Yıl: 2016 Cilt: 15 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1164 - 1190 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-04-2020

7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı 7. sınıf matematik ders kitaplarında yer alan dönüşüm geometrisi işlenişlerini 2009yılı ilköğretim matematik dersi öğretim programını dikkate alarak incelemektir. Nitel araştırma desenlerindendoküman analizine göre yapılandırılan çalışmada, bu öğretim programının uygulanma sürecinde ücretsiz olaraköğrencilere verilen dört adet 7. sınıf matematik ders kitapları incelenmiştir. Veriler Öğretim, Beceriler ve ÖlçmeDeğerlendirme boyutları temel alınarak oluşturulan kod matrisine yerleştirilerek incelemeler yapılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre, kitaplar öğretim programındaki işlenişle ilgili aşamalardan birçoğunugerçekleştirmeye çalışmış olsa da en büyük eksikliğin Keşfetme aşamasında olduğu tespit edilmiş olup bazıkitaplarda da birkaç kazanımın işlenişinde bu aşamanın hiç uygulanmadığı görülmüştür. İkinci boyut olanBeceriler boyutunda ise öğretim programının temel becerileri bağlamında bir inceleme yapılmıştır. Bunlardan,İlişkilendirme becerisine kitaplarda sık sık yer verildiği görülürken özellikle gerçek yaşamla ilişkilendirmenindaha fazla kullanıldığı gözlenmiştir. Sosyal bilgiler veya görsel sanatlar kapsamında yer alan tarihten ve sanattanyapılan ilişkilendirmelerin de bazı kitaplarda kullanıldığı dikkati çekmektedir. İletişim becerisinin tüm kitaplardailgili kazanımların işlenişlerinde yer aldığı ancak bu beceri kapsamında olan farklı gösterim biçimlerine az yerverildiği tespit edilmiştir. Özellikle matematiksel dili yazılı/sözlü olarak kullandırılması ile ilgili işleniş tümkitaplarda ilgili kazanımlar için yer almıştır. Akıl yürütme becerisine dair incelenen kitapların öğrencilerinmantıklı çıkarımlar ve genellemeler yapmasını belirli bir oranda sağladığı görülmüştür. Ölçme değerlendirmeboyutunun içeriğini sorulan soruların çeşitliliği ve öz değerlendirme ile akran değerlendirmeleri incelenmesioluşturmaktadır. Kısa cevap gerektiren sorular tüm kitaplarda tercih edilirken, sadece iki kitapta eşleştirme,boşluk doldurma veya doğru-yanlış soru çeşitleri kullanılmıştır. Öz değerlendirme için ise sadece iki kitaptaformların bulunduğu görülmüş ancak akran değerlendirme formlarına hiçbir kitapta rastlanmamıştır. Araştırmabulgularına göre ders kitaplarının öğretim programının ön gördüğü uygulamalara sınırlı şekilde yer verdiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

The Investigation of Instruction of Transformation Geometry in the 7th Grade Mathematics Textbooks with respect to Curricula

Öz:
The aim of this study is to investigate teaching of transformation geometry in the 7th grade mathematics textbooks based on the 2009 mathematics curriculum. Among qualitative research designs, document analysis was used to examine four 7th grade textbooks. The data analysis was conducted by using a code matrix which is consisted of three dimensions: Instruction, Skills, Measurement and Evaluation. According to the findings, it is seen that the textbooks have tried to accomplish most of the instructional stages claimed in the mathematics curriculum, yet the Exploration stage has never been applied for several objectives in some textbooks, which has been considered to be an important deficiency. In the second dimension which is Skills have been examined based on the basic math satndards mentioned in the mathematics curriculum. Among the basic math standards, Connections has been applied frequently in the textbooks, especially real life connection have been emphasized more. Moreover, findings have also shown that some connections from social sciences and visual arts are also used in the textbooks. It is also conducted that Communication standards are used in all textbooks, but yet multiple representations are discussed rarely. On the other hand, use of mathematical language in written or oral forms is used in all textbooks. The examined textbooks have presented instructions on reasoning standards to conduct logical inference and generalizations. Measurement and Evaluation which is the last dimension has included the variety of questions, self-assessment and peer evaluation. While short answer questions are preferred for all textbooks, fill-in-the-blanks, matching and true-false types of questions are rarely used. Only two textbooks use fill-in-the-blanks, matching or true-false types of questions for the related objectives. Only two textbooks use forms for self-assessment, and none use peer evaluation. Findings from the study show that a lot of important concepts regarding the curriculum are not included, applied and reflected in the textbooks.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ada, T. & Kurtuluş, A. ( 2010). Students’ misconceptions and errors in transformation geometry. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 41(7), 901-909.
