Yıl: 2017 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 129 - 165 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ

Öz:
Ders kitabı, programda yer alan hedeflere yönelik konuların işlendiği; öğrencilere bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlayan temel kaynaklardan biridir. Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler; öğrencide estetik duygular uyandırmak, öğrencilere ana dili sevdirmek ve dil bilinci kazandırmak, dile ait kuralları benimsetmek ve bu kuralların kalıcı bir şekilde uygulanmasına yardımcı olmak, bilgi ve duygu bakımından öğrenciyi geliştirmek, ait oldukları kültüre ve değerlere karşı ilgi uyandırmak, çeşitli mesajlar vererek onları eğitmek hususlarında büyük bir önem arz etmektedir; çünkü Türkçe derslerinde, metinlerden hareket ederek temel dil becerileri (okuma, yazma, konuşma, dinleme) kazandırılmaya çalışılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, iki farklı yayın evi (Özgün Matbaa, Engin Yayıncılık) tarafından hazırlanan ve Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu tarafından tavsiye edilen, ilköğretim 3. ve 4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki üç ortak temaya (Birey ve Toplum, Atatürk, Değerlerimiz) ait metinleri, söz dizimi bakımından incelemektir. Doküman analizi ile yapılan bu çalışmada, 3. ve 4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerde bulunan anlamlı birimler tespit edilmiş; elde edilen veriler nitelik ve nicelik yönlerinden karşılaştırılmıştır
Anahtar Kelime:

SYNTAX IN THE TEXTS OF 3RD AND 4TH GRADE TURKISH LANGUAGE COURSE BOOKS

Öz:
Course book is a main resource that includes topics of the program and aims to make students gain knowledge, skills, and habits. Texts in the Turkish Language course books have a vital role in raising esthetic emotions, making students love their mother tongue, raising consciousness in language, teaching rules of that language and helping those rules to be permanent, developing students in terms of knowledge and emotions, arousing interest in their culture and values, and educating them by giving various messages. The reason is that in Turkish Language classes, basic linguistic skills (reading, writing, speaking, and listening) are thought through those texts. The aim of this study is to examine the texts that are found in the 3rd and 4rh grade Turkish Language course books and including three common themes (Individual and the Society, Atatürk, Values) in terms of syntax. The course books are published by two different publishing houses (the names of the publishing houses are Özgün and Engin) and are recommended by the Ministry of Education and the Board of Education and Discipline. Meaningful patterns in the texts of 3rd and 4th grade course books were determined through document analysis and the results were compared in terms of quality and quantity
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi Ceza Muhakemesi Hukukunda Mağdurun Hukuki Durumunun İyileştirilmesine İlişkin Tavsiye Kararı, Tarih: 28.06.1985, Sayı: 11.
  • Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi Mağdura Yardım Edilmesi ve Mağduriyetin Önlenmesi Hakkında Tavsiye Kararı, Tarih: 17.09.1987, Sayı: 21.
  • Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi Suç Mağdurlarının Hakları, Desteklenmesi ve Korunması Hakkında Asgari Standartlar Oluşturmak Üzere Direktifi, Sayı: 2012/29/Eu, Tarih: 25.10.2012, Avrupa Birliği Resmi Gazetesi, Sayı: L. 315/57, Tarih: 14.11.2012.
  • Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi Şiddet Suçu Mağdurlarına Tazminat Ödenmesine İlişkin Avrupa Sözleşmesi, Tarih: 24.11.1983.
  • Bacanlı, Mehmet Rifat, Ceza Muhakemesinde Mağdurun Korunması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: T.C. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku Anabilim Dalı Ceza ve Ceza Usul Hukuku Bilim Dalı, 2007.
  • Baledarian, N. J. Interviewing skills to use with abuse victims who have developmental disabilities. Los Angeles, CA: Disability, Abuse and Personal Rights Project, 2004.
  • Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi, Tarih: 20.11.1989. Birleşmiş Milletler Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme. Kabul Tarihi: 27.05.2009. Sayı. 2009/15137.
  • Birleşmiş Milletler İşkencenin Önlenmesine Dair Sözleşme, Sayı: 39/46, Tarih:10.12.1984, Resmi Gazete Sayısı: 19799, Resmi Gazete Tarihi: 29.04.1988.
