Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale

Yıl: 2016 Cilt: 14 Sayı: 55 Sayfa Aralığı: 10 - 60 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-02-2020

Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale

Öz:
Bu makalenin temel inceleme konusu siyasal kültür olacaktır. Siyasal kültür, politik taraflarcasahiplenilen kaynaklarının birbirlerine karşı kullanılması, politik topluluğu karşılıklı olarakinşa eder. Bu makale, politik kültürün tarihsel kaynaklarının her zaman için şimdininprizmasından geçerek güncel olan şeyin, praksisin içinde ortaya çıktığını ileri sürmektedir.Benedotte Croce’nin veciz sözünde belirttiği gibi “bütün tarih çağdaş tarihtir”. Ancak bu,fenomenolojik belirlemeyi bütün tarihin ezen ve ezilen arasındaki mücadelenin sürekliliğiiçindeki bir kerte olarak kavramak kaydıyla ileri sürülebilir. Makale, bu çerçevede, politikkültürün “nesne” biçimleri olan “politik söylem”in şimdiden radikal bir kopuş olarak tarihiniçindeki kilit oluşumlar ve kriz dönemlerinden geçerek politik tarafların konumlarını tahkimettikleri, rakiplerine saldırdıkları bir politik silahlanma ve mücadele süreci olarak ele almanınönemine işaret eder.Makalenin ileri sürdüğü siyasal kültür analizi, Frederic Jameson’un (2011) Marksist analizçerçevesinde geliştirdiği “siyasal bilinçdışı doktrini” ile Neil Faulkner’in (2014) tarihinmotorlarının (tekniğin ilerlemesi, yönetici gruplar ve sınıflar arası mücadele) çalışmasüreçlerinin insanın köklerine dönmesini içeren arkaiklik, aşırı başarıların mahkumu halinegelmesine yol açan miyopluk (dargörüşlülük-fırsatçılık) ve yeni atılımlara ve sıçramalarakaynaklık eden yaratıcılık kodları çerçevesinde aldığı (tutucu, yıkıcı ve devrimci) siyasalbiçimler kavrayışının matrisi içinde geliştirilen analiz çerçevesine dayanmaktadır. Günümüzde hala geçerliliği konusunda ileri sürülen üç tarih felsefesinin günümüz politikkültürleri içinde “siyasal söylem” belirlemesinin kaynakları arasında olduğu söylenebilir;Jameson’un (2011) kültürün yaşayan tarih felsefeleri içinde tespit ettiği ikisi, FransızAydınlanmasının ideolojik mücadelelerinden kaynaklanan ilerleme görüşü ile Orta ve DoğuAvrupa halklarının oldukça farklı tarihselciliğine eklemlendirilen ve Herder’le birlikte anılanorganik popülizm ya da ulusalcılık görüşüdür. Üçüncüsü ise bugün de tarihin derinliklerinekadar tutarlı bir analize imkan veren ve tarihi son tahlilde ezen ile ezilen arasındaki mücadelenintarihi olarak yorumlayan Marksizm’dir. Makale bu tarih felsefeleri içinde oluşturulan kavramsetlerinin (politik söylem “nesne”lerinin) arkaiklik, miyopluk, yaratıcılık kodları çerçevesindeişlem gördüğünü ortaya koyar; siyasal silahları edinmenin bu etkileşimden ve praksistendoğduğunu, kullanılması ve yitirilmesinin de aynı süreçlerden geçtiğini gösterir.
Anahtar Kelime:

A Methodological Intervention to Conceptualization of Political Culture in Turkey

