LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl: 2016 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 122 - 127 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Amaç: Araştırmanın amacı, lise son sınıf öğrencilerinin sosyotropik ve otonomik kişilik özelliklerini değerlendirmektir. Yöntem: Araştırma tanımlayıcı bir çalışma olup, 2012-2013 yılında Muğla ili merkezindeki lise son sınıfta okuyan 390 öğrenciyle geçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak tanıtıcı özelliklerini belirlemek için anket ve Sosyotropi-Otonomi Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmada, öğrencilerin puan ortalamaları; sosyotropi de 68.50±15.60, onaylanmama kaygısında 20.13±6.83, ayrılık kaygısında 33.09±7.83, başkalarını memnun etmede 15.29±3.88, otonomide 77.25±14.45, kişisel başarıda 32.84±6.75, özgürlükte 30.31±6.11, yalnızlıktan hoşlanmada 14.09±4.75 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin ölçekten almış oldukları puan ortalamalarına göre bazılarının sosyotropi, bazılarının ise otonomi puanlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin sosyotropik-otonomik kişilik özellikleri arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Sosyotropi alt ölçeğinde yer alan onaylanma kaygısı, ayrılık kaygısı, başkalarını memnun etme; otonomi alt ölçeğinde bulunan, kişisel başarı, özgürlük, yalnızlıktan hoşlanma faktörleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Cinsiyetler arasında kızlarda sosyotropi, erkeklerde ise otonominin yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Investıgation of Sociotrophic-Autonomic Personaiıty Characteristics of High School Last Grade Students

Öz:
Objective: The purpose of this study was to evaluate the sociotropic and autonomic personality characteristics of high school seniors. Method: This basic aim, students, concerned the approval, the separation anxiety, to please others, personal success, freedom and loneliness like the situation with the family atmosphere was looking at the relationship between living situations of conflict. The research is a descriptive study, 2012-2013 In the last year of high school studying in Muğla center have been done with 390 students. Data collection tool as questionnaire to determine the identifying characteristics and Sociotropy-Autonomy Scale was used. Results: In the study, the mean scores of students; sociotropy at 68.50±15.60, In disapproval concerns 20:13±6.83, the separation anxiety 33.09±7.83 15.29±3.88, to please others 15.29±3.88; autonomy in 77.25±14.45; personal achievement 32.84±6.75, the freedom of 30.31±6:11, like the solitude was found to be 4.75±14:09. Some of the students was determined the high points sociotrop of they have that high points of autonomy according to the average score received from the scale. Conclusion: As a result of a significant relationship between students sociotropic-autonomic personality characteristics it has been demonstrated. Located in anxiety subscale Sociotropy approval, separation anxiety, to please others; Located in the subscale autonomy, personal success, freedom, a statistically significant association was detected between factors like loneliness. Sociotropy in girls between the sexes, men were found to have high autonomy.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abalı O. Ergenlik Dönemi ve Sorunları. Birinci Baskı. İstanbul: Epsilon; 2004.p.17-20.
  • Adams D, Miller BK. Professionalism in nursing behaviors of nurse practitioners, Journal of Professional Nursing 2001; 17( 4): 203-10.
  • Bulut I, Özdemir U. Yetiştirme yurtları ve gençlik liderliği. Sosyal Hizmetler Dergisi 1998;1(7):20-5.
  • Cihangiroğlu N. Uzuntarla Y. Özata M. Otonomi ve kararlara katılımın örgütsel bağlılık üzerindeki etkisinin analizi. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi 2015 ; 6 (12): 39-52.
  • Didişen AN, Gerçeker ÖG, Zehra Bahİre Bolışık BZ, Didar Zümrüt Başbakkal ZD, Gürkan A.
  • Pediyatri hemşirelerinin sosyotropik-otonomik kişilik özellikleri ve depresyon düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi 2015;5(1):14-21.
  • Dönmez A. Ergenliği Anlamak. Onur, B. Birinci Baskı, Ankara:imge Kitabevi, 1995:13-48.
