Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 37 - 50 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ

Öz:
Yabancı Dil Eğitimi alanındaki çalışmalar, son on yıllarda yepyeni boyutlar kazanmıştır. Yabancı dil öğretim yöntemleri değişime uğramış, günümüz iletişimsel koşullarının getirisi olarak geleneksel ve öğretmen merkezli yöntemlerin yerini çağdaş, öğrenci merkezli ve kültürel karşılaştırma odaklı öğrenme yöntemleri almıştır. Bu çalışmada, yabancı dili hızlı ve etkili öğretmeye yönelik ortaya atılan ve bugün dünyada ilgi çeken yöntemlerden biri olan,“telkin yöntemi” ele alınmıştır. Bu yöntem, “Lozanov yöntemi” olarak da bilinmektedir. Telkin yöntemine göre öğrenci, mantığının, duygularının ve ahlaki değerlerinin sebep olduğu bir takım engellerle sınıfa gelmektedir. Öğrencilerin beraberinde getirmiş oldukları bu engellerden “telkinlerle ve “sağlanan belli imkanlarla” sıyrılmaları hedeflenmektedir. Bu yöntemde, öğrenme ortamına ve ortamı düzenleyecek olan öğretmene önemli bir görev atfedilir. Öğretmen otoriteyi ve güveni temsil eder. Telkin yöntemini uygulayan bir öğretmen, her şeyden önce öğrencilerinin duygularını ve yeteneklerini tanımalı ve empati kurabilmelidir. (Krş. Ferencich 2011) “Telkin Yöntemi”, öğrenci ilgi ve isteklerini, duygu ve düşüncelerini gözeten, günlük yaşamdan seçilmiş örnekler eşliğinde yabancı dilin derslerde aktif kullanılmasını ön plana alan bir yöntemdir. Bu yöntemin dikkat çektiği en önemli nokta, insanlarınöğrendikleribilgileriherzamanbilinçliolarak öğrenmedikleri, aksine farkına varmadan da bir takım bilgilerin öğrenilebileceği gerçeğidir. (Edelmann 1998: 37) Telkin yönteminde, özellikle yabancı dil öğrenmeye ket vuran psikolojik engellerin üzerinde durulmakta ve derse bu çeşit psikolojik engellerle gelen öğrencilerin rahatlamaları için, çeşitli yöntem ve teknikler kullanılmaktadır. Herşeyden önce korku, kaygı ve stres kaynaklı birtakım psikolojik duygu ve düşünceler; bireylerin öğrenme isteklerini olumsuz etkiler ve analitik düşünmesini engeller. (Bulut 2014) Bu nedenle öğrenme eğlenceli hale getirilmeye, dil yoluyla olumlu telkinler verilmeye ve olumsuz sözcüklerden (örneğin; “zorluk”, “problem”, “mecbur olmak”) kaçınılmaktadır. (Pärssinen, 2009: 18)Yöntemin uygulanacağı sınıflar, grafik, kavram haritaları ve tablolarla donatılmalıdır ve buna ek olarak müzik vazgeçilmez unsurdur. İnsanın ruhsal açıdan dinlenmesini sağlayan klasik ve barok özellikteki müzik parçaları, öğrenme seviyesinin en üst düzeye çıkmasına yardımcı olmaktadır. Bu çalışmada gelişmiş ülkelerde bu yöntemi uygulayan dil kursları ve özel dil enstitüleri olduğu halde, ülkemizde bu yöntemin henüz gereken ilgiyi bulmadığından yola çıkılmış ve telkin yönteminin yabancı dil öğretmenleri arasında tanınmışlık oranını ve yaygınlığını ortaya koymak ve yabancı dil öğretmenlerinin bu konudaki görüşlerini almak için bir anket uygulanmıştır.
Anahtar Kelime:

THE PERCEPTIONS AND OPINIONS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHERS AND INSTRUCTORS ABOUT SUGGESTOPEDIA

