2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi
Yıl: 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 116 - 138 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31464/jlere.610269 İndeks Tarihi: 27-03-2020
2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi
Öz: Bu araştırma 2018 Türkçe Öğretmenliği lisans programını alanda görev yapan öğretim elemanlarınıngörüşleri doğrultusunda değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır.Çalışma grubunu farklı üniversitelerdeki Türkçe Eğitimi bölümlerinde görev yapıp gönüllü olarak çevrimiçigörüşme formunu yanıtlayan 17 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Öğretim elemanlarının görüşleri,araştırmacılar tarafından geliştirilen Yazılı Görüş Alma Formu ile alınmıştır. Taslak forma, Türkçe alanındauzman kişiler, program geliştirme ve ölçme değerlendirme uzmanlarının görüşleriyle son şekli verilmiştir.Nihai form kişisel bilgilerle ilgili 4, program ile ilgili 12 açık uçlu sorudan oluşmuştur. Form, öğretimelemanlarının kurumsal e-posta adreslerine gönderilmiştir. Dönüş yapan 17 öğretim elemanının görüşlerineulaşılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yaklaşımı benimsenmiştir. Temalar, görüşme soruları temelalınarak oluşturulmuştur. Belirlenen temalar çerçevesinde veriler analiz edilerek kodlar oluşturulmuş,doğrudan alıntılarla birlikte yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğretim elemanlarının genelde olumsuzgörüşler bildirdikleri görülmüştür. Özellikle ders saatlerinin ve uygulama saatlerinin azaltılması, bazıderslerin kaldırılması ve programın uygulamadan daha çok kuramsal ağırlıkta olduğu yönünde eleştirilergörülmüştür.
Anahtar Kelime: Konular:
Evaluation of the 2018 Undergraduate Curriculum of the Turkish Teaching Program on the basis of the Opinions of Faculty Members
Öz: The current study aims to evaluate the 2018 undergraduate curriculum of Turkish teaching program on the basis of the opinions of faculty members working in this field. The study employed the qualitative research design. The study group of the current research is comprised of 17 faculty members working in the departments of Turkish teaching in different universities and responding to an online interview form on a volunteer basis. The opinions of the participating faculty members were collected by using a Written Opinion Seeking Form. The draft form was submitted to review of experts in the fields of Turkish teaching, curriculum development and measurement and evaluation and then its final form was given. The form consists of 4 open-ended questions to elicit personal information and 12 open-ended questions to elicit opinions about the curriculum. The form was sent to the institutional e-mail addresses of faculty members. A total of 17 faculty members returned the forms from which the data of the current study were obtained. In the analysis of the collected data, the descriptive analysis approach was used. The themes were constructed on the basis of the interview questions. The data were analyzed within the framework of the determined themes and thus codes were created and then interpreted with the support of direct quotations. As a result of the current study, it was found that the faculty members generally expressed negative opinions. Particular criticism was levelled to the reduction of class hours and time allocated to practice, abolishment of some courses, and greater emphasis put on theory rather than practice.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akyüz, Y. (2000). Başlangıçtan 2001’e Türk Eğitim Tarihi. The Journal of Academic Social Science Studies. (41), 293-301.
- Ateş, M. (2015). Türkçe öğretmenliği lisans programlarının öğretmen yeterlilikleri açısından incelenmesi.
- Aykaç, N. (2018). Türkiye (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi) ve Amerika’daki (Kent State Üniversitesi) okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (48), 624-649.
- Babadoğan, C. & Boz, H. (2005). Öğretmen yetiştirmede kalite sorunları çalıştayı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
- Başkan, A. G. & Aydın, A. (2006). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sistemine genel bir bakış. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 35-42.
- Çiftci, M. (2011). Türkiye’de öğretmen yetiştirme ve program sorunu. TurkishStudies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 6(1), 403-410.
- Creswell, J. W. (2003). Researchdesign: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage Publications, Inc.
