Türk İdari Teşkilatındaki 'Adalar': Bağımsız İdari Otoriteler", AÜHFD, C.55, S.2, s.157-180.
  • Şahin, Cenk, Amerikan Federal İdare Hukukunda "Regülasyon'' (Ve Türk İdare Hukukuna Yansımaları), İstanbul, XII Levha Yayıncılık, Ekim 2010.
  • Tan, Turgut, "Bağımsız İdari Otoriteler", Rekabet Kurumu Per- şembe Konferansları 4, Ankara, Rekabet Kurumu Yayınları, Ocak 2000, s.3-17.
  • Tan, Turgut, "Bağımsız İdari Otoriteler veya Düzenleyici Kurullar", Amme İdaresi Dergisi, C.35, S.2, Haziran 2002, s.11-37.
  • Tan, Turgut, Ekonomik Kamu Hukuku Dersleri, Ankara, Turhan Kitabevi, Şubat 2010.
  • T.C. C.B. Dev. Den. K., "Rekabet Kurumunun 1999, 2000, 2001
  • Yılları İş ve İşlemlerinin Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulunca Araştırma Ve Denetlenmesine İlişkin Rapor Özeti", (Çevrimiçi) cankaya.gov.tr-/tr_html/DDK/rapor001.htm, 21.03.2017.
  • Ulusoy, Ali, "Bağımsız İdari Kurumlar", Danıştay Dergisi, Y:29, S:100, 1999, s.3-17.
  • Ulusoy, Ali, "Regülasyon Kurumları Hakkında Genel Bir Değerlendirme", 2000 Yılında İdari Yargı Sempozyumu, Ankara, Danıştay Yayın Bürosu Yayınları, 2000, s.273-285.
  • Ulusoy, Ali, "Türk İdare Sistemi İçerisinde Rekabet Kurumunun Yeri", Rekabet Kurumu Perşembe Konferansları, Ankara, Rekabet Kurumu Yayınları, 1999.
  • Yayla, Yıldızhan, İdare Hukuku, İstanbul, Beta Yayınevi, 2010.
APA YILMAZ H (2017). BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ. , 3919 - 3936.
Chicago YILMAZ Harun BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ. (2017): 3919 - 3936.
MLA YILMAZ Harun BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ. , 2017, ss.3919 - 3936.
AMA YILMAZ H BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ. . 2017; 3919 - 3936.
Vancouver YILMAZ H BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ. . 2017; 3919 - 3936.
IEEE YILMAZ H "BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ." , ss.3919 - 3936, 2017.
ISNAD YILMAZ, Harun. "BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ". (2017), 3919-3936.
APA YILMAZ H (2017). BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ. Legal Hukuk Dergisi, 15(176), 3919 - 3936.
Chicago YILMAZ Harun BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ. Legal Hukuk Dergisi 15, no.176 (2017): 3919 - 3936.
MLA YILMAZ Harun BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ. Legal Hukuk Dergisi, vol.15, no.176, 2017, ss.3919 - 3936.
AMA YILMAZ H BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ. Legal Hukuk Dergisi. 2017; 15(176): 3919 - 3936.
Vancouver YILMAZ H BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ. Legal Hukuk Dergisi. 2017; 15(176): 3919 - 3936.
IEEE YILMAZ H "BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ." Legal Hukuk Dergisi, 15, ss.3919 - 3936, 2017.
ISNAD YILMAZ, Harun. "BAĞIMSIZ İDARİ OTORİTELERİN DÜZENLEME YETKİSİ". Legal Hukuk Dergisi 15/176 (2017), 3919-3936.