Yıl: 2018 Cilt: 2 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 65 - 93 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-11-2019

FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK

Öz:
Kantçı Kopernik Devrimi özneyi felsefi sorgulamanın belirleyici merkezi haline getirmiş olsa da, aklın sistematik birliği söz konusu olduğunda zorunlu bir koşul olarak ortaya konan transandantal özne, tanımındaki muğlaklıktan dolayı bu birliği tesis etmekte yetersiz kalmış; Kantçı sistem teorik ve pratik akıl yarığının beraberinde getirdiği, tümel-tikel, kavram-sezgi, düşünce-varlık, özne-nesne, ben-ben-olmayan ve insan-doğa gibi tüm ikiliklerle birlikte tamamlanamamıştır. Felsefi bir sistem olma iddiası, varsayılan ikilikleri aşma başarısından ayrı düşünülemeyeceği için, Kant sonrası Alman İdealizmi filozofları tüm bu ikilikleri aşmayı görev edinmiş, Fichte ve Schelling ise bunun yolunun tüm yasaların kendisinden türetilebileceği ilk prensibi bulmaktan geçtiğini öne sürmüşlerdir. Bu yazıda da, aynı amaçla yola çıkmış bu iki filozofun, mutlak ilk prensip arayışında neden ve hangi noktalarda ayrı düştükleri ele alınmıştır. Bu farklılaşma , ben ve ben-olmayandan ne anlaşılması gerektiği ve bu ikisinin ilişkisinin nasıl kurulacağı meselesi üzerine temellendiğinden, iki filozof arasındaki anlaşmazlık aynı zamanda onların doğa anlayışlarındaki uyuşmazlığı da gözler önüne sermektedir. Nitekim pratik aklın ve öznenin kendiliğindenliğinin kurucu önceliğini savunan Fichte için doğa insana salt bir araç kılınmışken, Kant'ta diskürsif olarak hesabı verilemeyen ereksel doğa fikrini merkeze alan Schelling için insan bütünsel doğanın bir parçasıdır. Nihayetinde, başlangıç noktasını belirlerken düşünceyi varlığa, kavramı sezgiye yeğleyen felsefi bir sistemin doğa tasarımı ile bunun aksini iddia edip varlığın düşünceyi, sezginin kavramı öncelediğini öne süren bir sistemin doğa anlayışı arasındaki fark, günümüzün ekolojik kaygılarını anlamakta kullanılabilecek bir düşünsel harita sunmaktadır denilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Felsefe

WHAT DID FICHTE MEAN, WHAT DID SCHELLING UNDERSTAND? SEEING THE NATURE VERSUS SEEING THROUGH THE NATURE

Öz:
Although Kantian Copernican Revolution makes the subject the determinant center of philosophical examination, the transcendental subject, which is the necessary condition for the systematic unity of reason, remained incapable to constitute this unity because of the ambiguity in its definition, i.e. Kantian system with all the dualities that are brought with the gap between theoretical and practical reason like universal and individual, concept and intuition, thought and being, subject and object, ego and nonego and human and nature could not be completed. Since making a claim of being a philosophical system cannot be separated from the success of overcoming the supposed dualities, post-Kantian German Idealists undertook the task to sublate all these dualities, Fichte and Schelling, in particular, argue that this task can be fulfilled by finding the first principle from which all laws can be derived. In this paper, we examine why and on which point these two philosophers dissent with each other. Since this controversy depends on the question of what should be understood by self and not-self and how can their relation be established, this conflict between them also reveals the difference between their conceptions of nature. Hence, while for Fichte, who defends the constituent priority of practical reason and spontaneity of subject, nature is just an instrument for human being, for Schelling, who focuses on the idea of purposive nature, which cannot be demonstrated discursively in Kantian system, human being is a part of holistic nature. Herewith, we can say that the difference between the conceptions of nature of two philosophical systems one of which favours thought over being, and concept over intuition as its starting point and the other of which asserts that being precedes thought, and intuition precedes concept exhibits a sort of intellectual map through which one can conceive of today’s ecological concerns.
Anahtar Kelime:

