YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ
Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1051 - 1066 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ
Öz: Bu çalışmada, yabancı dil öğretmenlerinin materyal kullanımı konusundaki tutum ve görüşleri, yabancı dil eğitiminde materyal kullanımının önem ve etkileri ile okullarda materyal kullanımını etkileyen olumlu ve olumsuz etmenler araştırılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Türkiye'nin farklı bölgelerinde çalışan toplam 65 yabancı dil öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma verileri bir anket yardımı ile elde edilmiş ve sonuçlar araştırmanın geçerliliğine katkı verecek nitelikte hem nicel hem nitel olarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, yabancı dil öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun, materyal kullanımının gerekli ve önemli olduğu konusundaki bilinç ve farkındalık düzeylerinin yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenler, yabancı dil eğitiminde materyal kullanımının, çoklu zekâ kuramı ve öğrenme stilleri açısından önemli olduğunu, öğrencilerin öğrenme stillerini göz önünde bulundurarak materyal hazırlamasının ve bu bağlamda eğitim ve öğretim sürecinde bilişsel ve duyuşsal boyutun göz önünde bulundurulması öğretmenlerin büyük oranda materyal tasarlamaya çalıştıklarını, ancak özellikle öğrenci ilgisi ve seviyesine uygun ve yaratıcı materyal tasarlarken zaman, maliyet ve emek konusunda bazı sıkıntılar yaşadıklarını dile getirmişlerdir. Yaşanan bu zorlukların okullarda materyal kullanımında önemli bir olumsuz etken olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin şu an Türkiye'nin değişik bölgelerinde öğretmenlik yaptıkları düşünülürse, Milli Eğitim Bakanlığı'nın konu kapsamındaki sorunları daha etraflıca tespit etmesi ve bu alana yatırım yapması, yurtiçi ve yurtdışında gerçekleştirilecek eğitim çalışmalarıyla materyal hazırlama eğitimleri sağlaması önemli olduğu düşünülmektedir
Anahtar Kelime: THE ATTITUDES AND OPINIONS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHERS IN RELATION TO THE USE OF MATERIALS IN THEIR LESSONS
Öz: Foreign language education should help to raise the awareness ofstudents about learning a language and to transform it into a lifelongbehavior because today already experienced communication is aversatile communication and knowing a foreign language is to use thetarget language as a tool for communication (Gündoğdu 2007;Gömleksiz/ Elaldı, 2011: 447). The constructivist principle attitudes in"Common European Framework Programme Criteria" which wasintroduced by the Council of Europe in 2001 has also influenced theuse of materials in foreign language teaching and determined in termsof content and quality (Güler 2009; Özdemir, 2006). Constructivistapproach requires the students what they have learned in a freeenvironment to internalize and predicts to experience it by interpreting.For this reason, foreign language teacher, first of all, shouldensure that students perform activities related to the issues andconstruct knowledge. In constructivist approach the new information isconstructed by formatting with original comments by students(Özdemir, 2006: 64; Şimşek 2004; Yeşilyurt 2011).Therefore, in foreign language teacher training, the development ofstrategies contributing to the development of analyzing, designing andediting materials should be supported (Cesur, 2008: 25, 90). Thearrangement of multimedia will increase the learning success, studentmotivation, and configure the learned knowledge. Recently, it isenvisaged the acquisition of a foreign language as it is used in itsnatural environment and is also expected to benefit from the variousmaterials and other concrete teaching strategies for this. Teachersshould be able to select the materials which are appropriate for thecourse content, will help to acquire the target language as it is in itsnatural environment, and can model real life and have the ability todevelop new materials.The present study aimed to find out the attitudes and opinions offoreign language teachers in relation to the use of materials, theimportance and effects of using materials in foreign language teaching,the positive and negative factors that affect the use of material inschools.In order to achieve this main objective, the following researchquestions were aimed to answer:1- What is foreign language teachers’ level of awareness andconsciousness about material use?2- Do foreign language teachers prepare and use materials intheir courses? Do teachers give importance to the use of materials?3- Does the use of materials have positive or negative effectson students?4- What are the positive and negative factors affecting the useof materials in foreign language classes?Yabancı Dil Öğretmenlerinin Derslerinde Materyal Kullanımına İlişkin… 