  • Akgül, M. B. (2014). The effect of using dynamic geometry software on eight grade students’ achievement in transformation geometry, geometric thinking and attitudes toward mathematics and technology. Unpublished Master’s Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Altın, S. (2012). Bilgisayar destekli dönüşüm geometrisi öğretiminin 8. sınıf öğrencilerinin başarısına ve matematik dersine yönelik tutumuna etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Bakılan-Mutu, B. (2008). 6. ve 7. sınıf matematik ders kitapları hakkında öğretmen görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Bintaş, J., Altun, M., & Arslan, K. (2003). Simetri Öğretimi. Erişim Tarihi: 15.11.2015, http://www.matder.org.tr/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=8&Ite mid=38.
  • Bursalıoğlu, F.(2010). Örüntü ve süsleme etkinliklerinin analizle öğretim yöntemiyle öğretiminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumlarına ve akademik başarıları üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Chao, J. (1999). Effects of structured teaching method on students’ understanding of angle and rotation in logo geometry. Unpublished Doctorate Thesis, Arizona State University.
  • Clements, D. H., & Burns, B. A. (2000). Students’ development of strategies for turn and angle measure. Educational Studies in Mathematics, 41(1), 31-45.
  • Cooney, T. J., Davis, E. J. & Henderson, K. B. (1975). Dynamics of teaching secondary school mathematics. Atlanta, GA: Houghton Mifflin.
  • Demirel, Ö. ve Kıroğlu, K. (2005). Eğitim ve ders kitapları. (Editörler: Ö. Demirel ve K. Kıroğlu) Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Öğreti Yayınları.
  • Duman, T., Karakay, N., Çakmak, M., Eray. M., & Özkan, M. (2001). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzumatematik 1-8. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • English, L. D. (1998). Children’s problem posing within formal and informal contexts. Journal for Research in Mathematics Education, 29(1), 83-106.
  • Enki, K. (2014). Effects of using manipulatives on seventh grade students' achievement in transformation geometry and orthogonal views of geometric figures. Unpublished Master’s Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Glass, B. J. (2001). Students’ reification of geometric transformations in the presence of multiple dynamically linked representations. Unpublished Doctorate Thesis, University of Iowa.
  • Gülersoy, A. E. ( 2013). İdeal ders kitabı arayışında sosyal bilgiler ders kitaplarının bazı özellikler açısından incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 8-26.
  • Güven, B. (2012). Using dynamic geometry software to improve eight grade students’ understanding of transformation geometry. Australian Journal of Educational Technology, 28(2), 364-382.
  • Güzel, H. & Adıbelli, S. (2011). 9. sınıf fizik ders kitabının eğitsel, görsel, dil ve anlatım yönünden incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 200-216.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M., Baran, T., Bozkuş, F., & Gündüz, N. (2015). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının yansıma simetrisi ile ilgili yaşadıkları zorluklar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(1), 117-138.
  • Uğurel, I. &Bukova-Güzel, E. (2010). Matematiksel Öğrenme Etkinlikleri Üzerine Bir Tartışma Ve Kavramsal Bir Çerçeve Önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39: 333-347
  • İlaslan, S. (2013). Middle school mathematics teachers’ problems in teaching transformational geometry and their suggesstions for the solution of these problems. Unpublished Master’s Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Karakuş, Ö. (2008). Bilgisayar Destekli Dönüsüm Geometrisi Ögretiminin Ögrenci Erisisine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eskisehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kerpiç, A. & Bozkurt, A. (2011). Etkinlik tasarım ve uygulama prensipleri çerçevesinde 7. Sınıf matematik ders kitabı etkinliklerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 303-318.
  • Kurak, Y. (2009). Dinamik geometri yazılımı kullanımının öğrencilerin dönüşüm geometri anlama düzeylerine ve akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Leikin, R., Berman, A., & Zaslavsky, O. (2000). Learning through teaching: The case of symmetry. Mathematics Education Research Journal, 12(1), 18-36.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (1999). Designing qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Maxwell, J. A. (1992). Understanding and validity in qualitative research. Harvard Educational Review, 62, 279-299.
