Yıl: 2016 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 72 - 96 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.4026/2148-9874.2016.0309.X İndeks Tarihi: 15-01-2020

Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama

Öz:
Duygusal zekâ, bireyin kendi duygularını ve başkalarının duygularını izleme ve bu duygular arasında ayrım yapabilme, bu bilgiyi düşünce ve eylemlerinde kullanabilme becerisi(Doğan, 2005, s. 112) olarak tanımlanmaktadır. Duygusal emek ise bireyin iş süreçlerindekendisinden beklenilen duygu durumunu sergileme çabasıdır. Her iki kavram da satış gibi müşterilerlebirebir ilişkilerin yoğun yaşandığı sektörlerde önem taşımaktadır. Destinasyonlarda turistlerin tatilleri süresince onlara refakat eden, sorunları ile ilgilenen ve günlük tur satışları yapmaya çalışan acentatemsilcileri görev tanımları gereği farklı duygu durumları içerisinde müşteri duygularını anlama, kendiduygularının farkında olma ve duygusal durumlarını yönetme zorunluluğu ile karşı karşıyadırlar. Bunedenle, bu çalışmanın temel amacı duygusal emek ve duygusal zekâ düzeylerinin satış performansı üzerindeki etkisini inceleme amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ankettekniği kullanılmış olup, X seyahat işletmesinde çalışan 156 acenta temsilcisi araştırma örneklemini oluşturmuştur. Araştırma sonucunda duygusal zekânın bireysel ve sosyal yeterlilik faktörlerinden; duygusalemeğin ise; yüzeysel ve derinlemesine davranış faktörlerinden oluştuğu tespit edilmiştir. Analizler satışperformansı üzerinde sosyal yeterlilik ve yüzeysel davranış faktörlerinin etkili olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İletişim Sosyal Çalışma İşletme İktisat İşletme Finans

Effect of Emotional Intelligence and Emotional Labor on Sales Performance: An Application to Agency Representative

Öz:
Emotional Intelligence described as observing the emotions of own and others, discriminates in between them and using this information in thought and in actions (Doğan, 2005; s.112). Emotional Labor is a presentation effort of the expected emotions of person during work processes. Both terms have an importance in sales sector where face to face contacts with customers are intense. Agency representatives who accompany to tourists in destinations during their holiday, concern with their problems and try to sell daily excursions, are face with some necessities like understanding the customer emotions in between different emotions, be aware of self-emotions and need to manage own emotional situations in scope of their job definitions. Thus, the aim of this study is to examine the effect of emotional labor and emotional intelligence on sales performance. Questionnaire technic within the quantitative research methods is used and 156 agency representatives of X travel agency are the sample group. As a result of the study it is determined that emotional intelligence consists of individual and social competence factors and emotional labor consists of superficial and in-depth behavioral factors. Analysis show that social competence and superficial behavior factors are effective on sales performance.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İletişim Sosyal Çalışma İşletme İktisat İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Acar, F.T., (2001). Duygusal Zeka Yeteneklerinin Göreve Yönelik ve İnsana Yönelik Liderlik Davranışları ile İlişkisi: Banka Şube Müdürleri Üzerine Bir Alan Araştırması. İstanbul Üniversitesi SBE, İşletme ve Personel Yönetim-Organizasyon Doktora Programı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., Torlak, Ö., (2006). Modern Pazarlama (4. Baskı), Değişim Yayınları, İstanbul.
  • Arpacı, T., (1992). Pazarlama, Gazi Yayınları, Ankara.
  • Ashforth, E. B., Humphrey, R. H., (1993). Emotional Labor in Service Roles: The Infuence of Identity. Academy of Management Review, 18 (1), 88–115.
  • Avcı, U., Boylu, Y., (2010). Türk Turizm Çalışanları İçin Duygusal Emek Ölçeği Geçerlemesi. SOID Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 7 (2)
  • Bar-On, R., (1997). EQ-I: The Emotional Quotient Inventory Manuel: A Test of Emotional Intelligence, Multi-Health Systems, New York.
  • Basım, N., Begenirbaş, M., (2012). Çalışma Yaşamında Duygusal Emek: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19 (1), 77-90.
  • Başbuğ, G., Ballı E., Oktuğ, Z., (2010). Duygusal Emeğin İş Memnuniyetine Etkisi: Çağrı Merkezi Çalışanlarına Yönelik Bir Çalışma. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 58, 254-274.