1053Turkish StudiesInternational Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or TurkicVolume 10/3 Winter 2015A questionnaire was developed for the study and research wasdesigned in line with the objectives of survey methodology. The resultswere evaluated in a way to contribute to the validity of the research. Theparticipants of the study consist of 65 foreign language teachers fromdifferent regions of Turkey. The participants of the study constitute of65 foreign language teachers, 38 females (%58.5), and 27males (%41.5).57 of the teachers (87.7%) work at state schools and 8 of them (12.3%)work at private schools. The data were obtained by means of aquestionnaire and the findings were evaluated both quantitatively andqualitatively to increase the validity of the research.The questionnaire developed for this study consists of three parts.In the survey three parts consisting of closed and open-ended questionstook place. The teachers were allowed to express their views freely bymeans of open-ended questions. Descriptive statistical techniques wereused in the analysis of quantitative data obtained from thequestionnaire and were evaluated based on frequency and percentage.Firstly, the qualitative data obtained from open-ended questions in thethird part of the questionnaire were transferred to a computer; themeswere identified on the basis of research questions, data were groupedunder these themes and interpreted. In addition, during thepresentation of the findings the direct quotations of the teachers weredirectly presented. In order to increase to increase the reliability of thefindings and themes, inter-rater reliability study was conducted by theresearchers.The study revealed that the awareness level of majority of foreignlanguage teachers in the use of material is high and find the use ofmaterials as necessary and important. According to teachers, it isnecessary to use additional materials other than textbooks. In foreignlanguage learning for cultural transmission, cultural comparison and interms of the diversity and richness of the subject different materials areneeded. Applications made with materials attract students andincreases the efficiency of the course. The use of the materials motivatesstudents and supports the permanent learning.Teachers think that the use of materials in foreign languagelearning is important in terms of multiple intelligence and learningstyles and they are in the opinion that preparing materials consideringthe learning styles of the students are important and during thelearning and teaching process the cognitive and affective dimensionsshould be taken into consideration. Additional material use is especiallyimportant in terms of visual and auditory materials. In particular,visual and audio materials support effective learning. The use of originaland authentic materials that will develop four language skills is veryimportant and useful for the students.One of the two remarkable findings occurred in the study is that,more than half of the teachers prepare their own materials and theother is that web has emerged
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKARSU, B. (1998). Dil-Kültür Bağlantısı, İstanbul: İnkılâp.
- AKPINAR DELLAL, N. (2013). Erziehung zur Interkulturalität und Europakompetenz Überlegungen zur Landeskunde und Literatur im Fremdsprachenunterricht am Beispiel der Türkei, Saarbrücken: Südwestdeutscher Verlag.
- AKPINAR DELLAL, N. / ÇINAR S. (2012). Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Çağdaş Öğretme Davranışları Konusundaki Farkındalık Düzeyleri, içinde, The IV. International Congress of Educational Research, “Education for Active Ageing and Active Citizenship”, Yildiz Technical University, 4-7 May 2012, Istanbul-Turkey, s. 1869-1885.
- ARSLAN, M. / ADEM, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı, Dil Dergisi, 147, 63-86.
- BIEHELE, M./ PADROS, A. (2003). Didaktik der Landeskunde, Goethe Institut Inter-Nationes, München.
- BREDELLA, L. (1999). Zielsetzungen interkulturellen Fremdsprachenunterrichts”, In, Bredella, L. (1999). Interkultureller Fremdsprachenunterricht, Tübingen: Narr,, 85-120.
- BREDELLA, L. / CHRIST, H. / LEGUTKE, M. K. (2000). Fremdverstehen zwischen Theorie und Praxis. Arbeiten aus dem Graduiertenkolleg „Didaktik des Fremdverstehens“, Tübingen: Narr.
- CESUR, M. O. (2008). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Yabancı Dil Öğrenme Stratejileri, Öğrenme Stili Tercihi Ve Yabancı Dil Akademik Başarısı Arasındaki Açıklayıcı ve Yordayıcı İlişkiler Örüntüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
- GÖMLEKSİZ, M. N. / ELALDI, Ş. (2011). “Yapılandırmacı Yaklaşım Bağlamında Yabancı Dil Öğretimi”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, Volume 6/2 Spring 2011, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2910, p. 443-454.
