Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 229 - 244 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI

Öz:
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının, ilkokul öğrencilerinin kazanması gereken değerlerin nasıl öğretilmesi gerektiğine yönelik algılarını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda Ankara ilinde bulunan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 83 sınıf öğretmeni adayı araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Değer öğretimi ile ilgili sorulan açık uçlu sorulara cevap verebilmek için temel kavram ve bilgilere sahip olunması gerektiği düşünüldüğünden, katılımcılarda Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi derslerini almış olma ölçütleri aranmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Verilerin toplanması aşamasında katılımcılardan değer öğretimine yönelik 4 adet açık uçlu soruyu yanıtlamaları istenmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının değerlerin öğretim sürecine yönelik algıları açık uçlu sorular ile derinlemesine ve zengin nitel veriler toplanarak belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmış ve bazı sorulara verilen cevapların frekansları hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda, çoğu öğretmen adayının değer kavramını "öğrencilerin sahip olması gereken kazanım" olarak gördüğü ortaya çıkmıştır. Değerlerin öğretiminde ve kazanımların ölçülmesinde ise öğretim yöntem ve tekniklerini işe koşmanın katılımcılar tarafından en fazla yazılan ifadeler olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının çoğunluğu programda ön görülen değerlerle donanmış bireyler yetiştirebilmek için hedeflenen bu değerlere öncelikle öğretmenlerin kendilerinin sahip olmasını en önemli nitelik olarak görmektedirler. İleride değer öğretimi sürecinde sınıf içi uygulamaların ve öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların belirlenmesine yönelik araştırmaların yapılması önerilmektedir
Anahtar Kelime:

PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL TEACHER CANDIDATES ON TEACHING VALUES

