FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 873 - 905 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
Öz: Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının cinsiyete, akademik başarıya ve sınıf düzeyine göre incelenmesidir. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma grubu, bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı 1. sınıfta (41 kız ve 17 erkek) ve 4. sınıfta (35 kız ve 26 erkek) öğrenim gören gönüllü 119 öğretmen adayıdır. Veri toplama araçlarını Schommer'in (1990) geliştirdiği, Yılmaz-Tüzün ve Topçu'nun (2008) geçerlik ve güvenirlik saptaması yaptığı "Epistemolojik İnançlar Ölçeği" ve Schommer'in (1990) kesin bilgi, basit bilgi, hızlı öğrenme ve sabit yetenek boyutlarını kapsayan, Yazar ve diğerleri'nin (2014) geliştirdiği "Epistemolojik inanç açık uçlu soruları" oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, fen bilgisi öğretmen adaylarının sabit yetenek boyutunda daha fazla gelişmiş epistemolojik inanca, hızlı öğrenme boyutunda daha az gelişmiş epistemolojik inanca sahip olduğu tespit edilmiştir. Epistemolojik inançların basit bilgi boyutunun cinsiyet açısından farklılık gösterdiği ve bu farkın kızlar lehine olduğu görülmüştür. Bunun yanında fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının sınıf düzeyine göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının basit bilgi boyutu hariç, akademik başarılarına göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir
Anahtar Kelime: Konular:
THE DETERMINATION OF PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS’ EPISTEMOLOGICAL BELIEFS IN TERMS OF SOME VARIABLES
Öz: This study investigates pre-service science teachers’ epistemological beliefs in terms of gender, academic achievement and grade level. This is a descriptive study. The participants consisted of 119 volunteer science pre-service teachers from freshman (41 female, 17 male) and senior (35 female, 26 male) year in Faculty of Education. Data were collected with “Epistemological Beliefs Inventory”, developed by Schommer (1990), translated and adapted to Turkish by Yılmaz-Tüzün and Topçu (2008). Also, open-ended questions, developed by author and colleagues (2014), were used for examining their epistemological beliefs in terms of certain knowledge, simple knowledge, quick learning and innate ability. In this study, pre-service science teachers have sophisticated epistemological beliefs in fixed ability; less sophisticated beliefs in quick learning dimension. There is a significant difference on pre-service teachers’ epistemological beliefs dimensions in simple knowledge dimension in terms of their gender; this difference was in favor of females. On the other hand, there is no significant difference on pre-service teachers’ epistemological beliefs dimensions in terms of grade level. Also, there is a significant relationship between pre-service teachers’ epistemological beliefs dimensions and their academic achievement
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aksan, N. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
- Baç, M. (2011). Epistemoloji. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Bakır, S. ve Adak, F. (2014). ”Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları.” Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 3(4): 24- 36.
- Başbay, M. (2013). ”Epistemolojik İnancın Eleştirel Düşünme ve Üstbiliş ile İlişkisinin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi.” Eğitim ve Bilim, 38(169): 249—262.
- Başçiftçi, F., Güleç, N., Akdoğan, T. ve Koç, Z. (2011) Öğretmen adaylarının değer tercihleri ile epistemolojik inançlarının incelenmesi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Boz, Y., Aydemir, M. ve Aydemir, N. (2011). ”Türkiye’deki 4, ve 8. Sınıf İlköğretim Öğrencilerinin Epistemolojik İnançları." İlköğretim Online, 10(3): 1191-1201.
- Brown, C. A. Cooney, T. J. (1982). ”Research on Teacher Education: Philosophical Orientation.” Journal of Research and Development in Education, 15(4): 13-18.
- Brownlee, J., Purdie, N. Boulton-Lewis, G. (2001). ”Changing Epistemological Beliefs in Pre—Service Teacher Education Students.” Teaching in Higher Education, 6(2): 247—268.
