Yıl: 2017 Cilt: 42 Sayı: 192 Sayfa Aralığı: 87 - 98 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları

Öz:
Bu çalışma 4-8. sınıf Türk öğrencilerinin bilgi verici metinlerde okuduğunu anlamaları üzerinde akıcı okumanın rolü hakkında bilgi vermek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Her sınıf seviyesinden 100 öğrenci akıcı okuma, kelime tanıma otomatikliği ve prozodi ile sessiz okumada anlama ölçümlerine ilişkin iki değerlendirmeye katılmışlardır. Tüm sınıf seviyelerinde kelime tanıma otomatikliği anlamanın önemli bir yordayıcıs olarak bulunmuştur. Prozodi ise 4. ve 5. sınıflar hariç diğer tüm sınıf seviyelerinde anlamanın önemli bir yordayısı olarak görülmektedir. Regresyon analizleri 4. ve 5. sınıflar hariç diğer tüm sınıf seviyelerinde okuduğunu anlamanın yordanmsında otomatiklik ve prozodinin birlikte önemli katkılar sağladığını ortaya koymaktadır. Akıcı okumanın okuduğunu anlamadaki yordayıcı büyüklüğü anlamadaki varyansın yaklaşık olarak dörtte birden dörtte üçe doğru artış göstermektedir. Elde edilen sonuçlar Türk öğrencileri için okuma öğretiminde yapılabilecek politika ve öğretimsel değişiklikler bağlamında tartışılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, A., Çetinkaya, Ç. ve Rasinski, T. (2014). Okumayı değerlendirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Allington, R. L. (1983). Fluency: The neglected reading goal. The Reading Teacher, 36(6), 556-561.
  • Alster, E. H. (1997). The effects of extended time on algebra test scores for college students with and without learning disabilities. Journal of learning Disabilities, 30, 222-227.
  • Ateş, S. ve Yıldırım, K. (2014). Sınıf öğretmenlerinin okuma becerisine yönelik uygulamaları: Strateji öğretimi ve anlama. İlköğretim Online, 13, 235-257.
  • Ateş, S. ve Yıldırım, K. (2015). Türk öğretmenlerin gözüyle eğitim araştırmalarının uygulamaya yansıma durumu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 110-132.
  • Baştuğ, M. ve Akyol, H. (2012). Akıcı okuma becerilerinin okuduğunu anlamayı yordama düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(4), 394-411.
  • Bigozzi, L., Tarchi, C., Vagnoli, L., Valente, E. ve Pinto, G. (2017). Reading fluency as a predictor of school outcomes across grades 4-9. Frontiers in Psychology, 8, 1-9.
  • Bridgeman, B., Trapani, C. ve Curley, E. (2004). Impact of fewer questions per section on STI scores. Journal of Educational Measurement, 41, 291-310.
  • Cassidy, J. ve Grote-Garcia, S. (2013). Common core standards top the 2014 what’s hot, what’s not survey. Reading Today, 31(1), 12-16.
  • Cassidy, J. ve Grote-Garcia, S. (2014). What’s hot, what’s not survey. Reading Today, 32(1), 8-12.
  • Chall, J. S. (1996). Stages of reading development. Orlando, FL: Harcourt Brace.
  • Chard, D. J., Vaughn, S. ve Tyler, B. (2002). A synthesis of research on effective interventions for building fluency with elementary students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 35, 386- 406.
  • Ciuffo, M., Myers, J., Ingrassia, M., Milanese, A., Venuti, M., Alquino, A., … Gagliano, A. (2017). How fast can we read in the mind? Developmental trajectories of silent reading fluency. Reading and Writing, 30, 1667-1686.
  • Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78, 98-104.
  • Daane, M., Campbell, J., Grigg, W., Goodman, M. ve Oranje, A. (2005). Fourth-Grade Students Reading Aloud: NAEP 2002 Special Study of Oral Reading (NCES 2006-469). U.S. Department of Education. Institute of Education Sciences, National Center for Education Statistics. Washington, DC: Government Printing Office.
  • Grabe, W. (2002). Narrative and expository macro-Genres. A. M. Johns (Ed.), Genre in the classroom: multiple perspectives. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Kaya, D. ve Yıldırım, K. (2016). Dördüncü sınıf öğrencilerin akıcı okumalarının basit ve çıkarımsal anlama düzeylerine göre değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(3), 416-430.
  • Kuder, G. F. ve Richardson, M. W. (1937). The theory of the estimation of test reliability. Psychometrika, 2, 151-160.