  • MEB (2009a). Güzel Sanatlar Ve Spor Lisesi Estetik Dersi Öğretim Programı. Erişim Tarihi: 15.11.2015, http://ogm.meb.gov.tr/belgeler/estetik.pdf
  • MEB (2009b). İlköğretim matematik dersi öğretim programları (6-8.Sınıflar). Erişim Tarihi: 15.11.2015, http://ttkb.meb.gov.tr
  • MEB (2013). Taslak Ders Kitaplarının İncelenmesinde, Değerlendirmeye Esas Olacak Kriterler. Erişim Tarihi: 15.11.2015, http://e-mufredat.meb.gov.tr/Dokumanlar/14062748_incelemekriterleri_ 14012013.pdf
  • Mercan, M. (2012). İlköğretim 7. sınıf matematik dersine ait “dönüşüm geometrisi” alt öğrenme alanının öğretiminde, dinamik geometri yazılımı geogebra’nın kullanımının öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook, 2nd Ed. Thousand Oaks: Sage.
  • Önal, N. & Göloğlu-Demir, C. (2013). Yedinci sınıflarda bilgisayar destekli geometri öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Turkish Journal of Education, 2(1), 19-28.
  • Pleet, L. J. (1990).The effects of computer granhics and mira on acquisition of transformation geometry concepts and development of mental rotation skills in grade eight. Unpublished Doctorate Thesis, Oregon State University.
  • Silver, E. A., & Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school students. Journal for Research in Mathematics Education, 27(5), 521–539.
  • Swan, M. (2007). The Impact of the Task-Based Professional Development on Teachers' Practices and Beliefs: A Design Research Study. Journal of Mathematics Teacher Education, 10, 217-237.
  • Taşdemir, C. (2011). İlköğretim 7. sınıf matematik ders kitabının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi: Bitlis ili örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(6), 96-110.
  • Tatar, E., Akkaya, A., & Kagızmanlı, T. B. (2014). Using dynamic software in mathematics: The case of reflection symmetry. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 45(7), 980–995.
  • Yanık, H. B. (2014). Middle-school students’ concept images of geometric translations. The Journal of Mathematical Behavior, 36, 33-50.
  • Yavuzsoy-Köse, N. Y. (2012). İlköğretim öğrencilerinin doğruya göre simetri alma bilgileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 274-286.
  • Yazlık, D. Ö. (2011). İlköğretim 7. sınıflarda Cabri geometri plus II ile dönüşüm geometrisi Öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Yeniterzi, B. & Işıksal-Bostan, M. (2015). An examination of the 7th grade mathematics teacher’s guidebook in terms of the relationship between mathematics and science. İlköğretim Online, 14(2), 407‐420.
  • Yeo, J. B. W. (2007). Mathematical Tasks: Clarification, Classification and Choice of Suitable Tasks for Different Types of Learning and Assessment. Technical Report ME2007-01, Mathematics and Mathematics Education National Institute of Education, Singapore. Erişim Tarihi: 18.06.2016 http://math.nie.edu.sg/bwjyeo/publication/MMETechnicalReport2007_MathematicalTasks_ME20 0701.pdf
APA BULUT S, BOZ YAMAN B, YAVUZ F (2016). 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. , 1164 - 1190.
Chicago BULUT Safure,BOZ YAMAN BURÇAK,YAVUZ Fatma Derya 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. (2016): 1164 - 1190.
MLA BULUT Safure,BOZ YAMAN BURÇAK,YAVUZ Fatma Derya 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. , 2016, ss.1164 - 1190.
AMA BULUT S,BOZ YAMAN B,YAVUZ F 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. . 2016; 1164 - 1190.
Vancouver BULUT S,BOZ YAMAN B,YAVUZ F 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. . 2016; 1164 - 1190.
IEEE BULUT S,BOZ YAMAN B,YAVUZ F "7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi." , ss.1164 - 1190, 2016.
ISNAD BULUT, Safure vd. "7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi". (2016), 1164-1190.
APA BULUT S, BOZ YAMAN B, YAVUZ F (2016). 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik), 15(4), 1164 - 1190.
Chicago BULUT Safure,BOZ YAMAN BURÇAK,YAVUZ Fatma Derya 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik) 15, no.4 (2016): 1164 - 1190.
MLA BULUT Safure,BOZ YAMAN BURÇAK,YAVUZ Fatma Derya 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik), vol.15, no.4, 2016, ss.1164 - 1190.
AMA BULUT S,BOZ YAMAN B,YAVUZ F 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2016; 15(4): 1164 - 1190.
Vancouver BULUT S,BOZ YAMAN B,YAVUZ F 7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online (elektronik). 2016; 15(4): 1164 - 1190.
IEEE BULUT S,BOZ YAMAN B,YAVUZ F "7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi." İlköğretim Online (elektronik), 15, ss.1164 - 1190, 2016.
ISNAD BULUT, Safure vd. "7. Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi". İlköğretim Online (elektronik) 15/4 (2016), 1164-1190.