Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 73 - 98 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21612/yader.2019.004 İndeks Tarihi: 11-06-2020

Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi

Öz:
Bu araştırmada drama temelli aktif öğretim yöntemleri ile uygulanan etkinliklerin katılımcıların kültürlerarası duyarlılıkları ve göçmen algıları üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Hem nicel hem de nitel araştırma desenlerinin bir arada kullanıldığı araştırmanın yöntemi karmadır. Çalışma grubu 23 – 50 yaş arası 21 kadın, dört erkek olmak üzere toplam 25 kişiden oluşmuştur. Araştırmanın verileri, “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği”, göçle ilgili dokuz sorudan oluşan “Görüşme Formu”, “Göç Algısına İlişkin Yarı Yapılandırılmış Günlük” formu ile toplanmıştır. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde; hem nicel hem de nitel veriler ışığında yaratıcı drama temelli aktif yöntemlere dayalı etkinlik uygulamalarının katılımcılarda kültürlerarası duyarlılığı artırdığı, göçmenlere karşı empati kurmayı sağladığı, katılımcıların göçmenlere karşı önyargılardan kurtularak onlara karşı olumlu algı oluşturmalarında etkili olduğu söylenebilir. Bu sonuçlar ışığında göçmenlerin kültürel uyumunu sağlamaya dönük eğitimler verilebilir önerisi geliştirilebilir.
Anahtar Kelime:

The Effect of Creative Drama Based Activities on Intercultural Sensitivity and Migratory Perception

