Yıl: 2018 Cilt: 10 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 474 - 488 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 08-10-2019

TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Bu çalışmanın amacı tüketici mahremiyetinin korunması konusunda hangi aktörlerin sorumlu görüldüğü ve netür stratejilerin kullanılabileceğini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel yöntemlerden faydalanılmıştır.Tüketici mahremiyeti konusunda yapılan çalışmalar literatür taraması ile belirlenmiş, araştırmanın amacıdikkate alınarak düzenlenen kriterler kapsamında analize dahil edilecek çalışmalara karar verilmiştir. Bubağlamda tüketici mahremiyeti konusunda yapılmış olan 32 adet çalışmanın ilgili bölümleri içerik analizi ileincelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre tüketici mahremiyetinin korunmasında en büyük sorumluluğunişletmelere düştüğüne dair yaygın bir görüş mevcuttur. İşletmelerin yanısıra devletten ailelere kadar çok çeşitliaktörlerin sorumlu görüldüğü ortaya çıkmıştır. Tüketici mahremiyetinin korunmasında uygulanabilecekstratejilerde ise işletmelerin geliştirecekleri standartlar, devlet tarafından düzenlenecek yasal yollar ve ilgilikurumların gerçekleştireceği tüketici eğitimleri gibi alternatiflerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tüketicimahremiyeti konusu ile ilgili tüm aktörlerin, mahremiyetin korunması konusunda sorumluluk alması buekosistem içerisindeki tüm taraflar için süreçlerin daha sorunsuz işlemesi açısından son derece önemlidir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme Hukuk

PROTECTION OF CONSUMER PRIVACY: A QUALITATIVE RESEARCH ON RESPONSIBLE ACTORS AND METHODS

Öz:
The purpose of this study is to determine which actors are responsible for the protection of consumer privacy and what kind of strategies may be used. Qualitative methods are utilized for this purpose. Studies on consumer privacy are determined by literature review. For the content analysis, the criteria are set taking the purpose of the research into consideration, the studies to be included in the analysis are determined according to these criteria. In this context, the relevant sections of 32 studies on consumer privacy are examined by content analysis. Findings show that there is a common view that businesses have the biggest responsibility for the protection of consumer privacy. Besides the businesses, a wide variety of actors from the state to the families are seen as responsible. There are several strategies that can be applied in the protection of consumer privacy such as standarts to be developed by businesses, legal means to be regulated by the state and consumer trainings to be carried out by the relevant institutions. All actors involved in the issue of consumer privacy should take the responsibility for their own share. Thus, processes for all stakeholders in the ecosystem operate smootlhy
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme Hukuk
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AYDIN, A. E. (2018). Gözetim Toplumunda Tüketici: Tüketici Mahremiyeti Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • BERENDT, B., GUNTHER, O. ve SPIEKERMANN, S. (2005). “Privacy in E-Commerce: Stated Preferences vs. Actual Behavior”, Communications of the ACM, 48 (4): 101-106.
  • BHASIN, L. M. (2016). “Challenge of Guarding Online Privacy: Role of Privacy Seals, Government Regulaitons an Technological Solutions”, Social‟no-ekonomicni Problemi i Derzava, 15 (2): 85-104.
  • BOZACI, İ. (2015). Müşterilerin Gizlilik Davranışları ile İlişkili Faktörlerin Belirlenmesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4, (3), 612-633.
  • BROWN, M. ve MUCHIRA, R. (2004). “Investigating the Relationship Between Internet Privacy Concerns and Online Purchase Behavior”, Journal of Electronic Conmmerce Research, 5 (1): 62-70.
  • BROWN, M., MUCHIRA, R., GOTTLIEB, U. (2005). “Privacy Concerns and Pruchase of Travel Product Online”, Information and Communication Technologies in Tourism Proceedings of the Internation Conference in Innsbruck, Avusturya.
  • CASTANEDA, A. J. ve MONTORO, J. F. (2007). “The Effect of Internet General Privacy Concern on Customer Behavior”, Electronic Commerce Research, 7 (2): 117-141.
  • CRESWELL, W. J. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri, (Çev. Ed.) BÜTÜN, M. ve DEMİR, S. Ş., 3. Baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • CULNAN, J. M. (1993). “„How Did They Get My Name?‟: An Exploratory Investigation of Consumer Attitudes toward Secondary Information Use”, MIS Quarterly, 17 (3): 341-363.
  • CULNAN, J. M. ve ARMSTRONG, K. P. (1999). “Information Privacy Concerns, Procedural Fairness, and Impersonal Trust: An Empirical Investigation”, Organization Science, 10 (1): 104-115.
  • DINEV, T. ve HART, P. (2006). “An Extended Privacy Calculus Model for E-Commerce Transactions”, Information Systems Research, 17 (1): 61-80.
