Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri
Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: Özel Sayı Sayfa Aralığı: 203 - 215 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17494/ogusbd.548342 İndeks Tarihi: 02-03-2020
Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri
Öz: Çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni ve öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri açısındankendilerini hangi düzeyde gördüklerini belirlemektir.Çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama modelikullanılmıştır. Çalışma grubunu, bir üniversitenin sınıföğretmenliği anabilim dalı son sınıfında eğitim görenöğretmen adayları ile devlet ilkokullarında görevyapmakta olan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır.Katılımcıların öğretmen yeterliklerine ilişkin değerlendirmelerini belirlemek amacıyla hazırlanan veri toplamaaracında Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] tarafından yayınlanan öğretmen mesleği genel yeterlikleri formundakimesleki bilgi, mesleki beceri, tutum ve değerler başlıkları altında yer alan maddelerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen genel yeterliklerine ilişkinsınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlere göre kendilerini daha yüksek puanla değerlendirdikleri ve dahayeterli gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilensonuçlar doğrultusunda öğretmen adaylarının genelyeterlik algılarının aynı grupların mesleğe başladıktansonra da belirlenmesi önerilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Primary School Teachers’ and Primary School Teacher Trainees’ Evaluation of Themselves in Terms of Generic Teacher Competencies
Öz: This study aims to make the primary school teachers and primary school teacher trainees evaluate themselves in terms of generic teacher competencies. The survey model, one of the quantitative research designs, was applied. The participants were comprised of the senior students attending in Primary School Teacher Department of a university and primary school teachers working in state schools. The data were gathered by means of the survey of Generic Teacher Competencies, developed by Ministry of National Education, to identify the participants’ evaluations of teacher competencies. In this survey, there were items related with professional knowledge, professional competence, attitude and values. As a result of the study, it was concluded that primary school teacher trainees evaluated their scores with a higher score and accepted themselves as more competent than the teachers in terms of generic teacher competencies. In line with the results, it is suggested to determine the general competence perceptions of the same participants after they start to their profession.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Buldu, M. (2014). Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Millî Eğitim, 204, 114-134.
- Bulut, İ. (2014). Öğretmenlerin öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin yeterlik algıları. İlköğretim Online, 13(2), 577-593.
- Capraro, M. M., Capraro, R. M., & Helfeldt, J. (2010). Do differing types of field fxperience make a difference in teacher candidates' perceived level of competence? Teacher Education Quarterly, 37(1), 131-154.
- Cubukcu, F. (2010). Student teachers’ perceptions of teacher competence and their attributions for success and failure in learning. The Journal of International Social Research, 3(10), 213-217.
- Dilci, T. ve Yıldız, H. (2012). Ögretmen adaylarının mesleki yeterliklerine iliskin inançları. Sosyal Bilimler Arastırmaları Dergisi, I, 245-265.
- Erişen, Y. ve Çeliköz, N. (2003). Öğretmen adaylarının genel öğretmenlik davranışları açısından kendilerine yönelik yeterlilik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4), 427-439.
- European Commission. (2013). Supporting teacher competence development for better learning outcomes. European Commission Educational and Training.
- Fraefel, U., Bäuerlein, K., & Barabasch, A. (2017). Assessing teacher candidates’ professional competence for evaluating teacher education programs: The case of German-speaking Europe. V. X. Wang içinde, Handbook of Research on Program Development and Assessment Methodologies in K-20 Education (s. 418-442). Hershey, PA: IGI Global.
- İyison, G. ve Onur-Sezer, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile ilkokul öğretmenlerinin yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (50), 528-542.
- Kahramanoğlu, R. ve Ay, Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının özel alan yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 285-301.
- Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
- Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
- Karakuş, İ. (2017). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, (9), 361-377.
- Kararmaz, S. ve Arslan, A. (2014). İlköğretim İngilizce öğretmenlerinin öğretmenlik mesleği özel alan yeterliklerine ilişkin algılarının belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 203-232.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
- Kaya, H. İ. ve Demir, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri hakkındaki görüşlerinin bilişsel koçluk yaklaşımı bağlamında incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 67-92.
- Kobalia, K., & Garakanidze, E. (2010). The professional competencies of the 21st century school teacher. Problems of Education in The 21st Century, (20), 104-108.
- Lawrence, A. A. & Veena, K. (2012). Improving teacher competency through ICT. https://www.academia.edu/1462066/ICT_AND_TEACHER_COMPETENCIES adresinden 30.06.2018 tarihinde alındı.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
- Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2005). Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD publications.
- Özer, B. ve Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55.
- Pantić, N., & Wubbels, T. (2010). Teacher competencies as a basis for teacher education – Views of Serbian teachers and teacher educators. Teaching and Teacher Education, 26(3), 694-703.
- Roelofs, E., & Sanders, P. (2007). Towards a framework for assessing teacher competence. European Journal of Vocational Training, 40(1), 123-139.
- Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 131-140.
- Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, (58), 40-45.
- Şeker, H., Deniz, S. ve Görgen, İ. (2005). Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterlikleri üzerine değerlendirmeleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (42), 237-253.
- Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
- Taşar, H. H. (2012). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin mesleki yeterlik algılarının incelenmesi (Adıyaman ili örneği). Verimlilik Dergisi, (4), 67-77.
- Taşgın, A. ve Sönmez, S. (2013). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, (3), 80-90.
- Yeşilyurt, E. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinin genel yeterliklerine yönelik yeterlik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 71-100.
APA | ÇELIK O, YORULMAZ A, ÇOKÇALISKAN H (2019). Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. , 203 - 215. 10.17494/ogusbd.548342 |
Chicago | ÇELIK OZKAN,YORULMAZ ALPER,ÇOKÇALISKAN HALIL Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. (2019): 203 - 215. 10.17494/ogusbd.548342 |
MLA | ÇELIK OZKAN,YORULMAZ ALPER,ÇOKÇALISKAN HALIL Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. , 2019, ss.203 - 215. 10.17494/ogusbd.548342 |
AMA | ÇELIK O,YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. . 2019; 203 - 215. 10.17494/ogusbd.548342 |
Vancouver | ÇELIK O,YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. . 2019; 203 - 215. 10.17494/ogusbd.548342 |
IEEE | ÇELIK O,YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H "Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri." , ss.203 - 215, 2019. 10.17494/ogusbd.548342 |
ISNAD | ÇELIK, OZKAN vd. "Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri". (2019), 203-215. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548342 |
APA | ÇELIK O, YORULMAZ A, ÇOKÇALISKAN H (2019). Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 203 - 215. 10.17494/ogusbd.548342 |
Chicago | ÇELIK OZKAN,YORULMAZ ALPER,ÇOKÇALISKAN HALIL Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, no.Özel Sayı (2019): 203 - 215. 10.17494/ogusbd.548342 |
MLA | ÇELIK OZKAN,YORULMAZ ALPER,ÇOKÇALISKAN HALIL Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.20, no.Özel Sayı, 2019, ss.203 - 215. 10.17494/ogusbd.548342 |
AMA | ÇELIK O,YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 20(Özel Sayı): 203 - 215. 10.17494/ogusbd.548342 |
Vancouver | ÇELIK O,YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 20(Özel Sayı): 203 - 215. 10.17494/ogusbd.548342 |
IEEE | ÇELIK O,YORULMAZ A,ÇOKÇALISKAN H "Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri." Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, ss.203 - 215, 2019. 10.17494/ogusbd.548342 |
ISNAD | ÇELIK, OZKAN vd. "Öğretmen Genel Yeterlikleri Açısından Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Değerlendirmeleri". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20/Özel Sayı (2019), 203-215. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548342 |