  • Geçtan, E. Psikanaliz ve Sonrası. İstanbul:Hür Yayınları; 1981. p.21-8.
  • Kabakçı E. Üniversite öğrencilerinde sosyotropik/otonomik kişilik özellikleri, yaşam olayları ve depresif belirtiler. Türk Psikiyatri Dergisi 2001;12(4): 273-82.
  • Kaya N, Aştı T, Acaroğlu R, Kaya H, Şendir M. Hemşire öğrencilerin sosyotropik-otonomik kişilik özellikleri ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006; 10 (3):1-11.
  • Kelleci M, Gölbaşı Z. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004; 8 (2): 1-8.
  • Köknel, Ö. Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. 17. Baskı İstanbul : Altın Kitaplar; 2005. p.133-5.
  • Kuzgun Y. Ana-baba tutumlarının bireyin kendini gerçekleştirme düzeyine etkisi. Hacettepe Sosyal Eve Beşeri Bilimler Dergisi 1973;5(1):50-7.
  • Lynch TR, Robins CJ, Morse JQ. Couple functioning in depression: the roles of sociotropy and autonomy. Journal of Clinical Psychology 2003; 59(12):93-103.
  • Malak B. Üstün B. Hemşirelerin sosyotropi-otonomi kişilik özellikleri ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2011; 1-16 Pollard K. Searching for autonomy. Midwifery 2003; 19(2):113-24.
  • Sato, T. ve McCann, D. Individual differences in relatedness and ındividuality: an exploration of two constructs, personality and individual differences 1998; 24 (6): 847-59.
  • Savaşır I, Şahin N. Bilişsel davranışçı terapilerde değerlendirme: sık kullanılan ölçekler. Ankara. Türk Psikologlar Derneği Yayınları ;1997. p. 492.
  • Serinkan C, Barutçu E. Pamukkale Üniversitesi İİBF öğrencilerinin kariyer planları ve sosyotropiotonomi kişilik özelliklerine ilişkin bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi 2006;8(2):279-315.
  • Temel F, Aksoy B. Ergen ve Gelişimi. Birinci Baskı. Ankara:Nobel;2001. p.1-11, 148.
  • Tokmak İ, Turgut H, Öktem Ş. Turizm ve otelcilik öğrencilerinin sosyotropik-otonomik kişilik özelliklerinin iletişim becerilerine etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 2013; 24( 1):1-13.
  • Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi. Yirminci Baskı. İstanbul: Remzi Kitapevi; 2001.p. 264-88.
  • Yörükoğlu A. Gençlik Çağı. 12. Baskı, İstanbul: Özgür Yayınları;2004. p.13-203
APA PAKO N (2016). LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. , 122 - 127.
Chicago PAKO NEZİHE UĞURLU YÜKSEL LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. (2016): 122 - 127.
MLA PAKO NEZİHE UĞURLU YÜKSEL LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. , 2016, ss.122 - 127.
AMA PAKO N LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. . 2016; 122 - 127.
Vancouver PAKO N LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. . 2016; 122 - 127.
IEEE PAKO N "LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.122 - 127, 2016.
ISNAD PAKO, NEZİHE UĞURLU YÜKSEL. "LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ". (2016), 122-127.
APA PAKO N (2016). LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(2), 122 - 127.
Chicago PAKO NEZİHE UĞURLU YÜKSEL LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 19, no.2 (2016): 122 - 127.
MLA PAKO NEZİHE UĞURLU YÜKSEL LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.19, no.2, 2016, ss.122 - 127.
AMA PAKO N LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; 19(2): 122 - 127.
Vancouver PAKO N LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016; 19(2): 122 - 127.
IEEE PAKO N "LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ." Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19, ss.122 - 127, 2016.
ISNAD PAKO, NEZİHE UĞURLU YÜKSEL. "LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYOTROPİK-OTONOMİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ". Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 19/2 (2016), 122-127.