Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: Özel Sayı Sayfa Aralığı: 577 - 600 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17494/ogusbd.548537 İndeks Tarihi: 02-03-2020

2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları

Öz:
Bu araştırmanın amacı 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarını programın yapısı ve ögeleri açısından incelemektir. Çalışma nitel araştırma türünde olup veriler doküman analizi tekniği ile elde edilmiştir. Hayat Bilgisi dersi öğretim programları; programın ögeleri, program yapısı, öğretim programının amaçları, beceriler, değerler, ölçme ve değerlendirme, uygulamada dikkat edilecek hususlar, üniteler açısından değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre her üç program amaçlara, becerilere, değerlere ve ölçme ve değerlendirme anlayışına sahiptir. Ayrıca her üç programda 6 ünite yer almaktadır. 2017 ve 2018 programlarında yer alan üniteler aynı olup 2015 programı ile farklılık göstermektedir. 2015 programı sonrası programda ders koduna da yer verilmiştir. Ancak programın amaçlarında ve yer verilen değerlerde sadeleştirmeye gidildiği, becerilerin ise genel olarak aynı kaldığı ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

2015, 2017 and 2018 Life Sciences Course Teaching Programs

Öz:
The aim of this research is to examine the curriculum of 2015, 2017 and 2018 Life Science course in terms of structure and elements of the program. The study is a qualitative research, and the data is obtained by document analysis technique. The elements of the program, program structure, objectives of the curriculum, skills, values, measurement and evaluation, the points to be considered in the application, and the units of Life Science course curriculum were evaluated. According to the findings of the study, all three programs have objectives, skills, values and understanding of assessment and evaluation. There are also 6 units in each of the three programs. The units included in the programs of 2017 and 2018 are the same but a little different from the 2015 program. The course code is included in the program after 2015 program. However, the programs aims and values were simplified and skills remained the same in general.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acat, B., Anılan, H., Girmen, P. ve Anagün, Ş. (2005). Öğretmen adaylarının ilköğretim hayat bilgisi programında yer alan becerilere sahip olma düzeylerine ilişkin görüşleri, eğitimde yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi Sempozyumu,14-16 Kasım 2005 Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri. 394-405, Tekışık Eğitim Araştırma Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Acat, B. ve Uzunkol, E. D. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Programlarındaki Değerlendirme Sürecine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Kış-2010, 9(31), 001-027.
  • Akyürek Tay, B. ve Baş, M. (2017). Cumhuriyetten günümüze Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarına karşılaştırmalı bir bakış. Tay, B., Uçuş Güldalı, Ş ve Baş, M. (Ed.), Etkinlik örnekleriyle hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem A Akademi. Alak, G. ve Nalçacı, A. (2012). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 33(2012), 36-51. Altun, A. ve Çakmak, E. (2013). İlköğretim Hayat Bilgisi dersi öğretim programında medya okuryazarlığı eğitimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 237-254. Aykaç, N. (2011). Hayat Bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görülerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği). Hayat, 19(1), 113- 126. Bahçe, A. (2010). Hayat Bilgisi öğretiminde değerlerin kazandırılma düzeylerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya. Bektaş, M. (2007). Hayat Bilgisi dersinde ailelerin çoklu zekâ kuramı hakkında bilgilendirilme biçimlerinin öğrencilerin proje başarıları ve tutumlarına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(14), 9-28. Çaycı, B. (2018). 2017 İlkokul Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Öğretmen Adayı Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 6, 74-98. Creswell, J.W. ve Miller, D.L. (2000). Determining validity in qualitative inqury. Theory into Practice, 39: 124-130. Demir, M. K. (2016). Hayat Bilgisi dersi öğretim programının değiştirilmesi gerekçelerine dair öğretmen adayı görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, (47), 157-171. ERG. (2005). Yeni Öğretim Programlarını İnceleme ve Değerlendirme Raporu, http://ilkogretimonline.org.tr/vol5say1/yenimufredat_rapo ru%5B1%5D.pdf adresinden 10.02.2015 tarihinde ulaşılmıştır. Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim, 173, 67-88.
  • Grady, M. P. (1998). Qualitative and action research: A Practitioner Handbook. Phi Delta Kappa International Publication: USA. Gündoğan, A. (2017). 2015 Hayat Bilgisi dersi öğretim programının sosyal beceriler bağlamında incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 437-456. Güneş, T. ve Demir, S. (2007). İlköğretim müfredatındaki Hayat Bilgisi derslerinin, öğrencileri fen öğrenmeye hazırlamadaki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) (33), 169-180. Güven, S.(2010). İlköğretim Hayat Bilgisi dersi ders ve öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim 35(156). Karasu Avcı, E. ve Ketenoğlu Kayabaşı, E. Z. (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programlarının amaçlarındaki değerlerin içerik analizi (1936-2018). Journal of Values Education, 16(35).
