Yıl: 2013 Cilt: 11 Sayı: 44 Sayfa Aralığı: 8 - 31 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ

Öz:
Bu makale, evrensel ve temel insan haklarından olan eğitimin bir kamu hizmeti olaraksunulmasında eğitimde denetimsel davranışın amaç ve işlevlerini tarihsel süreç içinde irdelemekve olması gerekenleri analiz ederek bir senteze ulaşmak amacıyla hazırlanmıştır.Eğitim girişimi özünde bir kamu hizmeti olup, temel amacı da bireyi özgürleştirmektir.Eğitimin bu amacını gerçekleştirmesi, eğitimin--öğretimin her kademesinde uygulayıcıyasağlanan bir mesleksel rehberlik ve yardım ile olanaklıdır. Bunu sağlamanın aracı ise denetimve değerlendirme sistemidir.Denetim, eğitim sürecinin birçok yönünü etkileyen eşgüdümlenmiş bir teknik ve sosyalsüreçtir. Eğitim kaynaklarının kolektif olarak etkili bir biçimde kullanılması, öğrenme veöğretme etkinliğine etki eden durum ve etkenlerin eleştirici bir yaklaşımla analiz edilmesi vegeliştirilmesini kapsar. Buna göre denetimin işlevleri; durum saptama, (tanılama) değerlendirmeve geliştirmedir.Eğitim sisteminde mesleki yardım ve iş başında yetiştirme görevleri bakımından bir danışman verehber olması beklenen denetmenlerin denetim hizmetlerinin yanı sıra inceleme ve soruşturmaişlerini de yürütmeleri, onların mesleki yardımda bulunmalarını ve işbirliği için gerekli güvenortamının oluşmasını güçleştimıektedir. Öte yandan, küresel sermayenin eğitimi karlı biryatırım alanı olarak görmesi, hükümetleri eğitimi özel sektörün kullanımına açma yönündeyeni liberal politikalar üretmeye zorlamaktadır. Türkiye'de son yıllarda kamu yönetimindeyapılan düzenlemeler ile eğitim sisteminde yeniden yapılandırma kapsamında 652 sayılıKanun Hükmündeki Kararname ile yapılan düzenlemeler eğitimde denetimsel davranışın amaçve işlevlerini küresel sermayenin amaçlarına hizmet etme yönünde yeniden biçimlendirdiğisöylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji İşletme Finans

