Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 93 - 112 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin öğretim yazılımı kullanımına doğrultusunda sınıf öğretmenlerinin öğretim yazılımı kullanımına ilişkin görüşlerinin, öğretim yazılımı kullanma düzeylerinin, öğretim yazılımı kullanımının öğrenci başarısına etkilerinin, öğretim yazılımlarının hangi dersler için daha etkili kullanılabileceğinin ve öğretim yazılımı kullanırken yaşadıkları sorunların belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırma, durum çalışması deseni esas alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla ili Marmaris ilçesine bağlı özel bir ilkokulda görev yapmakta olan altı sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada verilerin elde edilmesi amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu sorulardan oluşan hazırlanmasında ilk olarak ilgili literatür taranmış elde edilen bilgiler doğrultusunda görüşme soruları ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın örnekleminde yer alan öğretmenlerle odak grup görüşmesi yapılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularından elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin aktif olarak öğretim yazılımlarını kullandıkları ve genel olarak öğretim yazılımı kullanımına ilişkin olumlu görüşler belirttikleri belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenler öğretim yazılımlarının görsel ve işitsel öğeler içermesine, somutlaştırmasına yazılımlarını tercih etme nedenleri arasında en çok kurumun tercih etmesi, video anlatımlarının etkili olması ve öğrencilerin ilgilerini çekmesi görüşleri ön plana çıkmıştır. Öğretim yazılımlarını kullanma konusunda öğretmenlerin bazılarının kendilerini yeterli bazılarının ise yetersiz hissettikleri belirlenmiştir
Anahtar Kelime:

PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ OPINIONS ABOUT USING INSTRUCTIONAL SOFTWARE

Öz:
The aim of this study is to determine primary school teachers’ opinions on instructional software use. Based on this aim, it was planned to determine primary education teachers’ opinions about instructional softwares, levels of instructional softwares use, effects of instructional softwares on students’ academic success, for which disciplines the instructional softwares can be applied more effectively, and the problems encountered while applying instructional softwares. The study was conducted in the qualitative research framework and it was designed on case study research model. Six primary school teachers working in a private primary school in Marmaris, Muğla formed the participants of the study. In order to obtain the data, interview form developed by the researchers was implemented. Before developing interview questions, the target literature was scanned. Focus group interview was conducted with the participant teachers. The gathered data were analyzed with regards of descriptive analysis method. Based on the research results, it was revealed that teachers actively applied instructional softwares and they had positive attitudes towards instructional softwares usage in general. Additionally, they highlighted that instructional softwares consisted audio-visual items, raised the motivation towards courses and provide concrete learning. Among the reasons of instructional softwares preferences, that institution prefer, video classes are effective and students’ attentions are drawn are the most prominent ones. It was also determined that some teachers felt sufficient enough to use these softwares while others did not
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkoyunlu, B. (2008). Öğretim Yazılımları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Aldan Karademir, Ç. (2013). Öğretmen Adaylarının Sorgulama ve Eleştirel Düşünme Becerilerinin Öğretmen Öz Yeterlik Düzeyine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Arslan, B. (2003). Bilgisayar Destekli Eğitime Tabi Tutulan Ortaöğretim Öğrencileriyle Bu Süreçte Eğitici Olarak Rol Alan Öğretmenlerin BDE’e İlişkin Görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 67-75.
  • Aslan, E. (2013). “Fransızca Öğretim Yazılımlarına Genel Bir Bakış/ Opinions Of The Students Of French Language Teaching About Speaking Skills”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic- ISSN: 1308- 2140, Volume 8/10, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5143, p. 17-28.
  • Atiker, B. (2012). İlköğretim Öğrencelerine Yönelik Bilgisayar Destekli Öğretim Yazılımları İçin Ekran Tasarımı İlkeleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydoğmuş, B. S. (2010). Matematik Öğretmenlerinin Öğretim Yazılımlarından Yararlanma Konusundaki Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bal, M. S. ve Karademir, N. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Konusunda Öz-Değerlendirme Seviyelerinin Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 15-32.
  • Bryman, A. (2012). Social Research Methods. New York. Oxford UniversityPress.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E. ve Karadeniz, Ş. ve Demirel, F.(2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Demir, Ü. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Eğitsel Yazılım Ekran Tasarımı Seçimlerinde Kişiliğin Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Demirel, Ö. ve Altun, E. (Ed.) (2012). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı.Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö., Seferoğlu, S. ve Yağcı E. (2004). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karadeniz, Ş. ve Vatanartıran, S. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 1017-1028.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kazu, İ. Y., ve Yavuzalp, N. (2008). Öğretim Yazılımlarının Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(150), 110-126.
