TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI

Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 44 Sayfa Aralığı: 291 - 301 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 19-07-2019

TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI

Öz:
Kare kodlar, mobil reklamcılık çerçevesinde kullanımı son yıllarda popüler olan yeni bir teknolojidir. Kare kod reklam kampanyalarının başarılı olabilmesi için tüketicilerin kare kod reklamlara karşı tutumu önemli bir unsurdur. Reklama karşı tüketicinin tutumunu belirleyen önemli bir faktör ise reklamın algılanan değeridir. Mevcut çalışmanın amacı, Türkiye'de yaşayan gençler açısından söz konusu bu ilişkiyi ve reklamın algılanan değerini etkileyen faktörleri incelemektir. Bu bağlamda, çalışmada reklamın algılanan değerini etkileyen faktörler (eğlendirme, bilgilendirme, huzursuzluk, güvenilirlik) modellenmiş, geliştirilen model İstanbul'da iki farklı üniversitede öğrenim gören 366 öğrenciye yüz yüze anket tekniği ile uygulanmış ve anket sonuçları yapısal eşitlik modeli ile test edilmiştir. Eğlendirme, huzursuzluk ve bilgilendirme faktörlerinin, kare kod reklamcılığının değeri ile ilgili Türkiye'de öğrenim gören gençlerinin algılarını pozitif yönde etkilediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca kare kod reklamcılığının algılanan değerinin Türkiye'deki gençlerinin kare kod reklamcılığa karşı tutumlarını da pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Güvenilirlik kare kod reklamların değerini negatif yönde etkilemektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat

ATTITUDES OF TURKISH UNIVERSITY STUDENTS TOWARDS QR CODE ADVERTISING

Öz:
QR (Quick Response) code is a novel technology that is popularly used within the framework of mobile advertising in recent years. For the success of QR code advertising campaigns consumers' attitudes toward QR codes are important elements. One of the major factors that determine the consumer attitude toward advertising is the perceived value of the advertising. The aim of this study is to analyze the mentioned relationship while studying the factors that affect the perceived value of an ad among youth in Turkey. In this context, the factors that affect the perceived value (entertainment, information, irritation,credibility) were modelled. The developed model was tested through a face-to-face survey conducted among a group of 366 students who study in two different universities in Istanbul and the results were tested by Structural Equation Modeling (SEM). It turned out entertainment, irritation and information are factors that have positive effects on the perceived value of a QR code ad among college students in Turkey. In addition, it was found out that the perceived value of QR code advertising has a positive effect on the attitude of youths in Turkey towards QR code advertising. It was found out that credibility influences the perceived advertising value negatively.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altuna, O. K. ve Konuk, F. A. (2009). "Understanding Consumer Attitudes Toward Mobile Advertising and Its Impact on Consumers' Behavioral Intentions: A Cross-Market Comparison of United States and Turkish Consumers." International Journal of Mobile Marketing 4(2): 43-51.
  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2003). İstatiksel Analiz Teknikleri. Emek Ofset, Ankara.
  • Atkinson, L. (2013). "Smart shoppers? Using QR codes and 'grenn' smartphone apps to mobilize sustainable consumption in the retail environment." International Journal of Consumer Studies 37: 387-393.
  • Baker, J., Parasuraman, A., Grewal, D. ve Voss, G. (2002). "The Influence of multiple store environment cues on perceived merchandise value and patronage intentions." Journal of Marketing 66: 120-141.
  • Bauer, H. H., Barnes, S. J., Reichardt, T. ve Neumann, M. M. (2005). "Driving consumer acceptance of mobile marketing: a theoretical framework and empirical study". Journal of Electronic Commerce Research 6(3): 181-192.
  • Blanco, C.F., Blasco M. G. ve Azorin, I. I. (2010). "Entertainment and Informativeness as Precursory Factors of Successful Mobile Advertising Messages." Communications of the IBIMA 2010, Article ID 130147. Erişim Aralık 4, 2015. http://www.ibimapublishing.com/journals/CIBIMA/2010/130147/130147.pdf
  • Bracket, L.K., ve Carr, B.N.(2001). "Cyberspace advertising vs. other media: Consumer vs. mature student attitudes." Journal of Advertising Research, 41(5): 23-32.
  • Byrne, B. M. (1998). Structural Equation Modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, Applications, and Programming. New Jersey: Lawrence Erbaum Associates Publisher.
  • Choi, Y.K., Hwang, J. ve McMillan, S.J. (2008). "Gearing up for mobile advertising: A cross-cultural examination of key factors that drive mobile messages home to consumers." Psychology & Marketing 25(8): 756-768.
  • Chowdhury, H. K., Parvin, N., Weitenberner, C. ve Becker, M. (2006). "Consumer Attitude Toward Mobile Advertising in an Emerging Market: An Empirical Study." International Journal of Mobile Marketing 1(2): 33-41.
  • Ducoffe, R. H. (1996). "Advertising Value and Advertising on the Web." Journal of Advertising Research 36(5): 21-35.
  • Ducoffe, R. H. (1995). "How Consumers Assess the Value of Advertising." Journal of Current Issues and Research 17(1): 1-18.
  • Gura, D., O'Shea, K., Reddy, A. ve Sabatté, M. (2011). "QR Codes." Erişim Mart 4, 2013. http://www.kellogg.northwestern.edu/faculty/greenstein/ftp/Teaching/papers/QRCodes.pdf
  • Javadi, M. H. M., Amirosadat, S. N., Balochiyan, R., Liravi, F. (2012). "Factors in Fluencing Users Attitude Toward Mobile Advertising In The City of Isfahan", Australian Journal of Basic and Applied Sciences 6(9): 78-84.
  • Jung, J-H, Somerstein, R., Kwon, E. S. (2012). "Should I scan or Should I go?: Young Consumers' Motivations for Scanning QR Code Advertising." International Journal of Mobile Marketing 7(3): 25-36.
  • Kelloway, E. K. (1998). Assessing model fit. Using Lisrel for Structural Equation Modeling: A researcher’s guide, 3. Baskı. USA: Sage Publications, 23-40.
  • Lin, H., Zhou, X. ve Chen, Z. (2014). "Impact of the content characteristic of short message service advertising on consumer attitudes." Social Behavior and Personality 42(9): 1409-1420.
  • Liu, C.-L. 'E'., Sinkovics, R. R., Pezderka, N. ve Haghirian, P. (2012). "Determinants of Consumer Perceptions toward Mobile Advertising - A Comparison between Japan and Austria." Journal of Interactive Marketing 26:21-32.
  • Narang, S., Jain, V. ve Roy, S. (2012). "Effect of QR Codes on Consumer Attitudes." International Journal of Mobile Marketing 7(2): 52-64.
  • Niklas, S. J. ve Böhm, S. (2011). "Increasing Using Intention of Mobile Information Services via Mobile Tagging." UBICOMM 2011: The Fifth International Conference on Mobile Ubiquitous Computing, Systems, Services and Technologies, Lisbon, Portugal, 98-104.
  • Okazaki, O., Li H. ve Hirose, M. (2012). "Benchmarking the Use of QR Code in Mobile Promotion." Journal of Advertising Research, March 2012:102-117.
