Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 601 - 614 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ

Öz:
Öğretmenlik mesleği yeterliliği öğretmenin öğretmenlik mesleğini yerine getireceği hizmet alanına yönelik gerekli bilgi ve beceriyi kazanmasıdır. Öğretmenlik mesleğinin genel kültür bilgisi, alan bilgisi ve öğretmenlik meslek bilgisi olmak üzere üç yeterlik boyutuna da sahip olacak şekilde yetiştirilmesi önemlidir. Öğretme-öğrenme sürecine yönelik yeterlik alanları: Planlama, Öğretim Süreci, Sınıf Yönetimi, Ölçme ve Değerlendirmedir. Öğretmenlerin mesleki yeterliklerinin tam ve eksiksiz olması için bu özellikleri uygun olarak yerine getirmesi kalıcı ve anlamlı bir öğrenme için önemlidir. Etkili öğretmenlerin bazı özellikleri: "etkili öğretim yöntemleri kullanma", "sınıf yönetiminde uzman olma", "ölçme ve değerlendirmede adaletli olma" dır. Kısacası öğretme-öğrenme sürecinde öğretmen yeterlikleri etkili ve anlamlı bir öğrenme için önem arz etmektedir. Bu çalışmada dördüncü sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerine dayalı olarak fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmen yeterlikleri alanında öğretme-öğrenme sürecini uygulamaya yönelik yeterliklerinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan soruların yanıtlarını bulabilmek amacıyla Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 16 Fen Bilimleri öğretmen adayı ile görüşme yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre fen bilgisi öğretmen adaylarının çoğu aktif öğretim yöntemlerini bilmemektedir. Yapılan görüşmeler sonucunda öğretmen adaylarının her öğrencide var olan yeteneği geliştirmeye dönük olmayan diğer bir deyişle öğrencilerin bireysel farklılıklarını göz önünde bulundurmayan bir öğrenme süreci oluşturma eğiliminde olduğu saptanmıştır
Anahtar Kelime:

PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS’ TEACHING-LEARNING PROCESS RELATED COMPETENCIES

Öz:
The teaching profession competence requires the teacher’s acquiring the necessary knowledge and skills with regard to his/her teaching area. It is important that teachers should be trained in a way that they become competent in three competency areas which are general knowledge about the teaching profession, field knowledge, and pedagogical knowledge. Competence fields in the process of teaching and learning are Planning, teaching process, classroom management, communication, assessment and evaluation. It is crucial that teachers should apply these features properly for lasting and meaningful learning process in order to have a complete professional competence. Some characteristics of an effective teacher include "use of effective teaching methods in the classroom", "being an expert at classroom management," and "being just in terms of assessment and evaluation”. In sum teacher competence in the teaching learning process is therefore important for meaningful and effective learning. This research aims to reveal competence of teacher candidates regarding application of teaching and learning process based on views of the fourth grade pre service science teachers. The semi-structured interview technique was used to collect data. In order to answer the research questions, interviews were conducted with 16 fourth grade pre service science teachers who took courses during the spring at Muğla Sıtkı Koçman University. Findings of the study demonstrate that majority of the pre service science teachers don’t know many of the active teaching techniques. The interviews also revealed that they tend to create a learning process that does not intend to develop talents that each student has; in another words it does not take the individual differences into consideration The educational process consists of three basic elements whichare teachers, students and curriculum. Teacher qualifications areimportant for the success of education. The teaching competence isdefined as teachers’ having necessary knowledge and skills with regardarea he/she is expected to teach. It is important that teachers shouldbe trained in a way that they become component in three competencyareas which are general knowledge about the teaching profession, fieldknowledge, and pedagogical knowledge.SIGNIFICANCE OF THE RESEARCHThe shaper of the teaching and learning process is the teacherbecause it is planned, implemented and directed by the teacher. Ateaching and learning process which includes lesson planning,preparation of the materials, arrangement of learning settings,organization of out of class activities, diversifying of instruction according to individual differences, and effective use of time andbehavior management will provide students with meaningful and lastinglearning. Consequently, it is important to reveal competency of teachercandidates regarding teaching and learning process by determining atwhich level the science teacher candidates apply the aforementionedfeatures and specify the existing defects.METHODIn this study qualitative research methods have been used. Theparticipants of the study consist of 16 fourth grade teacher candidateswho receive education in Muğla Sıtkı Koçman University 2014-2015school year. Teacher candidates have been selected via maximumvariation sampling method which is one of the purposeful samplingmethods. 16 teachers were interviewed with meetings lasting abouttwenty minutes each. The interviews were recorded with a taperecorder. A semi-structured interview form was used during thesessions. In the preparation of the interview form expert opinions werereceived from 8 experts, 4 of whom from the area of science educationwhile the remaining 4 are from the area of measurement andassessment. A pilot study was conducted with two teacher candidatesto evaluate understandability and relevance of the questions. At the endof this process the forms were re-examined and re-arranged and madeready for implementation. The data obtained from interviews were codedby researchers and another science educator and inter-coder reliabilitypercentage is calculated as 82.76%. The privacy of personal informationof the interviewed teachers regarded by coding them as T1, T2, T3...T16. T1 points to first teacher candidates while T6 represents 6thteacher candidates and T16 stands for 16th teacher candidates.FINDINGS AND DISCUSSIONThe teacher candidates state that they are going to employ the SixThinking Hats technique and the Creative Drama method. The use ofthese methods of teaching, which are among the active teachinglearningmethods, is seen as a positive feature. One of the most criticalfactors in the teaching-learning process is teacher’s decidingappropriate method and technique at the appropriate time according tothe purpose and subject to be taught. In addition to what a scienceteacher is going to teach, how he/she is going to teach and if he/shehas the required knowledge and skills is also very important. Whiledepending on the educational attainments, the content and features ofthe students there are many active teaching methods like case study,problem solving, and the station methods and none of the students’mentioning about these methods may indicate that teacher candidatesare not informed fully about active teaching methods. Thus it may beconcluded that teacher candidates seem to prefer a teacher orientedteaching environment rather than a student centered one which maycreate problems regarding the acquisition of the educationalattainments.The teacher candidates also stated that they are going to takepersonal differences of the students into consideration with regard toarrangement of the learning environment and they will prefer a Ushaped classroom setting and will conduct experiments. Learning of thecontent by the students depends on efficiently arrangement of teaching and learning process
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçil, M. - Oğuz, A., (2015). “Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Öz Yeterlik İnancı ile Öğrenen Özerkliğini Destekleme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi / Investigation Of The Relationship Between The Science Teachers’ Self-Effıcacy Beliefs And Their Learner Autonomy Support Behaviours”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Şefik Yaşar Armağanı), Volume 10/11 Summer 2015, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8616, p. 1-16.
  • Anagün, Ş. S., Kılıç, Z., Atalay, N., Yaşar, S., (2015). “Sınıf Öğretmeni Adayları Fen Bilimleri Öğretim Programını Uygulamaya Hazır mı?/ Are Classroom Teacher Candidates Ready To Perform Science Curriculum?”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Şefik Yaşar Armağanı), Volume 10/11 Summer 2015, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8611, p. 127-148.
  • Aykaç, N. (2014). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Brophy, J.E. (1988). Research linking teacher behavior to student achievement: Potential implications for instruction of Chapter 1 students. Educational Psychologist, 23(3), 235- 286.
  • Carrıer, S,J. (2011). Implementıng and integrating effective teaching strategies including features of lesson study in an elementary science methods course. The Teacher Educator, 46:145– 160, 2011.
  • Celep, C (2004). Meslek olarak öğretmenlik. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Elmas, Z.T (2013). İlköğretim Öğrencilerinin ve Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersindeki Öğrencinin Başarısını, Tutumunu ve Motivasyonunu Etkileyen Öğretmen Nitelikleri ile İlgili Algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gültekin, M., Çubukcu, Z. Ve Dal, S. (2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Eğitim-Öğretimle İlgili Hizmetiçi Eğitim Gereksinimleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 131-152, 2010.
  • Gökçe, F. (2014). Sınıfta Öğrenme ve Öğretme Sürecinin Yönetimi. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Hanushek, E. (1971). Teacher characteristics and gains in student achievement: Estimation using micro data. The American Economic Review, 61(2), 280-288.
  • Hıldebrand, M., R. C. Wılson & E. R. Dıenst. (1971). Evaluating University Teaching. Berkeley: University of California, Center for Research and Development in Higher Education
  • Kilimci, S,A. (2011). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (5. Sınıf). MEB Yayınları, Ankara.
  • Tomlınson, C. (2010). Leading and Managing a Differentiated Classroom. Alexandria, VA. USA.
  • Wang, M.C., Haertel, G.D., & Walberg, H.J. (1993). Toward a knowledge base for school lea rning. Review of Educational Research, 63(3), 249-294.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA KUBAT U (2015). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ. , 601 - 614.
Chicago KUBAT ULAŞ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ. (2015): 601 - 614.
MLA KUBAT ULAŞ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ. , 2015, ss.601 - 614.
AMA KUBAT U FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ. . 2015; 601 - 614.
Vancouver KUBAT U FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ. . 2015; 601 - 614.
IEEE KUBAT U "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ." , ss.601 - 614, 2015.
ISNAD KUBAT, ULAŞ. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ". (2015), 601-614.
APA KUBAT U (2015). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(15), 601 - 614.
Chicago KUBAT ULAŞ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.15 (2015): 601 - 614.
MLA KUBAT ULAŞ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.15, 2015, ss.601 - 614.
AMA KUBAT U FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(15): 601 - 614.
Vancouver KUBAT U FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(15): 601 - 614.
IEEE KUBAT U "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.601 - 614, 2015.
ISNAD KUBAT, ULAŞ. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETME VE ÖĞRENME SÜRECİNE YÖNELİK YETERLİKLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/15 (2015), 601-614.