Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi
Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 304 - 317 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/trkefd.321973 İndeks Tarihi: 11-10-2019
Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel düşünmeile bireysel yenilikçilik durumları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Amaçdoğrultusunda araştırma ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Veritoplama aracı olarak matematiksel düşünme ölçeği ile bireysel yenilikçilikölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2015-2016 eğitim öğretim yılıbahar döneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi SınıfÖğretmenliği Lisans Programında öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarıarasından seçkisiz yöntemle belirlenen 223 sınıf öğretmeni adayıoluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, sınıf öğretmeni adaylarınınmatematiksel düşünme durumlarının yüksek, bireysel yenilikçiliklerine ilişkindurumlarının orta düzeyde, bireysel yenilikçilik kategorilerinden en fazlasorgulayıcı olduğu ortaya çıkmıştır. Matematiksel düşünme ile bireyselyenilikçilik durumları arasındaki ilişki incelendiğinde orta düzeyde pozitifyönde anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmenlerininyetiştirilmesi aşamasında matematiksel düşünmeyi geliştirici etkinliklerintasarlanması, planlanması ve uygulanmasına yönelik etkinliklergerçekleştirilerek bireysel yenilikçilikleri desteklenebilir.
Anahtar Kelime: Konular:
Identifying the Relationship Between Individual Innovation with Mathematical Thinking of Pre-service Primary School Teachers
Öz: The aim of the study is determine the relationship between mathematical thinking and individual innovations of pre-service primary school teachers. The correlational research method was used. Mathematical Thinking Scale and Individual Innovation Scale were used as data collection instrument. The sapling was constituted from 223 pre-service primary school teachers who studied in Muğla Sıtkı Koçman University, Faculty of Education and Department of Primary School Teacher Education in 2015-2016 academic year. According to the result of this study, it was found that the mathematical thinking level of the participants was high, the level of individual innovation was moderate. From the categories of the individual innovation, critical had the highest score in this study. As for the relationship between mathematical thinking and individual innovation, a moderate positive relationship was observed. Individual innovations can be promoted through activities aimed at designing, planning and implementing mathematical thinking improvement activities in the course of the upbringing of classroom teachers.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akın-Kösterelioğlu, M. & Demir, F. (2014). Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeyinin öğretmen liderliğine etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic (Turkish Studies),26, 247-256.
- Attridge, N. & Inglis, M. (2015). Increasing cognitive inhibition with a difficult prior task: implications for mathematical thinking. ZDM Mathematics Education, 47(5), 723-734.
- Braak, J. (2001). Individual characteristics influencing teachers’ classuse of computers. Journalof Educational Computing Research, 25(2), 141-157.
- Bredefur, J. L.,Carney, M., Hughes, G. & Strother S. (2015). Framing professional development that promotes mathematical thinking. STEM Education: An Overview of Contemporary Research, Trends and Perspectives, 1, 217- 236.
- Breen, S. & O'Shea, A. (2010). Mathematical thinking and task design, Irish Math. Soc. Bulletin, 66, 39-49. (http://www.maths.tcd.ie/pub/ims/bull66 /ME6601.pdf adresinden 12.02.2016 tarihinde erişilmiştir.)
- Çelik, K. (2013). The relationship between individual innovativeness and selfefficacy levels of student teachers. International Journal of Scientific Research in Education, 6(1), 56-67.
- Çelikten, M., Şanal, M. & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
- Çuhadar, C., Bülbül, T. & Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 797-807.
- Deniz, S. (2016). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic (Turkish Studies), 11(9), 267-278.
- Dennis, A. & Hamm, M. (2010). Creativity, innovation, and differentiation. Problem solving and inquiry in math, science, and technology. Demystify Math, Science, and Technology. Creativity, innovation, and problem solving. R owman & Littlefield Publishers, Inc., United Kingdom.
- Dursun, Ş. (2015). Matematik öğretimi ve inovasyon. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 5(2), 163-175.
- Ersoy, E. & Başer, N. (2013). Matematiksel düşünme ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(4), 1471-1486.
- Fullan, M. & Pomfret, A. (1977). Research on curriculum and instruction implementation. Review of Educational Research, 47(1), 335-397.
- Greeno, J.G. & Goldman, S.V. (1998). Thinking practices in mathematics and science learning. New York and London: Routledge (Taylor & Francis Group) Publishers.
- Gökçearslan, Ş., Karademir, T. & Korucu, A.T. (2017). Preservice teachers’ level of web pedagogical content knowledge assessment by individual innovativeness. Journal of Educational Computing Research, 55(1), 70-94. DOI: 10.1177/0735633116642593.
- Henderson, P. (2002). Materials development in support of mathematical thinking, <http://blue.butler.edu/phenders/iticse2002WG.rtf> Son erişim 15/04/2016.
- Herron, L. (1992). Cultivating corporation entrepreneurs. Human Resource Planning, 15(4), 3-14.
- Jacobs, V.R. & Empson, S.B. (2016). Responding to children’s mathematical thinking in the moment: an emerging framework of teaching moves. ZDM Mathematics Education, 48(1), 185-197.
