SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ
Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 995 - 1010 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ
Öz: Motivasyon, okuldaki öğrenci davranışlarının yönünü, şiddetini, kararlılığını belirleyen en önemli güç kaynaklarından biridir. Dolayısıyla öğrenmek için her öğrenci öğretme-öğrenme sürecine istekli katılmak, öğrenmenin gerektirdiği ilkelere uymak, öğrenmesinden sorumluluk taşımak ve çalışmak zorundadır.Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler derslerinde etkinlik temelli öğrenme yönteminin öğrenci motivasyonu üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Araştırma, 2012-2013 eğitim öğretim yılının ikinci yarıyılında Nevşehir 75. Yıl Orta Okulu 6. sınıflarda öğrenim gören toplam 57 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda deney ve kontrol gruplarına, deneysel işlem öncesi ve sonrasında, ilgili literatürlerin taranıp, alan uzmanlarının görüşleri alınarak hazırlanan, güvenirlikleri kanıtlanmış 22 maddeli 5'li likert tipi motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Deneysel işlem sırasında, araştırmanın deney grubuna etkinlik temelli öğrenme yöntemine uygun etkinlikler uygulanırken kontrol grubuna ise düz anlatım ve soru-cevapla öğrenme yöntemi uygulanmıştır. Ön test ve son test verilerinin istatistiksel değerlendirmesinde parametrik olmayan analizler kullanılmıştır. Bu doğrultuda ilişkisiz ölçümler için Mann Whitney U-testi, ilişkili ölçümler için de Wilcoxon işaretli sıralar testi uygulanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen bulgulara göre deney ve kontrol grupları son test motivasyon puanları açısından anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda Sosyal bilgiler eğitiminde etkinlikle öğrenme yönteminin öğrenci motivasyonunu arttırma konusunda düz anlatım ve soru-cevapla öğrenme yöntemine göre daha etkili olduğu ve öğrenciler arasındaki motivasyon açısından anlamlı bir farklılık oluşturduğu belirlenmiştir
Anahtar Kelime: THE EFFECT OF ACTIVITY PRACTICES IN SOCIAL STUDIES COURSE ON STUDENTS’ MOTIVATION
Öz: Motivation is one of the most important power supplies in determining the direction, violence and stability of the student behaviors in school. In order to learn, each student must be keen on being participated in the teaching-learning process, must comply with the procedures required by the learning and responsible for learning and must work on it. The main purpose of this study is to put forth the effect of activity practices in social studies course on students’ motivation. Study has gone through with 57 6th grade students who received education in Nevşehir 75. Yıl Second School in 2012-2013 academic year 2nd semester. In context of study purpose, motivation scale was carried out to experiment and control groups before and after experimental process which prepared in consultation with experts in the field and by literature. Scale is consisted of 22 items proven reliability in the 5 likert type. During experimental process, while method based on activity learning was carrying out to experiment group, concurrently traditional learning gone on to control group. Statically assessment of pretestposttest data has conducted descriptive analyses. Accordingly subproblems in descriptive analyze, it has calculated frequency, percent, standard deviation, arithmetic mean, t-test, repeated measure and variance analyze. According to findings acquired with study, it has seen significance in terms of posttest motivation point in favor of experiment and control groups. Towards results obtained study, it has appointed that learning with activities has significance more than traditional learning in the light of motivation.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akınoğlu, O. , Tandoğan, R. Ö. , (2006). The effects of problem-based actived learning in science education on student’s academic achievement, attitude and concept learning. Eurosia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(1), 71-78.
- Ata, B. (2002). Tarih derslerinde “Dokümanlarla Öğretim” yaklaşımı. Türk Yurdu, C.22, S: 175, s.80-86.
- Ayaydın, M., Tok, H. (2015). Motivasyonu Etkileyen Faktörlere İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi (Gaziantep Örneği). Turkish Studies, Volume 10/11, p:187-200.
- Aykaç, N. (2005). Öğretme ve öğrenme sürecinde aktif öğretim yöntemleri. Ankara: Naturel Yayınları.