  • Birleşmiş Milletler Suçtan ve Yetki İstismarından Mağdur Olanlara Adalet Sağlanmasına Dair Temel Prensipler Bildirisi, Sayı: 40/34, Tarih: 29.11.1985. Birleşmiş Milletler Uluslararası Ceza Mahkemesi Roma Tüzüğü, Tarih: 17.07.1998.
  • Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 163 Haziran 2017 Cilt 19 Sayı 1 (143-165)
  • Curry, Mary Ann ve Navarro, Fran, “Responding to Abuse Against Women with Disabilities: Broadening the Definition of Domestic Violence”, Family Violence Prevention Fund Health Alert, 8 (1), 2002, s. 1-5.
  • Deal, William Paul ve Kristiansson, Viktoria, “Victims and Witnesses with Developmental Disabilities and the Prosecution of Sexual Assault”, The Voice, 1 (12), 2007, s. 1-8.
  • Dönmezer, Sulhi ve Erman, Sahir, Nazari ve Tatbiki Ceza Hukuku, C. III, Beta Basım Yayım, İstanbul, 1997.
  • Edwards, Ian, An Ambiguous Participant: The Crime Victim and Criminal Justice, 2004, s. 967-982.
  • Elman, R. Amy, “Confronting the Sexual Abuse of Women with Disabilities”. National Online Resource Center on Violence Against Women, 2005. http//www.vawnet.org/SexualViolence/Research/VAWnetDocuments/ARSVDisab ility.php; Erişim Tarihi: 23.08.2016.
  • Gözler, Kemal, “İdare Hukuku”, Bursa, Ekin Kitabevi, Cilt I, 2009, s. 107.
  • Grossman, Susan F. ve Lundy, Marta,“Comparison of Persons with and without Disabilities Who Were Victims of Sexual Abuse and/or Sexual Assault”, Journal of Social Work in Disability and Rehabilitation, 7 (1), 2008, s. 19-46.
  • Güriz, Adnan, “Adalet Kavramı”, 2001, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. Holstein, James A. ve Miller, Gale. (1990). Rethinking victimization: An interactional approach to victimology, Symbolic Interaction, 13 (1), s. 103-122
  • Howe, Keran, “Violence Against Women with Disabilities-An Overview of The Literature”, Women with Disabilities Australia, 2000.www.WWDA.org.au/keran.htm; Erişim Tarihi: 23.08.2016.
  • Hughes, Rosemary B.,Curry, Mary Ann, Oschwald, Mary, Child, Beckie, Lund, Emily M., Sullivan, Michael J. ve Powers, Laurie R., “Respondingto Crime Victims with Disabilities: The Perspective of Law Enforcement”, Journal of Policy Practice, 10 (3), 2011, s. 185-205.
  • IFSW. (2014). http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social-work/; Erişim Tarihi: 14.12.2016.
  • Jägervi, Lotta, “Who Wants to Be An Ideal Victim? A Narrative Analysis of Crime Victims' Self-Presentation”, Journal of Scandinavian Studies in Criminology and Crime Prevention, 15 (1), 2014, s. 73-88.
  • Jahic, Galma ve Yeşiladalı, Burcu, Onarıcı Adalet: Yeni Bir Yaklaşım. G. Jahic ve B. Yeşiladalı (Ed.), Onarıcı Adalet, Mağdur Fail Arabuluculuğu ve Uzlaşma Uygulamaları: Türkiye ve Avrupa Bakışı, İstanbul 2008, s. 15-21.
  • Johnson, Lee M., Mullick, Rehan ve Mulford, Charles L., “General Versus Specific Victim Blaming”, The Journal of Social Psychology, 142, 2002, s. 249-263.
  • Kebbell, V. Witnesses with intellectual disabilities in court: What questions are asked and what influence do they have?. Legal and Criminological Psychology, 9, 2004, s. 23-35.
  • Krähenbühl, Sarah J. ve Blades, Mark. The effect of interviewing techniques on young children's responses to questions. Child: Care, Health and Development, 32 (3), 2006, s. 321-331.
  • Kunter, Nurullah, Yenisey, Feridun ve Nuhoğlu, Ayşe, Muhakeme Hukuku Dalı Olarak Ceza Muhakemesi Hukuku, 16. Basım, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım, 2008.
  • Kurt, Senem, “Hayek’in Özgürlük ve Adalet Teorisi”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2 (3), 2006, s. 199-213.
  • Mağdurların Cezai Takibatlardaki Durumu Hakkındaki Konsey Çerçeve Kararı, 2001, Avrupa Toplulukları Resmi Gazete Tarihi: 23.03.2001.
