Yıl: 2018 Cilt: 17 Sayı: 34 Sayfa Aralığı: 97 - 108 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 24-06-2020

ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?

Öz:
İnternet, toplum hayatının diğer pek çok yönü gibi tüketim alışkanlıklarını da önemli ölçüde değiştirmiştir.Bugün tüketicilerin deneyimledikleri ürünler, hizmetler ve markalar hakkında yaptıkları çevrimiçiyorumlar, hiç tanımadıkları diğer tüketicilerin satın alma davranışları üzerinde güçlü bir etkileyicidir.Akademik literatürde yaygın biçimde “eWOM” olarak adlandırılan bu bilgi paylaşım mekanizmasının,ürün ve hizmetler hakkında güvenilir bilgiler sunarak, tüketicinin daha bilinçli ve akılcı davranmasınayardımcı olduğu kabul edilmektedir. Tüketicileri, firma mesajlarının tekelindeki klasik pazarlamailetişiminin pasif bir üyesi olmaktan kurtaran bu yeni olgu, genel olarak tüketici lehine işlemektedir. Ne varki yapısı gereği eWOM’un kontrolü, diğer pazarlama iletişimi mecralarından zordur. En az diğer pazarlamamecraları kadar etkili olmasına rağmen henüz çok yeni olması ve üzerinde herhangi bir yasal denetiminbulunmaması, eWOM’u manüplasyona açık ve tüketiciyi yanıltarak çeşitli zararlara uğratabilecek bir mecrahaline getirmektedir. Çalışmada eWOM’un etki kapasitesini, güvenilirliğini, yanıltıcılığını ve hukukigereksinimlerini sorgulamak üzere bir literatür taraması yapılarak eWOM için bazı yasal düzenlemelerönerilmiştir.
Anahtar Kelime:

LEGAL REQUIREMENTS FOR ONLINE CONSUMER REVIEWS: CAN WE TRUST THE EWOM?

