SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI

Yıl: 2019 Cilt: 19 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1620 - 1636 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2019..-527052 İndeks Tarihi: 24-03-2020

SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI

Öz:
Bir eylem araştırması olarak tasarlanan bu çalışmada yöntem olarak seçilen sorgulama temelli öğrenmenin matematikderslerine uyarlanmış şekli kullanılmıştır. Eylem planının uygulanmasında Chin E. vd., ( 2016) tarafından PRIMAS projesikapsamında oluşturdukları Sorgulama Temelli Matematik Öğretimi (STMÖ) modeli benimsenmiştir. Temel matematik 1dersini alan matematik öğretmen adaylarının, önceki eğitimlerinde matematik dersini, öğrendikleri bilgileri sorgulamadanedindikleri tespit edilmiştir. Bunun üzerine planlanan STMÖ Temel Matematik 1 dersinin öğretim sürecinde kullanılmıştır. Buuygulama süreci ve sonuçları bu makalede tartışılmıştır. Uygulama sürecinin ilk haftalarında öğretmen adaylarının alışıkolmadıkları uygulamaya tepki gösterdikleri görülmüştür. İlerleyen haftalarda yönteme alışan öğretmen adaylarının uygulamayailişkin görüşleri alınmıştır. Öğretmen adaylarının görüşlerinin dört tema altında toplandığı tespit edilmiştir. Öğretmen adayları,“matematiğin doğası” teması altında matematiğe bakış açılarının değiştiğini, matematiğin mantığını öğrendiklerini,matematiğin ezberlenerek yapılamayacağını ve matematiği öğrenmek için sürecin önemini vurgulamışlardır. “Yöntem”temasında matematiği sorgulayarak, düşünerek, ezberlemeden, somutlaştırarak öğrendiklerini belirtirken, ilk haftalardayönteme adapte olamadıklarını ve zorlandıklarını söylemişlerdir. “Öğretmen becerileri” teması altında yöntemin kendileriniöğretmen gibi hissettirdiğini ve artık öğrenci sorularına cevap verebileceklerini düşündüklerini; “duyuşsal özellikler” temabaşlığı altında ise heyecan verici, iyi, faydalı ve beklentilerinin üzerinde bir ders olduğunu belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

THE EFFECT OF THE INQUIRY BASED MATHEMATICS APPROACH ON THE DEVELOPMENT OF THE MATHEMATICAL THINKING PROCESSES OF PROSPECTIVE TEACHERS: AN ACTION RESEARCH STUDY

