Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği
Yıl: 2015 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 108 - 115 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği
Öz: Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin eğitim algıları ile kaygı ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin, çeşitli faktörler açısından ortaya konulmasıdır.Materyal-Metod: Çalışmanın örneklemini, Muğla Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü 3. ve 4. sınıflarında okuyan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 270 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilere, sosyo-demografik özellikler ve eğitim algısını ölçmeye yönelik hazırlanan sorular ile Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri ve Beck Umutsuzluk Ölçeği'nden oluşan anket formu, Aralık 2014 tarihinde gözetim altında uygulanarak veriler toplanmıştır. Veriler SPSS 22.0 (The Statistical Program for Social Sicence) paket programı ile değerlendirilmiştir.Bulgular: Örnek kitleyi oluşturan öğrencilerin demografik açıdan %67,8'inin bayan olduğu, %63,7'sinin uyku sorunu yaşamadığı, %66,7'sinin bölümü isteyerek seçtiği tespit edilmiştir. Okul arkadaşlarıyla ilişkileri 'yetersiz' olan öğrencilerin, durumluk kaygı ve umutsuzluk düzeylerinin, 'çok iyi' olanlara göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık (p<0,05) gösterdiği ve mesleği sevdiğini belirten öğrencilerin, durumluk-sürekli kaygı düzeyinin diğer gruplara göre anlamlı olarak (p<0,05) daha düşük olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte, eğitim algısı olumsuz olan katılımcıların, daha yüksek durumluk-sürekli kaygı yaşadıkları, olumlu olanların ise daha umutlu oldukları belirlenmiştir. Ayrıca umutsuzluk ile hem durumluk kaygı (r=0,32, p<0,01) hem de sürekli kaygı (r=0,33, p<0,01) arasında pozitif yönlü, istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu ancak; eğitim algısı (r=-,05, p>0,05) ile arasında anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir.Sonuç: Bireylerin algıladığı eğitim kalitesi, geleceğe daha kaygısız bir şekilde bakmalarının en önemli belirleyicisi olmaktadır. Alınan eğitime yönelik olumsuz algıya sahip öğrencilerde mutsuzluk, kötümserlik duygularının gelişmesi doğal bir sonuç olarak kabul edilebilir. Bu nedenle, mesleki eğitim sırasında destek danışmanlık hizmetlerinin verilmesiyle ve bilimsel aktivitelerin artırılmasıyla eğitim algısı olumlu yönde etkilenebilir.
Anahtar Kelime: A Study For The Investigation Of The Nursing Students' Perceptions of Education And Anxiety And Hopelessness Levels: The Case of The School of Health
Öz: Objective: The purpose of the current study is to reveal the relationship between the nursing students' perceptions of education and their anxiety and hopelessness levels in terms of various factors.Material-Method: The purpose of the current study is to reveal the relationship between the nursing students' perceptions of education and their anxiety and hopelessness levels in terms of various factors.Results: It was determined that 67,8% of the participants are females, 63,7% do not have any sleeping problems and 66,7% selected their department willingly. The state anxiety and hopelessness levels of the participants considering their relationships with their peers "inadequate" were found to be significantly different from those of the participants viewing their relationships "very good" (p<0,05) and the state-trait anxiety levels of the students stating that they love their profession were found to be significantly different from the other groups (p<0,05). In addition to this, the participants having negative perceptions of education were found to be experiencing higher levels of state-trait anxiety and the participants having positive perceptions of education are more hopeful. Furthermore, a positive significant correlation was found between hopelessness and both state anxiety (r=0,32, p<0,01) and trait anxiety (r=0,33, p<0,01); however, no such correlation was found between hopelessness and perception of education (r=-,05, p>0,05).Discussion: The quality of education as perceived by individuals is the most important determiner of whether they will be hopeful about their future. Students having negative perceptions of the education taken are naturally expected to develop the feelings of unhappiness and pessimism. Therefore, the perception of education can be enhanced by providing support counseling services and increasing scientific activities during vocational education.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Bayık A. Ülkemizde hemşirelik eğitiminin gelişimi ve öğretime ilişkin sorunlar. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1991; 7(3): 29-40.
- 2. Orgun F, Özkütük N, Bayık A. Hemşirelik öğrencilerin öğretim sistemine ilişkin görüş ve önerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2007; 23(1): 89-102.
- 3. Kumcağız H, Koyuncu S, Aydın G, Yılmaz A, Uzun A, Güneştaş İ. Samsun sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları sorunların belirlenmesi. O.M.Ü.Tıp Dergisi, 2005; 22 (2): 71- 77.
- 4. Bektaş A H. Hemşirelik öğrencilerinin kuramsal ve uygulamalı eğitimde yaşadıkları güçlükler ve öğretim elemanlarından beklentileri. Hemşirelik Forumu Dergisi, 2004; Eylül-Ekim: 45-54.
- 5. Çam O, Khorsid L, Özsoy S. Bir hemşirelik yüksekokulundaki öğrencilerin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi, Hemşirelikte Araştırma Dergisi, 2000;1: 33-40.
- 6. Ünsar S, Erol Ö, Turan N. Meslek esasları dersi alan hemşirelik ve ebelik 1. Sınıf öğrencilerinin durumluluksürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Hemşirelik forumu dergisi, 2006; Mayıs-Haziran/Temmuz-Ağustos: 94-99.
- 7. Şahin C, eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009; (27): 271 -286.
- 8. Sertbaş G, Bahar A. Anksiyete ve anksiyete ile baş etmede hemşirelik girişimleri. Hemşirelik Forumu Dergisi, 2004 ; (5): 39-44.