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKBIYIK C., ŞİMŞEK N. (2009): “Sınıf ve Bilgisayar Ortamlarına Dayalı Hızlandırılmış Öğrenme”, Eurasian Journal of Educational Research, Sonbahar Sayı 37, içinde, http://www.ejer.com.tr/tr/index.php?git=22&kategori=70&makale=650. (Erişim11.01.2010)
  • AYKAÇ, N. (2005): Öğretme ve Öğrenme Sürecinde Aktif Öğretim Yöntemleri, Ankara.
  • BAUR, R. S. (1990): Superlearning und Suggestopädie, Grundlagen-Anwendung-KritikPerspektiven, Langenscheidt, Berlin und München.
  • BAUR, R.S. / GRZYBEK, P. / MEDER, G. (1989): Struktur und Effektivität suggestopädischer Präsentationsphasen.
  • BULUT, M. (2014). “Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının Türkçe Öğretimine Etkisi”, TURKISH STUDIES - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 9/3, Winter 2014, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5992, p. 293-309.
  • DARANCIK, Y. (2008): İkinci Yabancı Dil Öğretiminde Alternatif Yöntemlerin Almanca Edebi Metinlerle Uygulanması, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Alman Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Adana. library.cu.edu.tr/tezler/6723.pdf. S. 57 (Erişim 19.01.2010)
  • EDELMANN, W. (1998): Suggestopädie/Superlearning, Ganzheitliches Lernen - das Lernen der Zukunft, Heidelberg: Asanger.
  • FERENCICH, Dr. R. (2011): Lernbedürfnisse vs. Lernblockaden, DGSL Magazin/Ausgabe, S. 15,16
  • GÜNDOĞDU, M. (2007): Almanca Öğretiminin Temel İlkeleri, Kare Yayınları, İstanbul.
  • HALL G. (2011): Exploring Englisch Language Teaching / Language in Action, USA.
  • KORKMAZER G./YAPRAK H. İ. (2014), “Almanca Öğretmen Adaylarının Temel Dil Beceri ve Alanlarına Yönelik İnternet Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Analiz”, TURKISH STUDIES- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 9/6, Spring 2014, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6620, p. 731-744.
  • LEHMANN, D. (1982): “ Zur Rolle der Musik in der Suggestopädie.” In: Wissenschaftliche Berichte der Karl – Marx – Universität Leipzig. Forschungsstelle für Mnemologie, 2: 8-25.
  • LOZANOV, G. (1971): Suggestologia. Sofia.
  • LOZANOV, G. (1978): Suggestology and Outlines of Suggestopedy. New York/ London.
  • ÖKSÜZ, G. (2014). “Rus dili Öğretiminde Karşılaşılan Ana Dil Kaynaklı Girişim Hataları”, TURKISH STUDIES - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 9/6, Spring 2014, www.turkishstudies.net, DOI Number:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6581, p. 843-857.
  • PÄRSSINEN, S. (2009): Suggestopädisches Lehren und Lernen, Pro Gradu-Arbeit, Universität Tampere, Institut für Sprach- und Translationswissenschaften, Deutsche Sprache und Kultur, Helmikuu
  • RICHARDS, J. and RODGERS T. (2011): Approaches and Methods in Language Teaching, Second Edition, Cambridge University Press, New York /USA.
  • SCHIFFLER, L. (1992): Suggestopedic Methods and Applications, Gordon and Breach Science Publishers, USA.
  • ŞİMŞEK, N. (2007): Öğrenmeyi Öğrenmede Alternatif Yaklaşımlar, Ankara.
  • http://www. astroset.com/bireysel_gelisim/holistik/holistik3.htm. Erişim Tarihi: 11.01.2010
  • http://www.dgsl.de (Deutsche Gesellschaft für Suggestopaedie), Erişim Tarihi: 15.02.2013
  • http://www.klinikhipnoz.com/lozanov.htm, Erişim Tarihi: 08.01.2010
  • http://www.nuveforum.net/1448-ingilizce/105570-suggestopedia/.Erişim Tarihi:20.12.2009
  • http://www.viplanguage.com/ingilizce/5-gunde-ingilizce.html, Erişim Tarihi: 08.01.2010
  • http://www.viplanguage.com/suggestopedia-/metodoloji.pdf, Erişim Tarihi: 20.12.2009
  • http://www.viplanguage.com/suggestopedia-/sorular-cevaplar.html.ErişimTarihi:08.01.2009
APA AKPINAR DELLAL N, AKBAY PİŞKİN M (2015). YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ. , 37 - 50.
Chicago AKPINAR DELLAL Nevide,AKBAY PİŞKİN Melek YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ. (2015): 37 - 50.
MLA AKPINAR DELLAL Nevide,AKBAY PİŞKİN Melek YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ. , 2015, ss.37 - 50.
AMA AKPINAR DELLAL N,AKBAY PİŞKİN M YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ. . 2015; 37 - 50.
Vancouver AKPINAR DELLAL N,AKBAY PİŞKİN M YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ. . 2015; 37 - 50.
IEEE AKPINAR DELLAL N,AKBAY PİŞKİN M "YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ." , ss.37 - 50, 2015.
ISNAD AKPINAR DELLAL, Nevide - AKBAY PİŞKİN, Melek. "YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ". (2015), 37-50.
APA AKPINAR DELLAL N, AKBAY PİŞKİN M (2015). YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(3), 37 - 50.
Chicago AKPINAR DELLAL Nevide,AKBAY PİŞKİN Melek YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.3 (2015): 37 - 50.
MLA AKPINAR DELLAL Nevide,AKBAY PİŞKİN Melek YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.3, 2015, ss.37 - 50.
AMA AKPINAR DELLAL N,AKBAY PİŞKİN M YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 37 - 50.
Vancouver AKPINAR DELLAL N,AKBAY PİŞKİN M YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 37 - 50.
IEEE AKPINAR DELLAL N,AKBAY PİŞKİN M "YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.37 - 50, 2015.
ISNAD AKPINAR DELLAL, Nevide - AKBAY PİŞKİN, Melek. "YABANCI DİL ÖĞRETEN EĞİTİMCİLERİN TELKİN YÖNTEMİNE İLİŞKİN ALGI VE GÖRÜŞLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/3 (2015), 37-50.