Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 319 - 332 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-11-2018

TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Taklit ürünler hakkında yapılan araştırmalar, çoğu zaman taklit ürün pazarının arz yönüne odaklanmaktadır. Oysaki pazarın talep yönünü oluşturan tüketicilerin pek çoğu sahte olduğunu bilmelerine rağmen çeşitli sebeplerle bu ürünleri tercih etmektedirler. Bu çalışmada, tüketicilerin taklit ürün satın alırken, etik kaygılar taşıyıp taşımadıkları ve genel olarak bu tür ürünleri tercih etme nedenleri, demografik faktörler göz önüne alınarak incelenmiştir. Bu kapsamda araştırmanın evreni, üniversite öğrencileri olarak belirlenmiştir ve 250 katılımcıdan anket yöntemiyle elde edilen veriler nicel tekniklerle analiz edilmiştir. Buna göre katılımcıların yarısından fazlasının açık parfüm satın aldığı, açık parfüm satın alma eğiliminin kadınlarda ve devlet üniversitesindeki öğrencilerde daha yüksek olduğu, katılımcıların satın alma kararları üzerinde en etkili faktörün arkadaşları olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, katılımcıların açık parfüm satın alma veya satın almama kararlarında etik kaygıların son sıralarda yer aldığı bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

COUNTERFEIT GOODS AND CONSUMER ETHICS: A RESEARCH ON THE TENDENCY OF UNIVERSITY STUDENTS TO USE IMITATION PERFUME

Öz:
The researches conducted on counterfeit goods mostly focuses on the supply side of the market. However, consumers, who constitute the demand side of the market, choose those products with various reasons even though they already know that they are fake. In this study, by considering demographic factors it was investigated whether consumers have ethical concerns while they are purchasing imitation products and the reason why they choose these products. In this context, the universe of research is composed of university students and the data, which is obtained from 250 participants by a survey method, was analyzed by quantitative techniques. Accordingly, it is found that more than half of the participants purchased imitation perfume, the tendency of using this type of perfume was observed more in women and also in the public university students, the most effective factor that influences the purchasing behavior is the participants’ friends. Additionally, it is demonstrated that ethical concerns take the last place in affecting the participants’ decision on purchasing imitation perfume.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Al-Khatib, J. A., Vitell, S. J., Rawwas, M. Y. A. (1997). “Consumer Ethics: A Cross-cultural Investigation”, European Journal of Marketing, 31, 11/12, 750-767.
  • Ang, S. H.,Cheng, P. S., Lim, E. A. C., Tambyah, S. K. (2001). “Spot the Difference: Consumer Responses Toward Counterfeits”, Journal of Consumer Marketing, 18/3, 219-235.
  • Arli, D.,Tjiptono, F., Winit, W. (2015). “Consumer ethics among young consumers in developing countries: a cross national study”, Social Responsibility Journal, 11/3, 449-466.
  • Atay, Ş. (2016). “Tüketicilerin Etik Algılamaları Üzerinde Demografik Faktörlerin Etkisinin Araştırılmasına Yönelik Bir Araştırma”, Ardahan Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3, 201-215.
  • Boyraz, E.,Polatcı, S. (2008). “Tüketici Etiğine Çift Yönlü Bakış: Tokat İl Merkezinde Bir Araştırma”, 13. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, Nevşehir, 204-214.
  • Cordell, V. V.,Wongtada, N., Kieschnick, R. L. (1996). “Counterfeit purchase intentions: role of lawfulness attitudes and product traits as determinants”, Journal of Business Research, 35(1), 41-53.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M. N. (2015). Hemşirelikte Araştırma, Kasım, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
  • Erffmeyer, R. C., Keillor, B. D., LeeClair, D. T. (1999). “An Empirical Investigation of Japonese Consumer Ethics”, Journal of Business Ethics, 18, 35-50.
  • Ergin, A. E.(2010). “The Rise in thesales of counterfeitbrands: Thecase of Turkish consumers”, AfricanJournal of Business Management, 4 /10, 2181-2186.
  • Erkuş, A. (2017). Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci, Şubat, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Fan, W. S., Lan, C. H., Huang, Y. K.,Chang, R. S. (2013). “A study on purchasingbehavior of teenagers in Taiwan:example of counterfeitgoods”. Journal of AppliedSocialPsychology, 43/6, 1289-1300.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A., Leech, N.L. (2015). Uygulamada Araştırma Yöntemleri, (Çev. Ed: Selahattin Turan), Aralık, Ankara.
  • Kavak, B., Gürel, E., Eryiğit, C., Özkan Tektaş, Ö. (2009). “ExamingtheEffects of Moral Development Level, Selfconcept, and Self-monitoring on Consumers’ EthicalAttitudes”, Journal of Business Ethics, 88, 115-135.
  • Kwong, K. K.,Yau, O. H., Lee, J. S., Sin, L. Y., Alan, C. B. (2003). “Theeffects of attitudinal and demographicfactors on intention to buy pirated CDs: The case of Chinese consumers”, Journal of Business Ethics, 47/3, 223-235.
  • Lu, Z. C.,Lu, C. J. (2010). “Moral Philosophy, Materialism, and Consumer Ethics: An Exploratory Study in Indenesia, Journal of Business Ethics, 94, 193-210.
  • Muncy, J. A.,Vitell, S. J. (1992). “Consumer ethics: An investigation of theethical beliefs of the final consumer”, Journal of Business Research, 24/4, 297-311.
