Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 292 - 313 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-01-2020

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırma, bireyin, yaşam boyu öğrenme etkinliğini gerçekleştirirken kullandığıbecerileri ele almaktadır. Bu süreçte, bilgiyi üreten, hayatta işlevsel olarak kullanabilen veproblem çözebilen bireyler yetiştirmek, öğretim programlarında da ifade edilmektedir. Ancaksadece problem çözmek yeterli olmayabilir. Aynı zamanda problem çözmeye yönelik olarakyansıtıcı düşünmek te gereklidir. Shermis’e göre (1992) de yansıtıcı düşünme belirli bir problemalgılandığı zaman ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle de yansıtma en iyi şekilde problem çözmesürecinde gözlenebilir. Öğretim programlarında da ele alınan ve öğrencilerin hem ulusal hem deuluslararası düzeyde ihtiyaç duyacakları beceri yelpazeleri olan yetkinliklerden biri,matematiksel yetkinliktir. Bu süreçte problem çözmenin yanı sıra matematiksel düşünme tarzınıgeliştirmek ve uygulamak ta hedeflenmektedir. Öğrenmeyi öğrenme olarak belirtilen diğeryetkinlik, bireyin öğrenme eylemini etkili zaman ve bilgi yönetimini de kapsayacak şekildebireysel ya da grup olarak düzenlemesidir (MEB, 2018). Bu nedenle buradan hareketle problemçözme ve yansıtıcı düşünme sürecinde öz-düzenleme önemlidir. Bu araştırmada da, ortaokulöğrencilerinin sahip oldukları öz-düzenleme becerileri ile problem çözmeye yönelik yansıtıcıdüşünme becerileri çeşitli değişkenler açısından incelenmiş ve problem çözmeye yönelik yansıtıcıdüşünme ve öz-düzenleme becerileri arasında ilişki olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırmada tarama modelinde betimsel bir araştırma olarak desenlenmiştir. Araştırmanınörneklemini 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında, Ege bölgesinde yer alan bir ilde, devletortaokulunda öğrenim görmekte olan 289 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracıolarak, Kızılkaya ve Aşkar (2009) tarafından geliştirilen, “Problem Çözmeye Yönelik YansıtıcıDüşünme Becerisi Ölçeği”, Arslan ve Gelişli (2015) tarafından geliştirilen “Algılanan ÖzDüzenlemeÖlçeği” ve araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.Ele alınan değişkenler açısından öğrencilerin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünmebecerileri ile öz-düzenleme becerileri incelenmiş, bulgular doğrultusunda öneriler getirilmiştir.Ayrıca araştırma sonucunda problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile özdüzenlemebecerileri arasında pozitif yönde, yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişki belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

INVESTIGATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ REFLECTIVE THINKING SKILLS FOR PROBLEM SOLVING AND SELF-REGULATION SKILLS

Öz:
This research deals with the skills that the individual uses when performing lifelong learning activity. In this process, educating individuals who produce information, can use them as functional and can solve problems is also expressed in the curriculum. However, solving the problem may not be enough. At the same time, reflective thinking is necessary to solve problems. According to Shermis (1992), reflective thinking occurs when a certain problem is perceived. Therefore, reflection can be observed in the problem solving process. One of the perfections, which is also discussed in the curriculum and which the students will need in both national and international level, is the mathematical perfection. In this process, besides the problem solving, it is aimed to develop and implement the mathematical thinking style. The other perfection, which is stated as learning to learn, is that the individual organizes the learning action individually or as a group, including effective time and knowledge management (MEB, 2018). Therefore, self-regulation is important in the process of problem solving and reflective thinking. In this study, the self-regulation skills of secondary school students and their reflective thinking skills for problem solving were examined in terms of