The Aim and Functions of Supervisory Behavior in Education

Öz:
The purpose of this paper is, in providing education as one of the universal and basic humanrights and public service, to reach synthesis through examining the aim and functions ofsupervisory behavior in education from the historical perspective and to make an analysis fromthe perspective of what should be done.The education initiative with its non—profit aspect is also public service and its aim is tomake the individual be free. For education to realize this aim is only possible with vocationalguidance and aid, provided at the wanted and needed time and location, applicable to all levelsof education. The means of this is supervision and evaluation system.Supervision is coordinated technical and social process affecting many aspects of the educationprocess. Collective and effective use of the educational resources includes critical analyses anddevelopment of cases and factors that affect leaming and teaching process. According to thisthe functions of supervision is case analysis, (diagnosis), evaluation and development.In education system supervisors, expected to be advisors and mentors during vocationalaid and on the job training, besides their supervision service, their submitting inspectionand investigation services makes their providing vocational aid and creating trustworthycooperation environment harder. On the other hand, the global capital views education asprofitable investment area and this urges the governments to generate new liberal policies inorder to let the private sector use education. In the recent years in Turkey with the regulationson the public sector and with regulations done as part of the new configuration of the educationsystem with the secondary legislation numbered 652 the aim and functions of the supervisorybehavior in education are reshaped in order to serve on behalf of the aims of global capital.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ayas, N. (1948), Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitimi, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Aydın, İ. (2008), Öğretimde Denetim: Durum Saptama, Değerlendirme ve Geliştirme, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aydın, M. (1986), Çağdaş Eğitim Denetimi, Ankarale Araştırma Yayın Danışmanlık A.Ş.
  • Aydın, M. (1984), Eğitimde Denetimsel Davranış, Ankara: Zeraks Baskı.
  • Aydoğan, M. (2007). Tonguç’a Mektuplarla Köy Enstitüsü Yılları, Ankara: Köy Enstitüsü ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Balcı, A. (1985), “Klinik Teftiş” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara: Cilt:8 Sayı: 1—2.
  • Burke, P.] and Fessler, R. (1983), “A Collaborative Approach to Supervision” Clearing House November.
  • Bumham,R.M. (1976), “Instructional Supervision: Past, Present and Future Perspectives” Theory and Practice. 15 (4).
  • Bursalıoğlu,Z. (2002), Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış (Onüçüncü Basım), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bilir, A. (2008), “Köy Enstitüleri Sisteminde Denetim Yapısı ve İşbaşında Yetiştirme Süreci” abece eğitim ve ekin dergisi Nisan 2008 Sayı 260 Ankara: Eğit—Der Yayını
  • Bilir, M. (1992), “Eğitim Denetiminin Yapı ve İşleyişindeki Gelişmeler” Eğitim ve Bilim, Ankara: Cilt:16. Sayı:85.ss33—41.
  • Bilir, M. (1991), Türk Eğitim Sisteminde Teftiş AltŞisteminin Yapı ve İşleyişi, Ankara: (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Ankara Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cevad, M. (1922), Maarif-i Umumiye Nezaret; Tarihçe, Teşkilat ve İcraatı. Istanbul: Matbaa-i Amire.
  • Dirican, M.Rahmi (1996), ”Köy Enstitüleri Kanalıyla Toplum Kalkınması ve Köyde Sağlık.
  • Köy Enstitüleri: Amaçlar, İlkeler, Uygulamalar. Ankara: Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Harris, BM. (1985), Supervisory Behavior in Education. 3rd.ed. Englewood Cliffs, N.] .: Prentice Hall.
  • Jeffrey, G. (1994), History of Educational Supervision: Proposals and Prospects. Chicago, Illinois.
  • Kartal, S. (2013), “Türk Eğitim. Sisteminde Teftiş Sürecinin Yeniden Yapılandırılması ve Bir Model Onerisi” IV. Uluslararası Katılımlı Eğitim Denetimi Kongresi 31 Mayıs-2 Haziran 2012 Muğla.
  • Koçer, H. A. (1987), Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişmesi. Ankara: Uzman Yayınları.
  • İnan, M. R. (1980), Mustafa Necati: Hayatı ve Kişiliği. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • KEÇEV (2000), Köy Enstitüleri İle İlgili Yasalar (Cilt—I) Ankara: Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Marlow, E. (2002), “The Supervisor of the School “Academic journal article from Education, Spring 2002, Vol. 122, No.
  • MEB (1948), Gezici Başöğretmenler Yönetmeliği. Tebliğler Dergisi: 20 Eylül 1948, Sayı 504.
  • MEB (1946), Cumhurbaşkanları, Başbakanlar, Milli Eğitim Bakanları Söylev ve Demeçler. Ankara: Cilt: 1.
  • Su, K. (1974), Türk Eğitim Sisteminde Teftişin Yeri ve Önemi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Taymaz, A.H.(l997), Eğitim Sisteminde Teftiş: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler. (Geliştirilmiş Dördüncü Baskı) Ankara: TAKAV Tapu ve Kadostro Vakfı Matbası.
  • Unat, R. F. (1964), Türkiye Eğitim Sisteminin Gelişimine Tarihi Bir Bakış. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Wiles, K. (1975), Supervision for Better Schools. 4th. Ed. Prentice-Hall, İnc. EnglewoodCliffs, N.]
  • Wood, C. and Rayle, A. D.(2006), “A Model of School Counseling Supervision: The Goals, Functions, Roles and Systems Model” Counselor Education and Supervision. June 2006. Volume 45.
APA BİLİR A (2013). EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ. , 8 - 31.
Chicago BİLİR Aynur EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ. (2013): 8 - 31.
MLA BİLİR Aynur EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ. , 2013, ss.8 - 31.
AMA BİLİR A EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ. . 2013; 8 - 31.
Vancouver BİLİR A EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ. . 2013; 8 - 31.
IEEE BİLİR A "EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ." , ss.8 - 31, 2013.
ISNAD BİLİR, Aynur. "EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ". (2013), 8-31.
APA BİLİR A (2013). EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ. Eğitim Bilim Toplum, 11(44), 8 - 31.
Chicago BİLİR Aynur EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ. Eğitim Bilim Toplum 11, no.44 (2013): 8 - 31.
MLA BİLİR Aynur EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ. Eğitim Bilim Toplum, vol.11, no.44, 2013, ss.8 - 31.
AMA BİLİR A EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ. Eğitim Bilim Toplum. 2013; 11(44): 8 - 31.
Vancouver BİLİR A EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ. Eğitim Bilim Toplum. 2013; 11(44): 8 - 31.
IEEE BİLİR A "EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ." Eğitim Bilim Toplum, 11, ss.8 - 31, 2013.
ISNAD BİLİR, Aynur. "EĞİTİMDE DENETİMSEL DAVRANIŞIN AMAÇ VE İŞLEVLERİ". Eğitim Bilim Toplum 11/44 (2013), 8-31.