SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI
Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 545 - 559 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.14070 İndeks Tarihi: 08-07-2019
SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI
Öz: Bu çalışmada, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin beden eğitimive spor öğretmeni olmaya yönelik tutumlarının incelenmesi,amaçlanmaktır. Tarama modelinde yapılmış olan araştırmanın, çalışmagrubunu, 2017-2018 Eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Muğla SıtkıKoçman Üniversitesi, Eğitim Fakültesi pedagojik formasyon programınadevam eden ve spor bilimleri fakültesi mezunu 4. Sınıf öğrencilerioluşturmuştur. Araştırmaya 45’i( %35.7) kadın, 81’i (64.3) erkek, toplam126 öğretmen adayı, gönüllü olarak katılmıştır. Gruplar arası farklılığıbelirlemek için “t testi” ve “varyans analizi” kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, cinsiyet, bölüm( sporyönetimi, antrenörlük, rekreasyon ile beden eğitimi ve spor öğretmenliği)ve ana-babanın spor yapma/yapmama değişkenlerine göre mesleğeyönelik sevgi ve mesleğe yönelik kaygı tutumlarında bir fark olmadığıbulunmuştur. Spor bilimleri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğineyönelik sevgileri, önceden eğitmenlik deneyimleri olanların olmayanlaragöre farklı olduğu ve bu farkın spor eğitmenliği deneyimine sahipolanlarda daha yüksek olduğu görülmektedir. Ayrıca spor bilimleriöğrencileri kendilerinin, yeniden alan seçme (branş) ile ilgili bir fırsatverildiğinde,mesleğe yönelik sevgi düzeyleri yüksek olanların,tercihlerini spor bilimleri yönünde kullanacakları, anlaşılmaktadır.Öğrencilerin anne ve babalarının spor ile ilgilerinin düşük olmasınarağmen spor alanına yönelik istek ve motivasyonlarının olumlu olduğusöylenebilir. Özel yetenek sınavları ile seçilen bu öğrencilerin, bedeneğitimi ve spor öğretmeni olmak istemeleri, pedagojik formasyon eğitiminden yararlanmaları ile mümkün olmaktadır. Öğrencilerinmesleğe yönelik sevgileri ve mesleğe yönelik kaygıları arasında pozitif vedüşük bir ilişkinin olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
ATTITUDES OF THE SPORTS SCIENCES STUDENTS TOWARDS PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHING
Öz: The current study aims to investigate the attitudes of sports sciences faculty students towards becoming a physical education and sports teacher. The study group of the current research employing the survey model is comprised of students having graduated from the faculty of sports sciences and the senior students of the faculty of sports sciences enrolled in the pedagogical formation program given in the Education Faculty of Muğla Sıtkı Koçman University in the spring term of 2017- 2018 academic year. A total of 126 pre-service teachers participated in the study on a volunteer basis. Of the participating students, 45 (35.7%) are females and 81 (64.3%) are males. In order to determine the between- groups differences, t-test and “variance analysis” were used. The findings of the current research have revealed that the students’ love for and anxiety about the profession do not vary significantly depending on gender, department (sports management, coaching, recreation and physical education and sports teaching) and whether their mothers and father do sports. It was also found that the love for the profession of teaching of the pre-service sports sciences teachers who had teaching experience before is higher than those who did not. Moreover, the pre-service sports science teachers whose love for the profession of teaching is higher stated that if they were given a chance to select their branch today, they would more likely select sports sciences when compared to those whose love for the profession is relatively lower. Though the students’ parents’ interest in sports is low, their willingness and motivation to engage in the field of sports is high. These students accepted to their departments through special talent exams can only be appointed as physical education and sports teachers if they receive pedagogical formation training. A low and positive correlation was found between the students’ love for the profession and anxiety about it.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, 1-45.
- Cinpolat, T. Alıncak, F. ve Abakay, U. (2016) Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi, Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 38-47.
