Yıl: 2018 Cilt: 1 Sayı: 58 Sayfa Aralığı: 223 - 238 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-06-2019

SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT

Öz:
People who want to get rid of the stress and fatigue of everyday life have recently started to head for rural areas ratherthan coastal strips. One of the touristic activities in rural areas is plateau tourism. Plateau tourism, which is among thepurpose-based tourism types, is to direct the usual highland activities on the plateau areas to the touristic purposes. TheKarabağlar Plateau in Muğla shows a remarkable difference from the other plateaus due to its geographical formation andits lower altitude than the city center, and this place has an authentic characteristic being mentioned as the plateau to godown not to climb up. In this context, the purpose of this research is to conduct SWOT analysis of the features of theKarabağlar Plateau located in Muğla Menteşe and having a different structure by its geographical and culturalcharacteristics than the other plateaus and its cultural values that can be evaluated through touristic purposes. It is expec tedthat this study can shed light on the activities of the investors and local government stakeholders who will take theinitiative to transform the Karabağlar Plateau within the scope of plateau tourism.
Anahtar Kelime:

ÖZGÜN YAPISIYLA KARABAĞLAR YAYLASI’NIN YAYLA TURİZMİ POTANSİYELİNİN SWOT ANALİZİYLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Son dönemlerde günlük hayatın stresinden ve yorgunluğundan kurtulmak isteyen insanlar kıyı şeritlerinden ziyade kırsa l alanlara yönelmektedirler. Kırsal alanlarda yapılan turistik faaliyetlerden birisi de yayla turizmidir. Amaçlarına göre turizm türleri arasında yer alan yayla turizmi, yayla sahalarında klasik yaylacılık faaliyetlerinin turistik amaçlarla değerlendirilmesidir. Muğla’da bulunan Karabağlar Yaylası coğrafi oluşumu ve şehir merkezine göre daha alçakta yer alması sebebiyle diğer yaylalardan dikkat çekici bir farklılık göstermektedir ve yaylaya çıkılan yer değil, inilen yer olarak anılmasıyla birlikte kendine özgü bir oluşum sergilemektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı Muğla Menteşe’de yer alan ve diğer yaylalara göre kendine özgü coğrafi ve kültürel yapısı ile farklı bir yapıya sahip olan Karabağlar Yaylası’nın özellikleri ile turizm kapsamında değerlendirilen ve değerlendirilebilecek kültürel değerlerini SWOT analizi tekniğiyle ele almaktır. Yapılan çalışmanın Karabağlar Yaylası’nın yayla turizmi kapsamında faaliyet göstermesi için girişimd e bulunacak olan yatırımcılara ve yerel yönetim paydaşlarına yol göstermesi beklenmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akça, H. (2006). Assessment of rural tourism in turkey using SWOT analysis. Journal of Applied Sciences, 6(13), 2837-2839.
  • Alagöz, C. A. (1993). Türkiye'de yaylacılık araştırmaları. Ankara Üniversitesi Türkiye Coğrafya Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 2, 1-12.
  • Atasoy, M., Reis, S. & Sancar, C. (2009). Sürdürülebilir turizm gelişmesi ve yayla turizmi: Ayder Yaylası. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 12. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Ankara.
  • Azima, A. M., Suhana, S., Habibah, A., Hussain M. Y., Hamzah, J. & Choy, E. A., et al. (2012). The prospects of highland ecotourism in Manaysia. Advances in Natural and Applied Sciences, 6(1), 79-84.
  • Bay, A. & Çalışkan, V. (2014). Uludağ Yöresi’nde (Bursa) alternatif bir turizm türü olarak yayla turizmi. Coğrafyacılar Derneği Uluslararası Kongresi Bildiriler Kitabı, 4-6 Haziran 2014, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Butler R, Hall C. M & Jenkins J. M. (1998). Continuity and change in rural tourism.. In: Butler R, Hall C. M., Jenkins J, (Ed.), Tourism and recreation in rural areas. New York (NY): John Wiley & Sons.
  • Çağlayan, M. U. (2010). Muğla ve Muğla Üniversitesi Rehberi, Akademik Bilişim. Çınar, A. A. (2010). Muğla Karabağlar Yaylası (Tarih, Toplum ve Kültür). Muğla Belediyesi Kültür Yayınları, Muğla.