  • DINEV, T., XU, H., SMITH, H. J., HART, P. (2013). “Information Privacy and Correlates: An Empirical Attempt to Bridge and Distinguish Privacy-Related Concepts”, European Journal of Information Systems, 22: 295-316.
  • DOBOSZ, B., GREEN, K. ve SISLER, G. (2006). “Behavioral Marketing: Security and Privacy Issues”, Journal of Information Privacy and Security, 2 (4): 45-59.
  • EASTLICK, A. M., LOTZ, L. S., WARRINGTON, P. (2006). “Understanding Online B-to-C Relationships: An Integrated Model of Privacy Concerns, Trust, and Commitment”, Journal of Business Research, 59: 877-886.
  • GEORGE, F. J. (2004). “The Theory of Planned Behavior and Internet Purchasing”, Internet Research, 14 (3): 198-212.
  • GOODWIN, C. (1991). “Privacy: Recognition of a Consumer Right”, Journal of Public Policy & Marketing, 10 (1): 149-166.
  • JONES, G. M. (1991). “Privacy: A Significant Marketing Issue for the 1990s”, Journal of Public Policy & Marketing, 10 (1): 133-148.
  • KANSAL, P. (2014). “Online Privacy Concerns and Consumer Reactions: Insights for Future Strategies”, Journal of Indian Business Research, 6 (3): 190-212.
  • KANTARCI, Ö., ÖZALP, M., SEZGİNSOY, C., ÖZAŞKINLI, O., CAVLAK, C. (2017). “Dijitalleşen Dünyada Ekonominin İtici Gücü: E-Ticaret”, TÜSİAD Yayın No: TÜSİADT/2017, 04-587.
  • KING, J. N. ve RAJA, V. T. (2012). “Protecting The Privacy and Security of Sensitive Customer Data in The Cloud”, Computer Law & Security Review, 28: 308-319.
  • KRIPPENDORFF, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology, Second Edition, Sage Publications, Londra.
  • KRAVETS, O. (2017). “On Technology, Magic and Changing the World”, Journal of Macromarketing, 37 (3): 331-333.
  • LI, H., SARATHY, R., XU, H. (2010). “Understanding Situational Online Information Disclosure as a Privacy Calculus”, Journal of Computer Information Systems, 51 (1): 62-71.
  • LI, Y. (2011). “Empirical Studies on Online Information Privacy Concerns: Literature Review and an Integrative Framework”, Communications of the Association for Information Systems, 28: 453-496.
  • LWIN, M., WIRTZ, J., WILLIAMS, D. J. (2007). “Consumer Online Privacy Concerns and Responses: A Power-Responsibility Equilibrium Perspective”, Journal of the Academy of Marketing Science, 35: 572-585.
  • MEINERT, B. D., PETERSON, K. D., CRISWELL, R. J., CROSSLAND, D. M. (2006). “Privacy Policy Statements and Consumer Willingness to Provide Personal Information”, Journal of Electronic Commerce in Organizations, 4 (1): 1-17.
  • MILES, B. M. ve HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis, Second Edition, Sage Publications, Londra.
  • MILNE, R. G., LABRECQUE, L., CROMER, C. (2009). “Toward an Understanding of the Online Consumers‟s Risky Behavior and Protection Practices”, Journal of Consumer Affairs, 43 (3): 449-473.
  • MILNE, R. G. (2015). Digital Privacy in the Marketplace: Perspectives on the Information Exchange, Business Expert Press, New York.
  • MIYAZAKI, D. A. ve FERNANDEZ, A. (2001). “Consumer Perceptions of Privacy and Security Risks for Online Shopping”, The Journal of Consumer Affairs, 35 (1): 27-44.
  • MOSCARDELLI, M. D. ve DIVINE, R., (2007). “Adolescents' Concern for Privacy When Using the Internet: An Empirical Analysis of Predictors and Relationships with Privacy-Protecting Behaviors”, Family and Consumer Sciences Research Journal, 35 (3): 232-252.
  • NORBERG, A. P., HORNE, R. D., HORNE, A. D. (2007). “The Privacy Paradox: Personal Information Disclosure Intentions versus Behaviors”, The Journal of Consumer Affairs, 41 (1): 100-126.
  • PHELPS, J., NOVAK, G., FERRELL, E. (2000). “Privacy Concerns and Consumer Willingness to Provide Personal Information”, Journal of Public Policy & Marketing, 19 (1): 24-41.
  • PHELPS, J., D'SOUZA, G., NOWAK, G. (2001). “Antecedents and Consequences of Consumer Privacy Concerns: An Empirical Investigation”, Journal of Interactive Marketing, 15(4): 2- 17.
