Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi

Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 896 - 911 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.479419 İndeks Tarihi: 05-03-2020

Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi

Öz:
Bu araştırmanın temel amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemininkullanıldığı öğrenme ortamlarında matematik temel becerilerini ne derecede kazandıklarını ve süreçleilgili görüşlerini belirlemektir. Bu araştırmaya 2. Sınıfta okutulmakta olan seçmeli “Drama Yöntemi ileMatematik Öğretimi” dersini seçen 11 ilköğretim matematik öğretmen adayı katılmıştır. 13 hafta sürenuygulamada 20 saat hazırlanan ders planları uygulanmıştır. Uygulama öncesi ve sonrası öğretmenadaylarına matematik temel becerilerini belirlemek amacıyla 7 adet açık uçlu soru sorulmuş, ayrıca herders palanı uygulaması sonunda öğretmen adaylarının yönteme ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmaverileri uygulama öncesi ve sonrası her soru için temalar oluşturulup, temaların frekans ve yüzdelerihesaplanarak analiz edilmiştir. Uygulama sonrasında öğretmen adaylarının matematik temel becerilereyönelik olarak yaşantılarından farklı örnekler verebildikleri, yeni kazanımlar elde ettikleri, farkındalıkdüzeylerinin arttığı gözlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

The Effect of Creative Drama Method on Teachers' Views on Mathematics Basic Skills

