ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI
Yıl: 2019 Cilt: 13 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 400 - 420 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29329/mjer.2019.210.21 İndeks Tarihi: 03-04-2020
ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI
Öz: Bir ortam, bir kişi, bir nesne veya meslek grubu olsun, herhangi bir şeye yüklediğimiz anlamlar, onaverdiğimiz değeri, olumlu veya olumsuz duyguyu, tutumu ifade etmenin bir şeklidir. Metaforlar, psikolojideneğitime kadar birçok alan için önemli bir çalışma alanı haline gelmiştir. Metaforlar aracılığıyla bireylerindeğerleri, duyguları ve düşünceleri araştırılır. Bu çalışmada, Fen Bilimleri ve Matematik öğretmen adaylarınınfene ve matematiğe yönelik algılarının metaforlar aracılığı ile keşfedilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nitelaraştırma desenlerinden biri olan fenomolojik (olgubilim) desen türü kullanılmıştır. Araştırmanın çalışmagrubunu ise Türkiye’nin Ege Bölgesinde ki bir devlet üniversitesinde, Eğitim Fakültesi, Matematik ve FenBilimleri Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenimlerini sürdüren 84 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmasonucunda fen bilimleri ve matematik öğretmen adaylarının fen kavramına yönelik 69, matematik kavramınayönelik ise 66 farklı metafor kullandıkları belirlenmiştir. Araştırma sonucunda her iki kavram yönelik ulaşılantemalarda ise benzerlikler bulunmaktadır. Ancak ulaşılan temalarda matematik kavramında, fen kavramınınaksine daha fazla olumsuz algı mevcuttur. Araştırma sonucunda ulaşılan bir diğer ilginç sonuç ise öğretmenadaylarının çoğunluğunun fen ve matematiği birbirinden ayrık ve ilişkisiz iki kavram olarak algılamalarıdır.Displinlerarası öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının önem kazandığı günümüzde, öğretmen adaylarının bu algısıbeklenmedik bir sonuçtur.
Anahtar Kelime: Konular:
Determination of Pre-service Teachers’ Perceptions of Science and Mathematics: A Metaphor Study
Öz: The Whether it is an environment, a person, an object or a group of occupations, the meanings we assign to anything are a way of expressing the value we give to, positive or negative feelings about and attitudes towards it. Metaphors have become an important area of research for many areas, from psychology to education. The values, emotions and thoughts of individuals are investigated through metaphors. In the current study, it is aimed to explore the pre-service science and mathematics teachers’ perceptions towards science and mathematics through metaphors. The current study employed the phenomenological design, one of the qualitative research designs. The study group is comprised of 81 pre-service teachers from the Mathematics and Science Departments of the Education Faculty of a state university located in the Aegean Region of Turkey. As a result of the study, it was determined that the pre-service teachers had used 66 different metaphors for the concept of mathematics and 69 different metaphors for the concept of science. There are some similarities determined between the themes and codes generated for the two concepts. Yet, when the obtained themes are examined, it is seen that there are more negative perceptions of the concept of mathematics when compared to the concept of science. Another interesting finding of the current study is that majority of the pre-service teachers see science and mathematics as two concepts different from and unrelated to each other. In today’s
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acar Güvendir, M. ve Özer Özkan, Y. (2016).Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 91-105.
- Adnan, M. ve Zakaria, E. (2010). Exploring beliefs of pre-service mathematics teachers: A Malaysian Perspective. Asian Social Science, 6(10), 152-159.
- Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Sencer Çorlu, M., Öner, T. ve Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu (Ed. D. Akgündüz ve H. Ertepınar). İstanbul: Scala Basım Yayım.
- Amin, T. G. (2009). Conceptual metaphor meets conceptual change. Human Development, 52, 165-197.
- Andr e M. (2005). Ways of using ‘everyday life’ in the science classroom. In: Boersma K., Goedhart M., de Jong O., Eijkelhof H. (eds.) Research and the Quality of Science Education. Springer, Dordrecht
- Anılan, B. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının kimya kavramına ilişkinin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 7-28.
- Arık, S. ve Benli Özdemir, E. (2016). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen laboratuvarına yönelik metaforik algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 673-688.
