Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: Özel Sayı Sayfa Aralığı: 11 - 35 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-11-2019

Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları

Öz:
Algı operasyonu kitlelerin beyinlerine nüfuz ederek, onların istenilen şekildedüşünmelerini sağlamaktır. Kitleler üzerinde sistematik olarak uygulanan algıoperasyonlarıyla, insanlar farkında olmadan başkalarının kontrolüne geçebilmekte,onların istediği ideolojiyi savunabilmekte, onlar gibi düşünebilmekte vedavranabilmektedir. Propaganda ve psikolojik savaş gibi yollarla kitlelerin beyinlerini elegeçirmeyi hedefleyenler, özellikle dijital medyanın yaygınlaşması ve kontrolsüz şekildekullanılmasıyla bu amaçlarını daha rahat gerçekleştirebilmekte, insanları her türlü kirlioyunlarına dâhil edebilmekte ve istedikleri gibi kullanabilmektedir. Dijital medyanınherkes tarafından her an kolaylıkla ulaşılabiliyor olması nedeniyle, dijital medyaüzerinden paylaşılan sayısız fotoğraf, video veya içerik insanların algılarını yönetmekiçin kullanılmakta, çoğu insan tarafından da iletiler doğruluğu sorgulanmadan alındığıiçin, algılar istenilen şekilde yönetilebilmektedir.Bu çalışma kapsamında; son yıllarda tüm dünyada yaygınlaşan algı operasyonlarınınTürkiye Cumhuriyeti’ne yönelik olanları analiz edilmiştir. Türkiye Cumhuriyeti’ninsiyasi, askeri, ekonomik ve sosyo-kültürel açıdan kararlarını veya uygulamalarınıkaralamakamacıyla, dijital medya aracılığıyla paylaşılan fotoğraflar göstergebilimselaçıdan analiz edilmiş, paylaşılan göstergeler üzerinden, yürütülmek istenen algıoperasyonlarının boyutlarını ortaya koymak amaçlanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon

The Reflections Of The Perception Operations Towards Turkey Onto Digital Media

Öz:
Perception operation makes masses think in a certain direction by penetrating into their brains. Through systematic perception operations on masses, people in these masses can be controlledby others without even realizing it. Those who carries out these operations can make people think, act and behave in a certain direction and support the ideology that operators want them to support. The ones who aim at seizing control of brains of masses through techniques like propaganda and psychological wars can reach their aims more easily, duetouncontrollabledigital media. They canmakemasses a part of their dirty games and can use them in line with their desires. Digital media, which is easy to access anywhere and anytime,is used in order to manage masses’ perceptions through a lot of photos, videos and other contents. As these messages are received without questioning the accuracy most of the time, perceptions can be managed in the desired way. In this study, world-wide popular perception operations toward the Republic of Turkey in recent years were analyzed. Photographsthet were shared on digital media in order to defame political, military, economic, and socio-cultural decisions or practices of the Republic of Turkey were semiologically analyzed.It is aimed to reveal dimensions of the perception operations through shared signs.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atkinson, R. L.,Atkinson R. C. ve Hilgard, E. R. (1995). Psikolojiye Giriş I. (çev. Atakay K., Atakay M. ve Yavuz A.), Sosyal Yayınlar, İstanbul.
  • Ayhan, A. (2007). Propaganda Nedir? Propaganda ve Halkla İlişkiler Ekseninde A.B.D. Dış Politikası.Literatürk, İstanbul.
  • Barkan, M. (2013). Tek Yönlü Propaganda İletişim Sürecinden Çift Yönlü Algılama Yönetimi Sürecine Geçiş. Algılama Yönetimi içinde, (Ed. A. Yalçınkaya), Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Chomsky, N. (1995). Dünya Düzeni: Eskisi Yenisi. (çev. A. Çakıroğlu, T. Birkan), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Erol, S. M., ve Ozan, E. (2014). “Türk Dış Politikasında Algı Yönetimi.” Algı Yönetimi içinde, B. Karabulut (Ed.). Alfa Yayımcılık, İstanbul.
  • Fortner, R. S., (1994). PublicDiplomacyand International Politics, PraegerPublishers. Westport, CT.
  • Jones, F. L. (2004). “Information: The PsychologicalInstrument”, U.S. ArmyWarCollege Guide toNational Security PolicyandStrategy içinde, (ed.) J. BooneBartholomees, Jr.,Carlisle, PA: United StatesArmyWarCollege Strategic StudiesInstitute, Pp. 211- 219.
  • Kamalski, J. Lentz, L. Sanders, T. &Zwaan, R. (2008). “The ForewarningEffect Of CoherenceMarkers İn PersuasiveDiscourse: EvidenceFromPersuasionAndProcessing”, DiscourseProcesses, 45 (6), Pp. 545- 579.
  • Kınacı, S. (2011). Türkiye’de Polis Algısı ve Algılama Yönetimi: Bir Alan Araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özçağlayan M. ve Apak, D. (2017). Soğuk Savaş Yıllarında Algı Yönetimi, Haber ve Propaganda İlişkisi, Marmara İletişim Dergisi, Aralık, S. 28, s. 107-130
  • Özdağ, Ü. (2014). Algı Yönetimi, Propaganda, Psikolojik Savaş, Örtülü Operasyon ve Enformasyon Savaşı, Kripto, Ankara.
  • Özer, M. A. (2012). Bir Modern Yönetim Tekniği Olarak Algılama Yönetimi ve İç Güvenlik Hizmetleri, Karadeniz Araştırmaları, Bahar, S.33, s. 147‐180.
  • Özsamanlı, A. Y., ve Pank, Ç. (2013). Kamu Yönetiminde Etik Açısından Algılama Yönetimi. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, s. 47-61.
  • Saydam, Ali (2007). İletişimin Akıl ve Gönül Penceresi Algılama Yönetimi. Rota Yayınları, İstanbul.
  • Siegel, P. (2005). “Perception Management: Io’sStepchild”, LowIntensityConflict Ve LawEnforcement, 13 (2), Pp.117- 134.
  • Tanrıverdi, N. (2013). Case Study: Ortadoğu Halklarının Algılarının Şekillenmesinde Arap Basını ve Küresel Medyanın Rolü. Algılama Yönetimi içinde, (Ed. A. Yalçınkaya), Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Tarhan, N. (2014). Psikolojik Savaş & Gri Propaganda.Timaş Yayınları, 20. Baskı, İstanbul.
  • Temel, S. (2010). “Amerikan Kamu Diplomasisinin 11 Eylül Sonrası Yönetim Anlayışı ve Sergilenen Faaliyetler Odağında İncelenmesi: Kamu Diplomasisindeki Değişimleri Anlamak”, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Tunç, A. ve Atılgan A. (2017). Algı Üzerine Kurulu Yönetsel Bir Anlayış: Algı’nın Yönetimi, International Journal of DisciplinesEconomics&AdministrativeSciencesStudies, Vol:3 Issue:3 pp:228- 238.
  • Tzu, S. ve Pamukoğlu, O. (2016). Savaş Sanatı. İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • http://media.digitalnewsreport.org/wp-content/uploads/2018/06/digital-news-report-2018. pdf?x89475.10.08.2018:11:30
  • https://teyit.org/turkiye-sahte-habere-en-cok-maruz-kalan-ulke/10.08.2018:11:45
  • https://twitter.com/trtworldtr14.06.2018
APA Ayhan A, ÇAKMAK F (2018). Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. , 11 - 35.
Chicago Ayhan Ahmet,ÇAKMAK FATMA Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. (2018): 11 - 35.
MLA Ayhan Ahmet,ÇAKMAK FATMA Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. , 2018, ss.11 - 35.
AMA Ayhan A,ÇAKMAK F Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. . 2018; 11 - 35.
Vancouver Ayhan A,ÇAKMAK F Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. . 2018; 11 - 35.
IEEE Ayhan A,ÇAKMAK F "Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları." , ss.11 - 35, 2018.
ISNAD Ayhan, Ahmet - ÇAKMAK, FATMA. "Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları". (2018), 11-35.
APA Ayhan A, ÇAKMAK F (2018). Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. Akdeniz İletişim, 0(Özel Sayı), 11 - 35.
Chicago Ayhan Ahmet,ÇAKMAK FATMA Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. Akdeniz İletişim 0, no.Özel Sayı (2018): 11 - 35.
MLA Ayhan Ahmet,ÇAKMAK FATMA Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. Akdeniz İletişim, vol.0, no.Özel Sayı, 2018, ss.11 - 35.
AMA Ayhan A,ÇAKMAK F Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. Akdeniz İletişim. 2018; 0(Özel Sayı): 11 - 35.
Vancouver Ayhan A,ÇAKMAK F Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları. Akdeniz İletişim. 2018; 0(Özel Sayı): 11 - 35.
IEEE Ayhan A,ÇAKMAK F "Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları." Akdeniz İletişim, 0, ss.11 - 35, 2018.
ISNAD Ayhan, Ahmet - ÇAKMAK, FATMA. "Türkiye’ye Yönelik Algı Operasyonlarının Dijital Medyaya Yansımaları". Akdeniz İletişim Özel Sayı (2018), 11-35.