Öz:
The Internet has changed the consumption habits such as many other aspects of community life. Today, online comments of the consumers about the products, services and brands which they experienced is a powerful influencer on the purchasing behavior of other consumers, even they don’t know them personally. It is believed that this information sharing mechanism, which commonly termed as “eWOM” in the academic literature, is helpful for the consumers to be more conscious and rational by providing credible information about products and services. This new phenomenon, which saves consumers from being a passive member of the classical marketing communication that is under the monopoly of company messages, is operating in favor of the consumer in general. However, eWOM's control is more difficult than other marketing communication channels inherently. Although it is as effective as the other marketing channels, because of being still very new and deprived of legal control, making eWOM a communication channel which is open to manipulation and which can mislead the consumer and can cause various damages. In this study, a literature review was conducted to examine the impact capacity, credibility, misleading and legal requirements of eWOM and some legal arrangements were proposed.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Amerikan Pazarlama Birliği (AMA), 2013, https://www.ama.org/AboutAMA/Pages/Definition-of-Marketing.aspx, Erişim: 29.08.2018.
  • Bataineh, A. Q., The Impact of Perceived e-WOM on Purchase Intention: The Mediating Role of Corporate Image, International Journal of Marketing Studies, 2015. C. 7, S. 1, s. 126-136.
  • Berthon, P. R., Pitt, L. F., Planger, K., Shapiro, D., Marketing meets Web 2.0, social media, and creative consumers: Implications for international marketing strategy, Business Horizons, 2012. C. 55, s. 261-271.
  • Bhandari, M. ve Rodgers, S., What does the brand say? Effects of brand feedback to negative eWOM on brand trust and purchase intentions, International Journal of Advertising, 2018. C. 37, S. 1, s. 125-141.
  • Cacioppo, J. T. ve Petty, R. E., The Elaboration Likelihood Model of Persuasion, Advances in Consumer Research, 1984, C. 11, s. 673-675.
  • Cheung, C. M. K. ve Lee, M. K. O., What drives consumers to spread electronic word of mouth in online consumer-opinion platforms, Decision Support Systems, 2012. C. 53, s. 218-225.
  • Cheung, C. M. K. ve Thadani, D. R., The impact of electronic word-of-mouth communication: A literature analysis and integrative model, Decision Support Systems, 2012. C. 54, s. 461-470.
  • Cheung, M. Y., Luo, C., Sia, C. L. ve Chen, H., Credibility of Electronic Word-ofMouth: Informational and Normative Determinants of On-line Consumer Recommendations, International Journal of Electronic Commerce, 2009. C. 13, S. 4, s. 9-38.
  • Clow, K. E. ve Baack, D., Bütünleşik Pazarlama İletişimi, çev. Gözde Öymen Kale, Bütünleşik Reklam, Tutundurma ve Pazarlama İletişimi, çev. ed. R. Gülay Öztürk, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2016, s. 2.
  • Constantinides, E. ve Fountain, S.J., Web 2.0: Conceptual foundations andmarketing issues, Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 2008. C. 9, S. 3, s. 231- 244.
  • Doh, S. J. ve Hwang, J. S., How Consumers Evaluate eWOM (electronic word-ofmouth) Messages, CyberPsychology & Behavior, 2009, C. 12, S. 2, s. 193-197.
  • Fan, Y-W, Miao, Y-F Effect of Electronıc Word-Of-Mouth On Consumer Purchase Intention: The Perspective of Gender Differences, International Journal Of Electronic Business Management, 2012. C. 10, S. 3, s. 175-181.
  • Fang, Y-H., Beyond the Credibility of Electronic Word of Mouth: Exploring eWOM Adoption on Social Networking Sites from Affective and Curiosity Perspectives, International Journal of Electronic Commerce, 2014. C. 18, S. 3, s. 67-102.
  • Furness, E., Establishing Ethos Through Anonymity, Minnesota State University Society for Technical Communication: Techniques – Topics in Communications: Spring 2015, s. 17-18.
  • İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun, (http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5651.pdf , Erişim: 15.01.2019)
  • İslamoğlu, A.H., Pazarlama İlkeleri, Beta Basım, İstanbul 2013.
  • Kubat, U. ve Aksoy, Ş., İknanın Detaylandırma Olasılığı Modeli (The Elaboration Likelihood Model of Persuasion), M. İ. YAĞCI ve S. ÇABUK içinde, Pazarlama Teorileri, Mediacat Kitapları, İstanbul 2014, s. 499-528.
  • Lee, M., Youn, S., Electronic word of mouth (eWOM): How eWOM platforms influence consumer product judgement, International Journal of Advertising, 2009. C. 28, S. 3, s. 473-499.
  • Martinez-Torres, M. R., Toral, S., Olmedilla, M., ve Arenas-Marquez, F. J., Features of Reputed Users in eWOM Using Evolutionary Computation, 9th International Conference on Developments in eSystems Engineering (DeSE), 2016, s. 223-227. Mucuk, İ., Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul 2014.
  • McCarthy, E. J., Basic Marketing: A Managerial Approach, Richard D. Irwin Inc., 1960.
  • Moran, G. ve Muzellec, L., eWOM Credibility on Social Networking Sites: A Framework, Journal of Marketing Communications, 2017. C. 23, S. 2, s. 149-161.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M., Pazarlama İletişimi Yönetimi, Mediacat Kitapları, İstanbul 2006.
  • Öztürk, A. S., Tutundurma Kararları, Pazarlama Yönetimi, ed. Birol Tenekecioğlu, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir 2008, s. 230.
  • Park, D. H., Lee, J., ve Han, I., The effect of online consumer reviews on consumer purchasing intention: The moderating role of involvement, International Journal of Electronic Commerce, 2007. C. 11, S. 4, s. 125-148.
  • Park, D. H. Lee, J., eWOM overload and its effect on consumer behavioral intention depending on consumer involvement, Electronic Commerce Research and Applications, 2008. C. 7, s. 386-398.
  • Purcarea, V. L., Gheorghe, I. R., Petrescu, C. M., Credibility Elements of eWOM Messages in the Context of Health Care Services. A Romanian Perspective, Journal of Medicine and Life, 2013. C. 6, S. 3, s. 254-259.
  • Thackeray, R., Neiger, B. L., Hanson, C. L. ve McKenzie, J. F., Enhancing Promotional Strategies Within Social Marketing Programs: Use of Web 2.0 Social Media, Health Promotion Practice, 2008. C. 9, S. 4, s. 338-343.
  • Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, (http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.6502.pdf , Erişim: 15.01.2019).
  • Ticarî Reklam ve Haksız Ticarî Uygulamalar Yönetmeliği, (http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/01/20150110-5.htm, Erişim: 15.01.2019)
  • Türk Borçlar Kanunu, (http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.6098.pdf, Erişim: 15.01.2019)
  • Xu, Q., Should I trust him? The effects of reviewer profile characteristics on eWOM credibility, Computers in Human Behavior, 2014, C. 33, s. 136-144.
  • Yükselen, C., Pazarlama: İlkeler – Yönetim – Örnek olaylar, Detay Yayıncılık, Ankara 2015.
  • Zhang, Z., Ye, Q., Law, R. ve Li, Y., The impact of e-word-of-mouth on the online popularity of restaurants: A comparison of consumer reviews and editor reviews, International Journal of Hospitality Management, 2010. C. 29, s. 694-700.
APA Karabulut A, KIRKBESOGLU N (2018). ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?. , 97 - 108.
Chicago Karabulut Ali Naci,KIRKBESOGLU NAGEHAN ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?. (2018): 97 - 108.
MLA Karabulut Ali Naci,KIRKBESOGLU NAGEHAN ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?. , 2018, ss.97 - 108.
AMA Karabulut A,KIRKBESOGLU N ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?. . 2018; 97 - 108.
Vancouver Karabulut A,KIRKBESOGLU N ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?. . 2018; 97 - 108.
IEEE Karabulut A,KIRKBESOGLU N "ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?." , ss.97 - 108, 2018.
ISNAD Karabulut, Ali Naci - KIRKBESOGLU, NAGEHAN. "ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?". (2018), 97-108.
APA Karabulut A, KIRKBESOGLU N (2018). ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(34), 97 - 108.
Chicago Karabulut Ali Naci,KIRKBESOGLU NAGEHAN ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17, no.34 (2018): 97 - 108.
MLA Karabulut Ali Naci,KIRKBESOGLU NAGEHAN ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.17, no.34, 2018, ss.97 - 108.
AMA Karabulut A,KIRKBESOGLU N ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 17(34): 97 - 108.
Vancouver Karabulut A,KIRKBESOGLU N ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 17(34): 97 - 108.
IEEE Karabulut A,KIRKBESOGLU N "ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?." Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, ss.97 - 108, 2018.
ISNAD Karabulut, Ali Naci - KIRKBESOGLU, NAGEHAN. "ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARI İÇİN YASAL GEREKSİNİMLER: eWOM’A HEP GÜVENEBİLİR MİYİZ?". Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17/34 (2018), 97-108.