- Aykutlu, I. (2017). An examination of pre-service primary school teachers’ comprehension of the concept of physics through metaphors. International Journal of Progressive Education, 13(3), 140-150.
- Bahadır, E. ve Özdemir, Ş. A. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Uluslararası Alan Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-40.
- Balcı, F. A. (2011). Metaphorical ımages of school: school perceptions of primary education supervisors. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 44, 51-70.
- Büyükalan Filiz, S. (2018). Pedagojik formasyon öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(15), 251-269.
- Campbell, B. ve Lubben, F. (2000). Learning science through contexts: helping pupils make sense of everyday situations. International Journal of Science Education, 22(3), 239-252.
- Creswell, J. W. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni ( M. Bütün ve S. Beşir Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
- Çakmak, M. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuar tutumları ile fen bilgisine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
- Çelik, H. ve Çakır, E. (2015). The examination of metaphoric perception on the effects of heat on substance. International Online Journal of Educational Sciences, 7(2), 244-264.
- Dede Er, T., Şen, F., Sarı, U. ve Çelik, H. (2013). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 209-216.
- Demirci Güler, M. P. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji dersine ilişkin metaforik tanımlamaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(41), 53-63
- Deringöl, Y. ve Gülten, D. Ç. (2016). Öğretmen adaylarının “fen eğitiminde matematiğin kullanılması” ile ilgili görüşleri: bir metafor analizi çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 43-50
- Doğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının perspektifinden okul kavramının metaforlarla analizi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(3), 361-382.
- Duit, R. (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, 75(6), 649- 672
- Ertaş Karaaslan, Z. (2017). Fen alanları öğretmen adaylarının genetiği değiştirilmiş organizmalara (GDO) ilişkin metaforları ve görsel imajları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
- Ertürk, R. (2017). İlkokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforik algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(3x), 1-15
- Francis, L. J. ve Greer, J. E. (1999). Measuring attitude towards science among secondary school students: The affective domain. Research in Science and Technological Education, 17(2), 219-226.
- George, R. (2000). Measuring change in students‟ attitudes toward science over time: An application of latent variable growth modelling. Journal of Science Education and Technology, 9(3), 213-225.
- Gierl, M. J. ve Bisanz, J. (1995). Anxieties and attitudes related to mathematics in Grades 3 and 6. Journal of Experimental Education, 63(2), 139-158.
- Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları(Yayınlanmamış doktora tezi).Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Güler, A., Halıcıoğlu, B.M. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Güler, G., Akgün, L., Öçal, M. F. & Doruk M. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 2146‐ 9199.
- Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
- Güveli, E., İpek, S. A., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
- Harlen, W. (2002). Links to everyday life: the roots of scientific literacy. Primary Science Review, 71, 8- 10.
- Harman, G. ve Çökelez, A. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının kimya, fizik ve biyoloji kavramlarına yönelik metaforik algıları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(19), 287-306.
- Ilgaz, G. (2006). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumları ve kullandıkları öğrenme stratejileri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
- Kızıltepe, Z. (2015). İçerik analizi. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel araştırma: Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları içinde (s.253-266). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Külçe, C. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
- Lakoff, G. ve Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive Science, 4, 195-208.
- Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175.
- MEB (T.C Milli Eğitim Bakanlığı). (2018a). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
- MEB (T.C Milli Eğitim Bakanlığı). (2018b). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
- Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Örücü, D. (2012). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfa ve Sınıf Yönetimine ilişkin Metaforik Bakışları: Karşılaştırmalı bir Durum Çalışması. İlköğretim Online, 11(2), 342-352.
- Özçakır Sümen, Ö., Çağlayan, K. T. ve Kartal, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik korkuları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 69-80.
- Özdemir, S. M. (2012). Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 369-393.
- Özgeldi, M. ve Osmanoğlu, A. (2017). Matematiğin gerçek hayatla ilişkilendirilmesi: ortaokul matematik öğretmeni adaylarının nasıl ilişkilendirme kurduklarına yönelik bir inceleme.Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(3), 438-458.
- Pollard, M. (2003).Teaching and learning metaphor. Research Journal of the National Association for the Teaching of English, 37(3), 19-27
- Ramsden, J. M. (1998). Mission impossible?: Can anything be done about attitudes to science?. International Journal of Science Education, 20, 125–137.
- Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 2, 131-155.
- Saban, A. (2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
- Salta, K. ve Tzougraki, C. (2004). Attitudes toward chemistry among 11th grade students in high schools in Greece. Science Education, 88(4), 535-547.
- Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 9(19), 287-306.
- Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications.
- Şahin, B. (2013). Öğretmen adaylarının “matematik öğretmeni”, “matematik” ve “matematik dersi” kavramlarına ilişkin sahip oldukları metaforik algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
- Şengül, S. ve Kaba, Y. (2017). Zihin haritaları ve metaforlar aracılığı ile okul öncesi öğretmeni adaylarının matematik hakkındaki düşüncelerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 59, 71-87.
- Temel, H., Dündar, S. ve Şenol A. (2015). Öğretmenlerin fen ve teknoloji dersinde matematikten kaynaklanan güçlükleri giderme yolları ve fen-matematik entegrasyonunun önemi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 153-176.
- Turhan Türkkan, B. ve Yeşilpınar Uyar, M. (2016). The metaphors of secondary school students towards the concept of “mathematical problem”. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(1), 99- 130.
- Uluçay, B. ve Güven, S. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersi motivasyon düzeyleri ile algılanan öğretmen yakınlığı arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 252- 266.
- Ummanel, A. (2017). Metaphorical perceptions of preschool, elementary and secondary school children about science and mathematics. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(8), 4651-4668.
- Yenilmez, K. (2014). Matematiğin tanımı vediğer bilimlerle ilişkisi, (Ed. A.Kaçar) içinde Temel Matematik I-II (ss. 1-6), Ankara: Pegem Akademi
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yıldırım, H. İ. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fen dersine yönelik tutum düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 60, 17-40.
- Yılmaz, O. ve Altıntaş, G. (2018). 4. Sınıf sosyal bilgiler dersi ‘geçmişimi öğreniyorum’ ünitesindeki geliştirme düzeyi kavramları üzerine öğrencilerin geliştirdikleri metaforlar. Kastamonu Education Journal, 26(2), 613-619.
APA | Evren Yapıcıoğlu A, KORKMAZ N (2019). ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI. , 400 - 420. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
Chicago | Evren Yapıcıoğlu Ayşegül,KORKMAZ NEBİYE ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI. (2019): 400 - 420. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
MLA | Evren Yapıcıoğlu Ayşegül,KORKMAZ NEBİYE ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI. , 2019, ss.400 - 420. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
AMA | Evren Yapıcıoğlu A,KORKMAZ N ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI. . 2019; 400 - 420. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
Vancouver | Evren Yapıcıoğlu A,KORKMAZ N ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI. . 2019; 400 - 420. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
IEEE | Evren Yapıcıoğlu A,KORKMAZ N "ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI." , ss.400 - 420, 2019. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
ISNAD | Evren Yapıcıoğlu, Ayşegül - KORKMAZ, NEBİYE. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI". (2019), 400-420. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.210.21 |
APA | Evren Yapıcıoğlu A, KORKMAZ N (2019). ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(29), 400 - 420. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
Chicago | Evren Yapıcıoğlu Ayşegül,KORKMAZ NEBİYE ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 13, no.29 (2019): 400 - 420. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
MLA | Evren Yapıcıoğlu Ayşegül,KORKMAZ NEBİYE ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.29, 2019, ss.400 - 420. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
AMA | Evren Yapıcıoğlu A,KORKMAZ N ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2019; 13(29): 400 - 420. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
Vancouver | Evren Yapıcıoğlu A,KORKMAZ N ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2019; 13(29): 400 - 420. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
IEEE | Evren Yapıcıoğlu A,KORKMAZ N "ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI." Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, ss.400 - 420, 2019. 10.29329/mjer.2019.210.21 |
ISNAD | Evren Yapıcıoğlu, Ayşegül - KORKMAZ, NEBİYE. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN VE MATEMATIĞE YÖNELIK ALGILARININ BELIRLENMESI: METAFOR ÇALIŞMASI". Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 13/29 (2019), 400-420. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.210.21 |