- 9. Işık E. Nevrozlar. Ankara: Baskı Kent Matbaa; 1996. 10. Sertbaş G. Gebelerde doğum öncesi ve doğum sonrası dönemlerde durumluk- sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi. Türk hemşireler dergisi, 1998; 48(6):16-19.
- 11. Öztürk O. Ruh sağlığı ve bozuklukları.Ankara: Hekimler Yayın Birliği;1995.
- 12. Özgüven E. Psikolojik testler. Ankara: Pdrem Yayınları, 1994.
- 13. Deniz M E, Hamarta E, Arslan C, Başçiftçi F. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu, umutsuzluk ve akademik başarılarının problem çözme yaklaşımları açısından incelenmesi, XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül 2007, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
- 14. Dilbaz N, Seber G. Umutsuzluk kavramı: depresyon ve intiharda önemi, Kriz Dergisi, 1993; 1(3):134-138.
- 15. Konukbay D. Engelli çocuk ebeveynlerinin umutsuzluk düzeyleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Yükseklisans Tezi, Ankara: Gülhane Askeri Tıp Akademisi;2005.
- 16. Öz F. Sağlık alanında temel kavramlar. Ankara: İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş., 2004.
- 17. Tezel A, Arslan S, Topal M, Aydoğan Ö, Koç Ö, Şenlik M. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2009; 12(4): 1-10.
- 18. Atasoy I, Sütütemiz N. Bir grup hemşirelik son sınıf öğrencisinin hemşirelik eğitimi ile ilgili görüşleri. F.N. Hemşirelik Dergisi, 2014;22(2):94-104.
- 19. Yalçın S, Açıkgöz İ. Sağlık bilimleri fakültesi son sınıf öğrencilerinin umutsuzluk düzeylerinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014;11(26):259-270.
- 20. Aydın M, Erdoğan S, Yurdakul, M, Eker, A. Sağlık Yüksekokulu ve Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri. S.D.Ü. Sağlık Bilimleri Dergisi, 2013; 4(1):1-6.
- 21. Kutanis R Ö, Tunç T. Hemşirelikte benlik saygısı ile durumluk ve sürekli kaygı arasındaki ilişki: bir üniversite hastanesi örneği.''İş,Güç'' Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 2013;15(2):1-15.
- 22. Deveci S E, Çalmaz A, açık y. Doğu anadolu'da yeni açılan bir üniversitenin öğrencilerinde kaygı düzeylerinin sağlık, sosyal ve demografik faktörler ile ilişkisi. Dicle Tıp Dergisi, 2012; 39(2):189-196.
- 23. Çelikkalp Ü, Aydın A, Temel M. Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2010;3(2):2-13.
- 24. Seber G. Beck umutsuzluk ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği üzerine bir çalışma. Doçentlik Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi;1991.
- 25. Öner N, Le Compte A. Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayımları, 1985. 26. Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. Manual for the State- Trait Anxiety Inventory. California: Consulting Psycholo¬gist Press, 1970.
- 27. Beck A T, Weissman A, Lester D, Trexler L. The measurement of pessimism: the hopelessness scale. J. ConsultClinPsychol 1974; 42, 861-868.
- 28. Seber G, Dilbaz N, Kaptanoğlu C, Tekin D. Umutsuzluk ölçeği; geçerlilik ve güvenirliği. Kriz Dergisi, 1993; 1(3):139- 142.
- 29. Durmuş B, Yurtkoru E S, Çinko M. Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 2013.
- 30. Özdamar K. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Ankara: Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık Tic.Ltd.Şti.,2013.
- 31. Başer G. Hemşirelikte yükseköğretim. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1994; 1(1):15- 18.
- 32. Velioğlu P. Hemşirelik eğitiminde temel kavramlar. Türk Hemşireler Dergisi, 1988; 38(3-4):13-16.
- 33. Beydağ K D, Gündüz A, Özer F. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 2008;1(3):137- 142.
- 34. Yiğit R, Esenay F I, Derbent E. Türkiye'de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. C.Ü. Hemşirelik Dergisi, 2007;11(3): 34-40.
- 35. Özgül F. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinde Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri. Yükseklisans Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi;2003.
- 36. Ehtiyar R, Üngüren E. Turizm eğitimi alan öğrencilerin umutsuzluk ve kaygı seviyeleri ile eğitime yönelik tutumla¬rı arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2008;1(4):159-81.
APA | Taslak S, ışıkay ç (2015). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. , 108 - 115. |
Chicago | Taslak Soner,ışıkay çağdaş Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. (2015): 108 - 115. |
MLA | Taslak Soner,ışıkay çağdaş Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. , 2015, ss.108 - 115. |
AMA | Taslak S,ışıkay ç Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. . 2015; 108 - 115. |
Vancouver | Taslak S,ışıkay ç Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. . 2015; 108 - 115. |
IEEE | Taslak S,ışıkay ç "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği." , ss.108 - 115, 2015. |
ISNAD | Taslak, Soner - ışıkay, çağdaş. "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği". (2015), 108-115. |
APA | Taslak S, ışıkay ç (2015). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 108 - 115. |
Chicago | Taslak Soner,ışıkay çağdaş Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, no.3 (2015): 108 - 115. |
MLA | Taslak Soner,ışıkay çağdaş Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.6, no.3, 2015, ss.108 - 115. |
AMA | Taslak S,ışıkay ç Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 6(3): 108 - 115. |
Vancouver | Taslak S,ışıkay ç Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 6(3): 108 - 115. |
IEEE | Taslak S,ışıkay ç "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği." Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6, ss.108 - 115, 2015. |
ISNAD | Taslak, Soner - ışıkay, çağdaş. "Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği". Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/3 (2015), 108-115. |