Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi

Yıl: 2019 Cilt: 44 Sayı: 200 Sayfa Aralığı: 333 - 354 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2019.8060 İndeks Tarihi: 04-03-2020

Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi

Öz:
Ritim müzik eğitiminin en temel konularından biridir ve müzikeğitimi sürecinde okulöncesinden yükseköğretime, genel, özengenve mesleki eğitim kapsamında ister çalgı eğitimi ister müzik teorisieğitimi olsun ritim eğitimine yer verilmektedir. Bu araştırmanınamacı, kelimesel ritim öğrenme stratejisinin müzik öğretmeniadaylarının ritim diktesi başarıları üzerindeki etkisini saptamaktır.Bununla birlikte, araştırmada çalışma grubunun ritim öğrenmeyeilişkin kullandıkları stratejiler ile ilgili görüş ve düşünceleriniortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu(n=20), Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi GüzelSanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında eğitimine devam edenve Müziksel İşitme Okuma Yazma II dersini alan 1. sınıf müziköğretmeni adayları oluşturmaktadır. Araştırma, hem nicel hem denitel yöntemle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın hipotezlerini testetmek için “Ritim Diktesi Testi” kullanılmıştır. Ayrıca, gruplarındikte yazarken izledikleri yolu ve ritim diktesinin zorluğu ile ilgilidüşüncelerini ortaya koymak için öntest ve sontest sonrasındagörüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney vekontrol gruplarının ritim diktesi toplam puanları arasında deneygrubunun lehine anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Sonuçolarak, kelimesel ritim öğrenme stratejisinin bileşik ritimkalıplarını dikte etmedeki etkililiği ortaya konmuştur. Ayrıca,kelimesel ritim öğrenme stratejisinin deney grubunun tamamıtarafından benimsendiği, ritim kalıplarını algılamasında etkiliolduğu ve testi dikte etmelerini kolaylaştırdığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydoğan, S. (2007). Oynayarak eğlenerek müzik dilini öğreniyoruz. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Bader, K. A. (2014). The effects of the takadimi rhythm method and folk songs on the sight-reading abilities of two high school choirs (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Faculty of the Department of Music Silver Lake College Manitowoc.
  • Bebeau, M. J. (1982). Effects of traditional and simplified methods of rhythm-reading instruction. Journal of Research in Music Eudcation, 30(2), 107-119.
  • Bilge, F. (2009). Gestalt ve insancıl yaklaşımda öğrenme. B. Yeşilyaprak (Ed.), Eğitim psikolojisi içinde (s. 244-274). Ankara: Pegem Akademi.
  • Campbell, P. S. ve Scott Kassner, C. (1995). Rhythm and the child. Music in Childhood içinde (s. 73-105). Schirmer Books, USA.
  • Colles, M. (1932). The teaching of rhythm. The Musical Times, 73(1074), 719-720.
  • Colley, B. D. (1984). A comparison of syllabic methods for improving rhythmic literacy (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Faculty of Graduate Studies and Research of McGill University, Montreal.
  • Curwen, J. (1892). The standart course of lessons and exercises in the tonic sol-fa method of teaching music (10. bs.). London: J. Curwen & Sons Ltd. http://ia802609.us.archive.org/8/items/10thedstandardco00curwuoft/10thestandardco00curwuoft. pdf adresinden erişildi.
  • Dalby, B. (2005). Toward an effective pedagogy for teaching rhythm: Gordon and beyond. Music Educators Journal, September, 92(1), 54-60.
  • Ester, D. (2005). Ball state university music education and takadimi. http://www.michaeljthom.com/eportfolio/mused355/takadimioverview.pdf adresinden erişildi.
  • Ester, D. P., Scheib, J. W. ve Inks, K. J. (2006). Takadimi: A rhythm system for all ages. Music Educators Journal, 93(2), 60-65.
  • Fust, T. R. (2006). Syllable systems: four students' experiences in learning rhythm (Yüksek lisans tezi). School of Music University of Louisville, Kentucky.
  • Gordon, E. E. (2009). Rhythm: Contrasting the implications of audiation and notation (2. bs.). Chicago: GIA Publications.
  • Hoffman, R., Pelto, W. ve White, J. W. (1996). Takadimi: A beat-oriented system of rhythm pedagogy. Journal of Music Theory Pedagogy, 10, 7-30.
  • Palmer, M. (1976). Relative effectiveness of two approaches to rhythm reading for fourth-grade students. Journal of Research in Music Education, 24(3), 110-118.
  • Sarıkaya, R. (2013). Lisans düzeyinde mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda ritim öğretim yöntemlerinin kullanılma durumları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Say, A. (1992). Ritim. Müzik ansiklopedisi içinde (Cilt 4, s. 1090). Ankara: Başkent Yayınevi.
  • Say, A. (2010). Ritim. Müzik ansiklopedisi içinde (Cilt. 3, s. 158). Ankara: Sözkesen Matbaası.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim (12. bs.). Ankara: Yorum Matbaası.
  • Stetson, R. H. (1923). The teaching of rhythm. The Musical Quarterly, 9(2), 181-190.
  • TDK. (2017). Ritim. Büyük Türkçe sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5968db1f5e7e f2.41918832 adresinden erişildi.
  • Özgür, Ü. ve Aydoğan, S. (2015). Müziksel işitme okuma eğitimi ve kuram (7. bs.). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Yokuş, H. ve Yokuş, T. (2010). Müzik ve çalgı öğrenimi için strateji rehberi I: Öğrenme stratejileri. Ankara: Pegem Akademi.
APA YOKUŞ H (2019). Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi. , 333 - 354. 10.15390/EB.2019.8060
Chicago YOKUŞ HAMİT Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi. (2019): 333 - 354. 10.15390/EB.2019.8060
MLA YOKUŞ HAMİT Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi. , 2019, ss.333 - 354. 10.15390/EB.2019.8060
AMA YOKUŞ H Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi. . 2019; 333 - 354. 10.15390/EB.2019.8060
Vancouver YOKUŞ H Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi. . 2019; 333 - 354. 10.15390/EB.2019.8060
IEEE YOKUŞ H "Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi." , ss.333 - 354, 2019. 10.15390/EB.2019.8060
ISNAD YOKUŞ, HAMİT. "Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi". (2019), 333-354. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8060
APA YOKUŞ H (2019). Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(200), 333 - 354. 10.15390/EB.2019.8060
Chicago YOKUŞ HAMİT Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim 44, no.200 (2019): 333 - 354. 10.15390/EB.2019.8060
MLA YOKUŞ HAMİT Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim, vol.44, no.200, 2019, ss.333 - 354. 10.15390/EB.2019.8060
AMA YOKUŞ H Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim. 2019; 44(200): 333 - 354. 10.15390/EB.2019.8060
Vancouver YOKUŞ H Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim. 2019; 44(200): 333 - 354. 10.15390/EB.2019.8060
IEEE YOKUŞ H "Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi." Eğitim ve Bilim, 44, ss.333 - 354, 2019. 10.15390/EB.2019.8060
ISNAD YOKUŞ, HAMİT. "Kelimesel Ritim Öğrenme Stratejisiyle Ritim Kalıplarının Öğrenilmesinin Müzik Öğretmeni Adaylarının Ritim Diktesi Başarılarına Etkisi". Eğitim ve Bilim 44/200 (2019), 333-354. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8060