Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 246 - 265 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015

Öz:
Bu çalışmada TIMSS 2015 uygulamasında ele alınan öğrenci, öğretmen ve okul faktörlerinin Türkiye'deki sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ile nasıl bir ilişki içinde olduğunun araştırılması amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeline göre tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu, Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması 2015 uygulamasına katılan6079 öğrenci ve 220 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama araçları, TIMSS 2015 uygulamasında elde edilen öğrenci ve öğretmen anketleri ile matematik başarı testinden oluşmaktadır. Verilerin analizinde, matematik başarı puanları bağımlı değişken; öğrenci ve öğretmen özellikleri değişkenleri bağımsız değişken olacak şekilde hiyerarşik regresyon analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğrenci ile ilgili değişkenlerin TIMSS 2015'teki matematik başarısındaki farklılıkların %34'ünü açıkladığı görülmüştür. Duyuşsal alan boyutunda yer alan özyeterlik inancı 8.sınıf öğrencilerinin TIMSS 2015'te matematik başarılarını yordamada en önemli değişkendir. Öz-yeterlik inancından sonra matematik başarısını yordamada diğer bir önemli değişken öğrencilerin evde sahip oldukları eğitimsel kaynakları olmuştur. Duyuşsal alan içerisinde yer alan tutum ile matematik başarısı arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Matematiğe verilen önem ile öğrencilerin matematik başarıları arasında ise anlamlı bir ilişki çıkmamıştır. Araştırmada okul algısı boyutu altında ele alınan zorbalık, okula aidiyet ve öğretim etkinlikleri ile matematik başarısı arasında anlamlı bir ilişki olup bu ilişki göreli olarak matematik başarısını yordamada daha az öneme sahiptir. Öğrenmede çevre faktörü altında ele alınan okulda başarıya verilen önem, güvenli ve düzenli okul ortamı, okul koşulları, iş tatmini, öğretmenin karşılaştığı sorunlar ve öğrencilerden kaynaklı sorunların hepsi bir araya geldiğinde okullardaki 8. sınıflar arası başarı farkının %29'unu açıklamaktadır. Öğrenmede çevre faktöründe yer alan okulda başarıya verilen önem ve öğrencilerden kaynaklı sorunlar öğrencilerin matematik başarısını yordamada iki önemli değişken olmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Factors Predicting Mathematics Achievement of 8th Graders in TIMSS 2015

Öz:
In the study, it is aimed to investigate the student, teacher and school factors predicting mathematics achievement of Turkish 8th grade students in TIMSS 2015. The group of the study consists of 6079 students and 220 teachers who attended TIMSS from Turkey. The data of the study was obtained from student and teacher questionnaires and mathematics cognitive test scores. In the data analysis, multilevel regression analysis was used in which dependent variables were plausible mathematics scores and independent variables were student, teacher and school scale scores. According to results, 34% percent of student-level variance was explained by student-level variables. It was found that self-confidence level of students was the most important predictor of mathematics achievement among student-level variables. Additionally, educational resources at home variable was also among the important predictors of mathematics achievement. Teacher and school factors explained 29% of between school variance. Among these variables, school emphasis on academic success and teaching limited by student needs were two significant variables that could predict mathematics achievement of students
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA SARI M, ARIKAN S, YILDIZLI H (2017). 8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015. , 246 - 265.
Chicago SARI Mehmet Hayri,ARIKAN SERKAN,YILDIZLI Hülya 8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015. (2017): 246 - 265.
MLA SARI Mehmet Hayri,ARIKAN SERKAN,YILDIZLI Hülya 8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015. , 2017, ss.246 - 265.
AMA SARI M,ARIKAN S,YILDIZLI H 8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015. . 2017; 246 - 265.
Vancouver SARI M,ARIKAN S,YILDIZLI H 8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015. . 2017; 246 - 265.
IEEE SARI M,ARIKAN S,YILDIZLI H "8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015." , ss.246 - 265, 2017.
ISNAD SARI, Mehmet Hayri vd. "8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015". (2017), 246-265.
APA SARI M, ARIKAN S, YILDIZLI H (2017). 8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 8(3), 246 - 265.
Chicago SARI Mehmet Hayri,ARIKAN SERKAN,YILDIZLI Hülya 8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi 8, no.3 (2017): 246 - 265.
MLA SARI Mehmet Hayri,ARIKAN SERKAN,YILDIZLI Hülya 8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, vol.8, no.3, 2017, ss.246 - 265.
AMA SARI M,ARIKAN S,YILDIZLI H 8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2017; 8(3): 246 - 265.
Vancouver SARI M,ARIKAN S,YILDIZLI H 8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2017; 8(3): 246 - 265.
IEEE SARI M,ARIKAN S,YILDIZLI H "8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015." Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 8, ss.246 - 265, 2017.
ISNAD SARI, Mehmet Hayri vd. "8. Sınıf Matematik Akademik Başarısını Yordayan Faktörler- TIMSS 2015". Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi 8/3 (2017), 246-265.