- Göçer, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarına göre Türkçenin güncel sorunları. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 6(11), 491-515.
- Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 1-14.
- Kavcar, C. (2003a). Alan Öğretmeni Yetiştirme. Eğitimde Yansımalar: VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu Kitabı (pp.81-89). Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi.
- Kavcar, C. (2003b). Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu. Ankara: Tekışık Yayıncılık Web Ofset Tesisleri.
- Kurudayı, M. & Tüzel, S. (2011). Türkçe eğitimi lisans programının Türkçe öğretmeni özel alan yeterlikleri açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 1(2), 40-51.
- Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 öğretim yılında uygulanmaya başlanan öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203-218.
- Saraç, C. (2005). Türk dili ve edebiyatı/Türkçe öğretmenlerinin yetiştirilmesi. Eğitim Araştırmaları, 21, 211-222.
- Marshall, J. (1994). Anadili ve yazın öğretimi (Çev. Cahit Külebi). Ankara: Başak Yayınları.
- Saylan, N. (2014). 7-9 Mayıs 2014 tarihleri arasında Gaziantep Üniversitesi’nde gerçekleştirilen 3. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresine sunulan çağrılı bildiri.
- Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
- TEDMEM, (2014). 2014 Eğitim değerlendirme raporu. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
- Yıldırım, İ. & Vural, Ö. F. (2014). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme ve Pedagojik Formasyon Sorunu. Journal of Teacher Education and Educators. 3(1), 73-90.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, A. (2011). Öğretmen eğitiminde çatışma alanları ve yeniden yapılanma. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 1-17.
- YÖK (2006). Eğitim fakültelerinde uygulanacak yeni programlar. http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/ogretmen.htm (Ziyaret Tarihi 16.04.2019)
- YÖK (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari.../yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari( ziyaret tarihi 10.06.2019)
APA | STEBLER M, AYKAÇ N (2019). 2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. , 116 - 138. 10.31464/jlere.610269 |
Chicago | STEBLER Miriam Zeliha,AYKAÇ NECDET 2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. (2019): 116 - 138. 10.31464/jlere.610269 |
MLA | STEBLER Miriam Zeliha,AYKAÇ NECDET 2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. , 2019, ss.116 - 138. 10.31464/jlere.610269 |
AMA | STEBLER M,AYKAÇ N 2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. . 2019; 116 - 138. 10.31464/jlere.610269 |
Vancouver | STEBLER M,AYKAÇ N 2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. . 2019; 116 - 138. 10.31464/jlere.610269 |
IEEE | STEBLER M,AYKAÇ N "2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi." , ss.116 - 138, 2019. 10.31464/jlere.610269 |
ISNAD | STEBLER, Miriam Zeliha - AYKAÇ, NECDET. "2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi". (2019), 116-138. https://doi.org/10.31464/jlere.610269 |
APA | STEBLER M, AYKAÇ N (2019). 2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 116 - 138. 10.31464/jlere.610269 |
Chicago | STEBLER Miriam Zeliha,AYKAÇ NECDET 2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi 5, no.2 (2019): 116 - 138. 10.31464/jlere.610269 |
MLA | STEBLER Miriam Zeliha,AYKAÇ NECDET 2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, vol.5, no.2, 2019, ss.116 - 138. 10.31464/jlere.610269 |
AMA | STEBLER M,AYKAÇ N 2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. 2019; 5(2): 116 - 138. 10.31464/jlere.610269 |
Vancouver | STEBLER M,AYKAÇ N 2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. 2019; 5(2): 116 - 138. 10.31464/jlere.610269 |
IEEE | STEBLER M,AYKAÇ N "2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi." Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5, ss.116 - 138, 2019. 10.31464/jlere.610269 |
ISNAD | STEBLER, Miriam Zeliha - AYKAÇ, NECDET. "2018 Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının Öğretim Elemanlarının Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi". Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi 5/2 (2019), 116-138. https://doi.org/10.31464/jlere.610269 |