Yıl: 2018 Cilt: 33 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 897 - 914 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.16986/HUJE.2018037422 İndeks Tarihi: 16-03-2020

Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki

Öz:
Bu araştırmanın genel amacı, öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerinin örgütsel muhalefet davranışlarını nedüzeyde yordadığını belirlemektir. Araştırmada ayrıca, öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerinin ve örgütselmuhalefet davranışlarının, demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmailişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Muğla ilinde görev yapan 377 öğretmenoluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Örgütsel Muhalefet Ölçeği ve Florida Eleştirel Düşünme EğilimleriÖlçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel istatistikler, ANOVA, MANOVA ve regresyonanalizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri orta düzeyinüzerindedir. Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri, kıdem ve okul türü değişkenleri ile kıdem ve okul türü ortaketkisine göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin örgütsel muhalefet davranışları orta düzeydedir.Öğretmenler örgütsel muhalefet davranışlarını en çok yöneticilerine daha sonra sırası ile meslektaşlarına, okul dışıaile ve arkadaşlarına ifade etmektedirler. Kıdem değişkenine göre öğretmenlerin örgütsel muhalefet davranışlarıfarklılaşmamaktadır. Okul türü değişkenine göre ise öğretmenlerin meslektaşlara ifade edilen muhalefet davranışlarıfarklılaşmaktadır. Kıdem ve okul türü ortak etkisine göre de öğretmenlerin örgütsel muhalefet davranışları anlamlıdüzeyde farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri yöneticilere ifade edilen muhalefetdavranışının %11’ini ve okul dışına ifade edilen muhalefet davranışının %6’sını açıklamaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Relationship between Teachers’ Critical Thinking Dispositions and Organizational Dissent Behaviors

Öz:
The main purpose of this study is to define to what extend teachers’ critical thinking dispositions predict organizational dissent behaviors. Besides, whether teachers’ critical thinking dispositions and organizational dissent behaviors show significant difference according to the demographic variables is also analyzed. The research is designed in survey model. The sample of the research consists of 377 teachers working in public schools in Muğla province. Organizational Dissent Scale and Florida Critical Thinking Dispositions Scale are used as data collection tools. In the analysis of the data, descriptive statistics, ANOVA, MANOVA and regression are used. According to the findings, teachers’ critical thinking disposition levels are above middle level. Teachers’ critical thinking disposition levels do not differ significantly according to the main effects of seniority and school type, and the seniority-school type interaction. Teachers’ dissent behaviors are at a moderate level. Teachers mostly express their dissent to their administrators, then respectively to their colleagues and to their family and friends outside the organization. According to the seniority variable, teachers’ dissent behaviors do not differ. According to the school type variable, teachers’ lateral dissent behavior differs significantly. According to the seniority-school type interaction teachers’ organizational dissent behaviors also do not differ significantly. Teachers’ critical thinking dispositions explain 11% of articulated dissent behaviors and 6% of displaced dissent behaviors.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Iliman Püsküllüoğlu E, Altınkurt Y (2018). Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki. , 897 - 914. 10.16986/HUJE.2018037422
Chicago Iliman Püsküllüoğlu Elif,Altınkurt Yahya Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki. (2018): 897 - 914. 10.16986/HUJE.2018037422
MLA Iliman Püsküllüoğlu Elif,Altınkurt Yahya Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki. , 2018, ss.897 - 914. 10.16986/HUJE.2018037422
AMA Iliman Püsküllüoğlu E,Altınkurt Y Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki. . 2018; 897 - 914. 10.16986/HUJE.2018037422
Vancouver Iliman Püsküllüoğlu E,Altınkurt Y Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki. . 2018; 897 - 914. 10.16986/HUJE.2018037422
IEEE Iliman Püsküllüoğlu E,Altınkurt Y "Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki." , ss.897 - 914, 2018. 10.16986/HUJE.2018037422
ISNAD Iliman Püsküllüoğlu, Elif - Altınkurt, Yahya. "Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki". (2018), 897-914. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018037422
APA Iliman Püsküllüoğlu E, Altınkurt Y (2018). Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 897 - 914. 10.16986/HUJE.2018037422
Chicago Iliman Püsküllüoğlu Elif,Altınkurt Yahya Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, no.4 (2018): 897 - 914. 10.16986/HUJE.2018037422
MLA Iliman Püsküllüoğlu Elif,Altınkurt Yahya Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.33, no.4, 2018, ss.897 - 914. 10.16986/HUJE.2018037422
AMA Iliman Püsküllüoğlu E,Altınkurt Y Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 33(4): 897 - 914. 10.16986/HUJE.2018037422
Vancouver Iliman Püsküllüoğlu E,Altınkurt Y Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 33(4): 897 - 914. 10.16986/HUJE.2018037422
IEEE Iliman Püsküllüoğlu E,Altınkurt Y "Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, ss.897 - 914, 2018. 10.16986/HUJE.2018037422
ISNAD Iliman Püsküllüoğlu, Elif - Altınkurt, Yahya. "Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Örgütsel Muhalefet Davranışları Arasındaki İlişki". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33/4 (2018), 897-914. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018037422