  • Biçkes, D.M., Yılmaz, C., Demirtaş, Ö., Uğur, A., (2014). Duygusal Emek ile İş Tatmini Arasındaki İlişkide Psikolojik Sermayenin Aracılık Rolü: Bir Alan Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(2), 97‐ 121.
  • Cooper, K. R., Ayman S., (2010). Liderlikte Duygusal Zeka: Yönetim ve Organizasyonda Duygusal Zeka (Çev. Zelal Bedriye Ayman ve Banu Sancar), Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Deniz, M.E., Özer, E., Işık, E., (2013). Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği–Kısa Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38 (169), 407-419.
  • Diefendorff, J. M., Meredith H. C., Robin H. G., (2005). The Dimensionality and Antecedents of Emotional Labor Strategies. Journal of Vocational Behavior, 66 (2): 339-257.
  • Diefendorff, J.M., Richard E.M., (2008). Not All Emotional Display Rules are Created Equal Distinguihing Between Prescriptive and Contextual Display Rules, N.M Ashkanasy, L.C.Cooper (Ed.) Research Companion to Emotion in Organizations, Edward Elgar Publishings, U.K.
  • Doğan, S., (2005). Çalışan İlişkileri Yönetimi, Kare Yayınları, İstanbul.
  • Doğan, S., Demiral, Ö., (2007). Kurumların Başarısında Duygusal Zekanın Rolü ve Önemi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14 (1), 209-230.
  • Domagalski T. A., (1999). Emotions in Organizations: Main Currents. Human Relations, 52(6), 1-13.
  • Dursun, S., Aytaç, S., Bayram, N., (2014). Duygusal Emek Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlilik Ve Güvenilirlik Çalışması. “İŞ, GÜÇ” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 16 (2), 10-18.
  • Eren, Er., (2012). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Ezidler, G., (2010). İnsan Kaynakları Yönetiminde Duygusal Zeka Ölçüm ve Modelleri. Journal of Yasar University, 18(5), 2970-2984.
  • Fineman, S., (2000). Emotions in organizations, Newbury Park, CA: Sage.
  • Genç, V., (2013). Alanya’daki Turizm İşletmelerinde Çalışanların Duygusal Emek ve Duygusal Zeka Düzeylerinin İş Tatminine Etkileri. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi SBE, Turizm İşletmeciliği ABD, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
  • Goleman, D., (2014). Duygusal Zeka Neden IQ’dan Daha Önemlidir? (39. Baskı), Varlık Yayınları, Ankara.
  • Grandey, A. A., (1999). The Effects of Emotional Labor: Employee Attitudes, Stress and Performance. Doctoral Thesis, Colorado State University, USA.
  • Gül, H., İnce, M., Korkmaz, O., (2014). Çalışma Yaşamında Duygusal Zeka ve Bireylerin Duygusal Zeka Düzeylerini Kullanabilme Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1),30-49.
  • Gürbüz, S.,Yüksel M., (2008). Çalışma Ortamında Duygusal Zeka: İş Performansı, İş Tatmini, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Bazı Demografik Özelliklerle İlişkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(2), 174-190.
  • Gürdal, S., Bir A.A., (1997). Satış Yönetimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Hochscild, A.R., (2003). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling, University of California Press, Ltd. London, England.
  • Kaya, U., Özhan, Ç.K., (2012). Duygusal Emek ve Tükenmişlik İlişkisi: Turist Rehberleri Üzerine Bir Araştırma. Çalışma İlişkileri Dergisi, 3 (2), 109-130.
  • Kruml, S. M., Gedddes, D., (2000). Exploring the Dimensions of Emotional Labor: The Heart of Hochschild’s Work. Management Communication Quarterly, 14 (1), 8–49.
  • Kurtz, D. L., Dodge H.R., Klompmaker J..E (1976). Professional Selling. Business Publications.
  • Liraz, H.M., Guttmann, T.S., (2015). The Relationship Between Emotional Labor Strategies, Service Provider Hostility, And Service Quality. Services Marketing Quarterly, 36, 210–225.
  • Mayer, J.D. ve Salovey, P., (1993). The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence, 17, 433-442.
  • Mayer, D. J., Salovey, P., (1990). Models of Emotional Intelligence, Baywood Publishing, UK.
  • Morris, J. A., Feldman C. D. (1996). The Dimensions, Antecedents and Consequences of Emotional Labor. Academy of Management Review, 21 (4): 986-1010.
  • Oral, L., Köse, S., (2012). Hekimlerin Duygusal Emek Kullanımı ile İş Doyumu ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 16 (2), 463-492.