Konular: Felsefe
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Beiser, Frederick. German Idealism The Struggle Against Subjectivism. Cambridge: Harvard University Press, 2002.
  • Bowie, Andrew. Schelling and Modern European Philosophy An Introduction. London: Routledge, 1993.
  • -. "Translator's Introduction". On the History of Modern Philosophy içinde, 1-37. Yazan F. W. J. Schelling. Çeviren Andrew Bowie. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
  • -. Aesthetics and Subjectivity. Manchester: Manchester University Press, 2014.
  • Caygill, Howard. A Kant Dictionary. Oxford: Blackwell Publishing, 2000.
  • Breazeale, Dan. "Karl Leonhard Reinhold", The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Editör Edward N. Zalta. https://plato.stanford.edu/archives/spr2018/ entries/karl-reinhold/. Çevrimiçi Bahar 2018
  • Everett, Charles Carroll. Fichte's Science of Knowledge A Critical Exposition. Chicago: S. C. Griggs and Company, 1884.
  • Fichte, J. G. Vocation of Man. Çeviren William Smith, Roderick M. Chisholm. Indianapolis: The Bobbs-Merrill Company, 1956.
  • -. Sӓmmtliche Werke Erster Band. Berlin: Veit und Comp, 1845.
  • -. Sӓmmtliche Werke Zweiter Band. Berlin: Veit und Comp, 1845.
  • -. Grundlage der gesammten Wissenschaftslehre. Leipzig: Christian Ernst Gabler, 1794.
  • -. Foundations of Transcendental Philosophy (Wissenschaftlehre) nova methodo (1796/99). Çeviren Daniel Breazeale. Ithaca: Cornell University Press, 1992.
  • Fichte, J. G.; Kroeger A. E. "Fichte's Criticism to Schelling". The Journal of Speculative Philosophy. Sayı 12 (1878): 160-170.
  • Franks, Paul. "Freedom, Tatsache and Tathandlung in the Development of Fichte's Jena Wissenschaftslehre". Archive für Geschichte der Philosophie. Sayı 79 (1997): 310-323.
  • Harris, H. S. "Introduction to the Difference Essay", The Difference between Fichte's and Schelling's System of Philosophy içinde, 1-79. Yazar G.W.F. Hegel. Çeviren H.S. Harris ve Walter Cerf. Albany: State University of New York Press, 1977.
  • Henrich, Dieter. "Fichte's Original Insight", Contemporary German Philosophy Vol. 1 içinde,15-53. Çeviren David R. Lachterman. University Park: Pennsylvania State University Press, 1982.
  • Kant, Immanuel. Critique of Pure Reason. Çeviren Werner S. Pluhar. Indianapolis: Hackett Publishing, 1996.
  • Neuhouser, Frederick. Fichte's Theory of Subjectivity. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
  • Schelling, F.W. J. Schelling's Münchener Vorlesungen: Zur Geschichte der neueren Philosohie und Darstellung des philosophieschen Empirismus. Leipzig: Verlag der Dürr'schen Buchhandlung, 1902
  • -. Schellings Werke Band I, Leipzig: Fritz Eckardt Verlag, 1907.
  • -. "Of the I as Principle of Philosophy, or On the Unconditional in Human Knowledge". The Unconditional in Human Knowledge Four Early Essays içinde, 63- Hazırlayan ve Çeviren Fritz Marti. New Jersey: Associated University Press, 1980.
  • -. On the History of Modern Philosophy, Çeviren Andrew Bowie. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
  • -. System of Transcendental Idealism (1800). Çeviren Peter Heath. Charlottesville: University Press of Virginia, 2001.
  • Schindler, D. C., The Perfection of Freedom Schiller, Schelling and Hegel between the Ancients and the Moderns. Oregon: Cascade Books, 2012.
  • Sosa, E., Kim, J., Rosenkrantz, G. (Editörler). A Companion to Metaphysics. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009.
  • Vater, Michael ve Wood, David W. (Editörler). The Philosophical Rupture between Fichte and Schelling Selected Text and Correspondence (1800-1802). Albany: State University of New York Press, 2012.
APA Ertene M (2018). FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK. , 65 - 93.
Chicago Ertene Merve FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK. (2018): 65 - 93.
MLA Ertene Merve FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK. , 2018, ss.65 - 93.
AMA Ertene M FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK. . 2018; 65 - 93.
Vancouver Ertene M FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK. . 2018; 65 - 93.
IEEE Ertene M "FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK." , ss.65 - 93, 2018.
ISNAD Ertene, Merve. "FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK". (2018), 65-93.
APA Ertene M (2018). FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi, 2(11), 65 - 93.
Chicago Ertene Merve FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi 2, no.11 (2018): 65 - 93.
MLA Ertene Merve FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi, vol.2, no.11, 2018, ss.65 - 93.
AMA Ertene M FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi. 2018; 2(11): 65 - 93.
Vancouver Ertene M FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi. 2018; 2(11): 65 - 93.
IEEE Ertene M "FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK." Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi, 2, ss.65 - 93, 2018.
ISNAD Ertene, Merve. "FICHTE NE DEDİ, SCHELLING NE ANLADI? DOĞAYI GÖRMEK YA DA DOĞAYLA GÖRMEK". Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi 2/11 (2018), 65-93.