Yıl: 2017 Cilt: 5 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 33 - 46 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları

Öz:
Bu çalışmada Muğla'da faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli yiyecek-içecek işletmesi sahiplerini girişimciliğe iten unsurlar ve kişilik özellikleri incelenmiştir. Bu doğrultuda öncelikle işletme sahiplerini girişimciliğe iten motivasyon unsurları ve kişilik özellikleri belirlenerek, motivasyon unsurları ve kişilik özellikleri arasındaki ilişki incelenmiş; daha sonra ise işletmesini aileden devralanlar ile kendisi kuranların motivasyon unsurlarının değişip değişmediği analiz edilmiştir. Araştırmanın örneklemini Muğla'da faaliyet gösteren 249 küçük ve orta ölçekli yiyecek-içecek işletmesi sahibi oluşturmaktadır. Veriler anket ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlarına göre, küçük ve orta ölçekli yiyecek-içecek işletmesi sahiplerini girişimciliğe iten en önemli motivasyon unsurunun fırsat yaratma odaklı; en düşük motivasyon unsurunun yaşam tarzı odaklı olduğu belirlenmiştir. Farklı motivasyon unsurları ile iş odaklı, kolaycı, kişilere bağımlı, baskın karakter, bağımsız ve faydacı kişilik özellikleri arasında farklı düzeylerde anlamlı ilişki olduğu; motivasyon unsurlarının işletmenin sahibiyet durumuna göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm

Entrepreneurship Motivations of Small and Medium-Sized Food and Beverage Business Owners)

Öz:
In this study, the factors and personality traits of small and medium sized food and beverage owners operating in Muğla to entrepreneurship were examined. In this direction, firstly, the motivational factors and personality traits that propelled business owners to entrepreneurship were determined. Then, the relationship between motivational factors and personality traits has been examined, and later on, it was analyzed whether the motivational factors of the ones who took over from the family and those who founded it changed. The sample of the research is composed of 249 small and medium sized food and beverage owners operating in Muğla. The data were collected by questionnaire. According to the research, it has been determined that the most important motivator that drives small and medium-sized food and beverage owners to entrepreneurship is opportunity-oriented, and the least motivated factor is life style oriented. It was found that there was a significant relationship between different motivational factors and different levels of business-focused, easy, person-dependent, dominant character, independent and utilitarian personality traits, and motivation factors did not show any significant difference according to the ownership status of the operator.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • KAYNAKÇA
  • Acs, Z. J., Desai, S. ve Hessels, J. (2008). Entrepreneurship, Economic Development and Institutions, Small Business Economics, 31 (3), pp: 219-234.
  • Aziz, N. ve Ayvaz, S. (2014). The Role Of The Family–Owned Business In Individual Desire To Be An Entrepreneur: An Empirical Study From Republic Of Kabardino-Balkaria, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2).
  • Bilge, H. ve Bal, V. (2012). Girişimcilik Eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(16), ss:131-148.
  • Bozkurt, Ö. ve Erdurur, K. (2013). Girişimci kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimindeki etkisi: Potansiyel girişimciler üzerinde bir araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2).
  • Carree, M.A. ve Thurik, A.R. (2003). The Impact of Entrepreneurship on Economic Growth, In Z.J. Acs ve D.B. Audretsch (Eds.), Handbook of Entrepreneurship Research, (pp. 437-471). Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Chen, S.C. ve Elston, J.A. (2013). Entrepreneurial motives and characteristics: An analysis of small restaurant owners, International Journal of Hospitality Management, 35, 294-305.
  • Getz, D. ve Carlsen, J. (2000). Characteristics and goals of family and owner-operated businesses in the rural tourism and hospitality sectors, Tourism management, 21(6), 547-560.
  • Getz, D. ve Petersen, T. (2005). Growth and Profit-oriented Entrepreneurship Among Family Business Owners in The Tourism and Hospitality Industry, Hospitality Management, 21, pp: 547-560.
  • Güney, S. (2007). Aile işletmelerinde ikinci nesile devir sürecinde başarı koşulları.
  • Kılıçer, T. (2013). KOBİ’ler için girişimci pazarlamanın anahtarı: pazarlama ilişki ağları, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2).
  • Littunen, H. (2000). Entrepreneurship and the characteristics of the entrepreneurial personality, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 6(6), 295-310.
  • McMullen, J.S., Bagby, D. ve Palich, L.E. (2008). Economic freedom and the motivation to engage in entrepreneurial action, Entrepreneurship Theory and Practice, 32(5), 875-895.
  • North, D. (1990). Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Özkan, Ş., Fatma, G., Selçuk, E., Hayati, A. ve Sinan, B. (2003). Kobilerde Girişimcilik, Yenilikçilik. Atatürk Üniversitesi İİBF Yayın, (106).
  • Pişkinsüt, E. (2011). Girişimciliğin Türkiye'deki Ekonomik Kalkınmaya Etkileri: Kobi Örneği, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 14(2).
  • Polat, D.D. (2011). Girişimcilik motivasyonu ve işletme yenilikçiliği arasındaki ilişkinin araştırılmasına yönelik turizm işletmelerinde bir araştırma.
  • Shanker, M.C. ve Astrachan, J.H. (1996). Myths ve Realities: Family Businesses’ Contribution to the US Economy – A Framework for Assessing Family Business Statistics, Family Business Review, 9 (2), pp: 107-123.
  • Tang, L. ve Koveos, P.E. (2004). Venture Entrepreneurship, Innovation Entrepreneurship and Economic growth, Journal of Developmental entrepreneurship, 3, pp:161-171.
  • Uygun, M., Mete, S. ve Güner, E. (2012). Genç girişimci adayların girişimcilik eğilimi ve girişimcilik özellikleri arasındaki ilişkiler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2).
  • İnternet Kaynağı
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21864 , E.T.: 04.11.2016.
APA YÜKSEL F, Bekar A (2017). Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları. , 33 - 46.
Chicago YÜKSEL Faruk,Bekar Aydan Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları. (2017): 33 - 46.
MLA YÜKSEL Faruk,Bekar Aydan Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları. , 2017, ss.33 - 46.
AMA YÜKSEL F,Bekar A Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları. . 2017; 33 - 46.
Vancouver YÜKSEL F,Bekar A Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları. . 2017; 33 - 46.
IEEE YÜKSEL F,Bekar A "Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları." , ss.33 - 46, 2017.
ISNAD YÜKSEL, Faruk - Bekar, Aydan. "Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları". (2017), 33-46.
APA YÜKSEL F, Bekar A (2017). Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 33 - 46.
Chicago YÜKSEL Faruk,Bekar Aydan Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5, no.4 (2017): 33 - 46.
MLA YÜKSEL Faruk,Bekar Aydan Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.5, no.4, 2017, ss.33 - 46.
AMA YÜKSEL F,Bekar A Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2017; 5(4): 33 - 46.
Vancouver YÜKSEL F,Bekar A Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2017; 5(4): 33 - 46.
IEEE YÜKSEL F,Bekar A "Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5, ss.33 - 46, 2017.
ISNAD YÜKSEL, Faruk - Bekar, Aydan. "Küçük ve Orta Ölçekli Yiyecek-İçecek İşletmesi Sahiplerinin Girişimci Kişilik Özellikleri ve Girişimcilik Motivasyonları". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5/4 (2017), 33-46.