- GÜLER, G. (2005), Avrupa Konseyi Ortak Dil Kriterleri Çerçeve Programı ve Türkiye’de Yabancı Dil Öğretim Süreçleri, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 89- 106.
- GÜNDOĞDU, M. (2007). Almanca Öğretiminin Temel İlkeleri, İstanbul: Kare Yayınları HILLIGUS, A. H. & KREIENBAUM, M. A. (2007). Europakompetenz, durch Begegnung lernen, Barbara burich Verlag, Wuppertal KARASAR, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler”. 15. Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
- KIRMIZI, B. (2010). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Almanca Dersinin Öğretimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 197 -210
- Materyal Geliştirmenin Etkileri, Eğitim ve Bilim, 34 (153), 83-98.
- ÖZDEMİR, E. S. (2006). Yabancı Dil Öğretiminde Yeni Yönelimler, Çukurova Üniversitesi Yüksek Lisans tezi, Adana.
- ŞİMŞEK, N. (2014). Yapılandırmacı Öğrenme ve Öğretime Eleştirel bir Yaklaşım, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(5), 115-139.
- TUZCU, G. (2002). Avrupa Birliğine Geçiş Sürecinde Türk Eğitiminin Planlanması, Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
- ÜNAL, Ç. (2013). Almanca Eğitim Veren Bölümlerde Ders Materyallerinin Saptanmasına ve Üretimine Yönelik Bir proje Önerisi, Diyalog ,2, 103-109. ÜNALAN, Ş. (2004). Dil ve Kültür, Ankara: Nobel.
- YANPAR YELKEN, T. (2009). Öğretmen Adaylarının Portfolyoları Üzerinde Grup Olarak Yaratıcılık Temelli
- YAŞAR EKİCİ, F. (2014). “Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları ve Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi” TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, Volume 9/11 Fall 2014, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TürkishStudies.7416, p. 593-602.
- YEŞİLYURT, E. (2011). “Yapılandırmacı Öğrenme Temelli Bir Öğretim Programının Oluşturulmasına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, Volume 6/4 Fall, www.turkishstudies.net, DOI Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2718 , p. 865-885.
APA | DELLAL N, SEYHAN YÜCEL M (2015). YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. , 1051 - 1066. |
Chicago | DELLAL NEVIDE,SEYHAN YÜCEL Mukadder YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. (2015): 1051 - 1066. |
MLA | DELLAL NEVIDE,SEYHAN YÜCEL Mukadder YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. , 2015, ss.1051 - 1066. |
AMA | DELLAL N,SEYHAN YÜCEL M YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. . 2015; 1051 - 1066. |
Vancouver | DELLAL N,SEYHAN YÜCEL M YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. . 2015; 1051 - 1066. |
IEEE | DELLAL N,SEYHAN YÜCEL M "YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ." , ss.1051 - 1066, 2015. |
ISNAD | DELLAL, NEVIDE - SEYHAN YÜCEL, Mukadder. "YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ". (2015), 1051-1066. |
APA | DELLAL N, SEYHAN YÜCEL M (2015). YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(2), 1051 - 1066. |
Chicago | DELLAL NEVIDE,SEYHAN YÜCEL Mukadder YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.2 (2015): 1051 - 1066. |
MLA | DELLAL NEVIDE,SEYHAN YÜCEL Mukadder YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.2, 2015, ss.1051 - 1066. |
AMA | DELLAL N,SEYHAN YÜCEL M YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(2): 1051 - 1066. |
Vancouver | DELLAL N,SEYHAN YÜCEL M YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(2): 1051 - 1066. |
IEEE | DELLAL N,SEYHAN YÜCEL M "YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.1051 - 1066, 2015. |
ISNAD | DELLAL, NEVIDE - SEYHAN YÜCEL, Mukadder. "YABANCI DİL ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERİNDE MATERYAL KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/2 (2015), 1051-1066. |