Öz:
This paper mainly investigates the political culture. The political culture which means the competing actors uses the sources mutually exclusive, constructs political community dependent on each other. This paper argues that historical sources of political culture always pass through the prism of present and arises together with the current things and within praxis. As Benedotte Croce stated in his famous motto “All history is contemporary history”. However, this can only be asserted if phenomenological determinism is understood as all history is a moment of the struggle between the oppressor and the oppressed. In this context, the paper remarks that it is important to conceive the political discourse as an object of the political culture and as a radical break from the present, passing through key formations and crisis period making different political sides strengthening their positions, attacking to competitors by political armament and struggle process. The analysis of political culture employed in this article mainly based on both Frederic Jameson’s (2011) “the doctrine of Political Unconscious” developed in the context of Marxian analysis and Neil Faulkner’s (2014) analysis of the matrix of the political forms understanding context based on the working process of the motors of history (technical progress, struggles among and between ruling groups and classes) including “archaic” which means returning to roots of human, “myopia” (narrow-mindedness-opportunism) which makes one depend only on successes, and “creativity codes” results from new attempts and leaps (conservative, destructive and revolutionary). It can be argued that there are mainly three philosophy of history which are still accepted as the political discourse of the current political culture. Two of them identified in the culture of existing philosophy of history by Jameson (2011) the first is idea of progress stemmed from the ideological struggles of the French enlightment, the second is “organic populism” or “nationalism” which is generally related to different historicism of the people of Middle and East Europe and associated with Herder. The third one is Marxism which enable us to make consistent historical analysis and this approach takes history as the history of class struggles. This paper manifests that concept sets formed in the philosophy of history (the object of political discourse) is interpreted in the context of “archaic”, “myopia” and “creativity codes”; acquiring the political arms arises from this interaction and praxis; usage and loss of political arms also follow the same process.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alexander, J. C. (2014). “Kültürel Sosyolojinin Vaadi: Teknolojik Söylem ve Kutsal ve Laik Bilgi Makinesi” R Münch-N Smelser (Der.) Kültür Kuramı, çev.: C. Atay, İstanbul: Pales
  • Aidt, T. S., Dutta, J. (Draft: 1. August 2005: erişim: 29.09.2015) “Policy Myopia and Economic Growth” http://www.econ.cam.ac.uk/people/ faculty/tsa23/papers/web/voicegrowth.pdf.pagespeed.ce.36v3cPHeDm. pdf
  • Amin, S. (2016). Modernite, Demokrasi ve Din (çev. F. Başkaya, U. Günsur, G. Öztürk) İstanbul: Yordam
  • Alho, Kari E. O. (erişim: 29.09.2015) “Structural Reforms in the EU and Political Myopia in Economic” Policieshttps://ideas.repec.org/p/rif/ dpaper/1050.html ALHO, Kari E.O., ( ) Structural Reformas in the EU and the Political Myopia in Economic Policies, Helsinki: ETLA, Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos, The Research Institute of the Finnish Economy, 2006, p.30 (Keskusteluaiheita, Discussion Papers ISSN, 0781- 6847; No. 1050)
  • Assman, J. (2001). Kültürel Bellek, çev.: A Tekin, İstanbul: Ayrıntı
  • Berezin, M. (1997). “Politics and Culture: A Less Fissured Terrain” Annual Review of Sociology, V. 23, s 361-383
  • Bogdaner, V. (2003b). Blacwell’in Siyaset Bilimi Ansiklopedisi (Türkçe yay. haz. Erhan Yükselci) Ankara: Ümit Yayıncılık
  • Bumin, T. (1987). Hegel, Bilinç Problemi, Köle-Efendi Diyalektiği, Praksis Felsefesi, İstanbul: Alan
  • Canan-Sokullu, Ebru Ş. (2015). “ Siyasal Kültür” Sabri Sayarı-Hasret DikiciBilgin, Karşılaştırmalı Siyaset içinde İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
  • Chilton, S. (1988). “Defining Political Culture” The Western Political Quarterly, V.41, N. 3, 419-445
  • Dudley, L. M. (2001). Kalem ve Kılıç, çev.: M. Günay, Ankara: Dost
  • Eisenstadt, S. N. (2014). “Kültürün Düzeni Sürdüren ve Düzeni Dönüştüren Boyutları” R Münch-N Smelser (Der.) Kültür Kuramı, çev.: C. Atay, İstanbul: Pales
  • Faulkner, N. (2014). Marksist Dünya Tarihi, çev.: T. Öncel, İstanbul: Yordam
  • Geertz, C. (2010). Kültürlerin Yorumlanması, çev.: H. Gür, Ankara: Dost
  • Gellner, E. (2005). “Karşılaştırmalı Perspektiften Türk Seçeneği” S Bozdoğan-R Kasaba (Der.) Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, çev.: N. Elhüseyni, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay
