Yıl: 2018 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 249 - 281 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17522/balikesirnef.437753 İndeks Tarihi: 14-11-2018

Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı enerji eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının enerji kavramına yönelik bilişsel yapılarına ve kavramlar arası bağlantı kurmalarına olan etkisini incelemektir. Araştırma 2016-2017 öğretim yılı güz döneminde bir devlet üniversitesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim †Dalı’nın 4. sınıfında öğrenim gören 66 öğretmen adayı üzerinde 10 hafta boyunca gerçekleştirilmiştir. Araştırmada iki çalışma grubu belirlenmiş ve bu grupların birinde disiplinler arası öğretim yaklaşımı ile, diğerinde ise mevcut yaklaşımlar ile enerji eğitimi verilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak “bağımsız kelime ilişkilendirme testi” ve “çizme-yazma tekniği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel ve içerik analizleri kullanılarak veriler çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, disiplinler arası öğretim uygulamalarının öğretmen adaylarının enerji kavramına yönelik bilişsel yapılarını geliştirdiği ve zenginleştirdiği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Investigation of the Effect of the Interdisciplinary Instructional Approach on Pre-service Science Teachers’ Cognitive Structure about the Concept of Energy

Öz:
The purpose of the current study is to investigate the effect of the interdisciplinary instructional approach-based energy teaching on the pre-service science teachers’ cognitive structure about the concept of energy and their ability to create connections between the concepts. The study was conducted on 66 fourth-year students attending the Science Teaching Department at a state university in the fall term of 2016-2017 academic year for a period of ten weeks. Two study groups were determined in the study, and one of these groups was given the energy instruction by means of the interdisciplinary teaching approach and the other group was given the energy instruction by using the traditional methods. As the data collection tools, “The Independent Word Association Test” and “The Drawing-Writing Technique” were used. In the analysis of the collected data, the descriptive and content analyses were employed. As a result of the study, it was found that the interdisciplinary teaching applications developed and enriched the students’ cognitive structures about the concept of energy.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Worrell, E., Bernstein, L., Roy, J., Price, L. & Harnisch, J. (2009). Industrial energy efficiency and climate change mitigation. Energy Efficiency, 2, 109-123.
  • White, R. T. & Gunstone, R. F. (2000). Probing understanding. The Falmer Press.
  • Watts, D. M. (1983). Some alternative view of energy. Physics Education, 18(5), 213-217.
  • Yang, J. C., Chien, K. H. & Liu, T. C. (2012). A digital game-based learning system for energy education: An energy conservation pet. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(2), 27-37.
  • Yürümezoğlu, K., Ayaz, S. & Çökelez, A. (2009). Grade 7-9 students’ perceptions of energy and related concepts. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 3(2), 52-73.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Sabo, H. C., Goodhew, L. M. & Robertson, A. D. (2016). University student conceptual resources for understanding energy. Physical Review Physics Education Research, 12(1), 1-28.
  • Trumper, R., Raviolo, A. & Shnersch, A. M. (2000). A cross-cultural survey of conceptions of energy among elementary school teachers in training empirical results from Israel and Argentina. Teaching and Teacher Education, 16(7), 697-714.
  • Stavridou, H. & Solomonidou, C. (1998). Conceptual reorganization and construction of the chemical reaction concept during secondary school. International Journal of Science Education, 20(2), 205-221.
  • Seraphin, K. D., Philippoff, J., Parisky, A., Degnan, K. & Warren, D. P. (2013). Teaching energy science as inquiry: Reflections on professional development as a tool to build inquiry teaching skills for middle and high school teachers. Journal of Science Education and Technology, 22(3), 235-251.
  • Silverman, D. (2006). Interpreting Qualitative Data. London: Sage Publication.
  • Skemp, R. R. (1971). The psychology of learning mathematics. Middlesex, England:.Penguin Books.
  • Roberts, P. & Kellough, R. D. (2000). A guide for developing interdisciplinary thematic units. United States: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Neumann, K., Viering, T., Boone, W. J. & Fischer, H. E. (2013). Towards a learning progression of energy. Journal of Research in Science Teaching, 50(2), 162-188.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2017). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Liu, X. & Tang, L. (2004). The progression of students’ conceptions of energy: A cross-grade, cross-cultural study. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 4(1), 43-57.