  • Nakip, M., Yaraş, E. (2016). SPSS Uygulamalı Pazarlama Araştırmalarına Giriş, Eylül, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Neuman, W. L. (2006). Toplumsal Araştırma Yöntemleri, (Çev., Sedef Özge), Ankara.
  • Nia, A.,LynneZaichkowsky, J. (2000). “Do counterfeits devaluetheownership of luxury brands?”, Journal of Product &Brand Management, 9/7, 485-497.
  • Norum, P. S.,Cuno, A. (2011). “Analysis of the demand for counterfeit goods”. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 15/1, 27-40.
  • OECD (2016) Trade in Counterfeit and Pirated Goods Mapping the Economic Impact (08.05.2017) http://www.oecd.org/gov/risk/trade-in-counterfeit-and-pirated-goods-9789264252653-en.htm.
  • Oyman, M. (2004). “Tüketici etiği: Ülkelerarası karşılaştırmalara ve demografik faktörlere dayalı bir araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5/2, 77-90.
  • Özgener, Ş. (2004). İş Ahlakının Temelleri Yönetsel Bir Yaklaşım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Penz, E.,Stöttinger, B. (2005). “Forgetthe “Real” Thing-Take the Copy! An Explanatory Mode for The Volitional Purchase of Counterfeit Products”, Advances in Consumer Research, 32, 568-575.
  • Polonsky, M. J., Brito, P. Q., Pinto, J.,Higgs-Kleyn, N. (2001). “Consumer Ethics in the European Union: A Comparison of Northern and SouthernViews”, Journal of Business Ethics, 31, 117-130.
  • Polonsky, M. J.,Brito, P. Q., Pinto, J.,Higgs-Kleyn, N. (2001). “Consumer ethics in the EuropeanUnion: A comparison of northern and southern views”. Journal of Business Ethics, 31/2, 117-130.
  • Rawwas, M. Y. (2001). “Culture, personality and morality: A typology of international consumers’ ethicalbeliefs”, International Marketing Review, 18/2, 188-211.
  • Rawwas, M. Y. A.,Swaidan, Z., Oyman, M. (2005). “Consumer Ethics: A Cross-Cultural Study of The Ethical Beliefs of Turkish and American Consumers”, Journal of Business Ethics, 57: 183-195.
  • Rutter, J.,Bryce, J. (2008). “The Consumption of Counterfeit Goods: Here Be Pirates” Sociology, 42/6, 1146-1164.
  • Seyrek, İ. H., Sürme, M. (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Taklit Ürün Satın Alma Niyetlerine Etki Eden Faktörler”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14/3, 111-123.
  • Swami, V.,Chamorro-Premuzic, T., Furnham, A. (2009). “Faking it: Personality and individual difference predictors of willingness to buy counterfeit goods”, Journal of Socio-Economics, 38/5, 820-825.
  • Şahin, A., Atılgan, K. Ö. (2010). “Tüketicileri Lüks Markalı Ürünlerin Taklitlerini Satın Almaya Yönlendiren Faktörlerin İncelenmesi”, 15. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, 60-73.
  • Tan, B. (2002). “Understanding consumer ethical decision making with respect to purchase of pirated software”. Journal of Consumer Marketing, 19/2, 96-111.
  • Tom, G., Garibaldi, B., Zeng, Y., Pilcher, J. (1998). “Consumer demand for counterfeit goods”, Psychology& Marketing, 15/5, 405-421.
  • Varinli, İ. (2000). “Tüketici Etiği ve Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14/1, 297-309.
  • Vitell, S. J.,Muncy, J. (1992). “Consumer ethics: An empirical investigation of factors influencing ethical judgments of the final consumer”, Journal of Business Ethics, 11/8: 585-597.
  • Vitell, S. J.,Muncy, J. (2005). “The Muncy-Vitell Consumer Ethics Scale: A Modification and Application”, Journal of Business Ethics, 62, 267-275.
  • Wee, C. H., Ta, S. J., Cheok, K. H. (1995). “Non-pricedeterminants of intention to purchase counterfeit goods: An exploratory study”, International Marketing Review, 12/6, 19-46.
APA Özkoç H, Eroğlu Ş, KAZANCI E (2018). TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 319 - 332.
Chicago Özkoç Hatice,Eroğlu Şeyma Gün,KAZANCI Ebru TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. (2018): 319 - 332.
MLA Özkoç Hatice,Eroğlu Şeyma Gün,KAZANCI Ebru TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 2018, ss.319 - 332.
AMA Özkoç H,Eroğlu Ş,KAZANCI E TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 319 - 332.
Vancouver Özkoç H,Eroğlu Ş,KAZANCI E TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 319 - 332.
IEEE Özkoç H,Eroğlu Ş,KAZANCI E "TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." , ss.319 - 332, 2018.
ISNAD Özkoç, Hatice vd. "TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". (2018), 319-332.
APA Özkoç H, Eroğlu Ş, KAZANCI E (2018). TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(32), 319 - 332.
Chicago Özkoç Hatice,Eroğlu Şeyma Gün,KAZANCI Ebru TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.32 (2018): 319 - 332.
MLA Özkoç Hatice,Eroğlu Şeyma Gün,KAZANCI Ebru TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.32, 2018, ss.319 - 332.
AMA Özkoç H,Eroğlu Ş,KAZANCI E TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 0(32): 319 - 332.
Vancouver Özkoç H,Eroğlu Ş,KAZANCI E TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 0(32): 319 - 332.
IEEE Özkoç H,Eroğlu Ş,KAZANCI E "TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.319 - 332, 2018.
ISNAD Özkoç, Hatice vd. "TAKLİT ÜRÜN VE TÜKETİCİ ETİĞİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AÇIK PARFÜM KULLANMA EĞİLİMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 32 (2018), 319-332.