Öz:
The main aim of this research is to determine the degree of mathematics teachers' basic mathematics skills in the learning environments using the creative drama method and their opinions about the process. In this study, 11 primary mathematics pre-service teachers participated who took the elective course “Mathematics Teaching with Drama Method” which was taught in the second year of mathematics education. 20-hour lesson plans, which were prepared for 13 weeks, were applied. 7 open-ended questions were asked before and after the practice to determine the basic skills of pre-service teachers. In addition, after applying each course plan, prospective teachers' opinions about the method were taken, before and after the application of the data, themes were created for each question and the frequencies and percentages of the themes were calculated. After the application, it was observed that pre-service teachers could give different examples from their experiences towards mathematical skills, obtain new gains and increase their awareness.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, H. Ö. ve Beştepe, N. E. (1999). Yaratıcı drama yöntemi ile insan hakları sergisinin kazandırdıkları. 5. Ulusal Sosyal Hizmetler Konferansı, 21-23 Mayıs, Ankara. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Hizmetler Yüksekokulu, Ankara.
  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Akkuş-İspir, O. (2011). Korkulan matematik için alternatif bir yöntem: Yaratıcı drama. Eğitimci Dergisi (1), 5-8.
  • Aykaç, M. ve Köğce, D. (2014). Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde yaratıcı drama yöntemini kullanma durumlarının incelenmesi. Journal of History School, 7(XVII), 907-938.
  • Başkaya, E. (2005). Matematik dersinde yaratıcı drama dersi etkinliklerinden faydalanma (Yayımlanmamış yüksek lisans bitirme projesi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi: 6-8. Sınıflar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bütüner S. Ö. (2008). 8. Sınıf denklemler konusunun matematik tarihi kullanılarak öğretimi. lköğretim Online, 7(3), 6-1, 2-8.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Duatepe, A. (2004). Drama temelli öğretimin yedinci sınıf öğrencilerinin geometri başarısına, Van Hiele geometrik düşünme düzeylerine, matematiğe ve geometriye karşı tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dursun Ş. ve Dede Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler Matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-23.
  • Gerald, L. M. Jr. (2002). An evolutionary theory of knowledge and conceptual evolution in science. Global Bioethics, 15(3), 73-8.
  • Gronlund, N. E. ve Linn, R. L. (1990). Measurement and evaluation in teaching (6th ed.). New York, NY: MacMillan.
  • Gümüş, F. Ö. ve İspir, O. A. (2014). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının gözünden yaratıcı drama ile etkili öğrenme ortamlarının yapılandırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(51), 241-254.
  • John, A. Van De Walle. (1989). Elementary school mathematics teaching developmentally. Virginia Commonwealth University.
  • Kayhan, H. C. (2004). Yaratıcı dramanın ilköğretim 3. Sınıf matematik dersinde öğrenmeye, bilgilerin kalıcılığına ve matematiğe yönelik tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kayhan, H. C. ve Argün, Z. (2008). Yaratıcı drama yöntemine göre hazırlanan öğretim etkinliklerinin öğrencilerin matematik başarılarına etkisi. 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (1-3 Eylül 2008), Sakarya. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Kersaint, G. (2007). The learning environment: Its influence on what is learned. W. G. Martin ve M. E. Strutchens (Yay. haz.). The learning of mathematics, sixty-ninth yearbook, içinde (s. 259-269). Reston, VA: NCTM.
  • MEB. (2007). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı. Erişim adresi: ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx
  • MEB. (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Erişim adresi: ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx
  • MEB. (2018). Matematik dersi öğretim programı. Erişim adresi: ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx
  • NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston,
  • Özer, M. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde, yaratıcı drama yönteminin demokratik tutumlara ve ders başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Sedef A. (2012). Yaratıcı drama etkinliklerinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin bilişsel süreç becerilerine, bilimsel yaratıcılıklarına ve öz düzenlemelerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Skemp, R. (1986). The psycholog of learning mathematics. Penguin Books, UK.
  • San, İ. (1991b). Eğitimde drama. TED İlkokul Öğretmenlerine Yönelik Eğitimde Drama Semineri Açılış Konuşması. 2-6 Eylül 1991.
  • Soner, S. (2005). İlköğretim matematik dersi kesirli sayılarda toplama-çıkarma işlemlerinde drama yöntemiyle yapılan öğretimin etkililiği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sözer, N. (2006). İlköğretim 4. sınıf matematik dersinde drama yönteminin öğrencilerin başarılarına tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Taş, F. (2008). İlköğretim 1-5. sınıflar matematik dersi temel becerilerine drama tekniğinin katkısına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S., Vaerenbergh, B. H. ve Ratinckx, E. (1999). Learning to solve mathematical application problems: A design experiment with fifth graders. Mathematical Thinking and Learning, 1(3), 195-229.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
APA ŞAHİN B, AYKAÇ M (2018). Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi. , 896 - 911. 10.17860/mersinefd.479419
Chicago ŞAHİN BAKİ,AYKAÇ Murtaza Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi. (2018): 896 - 911. 10.17860/mersinefd.479419
MLA ŞAHİN BAKİ,AYKAÇ Murtaza Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi. , 2018, ss.896 - 911. 10.17860/mersinefd.479419
AMA ŞAHİN B,AYKAÇ M Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi. . 2018; 896 - 911. 10.17860/mersinefd.479419
Vancouver ŞAHİN B,AYKAÇ M Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi. . 2018; 896 - 911. 10.17860/mersinefd.479419
IEEE ŞAHİN B,AYKAÇ M "Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi." , ss.896 - 911, 2018. 10.17860/mersinefd.479419
ISNAD ŞAHİN, BAKİ - AYKAÇ, Murtaza. "Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi". (2018), 896-911. https://doi.org/10.17860/mersinefd.479419
APA ŞAHİN B, AYKAÇ M (2018). Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 896 - 911. 10.17860/mersinefd.479419
Chicago ŞAHİN BAKİ,AYKAÇ Murtaza Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.3 (2018): 896 - 911. 10.17860/mersinefd.479419
MLA ŞAHİN BAKİ,AYKAÇ Murtaza Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.3, 2018, ss.896 - 911. 10.17860/mersinefd.479419
AMA ŞAHİN B,AYKAÇ M Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(3): 896 - 911. 10.17860/mersinefd.479419
Vancouver ŞAHİN B,AYKAÇ M Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(3): 896 - 911. 10.17860/mersinefd.479419
IEEE ŞAHİN B,AYKAÇ M "Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.896 - 911, 2018. 10.17860/mersinefd.479419
ISNAD ŞAHİN, BAKİ - AYKAÇ, Murtaza. "Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/3 (2018), 896-911. https://doi.org/10.17860/mersinefd.479419