- Buehl, M. M. Alexander, P. A. (2001). ”Beliefs about Academic Knowledge.” Educational Psychological Review, 13(4): 385—418.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Chai, C. S., Khine, M. S. Teo, T. (2006). ”Epistemological Beliefs on Teaching and Learning: Survey among Pre—Service Teachers in Singapore.” Educational Media International, 43(4): 285—298.
- Chan, K. W. Elliott, R. G. (2002). ”Exploratory Study of Hong Kong Teacher Education Students' Epistemological Beliefs: Cultural Perspectives and implications on Beliefs Research.” Contemporary Educational Psychology, 27(3): 392—414.
- Conley, A. M. M., Pintrich, P. R., Vekiri, l. Harrison, D. (2004). ”Changes in Epistemological Beliefs in Elementary Science Students." Contemporary Educational Psychology, 29(2): 186—204.
- Deryakulu, D. (2004a). ”Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme ve Ders Çalışma Stratejileri ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişki.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 10(2): 230—249.
- Deryakulu, D. (2004b). ”Epistemolojik İnançlar." Eğitimde Bireysel Farklılıklar. (Der.) Yıldız Kuzgun ve Deniz Deryakulu. Ankara: Nobel Yayınevi. 261- 290.
- Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, S. (2002). ”Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması.” Eğitim Araştırmaları, 2(8): 111—125.
- Deryakulu, D. ve Büyüköztürk Ş. (2005). ”Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik inançların Karşılaştırılması.” Eurasian Journal of Educational Research, 5(18): 57—70.
- Evcim., İ., Turgut, H. ve Şahin, F. (2011). ”İlköğretim Öğrencilerinin Epistemolojik İnanışlarıyla, Günlük Yaşam Problemlerini Çözebilme ve Akademik Başarı Düzeyleri Arasındaki İlişki." Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3): 1199 —1220.
- Güven, G., Sülün, Y. ve Çam, A. (2014). ”The Examination of Elementary Preservice Teachers' Reflective Diaries and Epistemological Beliefs in Science Laboratory." Teaching in Higher Education, 19(8): 895-907.
- Hofer, B. K.& Pintrich, P. R. (1997). ”The Development of Epistemological Theories: Beliefs about Knowledge and Knowing and their relation to Learning.” Review of Educational Research, 67(1): 88—140.
- Hofer, B. (2001). ”Personal Epistemology Research: Implications for Teaching and Learning.” Journal of Educational Psychology Review, 13(4): 353— 383.
- Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). ”İlköğretim Öğretmen Adaylarının Mesleki Özyeterliklerine İlişkin Görüşleri.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1): 73— 84.
- Karhan, i. (2007). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Epistemolojik inançlarının Demografik Özelliklerine ve Bilgi Teknoloji/erini Kullanma Durumlarına göre İncelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kazempour, M. Sadler, T. D. (2015). ”Pre—Service Teachers' Science Beliefs, Attitudes, and Self-Efficacy: Multi-Case Study.” Teaching Education, 26(3): 247—271.
- Kienhues D, Bromme R. Stahl E. (2008). ”Changing Epistemological Beliefs: The Unexpected Impact of Short—Term Intervention.” British Journal of Educational Psychology, 78(4): 545—565.
- Köse S. ve Dinç S. (2012). ”Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Biyoloji Özyeterlilik Algıları ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişki." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18): 121—141.
- Manu, J., Bonsu, R. O. Atta, G. P. (2015). ”Epistemic Beliefs and their Instructional Practice: Perspective of Private University in Ghana." International Journal of Innovative Research and Development, 4(9): 139-151.
- Meral, M. ve Çolak, E. (2009). ”Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik inançlarının İncelenmesi.” Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27: 129—146.
- Oğuz, A. (2008). ”Investigation of Turkish Trainee Teachers’ Epistemological Beliefs.” Social Behavior and Personality: An International Journal, 36(5): 709—720.
- Özşaker, M., Canpolat, M. ve Yıldız, L. (2011). ”Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları ve Benlik Saygıları Arasındaki İlişki." Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2): 155— 164.
- Paulsen, M. B. Wells, C. T. (1998). ”Domain Differences in the Epistemological Beliefs of College Students." Research in Higher Education, 39(4): 365— 384.