  • Okazaki, S. ve Barweise, P. (2011). "Has the Time Finally Come for the Medium of the Future? Research on Mobile Advertising." Journal of Advertising Research, March: 59-71.
  • Haghirian, P. ve Madlberger, M. (2005). "Consumer attitude toward advertising via mobile devices - An empirical investigation among austrian users", Proceedings of the 13th European Conference on Information Systems, Information Systems in a Rapidly Changing Economy, ECIS 2005, Regensburg, Germany, 26-28 May, 447-458.
  • Ünal, C. (2008). " Teknezyum-99m dimerkaptosüksinik asit SPECT ile yapılan statik böbrek sintigrafisinde gözlemci içi ve gözlemciler arası uyumun belirlenmesi." Erişim Şubat 2, 2016. http://dspace.trakya.edu.tr/jspui/bitstream/1/791/1/%C3%9Cnal%20CAN.pdf
  • Ünal S., Erciş E. ve Keser E. (2011). "Attitudes towards Mobile Advertising - A research to Determine the Differences between the Attitudes of Youth and Adults." 7th International Strategic Management Conference, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 24, 361-377.
  • Ünalan, M. (2014). "Güvenilirlik Analizi (Reliability Analysis) Nedir? Nasıl Yapılır?" Erişim Şubat 14, 2016. http://musaunalan.com/2014/11/03/guvenilirlik-analizireliability-analysis-nedir-nasil-yapilir/
  • Kalaycı Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Teknikleri. Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kim, Y. J. ve Han, J. (2014). "Why smartphone advertising attracts customers: A model of Web advertising, flow, and personalization". Computers in Human Behavior 33: 256-269.
  • Kotler, P. (2000). Marketing Management. NJ: Prentice Hall.
  • MacKenzie, S. B. ve Lutz, R. J. (1989). "An Empirical Examination of the Structural Antecedents of Attitude Toward the Ad in an Advertising Pretesting Context." Journal of Marketing 53(2): 48-65.
  • Malik, R.K. ve Dubey, S.K. (2013). "Role of Advertising Value as Mediator in Formation of Attitudes towards Online ADvertising in Indian Online Space" Erişim Haziran 03, 2016. http://www.iimidr.ac.in/wp-content/uploads/Role.pdf.
  • Reisinger, Y. ve Turner, L., (1999). "Structural Equation Modeling with LISREL: Aplication in Tourism." Tourism Management 20: 71-88.
  • Shavitt, S., Lowrey, P. ve Haefner, J. (1998). "Public Attitudes Towards Advertising: More Favorable Than You Might Think." Journal of Advertising Research 38(4): 7-22.
  • Shin, D.-H., Jung, J. ve Chang, B.-H. (2012). "The psychology behind QR codes: User experience perspective", Computers in Human Behavior, Vol. 28, 1417-1426.
  • Sumer, N., (2000). "Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamala." Türk Psikoloji Yazıları 3(6): 49-73.
  • Stadler N. (2010). Mobile Tagging im Marketing, Ein Überblickswerk mit Schwerpunkten Near Field Communication (NFC) und QR Code. München:AVM Verlag.
  • Tsang, Melody M., Shu-Chun, H. ve Liang, T.-P. (2004). "Consumer Attitudes Toward Mobile Advertising: An Emprical Study." International Journal of Electronic Commerce 8(3):65-78.
  • Usta, R. (2009). “Üniversite Öğrencilerin Mobil Reklamcılığa Karşı Tutumları.” Doğuş Üniversitesi Dergisi 10(2): 294-309.
  • Vatanparast, R. ve Asil, M. (2007). "Factors Affecting The Use of Mobile Advertising", International Journal of Mobile Marketing, 2(2): 21-34.
  • Yeniçeri, T. ve Erten, E. (2008). "Mağaza Sadakat Programlarının Algılanması, Güven, İlişkiyi Sürdürme İsteği ve Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi." Doğuş Üniversitesi Dergisi 9(2): 232-247.
  • Yılmaz, V. (2004). "Lisrel ile Yapısal Eşitlik Modelleri: Tüketici Şikayetlerine Uygulanması." Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4(1): 77-90.
APA BAYRAK MEYDANOĞLU E (2016). TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI. , 291 - 301.
Chicago BAYRAK MEYDANOĞLU ELA SİBEL TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI. (2016): 291 - 301.
MLA BAYRAK MEYDANOĞLU ELA SİBEL TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI. , 2016, ss.291 - 301.
AMA BAYRAK MEYDANOĞLU E TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI. . 2016; 291 - 301.
Vancouver BAYRAK MEYDANOĞLU E TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI. . 2016; 291 - 301.
IEEE BAYRAK MEYDANOĞLU E "TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI." , ss.291 - 301, 2016.
ISNAD BAYRAK MEYDANOĞLU, ELA SİBEL. "TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI". (2016), 291-301.
APA BAYRAK MEYDANOĞLU E (2016). TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI. Journal of Yasar University, 11(44), 291 - 301.
Chicago BAYRAK MEYDANOĞLU ELA SİBEL TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI. Journal of Yasar University 11, no.44 (2016): 291 - 301.
MLA BAYRAK MEYDANOĞLU ELA SİBEL TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI. Journal of Yasar University, vol.11, no.44, 2016, ss.291 - 301.
AMA BAYRAK MEYDANOĞLU E TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI. Journal of Yasar University. 2016; 11(44): 291 - 301.
Vancouver BAYRAK MEYDANOĞLU E TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI. Journal of Yasar University. 2016; 11(44): 291 - 301.
IEEE BAYRAK MEYDANOĞLU E "TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI." Journal of Yasar University, 11, ss.291 - 301, 2016.
ISNAD BAYRAK MEYDANOĞLU, ELA SİBEL. "TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KARE KOD REKLAMCILIĞA KARŞI TUTUMLARI". Journal of Yasar University 11/44 (2016), 291-301.