  • Opitz, S. (2016). Students' progressing understanding of the energy concept: an analysis of learning in biological and cross-disciplinary contexts, (Unpublished Doctoral Dissertation). Christian-Albrechts University: Kiel.
  • Nordine, J., Krajcik, J. & Fortus, D. (2010). Transforming energy instruction in middle school to support integrated understanding and future learning. Science Education, 95(4), 670-699.
  • Opitz, S. T., Blankenstein, A. & Harms, U. (2016). Student conceptions about energy in biological contexts. Journal of Biological Education, 1-14.
  • Opitz, S. T., Harms, U., Neumann, K., Kowalzik, K. & Frank, A. (2015). Students’ energy concepts at the transition between primary and secondary school. Research in Science Education, 45(5), 691-715.
  • Osbaldiston, R. & Schmitz, H. (2011). Evaluation of an energy conservation program of 9th grade students. International Journal of Environmental and Science Education, 6(2), 161-172.
  • Panwar, N. L., Kaushik, S. C. & Kothari, S. (2011). Role of renewable energy sources in environmental protection: A review. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 15(3), 1513-1524.
  • Park, M. & Liu, X. (2016). Assessing understanding of the energy concept in different science disciplines. Science Education, 100(3), 483-516.
  • Park, M. (2013). Developing an instrument for assessing students' understanding of the energy concept across science disciplines, (Unpublished Doctoral Dissertation). State University of New York: Buffalo.
  • Lee, R. P. (2016). Misconceptions and biases in German students’ perception of multiple energy sources: Implications for science education. International Journal of Science Education, 38(6), 1036-1056.
  • Liu, X. & McKeough, A. (2005). Developmental growth in students' concept of energy: Analysis of selected items from the TIMSS database. Journal of Research in Science Teaching, 42(5), 493-517.
  • Kruger, C. (1990). Some primary teachers’ ideas about energy. Physics Education, 25(2), 86-91.
  • Jin, H. & Anderson, C. W. (2012). A learning progression for energy in socio-ecological systems. Journal of Research in Science Teaching, 49(9), 1149-1180.
  • Klemow, K. (2015). Undergraduate energy education: The interdisciplinary imperative. Journal of Sustainability Education, 8, 1-3.
  • Köse, S., Bağ, H., Sürücü, A. & Uçak, E. (2006). The opinions of prospective science teachers’ about energy sources for living organisms. Internatinal Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 141-152.
  • Lee, H. S. & Liu, O. L. (2010). Assessing learning progression of energy concepts across middle school grades: The knowledge integration perspective. Science Education, 94(4), 665-688.
  • Lancor, R. A. (2014). Using student-generated analogies to investigate conceptions of energy: A multidisciplinary study. International Journal of Science Education, 36(1), 1-23.
  • Kurnaz, M. A. (2011). Enerji konusunda model tabanlı öğrenme yaklaşımına göre tasarlanan öğrenme ortamlarının zihinsel model gelişimine etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Trabzon.
  • Kurt, H. (2013). Determining biology teacher candidates' conceptual structures about energy and attitudes towards energy. Journal of Baltic Science Education, 12(4), 399-423.
  • Keser, Ö. F. Özmen, H. & Akdeniz, F. (2003). Energy, environment and education relationship in devoloping countries' policies: A case study for Turkey. Energy sources, 25(2), 123-133.
  • Gilbert, J. K. & Boulter, C. J. (2000) Learning science through models and modeling. In K Tobin and B Frazer (Eds). The international handbook of science education (pp. 53-66). Dordrecht: Kluwer.
  • Gamez, M. C., Ruz, T. P. & Gallego, A. R. M. (2014). The interdisciplinary approach in textbooks: A study on energy issues. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 1(2), 90-109.
  • Ertaş, H., Şen, A. İ., & Parmaksızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198.
  • Güven, G., Yakar, A., & Sülün, Y. (2016, Mayıs-Haziran). Enerji okuryazarlığı: Bir ölçek uyarlama çalışması. III. International Eurasian Educational Research Congress, Muğla, Turkey.
  • Hinrichs, R. & Kleinbach, M. (2002). Energy: Its use and the environment. Boston: Thomson Learning.
  • Gussarsky, E. & Gorodetsky, M. (1990). On the concept “chemical equilibrium: The associative framework. Journal of Research in Science Teaching, 27(3), 197-204.
  • Güneş, T., & Taştan-Akdağ, F. (2016). Determination of perceptions of science high school students on energy and their levels of interdiciplinary association. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2), 774-787.