  • Göçek, F. M. (1999). Burjuvazinin Yükselişi İmparatorluğun Çöküşü, çev. İ. Yıldız, Ankara: Ayraç
  • Grigoriadis, I. N. (2004). “Turkish Political Culture and Minorities” Konferans bildirisi, Nationalism, Society and Culture in post-Ottoman South East Europe St Peter’s College, Oxford 29-30 May 2004
  • Gereffi, Garry, “Comodity Chains Framework for Analyzing Global Industries”, Duke University, USA, 1999, http://eco.ieu.edu.tr/wp- content/ Gereffi, p. 1-9.
  • Günlü, R. (2014). “Katılaşma ve Sıvılaşma Diyalektiği Olarak Devlet” Eğitim Bilim Toplum, C. 12, S. 47
  • Halton, E. (2014). “Kültürün Kültsel Kökenleri” R Münch-N Smelser (Der.) Kültür Kuramı, çev.: C. Atay, İstanbul: Pales
  • Jameson, F. (2011). Siyasal Bilinçdışı, çev. Y. Alogan-M. Varlık, İstanbul: Ayrıntı
  • Jenks, C. (2007). Altkültür Toplumsalın Parçalanışı, çev. N. Demirkol, İstanbul: Ayrıntı
  • Kalberg, S. (2014). “Çağdaş Batı Almanya’da Kültür ve Çalışmanın Yeri: Weberci Düzen Analizi” R Münch-N Smelser (Der.) Kültür Kuramı, çev.: C. Atay, İstanbul: Pales
  • Lears, T. J. (1985). “The Concept of Cultural Hegemony: Problems and Possibilities”, The American Historical Review (1985) 90 (3): 567-593.
  • Mayntz, R. (2014). “Alman Federal Parlamentosu’nun Kurumsal Kültüründeki Toplumsal Normlar” R Münch-N Smelser (Der.) Kültür Kuramı, çev.: C. Atay, İstanbul: Pales
  • Münch, R. (2014). “Eşitsizliğin Üretimi ve Yeniden Üretimi: Kuramsal Bir Kültür Analizi” R Münch-N Smelser (Der.) Kültür Kuramı, çev.: C. Atay, İstanbul: Pales
  • Nisbett, R. (2006). Düşüncenin Coğrafyası, çev.: G. Ç. Güven, İstanbul: Varlık
  • Quataert, D. (2003). Osmanlı imparatorluğu 1700-1922, çev.: A. Berktay, İstanbul: İletişim
  • Rentschler, J. E. (erş.: 29.09.2015) “Myopia and (dis-)incentives - The political economy of managing risk” http://blogs.worldbank.org/developmenttalk/ myopia-and-dis-incentives-political-economy-managing-risk
  • Schmid, M. (2014). “Kültür Kavramı ve Bunun Bir Toplumsal Eylem Kuramı İçersindeki Yeri: Talcott Parsons’un Kültür Kuramının Bir Eleştirisi” R Münch-N Smelser (Der.) Kültür Kuramı, çev.: C. Atay, İstanbul: Pales
  • Scott, J. C. (2014). Tahakküm ve Direniş Sanatları, çev.: A. Türker, İstanbul: Ayrıntı
  • Subaşı, N. (1996). Türk Aydınının Din Anlayışı, İstanbul: Yapı Kredi
  • Swanson, G. (2014). “Kolektif Amaç ve Kültür: Bazı Toplum İncelemelerinin Bulgu ve Sonuçları” R Münch-N Smelser (Der.) Kültür Kuramı, çev.: C. Atay, İstanbul: Pales
  • Taylor, C. ( 2006). Modern Toplumsal Tahayyüller, çev.: H. Koyukan, İstanbul: Metis
  • Teber, S. (1990). Politik-Psikoloji Notları, İstanbul: Ara
  • Teber, S. (2014). Tutunamayanların Politik Psikolojisi İstanbul: Okuyan Us
  • Tilly, C. (2001). Zor Sermaye ve Avrupa Devletlerinin Oluşumu, çev.: K. Emiroğlu, Ankara: İmge
  • Weiss, J. (2014). “Temsilci Kültür ve Kültürel Temsil” R Münch-N Smelser (Der.) Kültür Kuramı, çev.: C. Atay, İstanbul: Pales
  • Wuthnow, R. (2014). “Altyapı ve Üstyapı: Marksist Kültür Sosyolojisindeki Revizyonlar” R Münch-N Smelser (Der.) Kültür Kuramı, çev.: C. Atay, İstanbul: Pales
  • Yerasimos, S. (1990). Türkiye’de Tek Parti Yönetiminin Kurulması: 1923– 1950. İ. C. Schick – E. A. Tonak (Der.) Geçiş Sürecinde Türkiye içinde, İstanbul: Belge.
APA GÜNLÜ R (2016). Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale. , 10 - 60.
Chicago GÜNLÜ Ramazan Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale. (2016): 10 - 60.
MLA GÜNLÜ Ramazan Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale. , 2016, ss.10 - 60.
AMA GÜNLÜ R Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale. . 2016; 10 - 60.
Vancouver GÜNLÜ R Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale. . 2016; 10 - 60.
IEEE GÜNLÜ R "Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale." , ss.10 - 60, 2016.
ISNAD GÜNLÜ, Ramazan. "Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale". (2016), 10-60.
APA GÜNLÜ R (2016). Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale. Eğitim Bilim Toplum, 14(55), 10 - 60.
Chicago GÜNLÜ Ramazan Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale. Eğitim Bilim Toplum 14, no.55 (2016): 10 - 60.
MLA GÜNLÜ Ramazan Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale. Eğitim Bilim Toplum, vol.14, no.55, 2016, ss.10 - 60.
AMA GÜNLÜ R Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale. Eğitim Bilim Toplum. 2016; 14(55): 10 - 60.
Vancouver GÜNLÜ R Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale. Eğitim Bilim Toplum. 2016; 14(55): 10 - 60.
IEEE GÜNLÜ R "Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale." Eğitim Bilim Toplum, 14, ss.10 - 60, 2016.
ISNAD GÜNLÜ, Ramazan. "Türkİye’de Sİyasal Kültür Kavramlaştırmasına İlişkİn Yöntemsel Müdahale". Eğitim Bilim Toplum 14/55 (2016), 10-60.