Yıl: 2016 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 303 - 313 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki

Öz:
Geçmişten günümüze hangi becerilerin geliştiği, hangilerinin gerilediği ve hangilerinin zaman içinde sabit kaldığı merak uyandırmaktadır. Ülkemizdeki üniversite giriş sisteminde ve lisansüstü eğitime girişte sayısal ve sözel becerilerin ölçüldüğü sınavlar yapılmakta ve bu sınav sonuçları bölümlere girişte belirleyici olmaktadır. Bu araştırmanın amacı, ülkemizdeki üniversite ve lisansüstü eğitime giriş sınavları arasındaki ilişkiyi sayısal ve sözel becerileri göz önünde tutarak ortaya çıkarmaktır. Çalışmada, lisansüstü eğitimi sınavı (LES) puanlarını, üniversiteye giriş sınavı (ÖSS) puanlarını kullanarak tahmin etmenin mümkün olup olmadığı; mümkün ise sayısal becerinin mi, yoksa sözel becerinin mi bu dört yıllık zaman içinde göreceli olarak daha sabit kaldığı araştırılmaktadır. Ülkemizdeki üniversiteye giriş sınavının yordama geçerliği lisansüstü eğitim sonuçları da kullanılarak sadece bu araştırmada incelenmiştir. Çalışmada, ÖSS'ye girdikten 4 sene sonra LES'e giren toplam 43505 öğrencinin boylamsal verisi kullanılmıştır. Kanonik korelasyon analizi yöntemi ile ÖSS ve LES kapsamındaki sayısal ve sözel puanlar arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın sonuçları göstermektedir ki, ÖSS ve LES puanları arasında anlamlı bir ilişki vardır ve öğrencilerin lise mezuniyeti sonunda sahip oldukları beceriler kullanılarak, üniversite mezuniyetinde sahip olduğu beceri düzeyleri tahmin edilebilmektedir. Ayrıca, sayısal beceriler arasındaki ilişkinin sözel beceriler arasındaki ilişkiye göre daha güçlü olduğu görülmüştür. ÖSS ve LES puanları arasında anlamlı bir ilişkinin bulunması ve ÖSS puanları kullanılarak LES puanlarının tahmin edilebilmesi, ÖSS puanlarının LES puanlarını yordayabildiği, bir başka deyiş ile ÖSS puanları yordama geçerliği için LES puanlarının bir kriter olarak kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Sayısal puan sözel puana göre ÖSS ve LES puanları arasındaki ilişkiyi belirlemede daha etkilidir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Relationship Between Quantitative and Qualitative Abilities of Students in ÖSS and LES

Öz:
The change in the abilities of students is an important topic for researchers. In Turkey, there are high stake examinations, which focus on quantitative and qualitative abilities of students, for student selection to undergraduate and graduate programs of universities. The purpose of this study is to investigate the relation between university entrance examination and graduate school examination based on quantitative and qualitative abilities in Turkey. The following questions guided the study: is it possible to predict graduate school examination (LES) scores using university entrance examination (OSS) scores?; among quantitative ability and qualitative ability, which one is more stable over time? This study is unique as it is the only study that investigated predictive validity of OSS scores on LES scores. This study used longitudinal dataset of 43505 students who took OSS and then LES (four years later). The canonical correlation method was used to identify relationship between OSS and LES. The results showed that there was a significant relationship between OSS and LES scores and it was possible to predict quantitative and qualitative abilities of students at the university graduation using their high school graduation abilities. Relationship between quantitative abilities was stronger than qualitative abilities. Quantitative scores were more influential in predicting LES scores using OSS scores.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bahar, H. H. (2011). ÖSS Puanı ve Lisans Mezuniyet Notunun KPSS 10 Puanını Yordama Gücü. Eğitim ve Bilim, 36 (162), 168--181.
  • Bahrick, H. P.; Hall, L.K. (1991). Lifetime maintenance of high school mathematics content. Journal of Experimental Psychology: General, 120, 22-23.
  • Baştürk, R. (2008). Fen ve teknoloji alanı öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı başarılarının yordanması. İlköğretim Online, (2), 323-322.
  • Fraenkel, J. R. Wallen, N. E. (2005). How To Design And Evaluate Research In Education. New York: McGraw--Hill
  • Gay, L. R. (1992). Educational research: Competencies for analysis and application (4th ed.). New York: Merrill
  • Geary, D.C. (2000). From infancy to adulthood: The development of numerical abilities. European Child Adolescent Psychiatry, (2), 11--16.