Öz:
In this study, which was designed as an action research, the inquiry based learning method adapted to the mathematics was used. In the implementation of the action plan, the Inquiry-Based Mathematics Teaching (IBMT) model that Chin E. et al. (2016) developed within the scope of the PRIMAS project was used. It was determined that the prospective mathematics teachers who take the Basic Mathematics 1 course learned the mathematics topics in their previous education without questioning the knowledge they learned. Based on this observation, the IBMT model was implemented This implementation process and its results are discussed in this article. During the first weeks of the implementation process, the prospective teachers reacted to this practice which they were not accustomed to. In the following weeks, the views of the prospective teachers about the IBMT practice were obtained. The opinions of prospective teachers formed four main themes. Within the nature of mathematics theme, the prospective teachers expressed that their viewpoints of mathematics have changed, they have learned the logic of mathematics, mathematics cannot be learned through memorization, and the process of learning mathematics is important. In the method theme, the prospective teachers explained that they learned mathematics by questioning, reasoning, and concretizing without memorizing. Within the teaching skills theme, the prospective teachers expressed that the method helped them feel like teachers. Within the affective features theme, they said that the course was exciting, useful, and above their expectations.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson,R.D.(2002).Reforming science teaching:Whatresearch says about inquiry? Journal of Science Teacher Education, 13(1), 1–12.
  • Artigue, M., & Blomhøj, M. (2013). Conceptualizing inquiry-based education in mathematics. ZDM, 45(6), 797– 810.
  • Atkinson, J. W. (1957). Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64(6), 359-372. http://dx.doi.org/10.1037/h0043445
  • Büyüköztürk, Ş., Aygün, Ö., Çakmak, E. K., Karadeniz, Ş., (2016) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 5.baskı,Ankara, Pegem Yay.
  • Center for Inspired Teaching. (2008). Inspired issue brief: Inquiry-based teaching. Erişim adresi: http://www.inspiredteaching.org/wp-content/uploads/impact-research-briefs-inquiry-basedteaching.pdf
  • Chapman, O. (2011). Elementary school teachers’ growth in inquirybased teaching of mathematics. ZDM, 43(6– 7), 951–963. doi: 10.1007/s11858-011-0360-3.
  • Chapman, O., & Heater, B. (2010). Understanding change through a high school mathematics teacher’s journey to inquiry-based teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 13(6), 445 – 458. doi:10.1007/s10857-010-9164-6.
  • Chin, E., Lin, Y., Tuan, H. (2016). Analyzing Changes in Four Teachers’ Knowledge and Practice of InquiryBased Mathematics Teaching. Asia-Pacific Edu Res 25(5–6):845–862. doi: 10.1007/s40299-016- 0304-3.
  • Cohen, L., Manion L. & Morrison K. (2005) Research methods in education. 5th edition. London and New York: RoutledgeFalmer.
  • Collins, A., & Spiegel, S. A. (1995). So you want to do action research? Erişim adresi: http://www.chem.fsu.edu/~gilmer/PDFs/Action%20research_Science%20FEAT%20teachers.pdf#pag e=77.
  • Dorier, J., & Maaß, K. (2014). Inquiry based Mathematics education. Encyclopedia of Mathematics education (p. 300-304). Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer.
  • Dorier, J. L., & García, F. J. (2013). Challenges and opportunities for the implementation of inquiry-based learning in day-to-day teaching. ZDM, 45(6), 837-849. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0512-8
  • Ekiz, D.(2009). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Anı yayıncılık.
  • Engeln, K., Euler, M., & Maass, K. (2013). Inquiry-based learning in mathematics and science: A comparative baseline study of teachers’ beliefs and practices across 12 European countries. ZDM, 45(6), 823-836.
  • Friedman, D. B., Crews, T. B., Caicedo, J. M., Besley, J. C., Weinberg, J., & Freeman, M. L. (2010, June). An exploration into inquiry-based learning by a multidisciplinary group of higher education faculty. Higher Education, 59(6), 765-783. http://dx.doi.org/10.1007/s10734-009-9279-9
  • Gutierez, S. B. (2015). Collaborative professional learning through lesson study: Identifying the challenges of inquiry-based teaching. Issues in Educational Research, 25(2), 118-134.
  • Ennis, R. H. (1991, March). Critical thinking: A streamlined conception. Teaching Philosophy, 14(1), 5-25. Erişim adresi: https://www.pdcnet.org/teachphil/content/teachphil_ 1991_0014_0001_ 0005_0024
  • Hmelo-Silver, C. E., Duncan, R. G., & Chinn, C. A. (2007). Scaffolding and achievement in problem-based and inquiry learning: A response to Kirschner, Sweller, and Clark (2006). Educational Psychologist, 42(2), 99-107. https://doi.org/10.1080/00461520701263368
  • Isıksal-Bostan, M., Sahin, E., & Ertepınar, H. (2015). Teacher beliefs toward using alternative teaching approaches in science and mathematics classes related to experience in teaching. International Journal of Environmental & Science Education, 10(5), 603-621. Erişim adresi: http://www.ijese.net/