  • Çınar, A. A. (2011). Yayla kavramı ve Muğla Karabağlar Yaylası. Muğla Kent Kültürü Toplum, Kültür, Tarih, Sanat, 9(7), 5-8.
  • Dalgıç, A. & Birdir, K. (2015). Yayla turizmine katılan turistlerin seyahat motivasyonları, algıla na n değer, tatmin düzeyleri ve sadakatleri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(3), 3-17.
  • Doğanay, S. (2011). Doğu Karadeniz’de yayla turizmi merkezlerine yeni bir örnek: Taşköprü Yaylası. Eastern Geographical Review, 26, 223-240.
  • Dyson, G. R. (2004). Strategic development and SWOT analysis at the university of warwick. European Journal of Operational Research, 152, 631-640.
  • Ercan, F., Dalgın, T. & Atak, O. (2017). Muğla/Ortaca ilçesinin kırsal turizm potansiye lini değerlendirmeye yönelik bir SWOT analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 1416-1424.
  • Ertürk, M. & Atasoy, E. (2010). Kültürel coğrafya bakımından Muğla ve çevre polyeler inde yaylacılık. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literaure and History of Turkish or Turkic, 5(3), 1264- 1296.
  • Gündüz, C. & Topaloğlu, C. (2016). Alternatif turizm faaliyetleri kapsamında gelişmekte olan yayla turizm merkezlerine bir örnek: Niksar Çamiçi Yaylası. Ulusal Alternatif Turizm Kongresi, Erzincan.
  • Gürün O. (2004). Muğla kültüründe yayla yaşamı ve Karabağlar. In A. A. Çınar, Muğla Kitabı (445- 448), İzmir: Muğla Valiliği.
  • Göl, M. (2004). Trabzon’da Yaylacılık. Trabzon Halk Kültürü Araştırmaları, Trabzon.
  • Hamilton J. M., Lau M. A. (2005) The role of climate information in tourist destination choice decision-making. In: Proceedings of the 17th International Congress of Biometeorology (ICB 2005), Garmisch- Partenkirchen, Germany, 9–5 September 2005. Deutscher Wetterdienst, Offenbach am Main, 608–61.
  • Karadeniz, E., Kandır, S. Y. & Önal, Y. B. (2007). Seçilmiş paydaşların SWOT yöntemiyle Türk turizm yatırımlarını değerlendirmesine yönelik bir pilot çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(2),n195-205.
  • Kızılaslan, N. & Ünal, T. (2014). Tokat İli’nin ekoturizm/kırsal turizm potansiyeli ve SWOT analizi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 9, 45-61.
  • Kozak, N., Akoğlan-Kozak, M. & Kozak, M. (2015). Genel turizm ilkelere-kavramlar, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Kurdoglu B. Ç., Karasah B. & Yılmaz H. (2009). Evaluation of recreational preferences of urban residents in Artvin (Turkey), in relation to sustainable urban development. J. Sustain Dev World Ecol. 16(2),109–116.
  • Lin T.P., Hwang C.C. & Cheng H.Y. (2006). The influence of climate information on travel arrangements. In Proceedings of the 8th Leisure, Recreation and Tourism Research Symposium, Taipei. Outdoor Recreation Association, Taipei.
  • Matzarakis A, de Freitas C. & Scott D. (2004). Advances in tourism climatology. Berichte des Meteorologischen Institutes der Universität, Freiburg.
  • Ongun, U., Gövdere, B. & Çiçek, U. (2016). Yeşilova’nın kırsal turizm potansiyelinin SWOT analizi ile değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(16), 75-88.
  • Önal, M. N. & Dursun, A. (2012). Muğla’da konargöçer yaşam ve yaylacılık geleneğinin izleri. Halk Kültüründe Göç Uluslararası Sempozyumu Bildirileri, Motif Vakfı Yayınları: Balıkesir Üniversitesi.
  • Özden, S., Atmis, E. & Menemencioğlu, K. (2004). Negative effects of recent unplanned expansion on highland ecosystems in Turkey. Mountain Research and Development, 24(4), 303-306.
  • Özgen, N. (2010). Doğu Anadolu Bölgesi’nin doğal turizm potansiyelinin belirlenmesi ve planla ma ya yönelik öneriler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2): 1407-1438.
  • Piercy, N. & Giles, W. (1989). Making SWOT analysis work. Marketing Intelligence and Planning, 7, 5-7.