  • Ellse, M. (1988). Transferring, not transforming energy. School Science Review, 69(248), 427-437.
  • Ercan, F., Taşdere, A. & Ercan, N. (2010). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Bilişsel Yapının ve Kavramsal Değişimin Gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7 (2), 136-154.
  • Ispal, A., Ishak, M.Z., Ispal, M.A. & Abdullah, N. (2016). Energy concept development using the u slope. Researchers World: Journal of Arts, Science and Commerce, 7(1), 1-7.
  • Bahar, M. & Tongaç, E. (2009). The Effect of Teaching Approaches on the Pattern of Pupils' Cognitive Structure: Some Evidence from the Field. Asia-Pacific Education Researcher, 18,1 21-45.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 55-64.
  • Aydın, G. & Balım, A. G. (2005). An interdisciplinary application based on constructivist approach: Teaching of energy topics. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 38(2), 145-166.
  • Akpınar, E. & Ergin, Ö. (2004). Fen öğretiminde fizik kimya ve biyolojinin entegrasyonuna yönelik örnek bir uygulama. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 1-16.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H. & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3), 134-141.
  • Bezen, S., Bayrak, C. & Aykutlu, I. (2016). Physics teachers’ views on teaching the concept of energy. Eurasian Journal of Educational Research, 64, 109-124.
  • Bennett, J., Lubben, F. & Hogarth, S. (2007). Bringing science to life: A synthesis of the research evidence on the effects of context-based and STS approaches to science teaching. Science Education, 91(3), 347-370.
  • Boylan, C. (2008). Exploring elementary students’ understanding of energy and climate change. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(1), 1-15.
  • Chabalengula, V. M., Sanders, M. & Mumba, F. (2011). Diagnosing students’ understanding of energy and its related concepts in biological contexts. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(2), 241-266.
  • Chen, K. L., Huang, S. H. & Liu, S. Y. (2013). Devising a framework for energy education in Taiwan using the analytic hierarchy process. Energy Policy, 55, 396-403.
  • Dykstra, D. (1986). Science education in elementary school: Some observations. Journal of Research in Science Teaching, 23(9), 853-856.
  • Diakidoy, I. A. N., Kendeou, P. & Ioannides, C. (2003). Reading about energy: The effects of text structure in science learning and conceptual change. Contemporary Educational Psychology, 28(3), 335-356.
APA GÜVEN G, Sülün Y (2018). Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi. , 249 - 281. 10.17522/balikesirnef.437753
Chicago GÜVEN GÖKHAN,Sülün Yusuf Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi. (2018): 249 - 281. 10.17522/balikesirnef.437753
MLA GÜVEN GÖKHAN,Sülün Yusuf Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi. , 2018, ss.249 - 281. 10.17522/balikesirnef.437753
AMA GÜVEN G,Sülün Y Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi. . 2018; 249 - 281. 10.17522/balikesirnef.437753
Vancouver GÜVEN G,Sülün Y Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi. . 2018; 249 - 281. 10.17522/balikesirnef.437753
IEEE GÜVEN G,Sülün Y "Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi." , ss.249 - 281, 2018. 10.17522/balikesirnef.437753
ISNAD GÜVEN, GÖKHAN - Sülün, Yusuf. "Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi". (2018), 249-281. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437753
APA GÜVEN G, Sülün Y (2018). Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 249 - 281. 10.17522/balikesirnef.437753
Chicago GÜVEN GÖKHAN,Sülün Yusuf Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 12, no.1 (2018): 249 - 281. 10.17522/balikesirnef.437753
MLA GÜVEN GÖKHAN,Sülün Yusuf Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.12, no.1, 2018, ss.249 - 281. 10.17522/balikesirnef.437753
AMA GÜVEN G,Sülün Y Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2018; 12(1): 249 - 281. 10.17522/balikesirnef.437753
Vancouver GÜVEN G,Sülün Y Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2018; 12(1): 249 - 281. 10.17522/balikesirnef.437753
IEEE GÜVEN G,Sülün Y "Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12, ss.249 - 281, 2018. 10.17522/balikesirnef.437753
ISNAD GÜVEN, GÖKHAN - Sülün, Yusuf. "Disiplinler Arası Öğretim Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Enerji Kavramına Yönelik Bilişsel Yapılarına Etkisinin İncelenmesi". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 12/1 (2018), 249-281. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437753