- Pulmones, R. (2010). ”Linking Students’ Epistemological Beliefs with Their Metacognition in Chemistry Classroom.” The Asia—Pacific Education Researcher 19(1): 143—159.
- Ryan, M. P. (1984). ”Monitoring Text Comprehension: Individual Differences in Epistemological Standards.” Journal of Educational Psychology, 76(2): 248-258.
- Sadıç, A., Çam A. ve Topçu M. S. (2012). ”İlköğretim Öğrencilerinin Epistemolojik inançlarının Cinsiyet ve Sınıf Düzeyine Göre İncelenmesi", 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27—30 Haziran, Niğde.
- Sapancı A. (2012). ”Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları ile Bilişüstü Düzeylerinin Akademik Başarıyla İlişkisi.” Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1):311-331.
- Schommer, M. (1990). “Effects of Beliefs about the Nature of Knowledge on Comprehension.” Journal of Educational Psychology, 82(3): 498—504.
- Schommer, M., Calvert, C., Gariglietti, G., ve Bajaj, A. (1997). “The Development of Epistemological Beliefs Among Scondary Students: Longitudinal Study.” Journal of Educational Psychology, 89(1): 37—40.
- Schommer, M., Crouse, A. ve Rhodes, N. (1992). ”Epistemological Beliefs and Mathematical Text Comprehension: Believing It is Simple Does Not Make it So.” Journal of Educational Psychology, 84(4): 435—443.
- Topkaya, Y. (2015). ”Examining Social Studies and Science and Technology Preservice Tearchers’ Epistemological Beliefs Regarding Different Variables.” Educational Research and Reviews, 10(18): 2550-2557.
- Tümkaya, S. (2012). ”Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik inançlarının Cinsiyet, Sınıf, Eğitim Alanı, Akademik Başarı ve Öğrenme Stillerine göre İncelenmesi.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1): 75—95.
- Yılmaz—Tüzün, Ö. ve Topçu, M. S. (2008). ”Relationships among Preservice Science Teachers' Epistemological Beliefs, Epistemological World Views, and Self—Efficacy Beliefs.” International Journal of Science Education, 30(1): 65—85.
- Yılmaz—Tüzün, Ö. ve Topçu M. S. (2013). ”Exploration of Preservice Science Teachers’ Epistemological Beliefs, World Views, and Self—Efficacy Considering Gender and Achievement.” Elementary Education Online, 12(3): 659-673.
- Wood, P. Kardash, C. (2002). ”Critical Elements in the Design and Analysis of Studies of Epistemology.” Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs about Knowledge and Knowing. (Der.) Barbara K. Hofer ve Paul R. Pintrich. Mahwah, NJ: Erlbaum. 231-260.
APA | DEMİREL A, Çam A (2016). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 873 - 905. |
Chicago | DEMİREL Ayten,Çam Aylin FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2016): 873 - 905. |
MLA | DEMİREL Ayten,Çam Aylin FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2016, ss.873 - 905. |
AMA | DEMİREL A,Çam A FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2016; 873 - 905. |
Vancouver | DEMİREL A,Çam A FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2016; 873 - 905. |
IEEE | DEMİREL A,Çam A "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.873 - 905, 2016. |
ISNAD | DEMİREL, Ayten - Çam, Aylin. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2016), 873-905. |
APA | DEMİREL A, Çam A (2016). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(24), 873 - 905. |
Chicago | DEMİREL Ayten,Çam Aylin FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.24 (2016): 873 - 905. |
MLA | DEMİREL Ayten,Çam Aylin FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.24, 2016, ss.873 - 905. |
AMA | DEMİREL A,Çam A FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2016; 0(24): 873 - 905. |
Vancouver | DEMİREL A,Çam A FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2016; 0(24): 873 - 905. |
IEEE | DEMİREL A,Çam A "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.873 - 905, 2016. |
ISNAD | DEMİREL, Ayten - Çam, Aylin. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 24 (2016), 873-905. |