  • Justice, C., Rice, J., Roy, D., Hudspith, B., & Jenkins, H. (2009). Inquiry-based learning in higher education: Administrators’ perspectives on integrating inquiry pedagogy into the curriculum. Higher Education, 58(6), 841-855. http://dx.doi.org/10.1007/s10734-009-9228-7
  • Kinsey, L. C., & Moore, T. E. (2014, September). Narrative structure in inquiry-based learning. Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 25(3), 212-220. http://dx.doi.org/10.1080/10511970.2014.921650
  • Kogan, M., & Laursen, S. L. (2014). Assessing long-term effects of inquiry-based learning: A case study from college mathematics. Innovative Higher Education, 39(3), 183-199. http://dx.doi.org/10.1007/s10755- 013-9269-9
  • Maaβ, K. (2018) Scaling up Innovative Teaching Approaches in Mathematics: Supporting Teachers to Take up a New Role as Professional Development Course Leaders for Inquiry-Based Learning, Journal of Education and Training Studies, Vol. 6, No. 7. https://doi.org/10.11114/jets.v6i7.3261
  • MEB (2009). İlköğretim Matematik Dersi 1-5. Sınıflar Öğretim Program, MEB Yayınları, Ankara.
  • MEB (2015). İlkokul Matematik Dersi 1-4. Sınıflar Öğretim Program, MEB Yayınları, Ankara.
  • MEB (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı(İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar), MEB Yayınları, Ankara.
  • Miranda, R. J., & Damico, J. B. (2015). Changes in teachers’ beliefs and classroom practices concerning inquirybased instruction following a year-long ret-plc program. Science Educator, 24(1), 23-35.
  • National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • Saad, R., & BouJaoude, S. (2012). The relationship between teachers’ knowledge and beliefs about science and inquiry and their classroom practices. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 8(2), 113–128.
  • Schwab, J. J. (1958 ). The teaching of science as inquiry. Bulletin of the Atomic Scientists, 14(9), 374-379. http://dx.doi.org/10.1080/00963402.1958.11453895
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. In D. Grouws, Handbook for research on mathematics teaching and learning (pp. 334- 370). New York, NY: MacMillan
  • Skoda, J., Doulik, P., Bilek, M., & Slmonova, I. (2015). The effectiveness of inquiry based science education in relation to the learners’ motivation types. Journal of Baltic Science Education, 14(6), 791-803. Erişim adresi: http://www.jbse.webinfo.lt/journal.htm
  • Swan, M. (2007). The impact of task-based professional development on teachers' practices and beliefs: A research study. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(4-6), 217-237.
  • Wee, B., Shepardson, D., Fast, J., & Harbor, J. (2007). Teaching and learning about inquiry: Insights and challenges in professional development. Journal of Science Teacher Education, 18, 63–89.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 5.baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA ŞAHİN B (2019). SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. , 1620 - 1636. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
Chicago ŞAHİN BAKİ SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. (2019): 1620 - 1636. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
MLA ŞAHİN BAKİ SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. , 2019, ss.1620 - 1636. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
AMA ŞAHİN B SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. . 2019; 1620 - 1636. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
Vancouver ŞAHİN B SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. . 2019; 1620 - 1636. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
IEEE ŞAHİN B "SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI." , ss.1620 - 1636, 2019. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
ISNAD ŞAHİN, BAKİ. "SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI". (2019), 1620-1636. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-527052
APA ŞAHİN B (2019). SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1620 - 1636. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
Chicago ŞAHİN BAKİ SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.4 (2019): 1620 - 1636. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
MLA ŞAHİN BAKİ SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.4, 2019, ss.1620 - 1636. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
AMA ŞAHİN B SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(4): 1620 - 1636. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
Vancouver ŞAHİN B SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(4): 1620 - 1636. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
IEEE ŞAHİN B "SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.1620 - 1636, 2019. 10.17240/aibuefd.2019..-527052
ISNAD ŞAHİN, BAKİ. "SORGULAMA TEMELLİ MATEMATİK YAKLAŞIMININ, ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİKSEL DÜŞÜNME SÜREÇLERİNİ GELİŞTİRMELERİNE ETKİSİ: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/4 (2019), 1620-1636. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-527052