- Azizoğlu, N., Çetin, G. (2009). 6 Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri, Fen Dersine Yönelik Tutumları Ve Motivasyonları Arasındaki İlişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 17, No:, s. 171-182
- Barlia, L., & Beth, M.E. (1999). High school students’ motivation to engage in conceptual change learning in science. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Boston, MA.
- Begum,S. , Khan, B., (2012). Transition from lecture based to activity based teaching through whole school ımprovement in Gilgit-Baltistan Pakistan. International J. Soc. Sci. & Education, Vol. 2 Issue 3, 378-392.
- Britner, S.L. & Pajares, F. (2001). Self-efficacy Beliefs, Motivation, Race, and Gender in Middle School Science. Journal of Women and Minorities in Science and Engineering, 7, 271-285.
- Brookhart, S.M., Durkin, D.T. (2003). Classroom assessment, student motivation, and achievement in high school social studies classes. Applied Measurement In Education, 16(1), 27–54
- Broussard, S.C. Garrison, M.E.B (2004). The relationship between classroom motivation and academic achievement in elementary-school-aged children. Family and Consumer Sciences Research Journal Number: 33, Louisiana.
- Cooper, H. (1996). History 5-11. Bourdillon, H. (Eds.). Teaching History. London: Routledge. s.76-86.
- Covington, M. V. & Dray, E. (2002). The Developmental Course of Achievement Motivation: A Need-Based Approach. Wigfield, A. & Eccles, J. S. (Ed.). Development of Achievement Motivation. California: Academic Press.
- Dede, Y. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematiğe yönelik motivasyon stratejileri ve matematik başarıları arasındaki ilişki. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
- Dede, Y., Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 2, Sayı 1, Sayfa: 19-37.
- Demir, R., Öztürk, N. ve Dökme, İ. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 12, Sayı 23, Haziran 2012, 1 – 21.
- Demircioğlu, İ.H. (2005). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Öztürk, C., ve Dilek, D. (Ed). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Demirel, Ö. (1996). Genel öğretim yöntemleri. Ankara: Usem Yayıncılık.
- Dikbaş, Y. Kaf Hasırcı, Ö. (2008). Öğrenme Stratejileri Öğretiminin ve Ders İşlenişinde Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 9 Sayı: 2 (69-76), Kırşehir.
- Duman, B. (2004). Öğrenme-öğretmen kuramları ve süreç temelli öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Erden, M., Akman, Y. (1997). Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
- Eren Yavuz, K. (2005). Yeniden yapılanan sınıflar için aktif öğrenme yöntemleri. Ankara: Ceceli Yayınları.
- Ersoy, E., Başer, N. (2010). Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinin Öğrenci Motivasyonuna Etkisi. Turkish Studies, Volume 5/4, p:336-358.
- Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
- Heafner, T. (2004). Using technology to motivate students to learn social studies. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 4(1), 42-53.
- Hynd, C., Holschuh J. & Nist, S. (2000). Learning complex scientific information: Motivation theory and its relation to student perceptions. Reading&Writing Quarterly, 16, 23–57.
- Ilgar, Ş. (2004). Motivasyon aktiviteleri ve öğretmen. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı:2, İstanbul.
- Kalem, S., Fer, S. (2003). Aktif öğrenme modeliyle oluşturulan öğrenme ortamının öğrenme, öğretme ve iletişim sürecine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences Theory & Practise), 3(2).
- Kırpık, C. (2009). Tarih ve Sosyal Bilgilerde Aktif Öğrenme, Aktekin S. vd. (Ed.), Çok Kültürlü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi, Ankara.
- Lee, O., & Brophy, J. (1996). Motivational patterns observed in sixth-grade science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 33(3), 585–610.
- Napier, J.D., & Riley, J.P. (1985). Relationship between affective determinants and achievement in science for seventeen-year-olds. Journal of Research in Science Teaching, 22(4), 365–383.
- Newman, R. S. (2002). What Do I Need to Do to Succeed...When I Don't Understand What I'm Doing ?: Developmental Influences on Students' Adaptive Help Seeking. Wigfield, A. & Eccles, J. S. (Ed.). Development of Achievement Motivation. California: Academic Press.