  • Polat, E., Özdemir, S. S. & Özdemir, M. (2014). Kırsal turizm potansiyelinin SWOT analizi ile değerlendirilmesi: Balıkesir örneği, Coğrafyacılar Derneği Uluslararası Kongresi’14, Kastamonu, 143-153.
  • Sandıkçı, M. & Özgen, Ü. (2013). Afyonkarahisar İli’nin termal turizm açısından SWOT analizi ile değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 51-79.
  • Sezer, İ. (2015). Doğu Karadeniz’de gelişme potansiyeli yüksek bir yayla turizm merkezi: Kulakkaya Yaylası. Eastern Geopraphical Review, 34, 89-115.
  • Sezer, İ. & Kılıç, M. (2015). yayla turizmi ve rekreasyon amacıyla yaylara gelen ziyaretçilerin bakış açılarının değerlendirilmesi: Kulakkaya Yaylası Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 5(2), 8-16.
  • Sözer, A. N. (1990). Kozak Yaylacılığı üzerine bazı gözlemler ve notlar. Ege Coğrafya Dergisi, 5(1), 1-9.
  • Şerefoğlu, C. (2009). Kalkınmada kırsal turizmin rolü- 2007-2013 yılları arasında ülkemizde uygulanacak olan ipard kırsal kalkınma programındaki yeri, önemi ve beklenen gelişmeler (master’s thesi, Ankara.
  • Şişman, B. (2010). Kültürel, yapısal ve işlevsel açıdan Doğu Karadeniz’de yaylacılık ve yayla şenlikleri (Hıdırnebi ve Kadırga Yaylaları Örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 549-559.
  • Tekin, Ö. F. (2016). Alternatif bir turizm türü olarak yayla turizmi ve Bozkır İlçesi’nin potansiyelini n değerlendirilmesi. Uluslararası Sempozyum: Geçmişten Günümüze Bozkır Bildiriler Kitabı, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Uçar, D. & Doğru, A. Ö. (2005). CBS projelerinin stratejik planlaması ve SWOT analizinin yeri. 10.Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı. Ankara, 28 Mart-1 Nisan.
  • Yiğit, A. (2009). XVI. Yüzyıl Menteşe Livası Vakıfları (338 Numaralı Mufassal Evkâf Defteri H.970/M.1562). Ankara: Barış Platin Kitabevi.
  • Zhang, X. (2012). Research on the development strategies of rural tourism in Suzhou based on SWOT analysis. Energy Procedia, 16,1295-1299.
APA GÜMÜS DONMEZ F, TOPALOGLU C (2018). SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT. , 223 - 238.
Chicago GÜMÜS DONMEZ FILIZ,TOPALOGLU CAFER SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT. (2018): 223 - 238.
MLA GÜMÜS DONMEZ FILIZ,TOPALOGLU CAFER SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT. , 2018, ss.223 - 238.
AMA GÜMÜS DONMEZ F,TOPALOGLU C SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT. . 2018; 223 - 238.
Vancouver GÜMÜS DONMEZ F,TOPALOGLU C SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT. . 2018; 223 - 238.
IEEE GÜMÜS DONMEZ F,TOPALOGLU C "SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT." , ss.223 - 238, 2018.
ISNAD GÜMÜS DONMEZ, FILIZ - TOPALOGLU, CAFER. "SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT". (2018), 223-238.
APA GÜMÜS DONMEZ F, TOPALOGLU C (2018). SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(58), 223 - 238.
Chicago GÜMÜS DONMEZ FILIZ,TOPALOGLU CAFER SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 1, no.58 (2018): 223 - 238.
MLA GÜMÜS DONMEZ FILIZ,TOPALOGLU CAFER SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.1, no.58, 2018, ss.223 - 238.
AMA GÜMÜS DONMEZ F,TOPALOGLU C SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 1(58): 223 - 238.
Vancouver GÜMÜS DONMEZ F,TOPALOGLU C SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 1(58): 223 - 238.
IEEE GÜMÜS DONMEZ F,TOPALOGLU C "SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT." Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, ss.223 - 238, 2018.
ISNAD GÜMÜS DONMEZ, FILIZ - TOPALOGLU, CAFER. "SWOT ANALYSIS OF PLATEAU TOURISM POTENTIAL OF KARABAĞLAR PLATEAU WITH ITS AUTHENTIC ENVIRONMENT". Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 1/58 (2018), 223-238.