Öz:
In this study, it is aimed to reveal the effects of the activities applied with drama-based active teaching methods on intercultural sensitivities and immigrant perceptions of the participants. In this study, a mixed method, which uses both quantitative and qualitative research designs, is used. The study group consisted of a total of 25 people, 21 women and 4 men aged 23 to 50 years. The data of the study were collected though “Intercultural Sensitivity Scale”, “Interview Form consisting of nine questions about migration”, Semi-Structured Journal for Migration Perception form. When the results of the research are evaluated in general, in the light of both quantitative and qualitative data, it can be said that effectiveness practices based on creative dramabased active methods increase the intercultural sensitivity among the participants and also the methods are both effective in developing empathy towards immigrants and creating positive perception by getting rid of prejudices against immigrants. In the light of these results, appropriate training programs can be developed to ensure the cultural harmony of migrants.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, Y. (2016). Göç sosyolojisi. İstanbul: Nobel Yayınevi.
  • Akalın, H. (2013). Avrupa Birliği Üyelik Sürecinde Türkiye’de Mülteci Hukuku: Suriye örneği. Yayımlanma- mış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Akkaya, M. (2012). Sosyal bilgilerde göç konusunun drama yöntemiyle öğretiminin akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan, N. (1999).Türkiye 1. Drama liderleri buluşmasına merhaba: Çocuklar, eğitim ve drama. Naci Aslan (Ed.). Dramaya merhaba. Türkiye 1. Drama liderleri buluşması ve ulusal drama semineri. Ankara Oluşum Yayınları.
  • Bhawuk, D. P. S. and Brislin, R. (1992). “The measurement of intercultural sensitivity using the concepts of individualism and collectivism”. International Journal of Intercultural Relations. 16: 413-436.
  • Biner, Ö. (2016). Türkiye’de mültecilik iltica, geçicilik ve yasallık ‘Van uydu şehir örneği’. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Birdal, B. K. (2016).Türkiye’de sığınmacılara yönelik algı ve yaklaşım. Hürriyet Ankara Haberleri. WWW. Hürriyet. Com. Tr =9.09.2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Bozkurt, E. (2007). “Kant’ın ebedi barış üzerine denemesinin günümüze yansıması”. Anayasa Yargısı. Sayı:24. Bulduk, S., Tosun, H. ve Ardıç, E. (2011). “Türkçe kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerin- de ölçümsel özellikleri”. Türkiye Klinikleri J Med Ethics, 19(1): 25-31.
  • Chen, G. and Starosta, W. J. (2000). “The development and validation of the intercultural sensitivity scale”. Paper presented at the annual meeting of the national communication association. Seattle, WA.
  • Clark, B. (2008). İki kere yabancı: Kitlesel insan ihracı modern Türkiye’yi ve Yunanistan’ı nasıl biçimlendirdiş. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Clark, V.L.P. ve Creswell, J.W. (2014). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. Ankara: Anı Yayınları
  • Coşgun, Ş. (2004). Kültürlerarası iletişim sürecinde kalıp düşüncelerin ve önyargıların rolü: “Antalya’da yaşayan Güneydoğulular ile Antalya yerlileri arasındaki kalıp düşünceler ve önyargılar”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erol, M. ve Ersever, O. G. (2014). Göç krizi ve göç krizine müdahale. KHO Bilim Dergisi, 24(1), 47-69.
  • Güler, A. E. (2017). Uluslararası hukuk perspektifinde Türkiye’de göç ve sığınmacı sorunu, Suriyeli sığınmacılar örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • İçduygu, A. ve Sirkeci, İ. (1999). Cumhuriyet dönemi göç hareketleri: 75 yılda köylerden şehirlere. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • İlktürk, S., E. (2017). Suriyeli göçmenlerin Türkiye ve Avrupa ilişkilerine etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli Üniversitesi uluslararası ilişkiler anabilim dalı, Kocaeli.
  • Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction qualitative research interviewing. London: Sage Publication Ltd. Maykut, P. ve Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical guid. London: The Falmer Press.
  • Özdemir, P. ve Üstündağ, T. (2007). Fen ve teknoloji alanındaki ünlü bilim adamlarına ilişkin yaratıcı drama eğitim programı. İlköğretim Online, 6(2), 226-233.
  • Rüzgâr, M.A. (2014). 6. Sınıf Sosyal bilgiler dersindeki ipek yolunda Türkler ünitesinde geçen göç kavramı- nın drama yöntemiyle işlenmesinin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Giresun Üniversitesi, Giresun.
  • PS:Evrope (2017). Bilgiden algıya: Türkiye’deki sığınmacı, göçmen ve mülteci algısı üzerine bir çalışma. http://www.goc.gov.tr/icerik/goc-istatistikleri_363_378 sitesinden 8 Eylül 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Taştan, C; Haklı, S. Z. ve Osmanoğlu, E. (2017). Suriyeli sığınmacılara dair tehdit algısı: Önyargılar ve ger- çekler. Ankara: Göç ve Güvenliği Araştırma Merkezi (GÖÇMER), Polis Akademisi Yayınları.
  • Türker, D., ve Yıldız, A. (2015). Göçmenlerde sosyo-psikolojik entegrasyon analizi. B. D. Şeker, İ. ( Sirkeci, & M. M. Yüceşahin içinde, göç ve uyum (s. 27-38). London: Transnational Press London.
  • Ulubey, Ö. ve Aykaç, M. (2016). Effects of human rights education using the creative drama method on the attitudes of preservice teachers. Anthropologist, 23(1,2), 267-279.
  • Ulubey O, Gözütok D. (2015). Future citizenship, democracy and human rights education with creative drama and other interactive teaching methods. Education and Science, 40(182), 87-108.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. ve Göçen, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının kültürlerarası duyarlılık hakkındaki görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 373- 392.
APA AYKAÇ M, AYKAÇ N (2019). Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. , 73 - 98. 10.21612/yader.2019.004
Chicago AYKAÇ Murtaza,AYKAÇ NECDET Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. (2019): 73 - 98. 10.21612/yader.2019.004
MLA AYKAÇ Murtaza,AYKAÇ NECDET Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. , 2019, ss.73 - 98. 10.21612/yader.2019.004
AMA AYKAÇ M,AYKAÇ N Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. . 2019; 73 - 98. 10.21612/yader.2019.004
Vancouver AYKAÇ M,AYKAÇ N Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. . 2019; 73 - 98. 10.21612/yader.2019.004
IEEE AYKAÇ M,AYKAÇ N "Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi." , ss.73 - 98, 2019. 10.21612/yader.2019.004
ISNAD AYKAÇ, Murtaza - AYKAÇ, NECDET. "Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi". (2019), 73-98. https://doi.org/10.21612/yader.2019.004
APA AYKAÇ M, AYKAÇ N (2019). Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 73 - 98. 10.21612/yader.2019.004
Chicago AYKAÇ Murtaza,AYKAÇ NECDET Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi 14, no.1 (2019): 73 - 98. 10.21612/yader.2019.004
MLA AYKAÇ Murtaza,AYKAÇ NECDET Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, vol.14, no.1, 2019, ss.73 - 98. 10.21612/yader.2019.004
AMA AYKAÇ M,AYKAÇ N Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi. 2019; 14(1): 73 - 98. 10.21612/yader.2019.004
Vancouver AYKAÇ M,AYKAÇ N Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi. 2019; 14(1): 73 - 98. 10.21612/yader.2019.004
IEEE AYKAÇ M,AYKAÇ N "Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi." Yaratıcı Drama Dergisi, 14, ss.73 - 98, 2019. 10.21612/yader.2019.004
ISNAD AYKAÇ, Murtaza - AYKAÇ, NECDET. "Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi". Yaratıcı Drama Dergisi 14/1 (2019), 73-98. https://doi.org/10.21612/yader.2019.004