- Çelik, Ç.( 2010). Değişim sürecinde türk aile yapısı ve dini paradigmatik anlam ve işlev farklılaşması. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 8, 25-35.
- Dursun, S. ve Karagün, E. (2012).Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: kocaeli üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 93 – 112.
- Gökçe, F. ve Sezer, G. O. (2012) Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine tutumları (uludağ üniversitesi örneği), Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 25(1), 1-23.
- Göktaş, Z. (2017) Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 10(51),1288-1295.
- Hotaman, D.(2010).The teaching profession: knowledge of subject matter, teaching skills and personality traits. Procedia Social and Behavioral Sciences,2 (2) 1416–1420
- Kalemoğlu Varol, Y., Kayıhan Erbaşı , M. ve Ünlü, H. ( 2014). Beden eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını yordama gücü. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi,12 (2), 113-123.
- Karasar, N.(2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın dağıtım.
- Kaynak: Demirtaş, H. , Cömert, M. ve Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlilik inançları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim.36(159), 96-111.
- Manuel, J., ve S. Brindley. (2005). The call to teach: Identifying pre-service teachers’motivations, expectations and key experiences during initial teacher education in Australia and the United Kingdom. English in Australia. 144, 38–49.
- Özbar, N., Karacabey, K., Öntür, Y., Köksalan, B. ve Karagöz, H. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin beden eğitimi ve spor dersi müfredatının uygulanmasına yönelik tutumlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(3), 51-62.
- Pehlivan, Z. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının fiziksel benlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının analizi, Eğitim ve Bilim. 35(156),126-141.
- Recepoğlu E.(2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Özel Sayı,(1), 311-326.
- Ronness, D., ve Smith, K. (2000). Postgraduate certificate in education (PGCE) and student motivation. European Journal of Teacher Education.32(2).11-134.
- Sandıkçı, M. ve Öncü, E. (2013) .Beden eğitimi öğretmen adayları ile diğer öğretmen adaylarının özyeterlilik inançları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Pamukkale Journal of Sport Sciences. 4(1), 135-151
- Seçkin, A. ve Başbay, M. (2013).Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin inançlarının incelenmesi. Turkish Studies. 8(8), 253-270.
- Ünlü, H. (2011). Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği (beöytö) geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 11(4),2005-2020.
- Yalız, D. (2010) . Anadolu üniversitesi beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının karşılaştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 5(1), 7-14.
APA | DENİZ S, GÖRGEN İ (2018). SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI. , 545 - 559. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
Chicago | DENİZ Sabahattin,GÖRGEN İzzet SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI. (2018): 545 - 559. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
MLA | DENİZ Sabahattin,GÖRGEN İzzet SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI. , 2018, ss.545 - 559. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
AMA | DENİZ S,GÖRGEN İ SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI. . 2018; 545 - 559. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
Vancouver | DENİZ S,GÖRGEN İ SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI. . 2018; 545 - 559. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
IEEE | DENİZ S,GÖRGEN İ "SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI." , ss.545 - 559, 2018. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
ISNAD | DENİZ, Sabahattin - GÖRGEN, İzzet. "SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI". (2018), 545-559. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14070 |
APA | DENİZ S, GÖRGEN İ (2018). SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Turkish Studies (Elektronik), 13(19), 545 - 559. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
Chicago | DENİZ Sabahattin,GÖRGEN İzzet SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.19 (2018): 545 - 559. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
MLA | DENİZ Sabahattin,GÖRGEN İzzet SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.19, 2018, ss.545 - 559. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
AMA | DENİZ S,GÖRGEN İ SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 545 - 559. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
Vancouver | DENİZ S,GÖRGEN İ SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 545 - 559. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
IEEE | DENİZ S,GÖRGEN İ "SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.545 - 559, 2018. 10.7827/TurkishStudies.14070 |
ISNAD | DENİZ, Sabahattin - GÖRGEN, İzzet. "SPOR BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİNE YÖNELİK TUTUMLARI". Turkish Studies (Elektronik) 13/19 (2018), 545-559. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14070 |