various variables and it was tried to determine whether there was a relationship between reflective thinking for problem solving and self-regulation skills. It was designed as a descriptive research in the survey model. The sample of the study consists of 289 secondary school students in a province in the Aegean region in 2018-2019 academic year. “Reflective Thinking Ability Scale for Problem Solving” developed by Kızılkaya and Askar (2009), “Perceived Self-Regulatory Skills Scale” developed by Arslan and Gelisli (2015) and “Personal Information Form prepared by researchers were used as data collection tools. Reflective thinking skills for problem solving and self-regulation skills of the students were examined and suggestions were made in accordance with the findings. In addition, a positive and high level correlation was found between the reflective thinking skills for problem solving and self-regulation skills.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALCI, B. (2007), “Yıldız Teknik Üniversitesi Öğrencilerinin, Matematik Başarıları ile Algıladıkları Problem Çözme Becerileri, Öz-yeterlik Algıları, Biliş üstü Özdüzenleme Stratejileri ve ÖSS Sayısal Puanları Arasındaki Açıklayıcı ve Yordayıcı İlişkiler Örüntüsü”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • ALCI, B., ERDEN ,M., BAYKAL, A. (2010), “Üniversite Öğrencilerinin Matematik Başarıları ile Algıladıkları Problem Çözme Becerileri, Öz-yeterlik Algıları, Bilişüstü Özdüzenleme Stratejileri ve ÖSS Sayısal Puanları Arasındaki Açıklayıcı ve Yordayıcı İlişkiler Örüntüsü”, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, C. 25, S.2: s. 53-68.
  • ARSAL, Z. (2010), “Öz-düzenleme Öğretiminin İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Başarısına ve Tutumuna Etkisi”, Eğitim ve Bilim, C.XXXIV, S.152: s.1-12.
  • ARSLAN, S. ve GELİŞLİ, Y. (2015), “Algılanan öz-düzenleme ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.V, S.3: s. 67- 74. DOI: http://dx.doi.org/10.19126/suje.91303
  • BANDURA, A. (1991), “Social cognitive theory of self-regulation”, Organizational Behavior and Human Decision Processes C.M, S.2: s.248-287.
  • BAŞ, G. (2013), “İlköğretim Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerileri İle Fen ve Teknoloji Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi”, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, C. X S. 2: s.1-12.
  • BAŞ, G. ve KIVILCIM, Z. (2015), “Lise Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerileri ile Matematik ve Geometri Derslerindeki Akademik Başarıları Arasındaki İlişki”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, C.XIV, S.3: s.1-17.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2016), Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş., ve DEMİREL, F. (2016), Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • ÇİLTAŞ, A. (2011), “Eğitimde Öz-Düzenleme Öğretiminin Önemi Üzerine Bir Çalışma”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.III, S.5: s.1- 11. DEMİR, M. ve BUDAK, H. (2016), “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Özdüzenleme, Motivasyon, Biliş Üstü Becerileri İle Matematik Dersi Başarılarının Arasındaki İlişki”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, C.41: s.30-41.
  • KAPLAN, A., DORUK, M., ÖZTÜRK, M. (2017), “Üstün Yetenekli Öğrencilerin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin İncelenmesi: Gümüşhane Örneği”, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, C.XII, S.23: s.415-435.
  • KARASAR, N. (2018), Bilimsel İrade Algı Çerçevesi ile Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • KIZILKAYA, G. ve AİKAR, P. (2009), “Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Education and Science, C. XXXIV, S.154: s.82-92.
  • KNIPPEN, J. ve GREEN, T. (1997), “Problem solving”, Journal of Workplace Learning, C. IX, S 3: s.98-99.
  • KÖSEOĞLU, E., DEMİRCİ, F., DEMİR, B. ve ÖZYÜREK, C. (2017), “The Examination of 7th Grade Students’ Reflective Thinking Skills towards Problem Solving: A Sample of Ordu City”, International e-Journal of Educational Studies, C.I, S. 1: s.60-68.