  • Özkan, G., (2013). Çağrı Merkezlerinde Duygusal Emek ve Örgütsel İletişim. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7 (4), 64-80.
  • Pérez, J. C., K. V. Petrides, Furnham, A., (2003). Measuring Trait Emotional Intelligence: Behavioral Validation in Two Studies of Emotion Recognition and Reactivity To Mood Induction. European Journal of Personality, 17: 39–57.
  • Petrides, K. V., Furnham, A., (2003). Trait emotional intelligence: Behavioral validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Personality, 17(1), 39-57.
  • Rozell, E.J., Pettijohn, C.E., PArker, R.S., (2004). Customer-Oriented Selling: Exploring the Roles of Emotional Intelligence and Organiztinal Commitment. Psychology&Marketing, 21 (6), 405-424.
  • Schutte, N.S., Malouff, J.M., Hall, L.E., Haggerty, D.J., Cooper, J.T., Golden, C.J., & Dornheim, L., (1998). Development andvalidation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167–177.
  • Seçer, Ş., (2005) Çalışma Yaşamında Duygular ve Duygusal Emek: Sosyoloji, Psikoloji ve Örgüt Teorisi Açısından Bir Değerlendirme. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi Prof. Dr. Nevzat Yalçıntaş’a Armağan Özel Sayısı, 50, 813-834.
  • Sertbaş, K., (2013). Research on Emotional Intelligence of Students in The School of Physical Education and Sports in Terms of VariousVariables (Sakarya University case). International Journal of Academic Research, 5 (6), 200-206.
  • Sy, T., Tram, S., O’Hara, L.A., (2006). Relation of Employ and Manager Emotional Intelligence to Job Satisfaction and Performans. Journal of Vacational Behavior, 68, 461-473.
  • Tatar, A., Tok, S., Saltukoğlu, G., (2011). Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zeka Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 21 (4), 325-338.
  • Tetik, S., Açıkgöz, A., (2013). Duygusal Zeka Düzeyinin Problem Çözme Becerisi Üzerindeki Etkisi: Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges, UMYOS Özel Sayı, 87-97.
  • Uslu, A. T., (2007). Kişisel Satış Teknikleri, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Varinli, İ., Yaraş, E., Başalp, A., (2009). Duygusal Zekanın Müşteri Odaklılık ve Satış Performansı Üzerine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış Dergisi, 9 (1), 113-130.
  • Wisker, Z.L., Poulus, A., (2015). Emotional Intelligence And Sales Performance A Myth Or Reality?. International Journal of Business and Society,16 (2), 185-200.
  • Wong, C.-S., Law, K. S., (2002). The Effects of Leader And Follower Emotional Intelligence on Performance and Attitude: An Exploratory Study. The Leadership Quarterly, 13, 243–274.
  • Yüksel, M., Geban, Ö., (2014). The Relationship between Emotional Intelligence Levels and Academic Achievement. International Online Journal of Educational Sciences, 6 (1), 165-182.
  • Yürür, S., Gümüş M., Hamarat, B., (2011). Çalışan Müşteri İlişkilerinde Algılanan Adalet/Adaletsizliğin Duygusal Emek Davranışlarına Etkisi. Journal of Yasar University, 23(6): 3826-3839.
APA türker a (2016). Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama. , 72 - 96. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
Chicago türker ali Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama. (2016): 72 - 96. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
MLA türker ali Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama. , 2016, ss.72 - 96. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
AMA türker a Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama. . 2016; 72 - 96. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
Vancouver türker a Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama. . 2016; 72 - 96. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
IEEE türker a "Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama." , ss.72 - 96, 2016. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
ISNAD türker, ali. "Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama". (2016), 72-96. https://doi.org/10.4026/2148-9874.2016.0309.X
APA türker a (2016). Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 18(1), 72 - 96. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
Chicago türker ali Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 18, no.1 (2016): 72 - 96. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
MLA türker ali Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, vol.18, no.1, 2016, ss.72 - 96. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
AMA türker a Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 2016; 18(1): 72 - 96. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
Vancouver türker a Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 2016; 18(1): 72 - 96. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
IEEE türker a "Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama." İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 18, ss.72 - 96, 2016. 10.4026/2148-9874.2016.0309.X
ISNAD türker, ali. "Duygusal Zeka ve Duygusal Emeğin SatIŞ Performansına Etkisi: Acenta Temsilcileri Üzerine Bir Uygulama". İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 18/1 (2016), 72-96. https://doi.org/10.4026/2148-9874.2016.0309.X