  • Kazu, H. ve Aslan, S. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin Hayat Bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). Turkish Studies, 7(2), 693-706.
  • Küçükkaragöz, H., ve Hartuç, D. A. (2015). İlkokul 2. sınıf Hayat Bilgisi dersinin drama yöntemi ile öğretimine ilişkin bir uygulama önerisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 10(1), 15-30.
  • MEB, (2015). İlkokul Hayat Bilgisi dersi 1, 2 ve 3. sınıflar öğretim programı. https://kirikkale.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_08/27110255_evrak155952884962350592_para1.pdf adresinden 25.10.2015 tarihinde alınmıştır.
  • MEB, (2017). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden alınmıştır.
  • MEB, (2018). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı(İlkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018122171428547-HAYAT%20B%C4%B0LG%C4%B0S%C4%B0%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI.pdf adresinden 03.08.2018 tarihinde alınmıştır.
  • Narin, D. (2007). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programının vatandaşlık bilgi, beceri ve değerlerini kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Özçetin, A. (2000). 1998 İlköğretim Hayat Bilgisi Öğretim Programının Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. OnSekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale. Özdemir, M. (1998). Hayat Bilgisi Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2005). 2004 Yeni hayat bilgisi programının, öğretmen görüşleri esas alınarak değerlendirilmesi (Samsun ili örneği). Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi Sempozyumu, Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri. 440-445, Tekışık Eğitim Araştırma Vakfı, Ankara.
  • Öztürk, T. (2015). Öğrencilerin Hayat Bilgisi dersi öğretim programındaki temel becerileri kazanmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 40(181), 271-292.
  • Öztürk, T. ve Kalafatçı, Ö. (2016). İlkokul Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Uygulanabilirliğinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1): 58-74.
  • Sönmez, V. (1997). Hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye’de Hayat Bilgisi dersi programlarının gelişimi. Journal of International Social Research, 2(8).
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Tay, B. ve Baş, M. (2015). 2009 ve 2015 yılı Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2).
  • Uçuş Güldalı, Ş. (2017). 2009 ve 2017 Hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması, Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 1(1), 76-98.
  • Uğur, T. (2006). 2005 İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programına ilişkin Öğretmen Görüşleri (Uşak İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Afyonkarahisar
  • Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat Bilgisi dersi kazanımlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Investigation of Life Science Objectives in Terms of Values Education. Turkish Studies, 8(7), 849-858.
  • Yıldırım, C. M. (2006). Yeni ilköğretim programının değerlendirilmesi. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildiri Kitabı, Kök Yayıncılık 1(2), 261-268.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Kitabevi.
APA AKTAY S, ÇETİN H (2019). 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. , 577 - 600. 10.17494/ogusbd.548537
Chicago AKTAY Sayim,ÇETİN Halise Sibel 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. (2019): 577 - 600. 10.17494/ogusbd.548537
MLA AKTAY Sayim,ÇETİN Halise Sibel 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. , 2019, ss.577 - 600. 10.17494/ogusbd.548537
AMA AKTAY S,ÇETİN H 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. . 2019; 577 - 600. 10.17494/ogusbd.548537
Vancouver AKTAY S,ÇETİN H 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. . 2019; 577 - 600. 10.17494/ogusbd.548537
IEEE AKTAY S,ÇETİN H "2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları." , ss.577 - 600, 2019. 10.17494/ogusbd.548537
ISNAD AKTAY, Sayim - ÇETİN, Halise Sibel. "2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları". (2019), 577-600. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548537
APA AKTAY S, ÇETİN H (2019). 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 577 - 600. 10.17494/ogusbd.548537
Chicago AKTAY Sayim,ÇETİN Halise Sibel 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, no.Özel Sayı (2019): 577 - 600. 10.17494/ogusbd.548537
MLA AKTAY Sayim,ÇETİN Halise Sibel 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.20, no.Özel Sayı, 2019, ss.577 - 600. 10.17494/ogusbd.548537
AMA AKTAY S,ÇETİN H 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 20(Özel Sayı): 577 - 600. 10.17494/ogusbd.548537
Vancouver AKTAY S,ÇETİN H 2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 20(Özel Sayı): 577 - 600. 10.17494/ogusbd.548537
IEEE AKTAY S,ÇETİN H "2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları." Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, ss.577 - 600, 2019. 10.17494/ogusbd.548537
ISNAD AKTAY, Sayim - ÇETİN, Halise Sibel. "2015, 2017 ve 2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programları". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20/Özel Sayı (2019), 577-600. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548537