  • Kibar, Z. (2006). İlköğretim Düzeyi Fen Bilgisi Öğretiminde Yüksek Etkileşimli BDÖ Yazılımlarının Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kiriş, H. (2008). Bilgisayar Laboratuarı Olan İlköğretim OkullarındakiÖğretmenlerin Bilgisayar Destekli Öğretim UygulamasıHakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi(Adana İli Örneklemi). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kocaman, F. (2008). İlköğretim İngilizce Öğretmenlerinin Öğretim Yazılımlarını Kullanma Düzeyleri (Burdur İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Koehler, M. J., Mishra, P. & Yahya, K. (2007). Tracing the Development of Teacher Knowledge in a Design Seminar: Integrating Content, Pedagogy, and Technology. Computers and Education, 49(3), 740-762.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A New Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Selçik, N. ve Bilgici, G. (2012). Geogebra Yazılımının Öğrenci Başarısına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 913-924.
  • Şahin, A. ve Akçay, A. (2011). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. TURKISH STUDIES-International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ISSN: 1308-2140, Volume 6/2 Spring :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2288, p. 909-918. www.turkishstudies.net, Doi Number
  • ŞEKERCİ, H., BOZKURT, E., ARSLAN, S., (2015). “Fatih Projesi’ne İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi / Opinions Of Classroom Teachers Regarding The Fatih Project”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Şefik Yaşar Armağanı), Volume 10/11 Summer 2015, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8651, p. 1427-1448.
  • Şeniş, B. F. (25-27 Eylül 1991). Bilgisayar Destekli Eğitim Yazılımlarında Standart Sorunu. Anadolu Üniversitesi Eğitim Teknolojisi ve Bilgisayar Destekli Eğitim I. Sempozyumunda sunulmuş bildirisi, Eskişehir.
  • Taş, N. (2014). Bilgisayar Destekli Öğretim Üzerine Sistematik Bir Derleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Uşun, S.(2000). Dünyada ve Türkiye’de Bilgisayar Destekli Öğretim. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Uygun, M. (2008). Bilgisayar Destekli Bir Öğretim Yazılımının İlköğretim 4. Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Başarı ve Matematiğe Karşı Tutumuna Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Yazıcı, H. ve Samancı, O. (2003). Bilgisayarla Öğretimin İlköğretim Sosyal Bilgiler Ders Konularını Öğrenmeye Etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 83-91.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2010). Raising the Quality in Qualitative Research. Elementary Education Online, 9(1), 79-92.
  • Yiğit, A. (2007).İlköğretim 2. Sınıf Seviyesinde Bilgisayar Destekli Eğitici Matematik Oyunlarının Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
APA KABARAN H, ALTINTAŞ S, GÖÇEN KABARAN G (2016). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 93 - 112.
Chicago KABARAN Hasret,ALTINTAŞ Sedat,GÖÇEN KABARAN GÜLER SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. (2016): 93 - 112.
MLA KABARAN Hasret,ALTINTAŞ Sedat,GÖÇEN KABARAN GÜLER SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 2016, ss.93 - 112.
AMA KABARAN H,ALTINTAŞ S,GÖÇEN KABARAN G SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2016; 93 - 112.
Vancouver KABARAN H,ALTINTAŞ S,GÖÇEN KABARAN G SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2016; 93 - 112.
IEEE KABARAN H,ALTINTAŞ S,GÖÇEN KABARAN G "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." , ss.93 - 112, 2016.
ISNAD KABARAN, Hasret vd. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". (2016), 93-112.
APA KABARAN H, ALTINTAŞ S, GÖÇEN KABARAN G (2016). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(3), 93 - 112.
Chicago KABARAN Hasret,ALTINTAŞ Sedat,GÖÇEN KABARAN GÜLER SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.3 (2016): 93 - 112.
MLA KABARAN Hasret,ALTINTAŞ Sedat,GÖÇEN KABARAN GÜLER SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.3, 2016, ss.93 - 112.
AMA KABARAN H,ALTINTAŞ S,GÖÇEN KABARAN G SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 93 - 112.
Vancouver KABARAN H,ALTINTAŞ S,GÖÇEN KABARAN G SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 93 - 112.
IEEE KABARAN H,ALTINTAŞ S,GÖÇEN KABARAN G "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.93 - 112, 2016.
ISNAD KABARAN, Hasret vd. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİM YAZILIMI KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/3 (2016), 93-112.