- Nolen, S.B., & Haladyna, T.M. (1989). Psyching out the science teacher: Students’ motivation, perceived teacher goals and study strategies. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association. San Francisco, CA.
- Obot, I.M., Essien, E.E., Akpan, I.M. (2014). Teachers’ Motivational skills as a strategy for enhancing effectiveness in methods of teaching social studies education towards national development in Nigeria. British Journal of Education Vol.2.No.1, pp.31-38, March 2014
- Olkun, S. ve Toluk, Z. (2003). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Özevin Tokinan, B. Bilen, S. (2011). Yaratıcı dans etkinliklerinin motivasyon, özgüven, özyeterlik ve dans performansı üzerindeki etkiler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı:40, Ankara.
- Paris, S. G., & Cunningham, A. E. (1996). Children becoming students. Berliner, D. C. & Calfee R. C. (Ed.), Handbook of educational psychology (pp. 117-147). New York: Simon & Schuster Macmillan.
- Pericelli, D. (2008). Social studies and motivating factors: views of fourth grade elementary students. A Master’s Research. Paper Presented to The Faculty of the College of Education Ohio University
- Prince, M. (2004). Does Active Learning Work? A Review of the Research, Journal of Engineering Education, 223-231.
- Ryan, R.M., Deci, E.L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology 25, 54–67.
- Tarman, B., Ergür, Ş., Eryıldız, F. (2012). Yenilenen sosyal bilgiler programına dair bir değerlendirme. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11(1):103-135.
- Tuan, H.L, Chin, C.C. & Shieh, S.H. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 639-654.
- Uzun, N., Keleş, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt:9 Sayı:20 s.313-327.
- Yaman, S., Dede, Y. (2007). Öğrencilerin Fen ve Teknoloji ve Matematik Dersine Yönelik Motivasyon Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı 52, ss: 615-638.
- Yavuzer, H. (1997). Çocuk Eğitimi El Kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Yenice, N., Saydam, G. ve Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 13, Sayı 2, Ağustos 2012, Sayfa 231-247.
- Wolters, C.A. (1998). Contextual Differences in student motivation and self-regulated learning in mathematics, english, and social studies classrooms. Instructional Science 26: 27–47.
APA | DURMAZ A, KİRİŞ AVAROĞULLARI A (2016). SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ. , 995 - 1010. |
Chicago | DURMAZ AHMET,KİRİŞ AVAROĞULLARI Ayten SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ. (2016): 995 - 1010. |
MLA | DURMAZ AHMET,KİRİŞ AVAROĞULLARI Ayten SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ. , 2016, ss.995 - 1010. |
AMA | DURMAZ A,KİRİŞ AVAROĞULLARI A SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ. . 2016; 995 - 1010. |
Vancouver | DURMAZ A,KİRİŞ AVAROĞULLARI A SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ. . 2016; 995 - 1010. |
IEEE | DURMAZ A,KİRİŞ AVAROĞULLARI A "SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ." , ss.995 - 1010, 2016. |
ISNAD | DURMAZ, AHMET - KİRİŞ AVAROĞULLARI, Ayten. "SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ". (2016), 995-1010. |
APA | DURMAZ A, KİRİŞ AVAROĞULLARI A (2016). SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(3), 995 - 1010. |
Chicago | DURMAZ AHMET,KİRİŞ AVAROĞULLARI Ayten SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.3 (2016): 995 - 1010. |
MLA | DURMAZ AHMET,KİRİŞ AVAROĞULLARI Ayten SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.3, 2016, ss.995 - 1010. |
AMA | DURMAZ A,KİRİŞ AVAROĞULLARI A SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 995 - 1010. |
Vancouver | DURMAZ A,KİRİŞ AVAROĞULLARI A SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(3): 995 - 1010. |
IEEE | DURMAZ A,KİRİŞ AVAROĞULLARI A "SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.995 - 1010, 2016. |
ISNAD | DURMAZ, AHMET - KİRİŞ AVAROĞULLARI, Ayten. "SOSYAL BİLGİLER DERSLERİNDE ETKİNLİK UYGULAMALARININ ÖĞRENCİ MOTİVASYONUNA ETKİSİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/3 (2016), 995-1010. |