Yıl: 2019 Cilt: 19 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1272 - 1287 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2020..-408610 İndeks Tarihi: 24-03-2020

BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin mühendis ve mühendislik algılarını incelemektir. Çalışma, taramamodeli kullanılarak Ege Bölgesinde iki devlet ortaokulunda beşinci sınıfta öğrenim görmekte olan 120 katılımcı ileyürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak Mühendis ve Mühendislik Algı Testi kullanılmıştır. Bu test bir çizim vealtı açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Veri toplama aracı araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Verilerin analizinde her birsoru ayrı ayrı ele alınarak analiz edilmiştir. Her soru için öğrenci cevaplarını tam olarak yansıtacak şekilde temalar ve alttemalar oluşturulmuştur. Her bir tema ve alt tema için frekans ve yüzde hesaplaması yapılmıştır. Çalışma sonucundakatılımcıların mühendisliği meslek dalı olarak algıladıkları, inşaat mühendisliği algısının yüksek olduğu, mühendislik dalıolmayan birçok meslek dalını ise mühendislik dalı olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca mühendisleri daha çokmeslek çalışanı, erkek, zengin, zeki, mutlu ve hayatı kolaylaştıran kişiler olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ABET mühendislik tanımı. 04.11.2017 tarihinde http://www.eee.sakarya.edu.tr/tr/icerik/0/22923/abetmuhendislik-tanimi adresinden alınmıştır.
  • Akgül, A., Uçar, M. K., Öztürk, M. M., ve Ekşi, Z. (2013). Mühendislik eğitiminin iyileştirilmesine yönelik öneriler, geleceğin mühendisleri ve işgücü analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(1). 14-18.
  • Alpaslan, N. (2011, Aralık). Mühendislik tarihi ve felsefesi üzerine bir araştırma. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1).
  • Altan, E. B., Yamak, H., ve Kırıkkaya, E. B. (2016). FeTeMM eğitim yaklaşımının öğretmen eğitiminde uygulanmasına yönelik bir öneri: tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2). 212-232.
  • Bakır, K. (2005). Eğitim ortamlarında doğrudan doğruya edinilen maksatlı yaşantılar ve epistemolojik temeli. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11).
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri(18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Balçın, M. D., ve Ergün, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin mühendislik algılarının belirlenmesi. I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu Tam Metin Bildiri Kitabı (ss. 153-164). Alanya, Antalya.
  • Bybee, R. W. (2007, October). Do we need another Sputnik.The American Biology Teacher, 69 (8), 454-457.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education. Science, 329, 996.Doi: 10.1126/science.1194998
  • Capobianco, B. M., Diefes-dux, H. A., Mena, I., & Weller, J. (2011, April). What is an engineer? Implications of elementary school student conceptions for engineering education. Journal of Engineering Education, 100(2), 304-328. Doi:10.1002/j.2168-9830.2011.tb00015.x
  • Cunnignham, C. M., Lachapelle, C., & Lindgren-Streicher, A. (2005). Assessing elementary school students’ conceptions of engineering and technology. Proceedings of the 2005 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition.
  • Çepni, S. (2017). Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi(1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Fralick, B., Kearn, J., Thompson, S., & Lyons, J. (2009). How middle schoolers draw engineers and scientists. Journal of Science Education and Technology, 18(1), 60-73.
  • Gülhan, F., ve Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına ve mesleklerle ilgili görüşlerine etkisi. Pegem Atıf İndeksi. 283-302.
  • Johnson, A. M., Ozogul, G., DiDonato, M. D., & Reisslein, M. (2013). Engineering perceptions of female and male K-12 students: Effects of a multimedia overview on elementary, middle-, and high-school students. European Journal of Engineering Education, 38(5), 519-531. Doi:10.1080/03043797.2013.811477
  • Karakaş, M. S., ve Çalık, A. (2013). Mühendislik eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(1). 45-49.
  • Karatas, F. O., Micklos, A., & Bodner, G. M. (2011). Sixth-gradestudents’ views of the nature of engineering and images of engineers. Journal of Science Education and Technology, 20(2), 123-135. Doi:10.1007/s10956-010-9239-2
  • Kırılmazkaya, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin mühendis ve mühendislik algılarının belirlenmesi. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (ss. 210). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi.
  • Knight, M., & Cunningham, C. (2004, June). Draw an engineer test (DAET): Development of a tool to investigate students’ ideas about engineers and engineering. In ASEE Annual Conference and Exposition (Vol. 2004).
  • Korkmaz, Ö., Kösterelioğlu, M. ve Kara, M. (2015). Teknoloji ve mühendislik fakültesi öğrencilerinin mühendislik ve mühendislik eğitimine dönük tutumları. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2). 246-261.
  • Madara, D. S., & Namango, S. (2016). Perceptions of female high school students on engineering. Journal of Education and Practice, 7(25), 63-82.
  • Marulcu, İ., ve Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 12. 13-23.
  • Mühendislik tarihi. 14.11.2017 tarihindehttp://itubirlik.org.tr/wp-content/uploads/t%FCrkiyede-m%FChendisliknihat-y%FCz%FCg%FCll%FC.pdf adresinden alınmıştır.
  • Silver, A., & Rushton, B. S. (2008). Primary-school children's attitudes towards science, engineering and technology and their images of scientists and engineers. Education 3– 13:International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 36(1), 51-67. Doi:10.1080/03004270701576786
  • Özsoy, S., ve Ahi, B. (2014, Haziran). Çocukların gözüyle ‘‘bilim insanı’’. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 8(1). 204-230.
  • TDK mühendis tanımı. 04.11.2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a030dea402c82.018 15024 adresinden alınmıştır.
  • Yamak, H., Bulut, N., ve Dündar, S. (2014). 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2). 249-265.
  • 2017 Fen Öğretim Programının tanıtılması. 14.11.2017 tarihinde https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/13141023_Fen_Bilgisi_Dersi_YYretim_Program YTanYtYmY.pdf adresinden alınmıştır.
APA ÇİL E, ÖZLEN S (2019). BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. , 1272 - 1287. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
Chicago ÇİL Emine,ÖZLEN Sona BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. (2019): 1272 - 1287. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
MLA ÇİL Emine,ÖZLEN Sona BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. , 2019, ss.1272 - 1287. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
AMA ÇİL E,ÖZLEN S BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. . 2019; 1272 - 1287. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
Vancouver ÇİL E,ÖZLEN S BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. . 2019; 1272 - 1287. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
IEEE ÇİL E,ÖZLEN S "BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ." , ss.1272 - 1287, 2019. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
ISNAD ÇİL, Emine - ÖZLEN, Sona. "BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ". (2019), 1272-1287. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-408610
APA ÇİL E, ÖZLEN S (2019). BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1272 - 1287. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
Chicago ÇİL Emine,ÖZLEN Sona BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.4 (2019): 1272 - 1287. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
MLA ÇİL Emine,ÖZLEN Sona BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.4, 2019, ss.1272 - 1287. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
AMA ÇİL E,ÖZLEN S BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(4): 1272 - 1287. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
Vancouver ÇİL E,ÖZLEN S BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(4): 1272 - 1287. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
IEEE ÇİL E,ÖZLEN S "BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.1272 - 1287, 2019. 10.17240/aibuefd.2020..-408610
ISNAD ÇİL, Emine - ÖZLEN, Sona. "BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MÜHENDİS VE MÜHENDİSLİK ALGILARININ İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/4 (2019), 1272-1287. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-408610