  • ROHM, J. A. ve MILNE, R. G. (2004). “Just What The Doctor Ordered: The Role of Information Sensitivity and Trust in Reducing Medical Information Privacy Concern”, Journal of Business Research, 57 (9): 1000-1011.
  • SHEEHAN, B., K. ve HOY, G. M. (1999). “Flaming, Complaining, Abstaining: How Online Users Respond to Privacy”, Journal of Advertising, 28 (3): 37-51.
  • SHEEHAN, B., K. (2002). “Toward a Typology of Internet Users and Online Privacy Concerns”, The Information Society, 18 (1): 21-32.
  • SON, J. ve KIM, S. S. (2008). “Internet Users‟ Information Privacy Protective Responses: A Taxonomy and a Nomological Model”, MIS Quarterly, 32 (3): 503-529.
  • TAYLOR, F. J., FERGUSON, J. ELLEN, S. P. (2015). “From Trait to State: Understanding Privacy Concerns”, Journal of Consumer Marketing, 32 (2): 99-112.
  • TSAI, Y. J., EGELMAN, S., CRANOR, L., ACQUISTI, A. (2011). “The Effect of Online Privacy Information on Purchasing Behavior: An Experimental Study”, Information Systems Research, 22 (2): 254-268.
  • UZKURT, C. ve TORLAK, Ö. (2005). “Müşteri Mahremiyeti ve Müşterilerin Mahremiyet İlgisini Ölçmeye Yönelik Bir Uygulama”, Yönetim, 16 (51): 13-24.
  • VAN SLYKE, C., SHIM, T. J., JOHNSON, R., JIANG, J. (2006). “Concern for Information Privacy and Online Consumer Purchasing”, Journal of the Association for Information Systems, 7 (6): 415-444.
  • WIRTZ, J., LWIN, O. M., WILLIAMS, D. J. (2007). “Causes and Consequences of Consumer Online Privacy Concern”, International Journal of Service Industry Management, 18 (4): 326-348.
  • WU, K., HUANG, Y. S., YEN, C. D., POPOVA, I. (2012). “The Effect of Online Privacy Policy on Consumer Privacy Concern and Trust”, Computers in Human Behavior, 28: 889-897.
  • XU, Y., TAN, B., HUI, K. (2003). “Consumer Trust and Online Information Privacy”, International Conference on Information Systems Proceedings, ABD.
  • YAPRAKLI, Ş. T. ve ÜNALAN, M. (2017). “Consumer Privacy in the Era of Big Data: A Survey of Smartphone Users‟ Concerns”, 2nd World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship, 12-14 Mayıs, İstanbul.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 9. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • YOUN, S. (2005). “Teenagers' Perceptions of Online Privacy and Coping Behaviors: A Risk-Benefit Appraisal Approach”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 49 (1): 86-110.
  • YOUN, S. (2009). “Determinants of Online Privacy Concern and Its Influence on Privacy Protection Behaviors Among Young Adolescents”, The Journal of Consumer Affairs, 43 (3): 389-418.
  • http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-43481171 (Erişim: 25.03.2018).
  • https://www.ntv.com.tr/teknoloji/facebookun-kurucusu-zuckerbergden-tam-sayfa-ozurmesaji,MYuDGIuaMEq21gk5lTZDkA (Erişim: 25.03.2018).
APA AYDIN A, MARANGOZ M (2018). TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. , 474 - 488.
Chicago AYDIN Ali Emre,MARANGOZ MEHMET TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. (2018): 474 - 488.
MLA AYDIN Ali Emre,MARANGOZ MEHMET TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. , 2018, ss.474 - 488.
AMA AYDIN A,MARANGOZ M TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 474 - 488.
Vancouver AYDIN A,MARANGOZ M TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. . 2018; 474 - 488.
IEEE AYDIN A,MARANGOZ M "TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA." , ss.474 - 488, 2018.
ISNAD AYDIN, Ali Emre - MARANGOZ, MEHMET. "TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA". (2018), 474-488.
APA AYDIN A, MARANGOZ M (2018). TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 10(19), 474 - 488.
Chicago AYDIN Ali Emre,MARANGOZ MEHMET TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi 10, no.19 (2018): 474 - 488.
MLA AYDIN Ali Emre,MARANGOZ MEHMET TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, vol.10, no.19, 2018, ss.474 - 488.
AMA AYDIN A,MARANGOZ M TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi. 2018; 10(19): 474 - 488.
Vancouver AYDIN A,MARANGOZ M TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi. 2018; 10(19): 474 - 488.
IEEE AYDIN A,MARANGOZ M "TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA." Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 10, ss.474 - 488, 2018.
ISNAD AYDIN, Ali Emre - MARANGOZ, MEHMET. "TÜKETİCİ MAHREMİYETİNİN KORUNMASI: SORUMLULAR VE YÖNTEMLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA". Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi 10/19 (2018), 474-488.