  • KURTULUŞ, A. ve ERYILMAZ, A. (2017), “Matematik Dersinde Akış İle Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Arasındaki İlişki”, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, C. X, S. 3: s.349-365.
  • MEB. (2018), Matematik dersi öğretim programı (ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıflar), Ankara: MEB.
  • ÖZSOY, G. (2002), “İlköğretim 5. sınıfta matematik dersi genel başarısı ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı: Ankara.
  • ÖZSOY, S. ve ÖZSOY, G. (2013), “Eğitim Araştırmalarında Etki Büyüklüğü Raporlanması”, İlköğretim Online, C.12, S.2: s.334-346.
  • ROSENSHINE, B. (1987), “Expilicit Teaching”, Talks to Teachers, (Ed. D. Berliner & B. Rosenshine), New York: Random House
  • SEÇER, İ. (2017), SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi: Analiz ve Raporlaştırma, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • SENEMOĞLU, N. (2018), Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ŞAHİN, N. H., ŞAHİN, N. ve HEPPNER, P. (1993), “Psychometric Properties Of The Problem Solving Inventory In A Grup Of Turkish University Students”, Cognitive Therapy Research, 17: 379–396.
  • ŞEKER, H., GÖRGEN, İ.,TUNCEL İ., ALCI B., KABLAN Z., BAYKARA K., KÜÇÜKTEPE C. ve TURAN, H. (2014), Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar Yaklaşımlar, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ÜREDİ, I. VE ÜREDİ, L. (2005), “İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.I, S.2: s. 250-260.
  • WARWICK, P. (2007), Reflective practice: some notes on the development of the notion of professional reflection, Higher Education Academy, Education Subject Centre,ESCalate, s.1-13.
  • YAMAÇ, A. (2011), “İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Öz-düzenleyici Öğrenme Stratejileri İle Matematiğe Yönelik Tutum ve Başarıları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyonkarahisar.
  • ZIMMERMAN, B. J. (2000), “Attainment of self-regulation: A social cognitive perspective”, Handbook of self-regulation, (Ed. M. Boekaerts, P. R. Pintrich - M. Zeidner), San Diego, CA: Academic Press, 13-39.
APA ALDAN KARADEMİR Ç, GÖRGÜN S (2019). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. , 292 - 313.
Chicago ALDAN KARADEMİR ÇİĞDEM,GÖRGÜN Sena ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. (2019): 292 - 313.
MLA ALDAN KARADEMİR ÇİĞDEM,GÖRGÜN Sena ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. , 2019, ss.292 - 313.
AMA ALDAN KARADEMİR Ç,GÖRGÜN S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 292 - 313.
Vancouver ALDAN KARADEMİR Ç,GÖRGÜN S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. . 2019; 292 - 313.
IEEE ALDAN KARADEMİR Ç,GÖRGÜN S "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.292 - 313, 2019.
ISNAD ALDAN KARADEMİR, ÇİĞDEM - GÖRGÜN, Sena. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ". (2019), 292-313.
APA ALDAN KARADEMİR Ç, GÖRGÜN S (2019). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 292 - 313.
Chicago ALDAN KARADEMİR ÇİĞDEM,GÖRGÜN Sena ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 7, no.16 (2019): 292 - 313.
MLA ALDAN KARADEMİR ÇİĞDEM,GÖRGÜN Sena ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, vol.7, no.16, 2019, ss.292 - 313.
AMA ALDAN KARADEMİR Ç,GÖRGÜN S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2019; 7(16): 292 - 313.
Vancouver ALDAN KARADEMİR Ç,GÖRGÜN S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2019; 7(16): 292 - 313.
IEEE ALDAN KARADEMİR Ç,GÖRGÜN S "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ." Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7, ss.292 - 313, 2019.
ISNAD ALDAN KARADEMİR, ÇİĞDEM - GÖRGÜN, Sena. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK YANSITICI DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE ÖZ-DÜZENLEME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ". Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 7/16 (2019), 292-313.