  • Geiser, S., Studley, R. (2002). UC and the SAT: Predictive validity and differential impact of the SAT and SAT II at the University of California. Educational Assessment, (l), 1- 26.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis (5th ed.). Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall.
  • Hanford, G. H. (1991). Life with the SAT: Assessing our young people and our times. New York: College Entrance Examination Board Harvard University Gazette (2001). 23 Haziran 2004 tarihinde http://www.hno.harvard.edu /gazette/2001/05.17/09-admissions.html adresinden erişilmiştir.
  • Hopkins, K. D. (1998). Educational and psychological measurement and evaluation (8th ed.). Boston: Allyn and Bacon
  • Karakaya, İ. ve Tavşancıl, E. (2008). Yükseköğretime Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)" nın Yordama Geçerliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, (3), 987--1019.
  • Ma, X. (2000). Longitudinal assessment of antecedent course work in mathematics and subsequent mathematical attainment. Journal of Educational Research, 94 (1), 16--28.
  • Mehrens, W. A., Lehmann, I. J. (1991). Measurement and evaluation in education and psychology (4Lh ed.). Fort Worth: Holt, Rinehart and Winston.
  • ÖSYM (1999). 20 Mart 2004 tarihinde http://www.osym.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • ÖSYM (2015). 2015-ÖSYS Yerleştirme Sonuçlarına İlişkin Sayısal Bilgiler. 10 Aralık 2015 tarihinde http://Www.osym.gov.tr/belge/1-23595/2015-osys-yerlestirme-sonuclarinailiskin--sayisal--bilgi--.html adresinden alınmıştır.
  • Pettijohn II, T. F. (1995). Correlations among college students' grade point averages and American college test scores. Psychological Reports, 76 (1), 336-338.
  • Schneider, W., Knopf, M., Stefanek, J. (2002). The developmental of verbal memory in childhood and adolescence: Findings from the Munich longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 94 (4), 751--761.
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate techniques. New York: J. Wiley.
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social science (4'h ed.). Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Stumpf, H., Stanley, J. C. (2002). Group data on high school grade point averages and scores on academic aptitude tests as predictors of institutional graduation rates. Educational Psychological Measurement, 62 (6), 1042--1052.
  • Tansel, A. (1999). Türkiye'de ve Seçilmiş Ülkelerde Eğitimin Getirisi. ODTÜ Gelişme Dergisi, 26 (3--4): 453--472.
  • Verma, G. K., Mallick, K. (1999). Researching education: Perspectives and techniques. London: Falmer Press.
  • Yorulmaz, B. (2013). Üniversiteye giriş sıralaması ile lisans mezuniyet sıralamasında meydana gelen değişim. Journal ofInternational Social Research, (28), 469-490.
APA ARIKAN S, DCOSTA A (2016). ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki. , 303 - 313.
Chicago ARIKAN SERKAN,DCOSTA Ayres ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki. (2016): 303 - 313.
MLA ARIKAN SERKAN,DCOSTA Ayres ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki. , 2016, ss.303 - 313.
AMA ARIKAN S,DCOSTA A ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki. . 2016; 303 - 313.
Vancouver ARIKAN S,DCOSTA A ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki. . 2016; 303 - 313.
IEEE ARIKAN S,DCOSTA A "ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki." , ss.303 - 313, 2016.
ISNAD ARIKAN, SERKAN - DCOSTA, Ayres. "ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki". (2016), 303-313.
APA ARIKAN S, DCOSTA A (2016). ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 303 - 313.
Chicago ARIKAN SERKAN,DCOSTA Ayres ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.1 (2016): 303 - 313.
MLA ARIKAN SERKAN,DCOSTA Ayres ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.1, 2016, ss.303 - 313.
AMA ARIKAN S,DCOSTA A ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 12(1): 303 - 313.
Vancouver ARIKAN S,DCOSTA A ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 12(1): 303 - 313.
IEEE ARIKAN S,DCOSTA A "ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.303 - 313, 2016.
ISNAD ARIKAN, SERKAN - DCOSTA, Ayres. "ÖSS ve LES ile Ölçülen Sayısal ve Sözel Beceriler Arasındaki İlişki". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12/1 (2016), 303-313.