  • Kuhn, M. R., Schwanenflugel, P. J. ve Meisinger, E. B. (2010). Review of Research: Aligning Theory and Assessment of Reading Fluency: Automaticity, Prosody, and Definitions of Fluency. Reading Research Quarterly, 45(2), 230-251.
  • Lane, H. B., Hudson, R. F., Leite, W. L., Kosanovich, M. L., Strout, M. T., Fenty, N. S. ve Wright, T. L. (2008). Teacher knowledge about reading fluency and indicators of students' fluency growth in reading first schools. Reading & Writing Quarterly, 25(1), 57-86.
  • Lee, J. ve Yoon, S. Y. (2017). The effects of repeated reading on reading fluency for students with reading disabilities: A meta-analysis. Journal of Learning Disabilities, 50, 213-224.
  • Miller, J. ve Schwanenflugel, P. J. (2006). Prosody of syntactically complex sentences in the oral reading of young children. Journal of Educational Psychology, 98, 839-853.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). Türkçe öğretim programı. Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Basımevi. Moser, G. P., Sudweeks, R. R., Morrison, T. G. ve Wilcox, B. (2014). Reliability of ratings of children’s expressive reading. Reading Psychology, 35(1), 58-79.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2015). PISA 2015: PISA results in focus. Paris: OECD Publishing.
  • Ortak Çekirdek Devlet Standartları. (2016). Common core state standards initiative: English language arts standards. 25 Kasım 2016 tarihinde http://www.corestandards.org/ELA-Literacy/ adresinden erişildi.
  • Paige, D. D., Magpuri-Lavell, T., Rasinski, T. V. ve Smith, G. (2013). Interpreting the relationships among prosody, automaticity, accuracy, and silent reading comprehension in secondary students. Journal of Literacy Research, 46(2), 123-156.
  • Paige, D. D., Rasinski, T. V. ve Magpuri-Lavell, T. (2012). Is fluent, expressive reading important for high school readers?. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 56(1), 67-76.
  • Pinnell, G. S., Pikulski, J. J., Wixson, K. K., Campbell, J. R., Gough, P. B. ve Beatty, A. S. (1995). Listening to children read aloud. Washington, DC: U.S. Department of Education, National Center for Educational Statistics.
  • Pyle, N., Vasquez, A. C., Lignugaris/Kraft, B., Gillam, S. L., Ray Reutzel, D., Olszewski, A., … Pyle, D. (2017). Effects of expository text structure interventions on comprehension: A metaanalysis. Reading Research Quarterly, 52(4), 469-501.
  • Rasinski, T. V. (1989). Fluency for everyone: Incorporating fluency in the classroom. The Reading Teacher, 42, 690-693.
  • Rasinski, T. V. (2004a). Creating fluent readers. Educational Leadership, 61, 46-51 . Rasinski, T. V. (2004b). Assessing reading fluency. Honolulu, HI: Pacific Resources for Education and Learning.
  • Rasinski, T. V. (2010). The fluent reader: Oral & silent reading strategies for building fluency, word recognition & comprehension. New York: Scholastic.
  • Rasinski, T. V. (2012). Why reading fluency should be hot. The Reading Teacher, 65, 516-522.
  • Rasinski, T. V. (2017). Readers who struggle: why many struggle and a modest proposal for improving their reading. The Reading Teacher, 70(5), 519-524.
  • Rasinski, T. V., Padak, N. D., Linek, W. L. ve Sturtevant, E. (1994). Effects of fluency development on urban second-grade readers. Journal of Educational Research, 87, 158-165.
  • Rasinski, T. V., Padak, N. D., McKeon, C. A., Wilfong, L. G., Friedauer, J. A. ve Heim, P. (2005). Is reading fluency a key for successful high school reading?. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 49, 22-27.
  • Rasinski, T. V., Reutzel, C. R., Chard, D. ve Linan-Thompson, S. (2011). Reading fluency. M. L. Kamil, P. D. Pearson, B. Moje ve P. Afflerbach (Ed.), Handbook of reading research, volume IV içinde (s. 286- 319). New York: Routledge.
  • Rasinski, T. V., Rikli, A. ve Johnston, S. (2009). Reading fluency: More than automaticity? More than a concern for the primary grades?. Literacy Research and Instruction, 48(4), 350-361.
  • Rasinski, T. V., Chang, S. C., Edmondson, E., Nageldinger, J., Nigh, J., Remark, L. ve Rupley, W. H. (2017). Reading fluency and college readiness. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 60(4), 453-460.
  • Rasinski, T., Homan, S. ve Biggs, M. (2009). Teaching reading fluency to struggling readers: Method, materials, and evidence. Reading & Writing Quarterly, 25(2-3), 192-204.