  • Özek, Çetin, Suç Mağdurlarının Korunması ile İlgili Bazı Sorunlar, İHFM, 21, 1984, s. 1-4.
  • Özürlüler ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun. Kanunun Numarası: 5378. Kabul Tarihi: 01.07.2005.
  • Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 07.07.2005. Yayımlandığı Resmi Gazete Sayısı: 25868.
  • Poole, Debra A. ve Lamb, Michael E. Investigative interviews of children: A guide for helping professionals. Washington, DC: American Psychological Association,1998.
  • Roberts, K. P. ve Powell, Martine B. Describing individual incidents of sexual abuse: A review on the effects of multiple sources of information on children’s reports. Child Abuse and Neglect, 25, 2001, s. 1643-1659.
  • Rosenberg, Sue, and Abbeduto, Leonard. Language and communication in mental retardation: Development, processes, and intervention. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1993.
  • Ruback, R. Barry ve Singh, Purnima. Ingroup Bias, Intergroup Contact and the Attribution of Blame for Riots. Psychology and Developing Societies, 19, 2007, s. 249-265.
  • Sokullu Akıncı, Füsun, Viktimoloji (Mağdurbilim) 2. Basım. İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım, 1999
  • Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 165 Haziran 2017 Cilt 19 Sayı 1 (143-165)
  • Strang, Heather, “Repair or Revenge”, Victims and Restorative Justice. Oxford: Clarendon Press, 2002, s. 8-24.
  • UNDP Türkiye, Türkiye’de Mağdur Haklarının ve Mağdurlara Verilen Hizmetlerin Güçlendirilmesi: Etkin Uygulamaya Doğru Raporu, 2014.
  • Van Ness, Daniel N. ve Strong, Karen Heetderks, Restoring Justice: An Introduction to Restorative Justice, New Providence, NJ: Anderson Publishing, 2010.
  • Van Nijnatten, Carolus ve Heestermans, Marianne, “Interviewing Victims of Sexual Abuse with An Intellectual Disability: A Dutch Single Case Study”, Journal of Social Work Practice, 24 (4), 2010, s. 391-407.
  • Wemmers, Jo-Anne, “Victim Participation and Therapeutic Jurisprudence”, Victims and Offenders, 3 (2-3), 2008, s. 165-191.
  • Yavuz, Hakan, “Onarıcı Adalet ve Uzlaştırma Kurumu Bağlamında Ceza Adalet Sisteminde Mağdurun Konumu”, Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 23, 2015, s. 85-115.
APA COSKUN M, UYSAL Z, Özkaya P (2017). 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. , 129 - 165.
Chicago COSKUN MUSTAFA VOLKAN,UYSAL ZEYNEP EZGİ,Özkaya Perihan Gülce 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. (2017): 129 - 165.
MLA COSKUN MUSTAFA VOLKAN,UYSAL ZEYNEP EZGİ,Özkaya Perihan Gülce 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. , 2017, ss.129 - 165.
AMA COSKUN M,UYSAL Z,Özkaya P 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. . 2017; 129 - 165.
Vancouver COSKUN M,UYSAL Z,Özkaya P 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. . 2017; 129 - 165.
IEEE COSKUN M,UYSAL Z,Özkaya P "3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ." , ss.129 - 165, 2017.
ISNAD COSKUN, MUSTAFA VOLKAN vd. "3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ". (2017), 129-165.
APA COSKUN M, UYSAL Z, Özkaya P (2017). 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 129 - 165.
Chicago COSKUN MUSTAFA VOLKAN,UYSAL ZEYNEP EZGİ,Özkaya Perihan Gülce 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19, no.1 (2017): 129 - 165.
MLA COSKUN MUSTAFA VOLKAN,UYSAL ZEYNEP EZGİ,Özkaya Perihan Gülce 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.19, no.1, 2017, ss.129 - 165.
AMA COSKUN M,UYSAL Z,Özkaya P 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 19(1): 129 - 165.
Vancouver COSKUN M,UYSAL Z,Özkaya P 3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 19(1): 129 - 165.
IEEE COSKUN M,UYSAL Z,Özkaya P "3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ." Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, ss.129 - 165, 2017.
ISNAD COSKUN, MUSTAFA VOLKAN vd. "3. VE 4. SINIF TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ METİNLERDE SÖZ DİZİMİ". Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19/1 (2017), 129-165.