Öz:
The purpose of this study was to investigate teacher candidates’ perceptions about how to teach values which primary students must gain. To this end, data were collected from 83 candidates who are participating voluntarily and studying at a state university in Ankara. In order to respond question, primary school teacher candidates had to take the Life and Social Sciences courses that contain basic concepts and information on value educationqualitative research methods. In collecting data using a survey consisting of 4 open-ended questions which allows us gatethering deph and rich qualitive data about value education. The data were analyzed by using qualitative techniques and frequency analysis. Most of the teacher candidates believed that value was an educational attainment which students must gain. The results also showed that using instructional methods and techniques was the most indicated item in the sections. Most of the candidates indicated that having intented value as the most important quality that teachers should have in order to educate individuals with the values which specified in the program. Classroom activities and problems which teachers encounter in value education process should be recomended for further researches
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akpınar, B. ve Özdaş, F. (2013). İlköğretimde değer eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel Bir Analiz. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2).
  • Aladağ, S. ve Kuzgun, M. P. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının “değer” kavramına ilişkin metaforik algıları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 163-194.
  • Berkant, H. G., Efendioğlu, A. ve Sürmeli, Z. (2014). Değerler eğitimine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 427-440.
  • Bill, R. (1998). What is values education- and so what? The Journal of Values Education, (1).
  • Can Aran, Ö. ve Demirel Ö. (2013). Dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 151-168.
  • Çelenk, S. (2008). Türkçe öğretiminde yararlanılabilecek öğretim yöntem ve teknikleri. A. Tazebay ve S. Çelenk (Editörler), Türkçe Öğretimi: İlke-Yöntem-Teknikler(ss. 17-48). Ankara: Maya.
  • Çelikkaya, T. ve Filoğlu, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değere ve değer öğretimine yönelik görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14(4), 1-16. Doi: 10.12738/estp.2014.4.1605.
  • Doğanay, A. (2007). Değerler eğitimi. C. Öztürk, (Ed.), İçinde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 256-284). Ankara: Pegem A.
  • Fidan, K. N. (2013). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: Nitel bir araştırma. International Journal of Social Science, 6(3), 361-388.
  • Genç, S., Z., Tutkun T. ve Çoruk A. (2015). Values education problematic: Determining the status according to classroom teachers opinions. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 11(2): 374-397.
  • Gündüz, M. (2015). The opinions of primary school teachers on how to teach values. International Online Journal of Educational Sciences, 7(3), 201-214.
  • Güngör, E. (1993). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Ötüken.
  • Halstead, M. J. (1996). Values and values education in schools. In M. J. Halstead, & M. J. Taylor (Ed.), Values in education and education in values (1st ed., pp. 3-14). London and New York: Routledge.
  • Horn, R. A. (2003). Developing a critical awareness of the hidden curriculum through media literacy. The Clearing House 76(6), 298- 300. Doi:10.1080/00098650309602024.
  • Johnson, B. ve Christensen, L. (2004). Educational research: quantitative, qualitive, and mixed approaches. (2nd ed.). Boston: Pearson Education Gnc.
  • Kirschenbaum, H. (1995). Enhance values and morality in schools and youth settings. Allyn & Bacon Company, Massachusetts.
  • Kurtdede-Fidan, N. (2013). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: Nitel bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 361-388.
  • Kurtdede-Fidan, N. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının geleceğe yönelik değerler eğitimi tasarıları. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(22), 161-180.
  • Lickona, T. (1992). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam.
  • McCrary, J. H. (1999). Children's Heroes and heroines: Developing values manifested through artwork. http://eric.ed.gov/?id=ED437390 adresinden erişilmiştir.
  • Memişoğlu, H. (2013). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimine ilişkin görüşleri. International Journal of Social Science, 6(3), 405-425.
  • Mergler, A. G. ve Spooner-Lane, R. S. (2012). What pre-service teachers need to know to be effective at values-based education. Australian Journal of Teacher Education, 37(8), 66-81.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nalçacı, A. ve Beldağ, A. (2015). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerlerin kazandırılması ile ilgili öğretmen görüşleri, International Journal of Eurasia Social Sciences, 6(21), 67-81.
  • Oğuz, E. (2012). Öğretmen adaylarının değerler ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1309-1325.
  • Özkan, R. ve Soylu, A. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin benimsedikleri temel insani değerler (Niğde il örneği). International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 9(2), 1253-1265.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitive research and evaluation methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Robbins, S. P. (1994). Örgütsel davranışın temelleri. S. A. Öztürk (Çev.). Eskişehir: Etam.
  • Ryan, K. ve Bohlin, K. (1999). Building character in schools: Practical ways to bring moral instruction to life. San Francisco: Jossey-Bass Inc.
  • Sarı, M. (2007). Demokratik değerlerin kazanımı sürecinde örtük program: düşük ve yüksek “okul yaşam kalitesine sahip iki ilköğretim okulunda nitel bir çalışma. Yayımlamamış doktora tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Schwartz, S. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In M. P. Zanna, (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (pp.1- 65). San Diego: Academic Press.
  • Serin, M. K. ve Buluç, B. (2014). Sınıf öğretmenlerinin değer algıları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki, Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 273-290.
  • Stephenson, J. ve Killeavy, M. (1998). Teaching values education in schools: The attitudes, beliefs and practices of teachers in schools in the republic of Ireland and the United Kingdompointers for the future. Citizenship, Social and Economics Education, 3(3), 115-126.
  • Thornberg, R. (2008). The lack of professional knowledge in values education. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1791-1798.
  • Yazar, T. (2012). Öğretmen adaylarının değerler hakkındaki görüşleri, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2, 1: 61-68.
  • Yazıcı, S. (2007). Değerler eğitimi. Çoluk Çocuk Dergisi, 66(11), 48-51.
  • Yeşil, R. ve Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 65-84.
  • Yıldırım, K. (2009). Values education experiences of Turkish class teachers: A phenomonological approach. Eurasian Journal of Educational Research, 35, 165-184.
  • Yıldırım, N. ve Turan, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programındaki değerlerin kazandırılma sürecine yönelik görüşleri. Journal of Theory & Practice in Education. 11(2). 420-437.
APA yılmaz e, esmer b, ÇELIK O (2016). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI. , 229 - 244.
Chicago yılmaz eyup murat,esmer barış,ÇELIK OZKAN SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI. (2016): 229 - 244.
MLA yılmaz eyup murat,esmer barış,ÇELIK OZKAN SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI. , 2016, ss.229 - 244.
AMA yılmaz e,esmer b,ÇELIK O SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI. . 2016; 229 - 244.
Vancouver yılmaz e,esmer b,ÇELIK O SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI. . 2016; 229 - 244.
IEEE yılmaz e,esmer b,ÇELIK O "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI." , ss.229 - 244, 2016.
ISNAD yılmaz, eyup murat vd. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI". (2016), 229-244.
APA yılmaz e, esmer b, ÇELIK O (2016). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik), 11(19), 229 - 244.
Chicago yılmaz eyup murat,esmer barış,ÇELIK OZKAN SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.19 (2016): 229 - 244.
MLA yılmaz eyup murat,esmer barış,ÇELIK OZKAN SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.19, 2016, ss.229 - 244.
AMA yılmaz e,esmer b,ÇELIK O SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(19): 229 - 244.
Vancouver yılmaz e,esmer b,ÇELIK O SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(19): 229 - 244.
IEEE yılmaz e,esmer b,ÇELIK O "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.229 - 244, 2016.
ISNAD yılmaz, eyup murat vd. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ DEĞER ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ALGILARI". Turkish Studies (Elektronik) 11/19 (2016), 229-244.