Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri
Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: Özel Sayı Sayfa Aralığı: 431 - 449 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-03-2020
Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri
Öz: Doğru ve güzel konuşma becerisi, iletişimin temelinioluşturmaktadır. Küçük yaşlardan itibaren ana dilinidoğru ve güzel konuşabilme, aile yaşamının dışındaokul ortamında şekillenen ve öğretmenlerin rol modelolduğu bir beceridir. Bu nedenle, sınıf öğretmenlerininve sınıf öğretmeni adaylarının diksiyon konusundaözenli ve yeterli olması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmeni adaylarının diksiyon konusundaki görüşlerini belirlemektir. Betimsel modeldegerçekleştirilen araştırmada veriler açık uçlu sorulardan oluşan anket yoluyla toplanmıştır. Araştırmaya2015-2016 öğretim yılı bahar döneminde bir devletüniversitesinin Sınıf Öğretmenliği Programı 3. sınıfındaöğrenim gören 55 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma verileri betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir.Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının,diksiyonun öğretmenlik için önemli olduğu, kendilerinigeliştirmeleri ve bu konuda bir eğitim alınması gerektiği görüşünde oldukları ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
The Opinions of Primary School Teacher Candidates Regarding Diction
Öz: Correct and elocution skills are the basis of communication. From an early age, besides families, speaking the mother tongue accurately and beautifully is a skill that is shaped by the school environment and, and with teachers becoming the role model. For this reason, the primary school teachers, and the primary school teacher candidates should be careful and sufficient about the diction. The purpose of this research is to determine the opinions of the primary school teacher candidates on diction. The data were collected through a questionnaire consisting of openended questions, and the research conducted is a descriptive model. In the spring term of 2015-2016 academic year 55 primary school teacher candidates from the 3rd grade of a public university program participated in the study. Research data were analyzed by descriptive analysis. According to the results of the research, it was found out that prospective teachers think that diction is important for teaching, and they should develop themselves and they should receive training in this subject.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 405-420.
- Bağcı-Ayrancı, B. (2016). Konuşma, konuşma eğitimi ve Türkçe programlarındaki yeri. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 4, 15-24.
- Canbulat, M. ve Kutluca-Canbulat, A. N. (2015). Avusturya ve Türkiye’de öğretmen adayı belirleme süreci. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 113-132.
- Çalışoğlu, M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersine ilişkin görüşleri. Current Research in Education ,1(1), 23-32.
- Erdem, İ. ve Deniz, K. (2008). Güzel konuşma kurslarında verimliliği artırmaya yönelik bir alan araştırması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 5(10), 75-90.
- Ergin, İ., Akseki, B. ve Deniz, E. (2012). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 55-66.
- Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Halvaşi, B. (2015). Ses eğitimcisi bakışı ile etkili ve doğru konuşma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(3), 862-870.
- Işık, R. ve Erdem, İ. (2016). Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi (Muş İli Örneği). Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 1309-1332.
- İnan, M. D. (2016). Güzel konuşma sanatı. Antalya: Nokta E-Book International Publishing.
- Kana, F. (2015). Öğretmen adaylarının Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma becerisiyle ilgili görüşleri: bir durum çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1336-1355.
- Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin etkili öğretmen tanımlarının etkili öğretmenlik boyutlarına göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 30(135), 1-10
- Katrancı, M. (2014). Öğretmen adaylarının konuşma becerisine yönelik öz yeterlik algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 174 – 195.
- Lincoln, Y.S. ve Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. California: Sage Publications.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. S. Turan (Çev.Ed.). Ankara: Nobel Yayınevi.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_ME SLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden alınmıştır.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Sınıf öğretmeni özel alan yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06160532_8YYretmen_Yeterlik leri_KitabY_sYnYf_YYretmenliYi_alan_yeterlikleri_ilkYYretim_parYa_11.pdf adresinden alınmıştır.
- Sevim, O. ve Varışoğlu, B. (2012). Öğretmen adaylarının temel dil becerilerinde yaşanan sorunlarla ilgili düşünceleri: Atatürk Üniversitesi örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(4), 1042-1057.
- Taşer, S. (2000). Konuşma eğitimi. İstanbul: Papirüs Yayınevi. Thornbury, S. (2012). Speaking instruction. A. Burns & J. C. Richards (Eds.). The cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching içinde (ss. 198-207). NY: Cambridge University Press.
- Topçuoğlu-Ünal, F. ve Özden, M. (2018). Diksiyon ve konuşma eğitimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Topçuoğlu-Ünal, F. ve Sever, A. (2014). Candidate mother tongue teachers’ perceptions on speech skills. Anthropologist, 17(1), 113-119.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yüksel, G. (2002). Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerini etkileyen faktörler. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 (3), 37-57.
APA | AKTAY E (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri. , 431 - 449. |
Chicago | AKTAY Emel GÜVEY Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri. (2019): 431 - 449. |
MLA | AKTAY Emel GÜVEY Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri. , 2019, ss.431 - 449. |
AMA | AKTAY E Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri. . 2019; 431 - 449. |
Vancouver | AKTAY E Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri. . 2019; 431 - 449. |
IEEE | AKTAY E "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri." , ss.431 - 449, 2019. |
ISNAD | AKTAY, Emel GÜVEY. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri". (2019), 431-449. |
APA | AKTAY E (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 431 - 449. |
Chicago | AKTAY Emel GÜVEY Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, no.Özel Sayı (2019): 431 - 449. |
MLA | AKTAY Emel GÜVEY Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.20, no.Özel Sayı, 2019, ss.431 - 449. |
AMA | AKTAY E Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 20(Özel Sayı): 431 - 449. |
Vancouver | AKTAY E Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 20(Özel Sayı): 431 - 449. |
IEEE | AKTAY E "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri." Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, ss.431 - 449, 2019. |
ISNAD | AKTAY, Emel GÜVEY. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Diksiyona İlişkin Görüşleri". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20/Özel Sayı (2019), 431-449. |