  • Rasinski, T., Paige, D. ve Nageldinger, J. (2015). Reading fluency: Neglected, but still critical for proficient reading. P. D. Pearson ve E. H. Hiebert (Ed.), Research-based practices for teaching common core literacy. Newark, DE: International Literacy Association.
  • Sukhram, D. ve Monda-Amaya, L. E. (2017). The effects of oral repeated reading with and without corrective feedback on middle school struggling readers. British Journal Special Education, 44, 96- 111.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. D. (2007). Using multivariate statistics. Boston, MA: Allyn and Bacon. Ulusal Okuma Paneli. (2000). Report of the national reading panel: Teaching children to read. Report of the subgroups. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health.
  • Valencia, S. W. ve Buly, M. R. (2004). Behind test scores: What struggling readers really need. The Reading Teacher, 57, 520-531.
  • Van de Ven, M., Voeten, M., Steenbeek-Planting, E. G. ve Verhoeven, L. (2017). Pos-primary reading fluency development: A latent change approach. Learning and Individual Differences, 55, 1-12.
  • Wiley, I. ve Deno, S. L. (2005). Oral reading and maze measures as predictors of success for English learners on a state standards assessment. Remedial and Special Education, 26(4), 207-214.
  • Yıldırım, K., Çetinkaya, Ç. ve Ateş, S. (2013). Akıcı okumaya yönelik öğretmen bilgisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 263-281.
  • Yıldırım, K. ve Ateş, S. (2012). Silent and oral reading fluency: Which one is the best predictor of reading comprehension of Turkish elementary students?. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 3, 79-91.
  • Yıldırım, K. ve Rasinski, T. (2014). Reading fluency beyond English: Investigations into reading fluency in Turkish elementary students. International Electronic Journal of Elementary Education, 7, 97-06.
  • Yıldırım, K., Rasinski, T. ve Kaya, D. (2017). Fluency and comprehension of narrative texts in Turkish students in grades four through eight. Yayımlanmamış çalışma.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S. ve Çetinkaya, Ç. (2009). An evaluation of the oral reading fluency of 4th graders with respect to prosodic characteristic. International Journal of Human Science, 6, 353-360.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S., Fitzgerald, S., Rasinski, T. ve Zimmerman, B. (2014). Components skills underlying reading fluency and their relations with reading comprehension in fifth-grade Turkish students. International Journal of School & Educational Psychology, 2, 35-44.
  • Young, C. ve Rasinski, T. (2016). Tiered fluency instruction. Minneapolis, MN: Capstone.
  • Zutell, J. ve Rasinski, T. V. (1991). Training teachers to attend to their students’ oral reading fluency in. Theory to Practice, 30, 211-217.
APA YILDIRIM K, RASINSKI T, KAYA D (2017). 4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları. , 87 - 98.
Chicago YILDIRIM Kasım,RASINSKI Timothy,KAYA Dudu 4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları. (2017): 87 - 98.
MLA YILDIRIM Kasım,RASINSKI Timothy,KAYA Dudu 4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları. , 2017, ss.87 - 98.
AMA YILDIRIM K,RASINSKI T,KAYA D 4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları. . 2017; 87 - 98.
Vancouver YILDIRIM K,RASINSKI T,KAYA D 4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları. . 2017; 87 - 98.
IEEE YILDIRIM K,RASINSKI T,KAYA D "4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları." , ss.87 - 98, 2017.
ISNAD YILDIRIM, Kasım vd. "4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları". (2017), 87-98.
APA YILDIRIM K, RASINSKI T, KAYA D (2017). 4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları. Eğitim ve Bilim, 42(192), 87 - 98.
Chicago YILDIRIM Kasım,RASINSKI Timothy,KAYA Dudu 4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları. Eğitim ve Bilim 42, no.192 (2017): 87 - 98.
MLA YILDIRIM Kasım,RASINSKI Timothy,KAYA Dudu 4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları. Eğitim ve Bilim, vol.42, no.192, 2017, ss.87 - 98.
AMA YILDIRIM K,RASINSKI T,KAYA D 4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(192): 87 - 98.
Vancouver YILDIRIM K,RASINSKI T,KAYA D 4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(192): 87 - 98.
IEEE YILDIRIM K,RASINSKI T,KAYA D "4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları." Eğitim ve Bilim, 42, ss.87 - 98, 2017.
ISNAD YILDIRIM, Kasım vd. "4-8. Sınıflarda Türk Öğrencilerin Bilgi Verici Metinlerde Akıcı Okuma ve Anlamaları". Eğitim ve Bilim 42/192 (2017), 87-98.