- Jacobs, V. R., Empson, S. B., Krause, G. H., & Pynes, D. (2015). Responsive teaching with fractions. Paper presented at the 2015 annual meeting of the Research Conference of the National Council of Teachers of Mathematics, Boston.
- Jacobson, M.J. & Kozma, R.B. (2011). Innovations in Science and Mathematics education. Taylor & Francis e-Library.
- Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Kılıçer, K. & Odabaşı, H.F. (2010) Bireysel Yenilikçilik Ölçeği (BYÖ): Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 150-164.
- Korucu, A.T. & Olpak, Y.Z. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özelliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 111-127.
- Mason, J., Burton, L. & Stacey, K. (2010). Thinking mathematically (Second Edition). Harlow England: Pearson Education Limited.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2015). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretimprogramlari/icerik/72 adresinden 08.03.2016 tarihinde edinilmiştir.
- Mubark, M. (2005). Mathematical thinking and mathematical achievement of students in the year of 11 scientific stream in Jordan. Doctoral dissertation, New Castle University.
- National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standarts for school mathematics, Reston, VA: NCTM.
- Örün. Ö., Orhan, D., Dönmez, P. & Kurt, A.A. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik profilleri ve teknoloji tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 65-76.
- Polya, G. (1945). How to solve it. A New aspect of mathematical method. Princeton University Press. Princeton, New Jersey.
- Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations. New York, A Division of Simon & Schuster, İnc.
- Stein, M. K., Grover, B.W. & Henningsen, M. (1996). Building student capacity for mathematical thinking and reasoning: An analysis of mathematical tasks used in reform classrooms. American Educational Research Journal, 33(2), 455-488.
- Şişman, M. (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem Yayınevi.
- Tataroğlu-Taşdan, B., Erduran, A. & Çelik, A. (2013). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel düşünme ve öğrencilerin matematiksel düşünmelerinin geliştirilmesi hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1487-1504.
- Van De Walle, J. A., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M. (2014). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim. (Çeviri Editörü: Soner Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Wilson, P. H., Mojica, G.F. & Confrey, J. (2013). Learning trajectories in teacher education: Supporting teachers’ understandings of students’ mathematical thinking. The Journal of Mathematical Behavior, 32, 130-121.
- Xu, Z. & Chen, H. (2010). Research and practice on basic composition and cultivation pattern of college students’ innovative ability. International Education Studies, 3, 51-55.
- Yeşildere, S. & Türnüklü, E.B. (2007). Öğrencilerin matematiksel düşünme ve akıl yürütme süreçlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 181-213.
- Yıldırım, C. (2000). Matematiksel düşünme (3. baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Yuan, F. & Woodman, R.W. (2010). Innovative behavior in the workplace: The role of performance and image outcome expectations. Academic Management Journal, 53(2), 323-342.
APA | YORULMAZ A, ÇOKÇALISKAN H, ÇELIK O (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. , 304 - 317. 10.24315/trkefd.321973 |
Chicago | YORULMAZ ALPER,ÇOKÇALISKAN HALIL,ÇELIK OZKAN Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. (2018): 304 - 317. 10.24315/trkefd.321973 |
MLA | YORULMAZ ALPER,ÇOKÇALISKAN HALIL,ÇELIK OZKAN Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. , 2018, ss.304 - 317. 10.24315/trkefd.321973 |
AMA | YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H,ÇELIK O Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. . 2018; 304 - 317. 10.24315/trkefd.321973 |
Vancouver | YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H,ÇELIK O Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. . 2018; 304 - 317. 10.24315/trkefd.321973 |
IEEE | YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H,ÇELIK O "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi." , ss.304 - 317, 2018. 10.24315/trkefd.321973 |
ISNAD | YORULMAZ, ALPER vd. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi". (2018), 304-317. https://doi.org/10.24315/trkefd.321973 |
APA | YORULMAZ A, ÇOKÇALISKAN H, ÇELIK O (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 8(2), 304 - 317. 10.24315/trkefd.321973 |
Chicago | YORULMAZ ALPER,ÇOKÇALISKAN HALIL,ÇELIK OZKAN Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi 8, no.2 (2018): 304 - 317. 10.24315/trkefd.321973 |
MLA | YORULMAZ ALPER,ÇOKÇALISKAN HALIL,ÇELIK OZKAN Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, vol.8, no.2, 2018, ss.304 - 317. 10.24315/trkefd.321973 |
AMA | YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H,ÇELIK O Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(2): 304 - 317. 10.24315/trkefd.321973 |
Vancouver | YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H,ÇELIK O Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(2): 304 - 317. 10.24315/trkefd.321973 |
IEEE | YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H,ÇELIK O "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi." Trakya Eğitim Dergisi, 8, ss.304 - 317, 2018. 10.24315/trkefd.321973 |
ISNAD | YORULMAZ, ALPER vd. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Düşünmeleri İle Bireysel Yenilikçilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi". Trakya Eğitim Dergisi 8/2 (2018), 304-317. https://doi.org/10.24315/trkefd.321973 |