Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 324 - 346 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.487409 İndeks Tarihi: 01-09-2020

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Bu araştırmanın amacı dördüncü sınıf öğrencilerinin özdüzenlemeli öğrenme düzeylerinibelirlemeye yönelik bir envanter geliştirmektir. Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için 520ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinden veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda ÖzdüzenlemeliÖğrenme Envanteri (ÖÖE) Öndüşünme (12 madde), Performans (11 madde) ve Özyansıtma(11 madde) olmak üzere üç ölçekten oluşmuştur. Elde edilen ölçeklerin faktör yükleri .52 ile.73 arasında, madde-toplam test korelasyonları ise .45 ile .65 arasında değişmektedir.ÖÖE’nin Öndüşünme, Performans ve Özyansıtma Ölçekleritarafından açıklanan varyanslarsırasıyla % 40, % 41 ve % 44; iç tutarlık katsayıları sırasıyla .86, .84 ve .87 şeklinde tespitedilmiştir. ÖÖE’nin tüm maddeleri için %27’lik alt ve üst gruplara ait ölçek puanlarıarasında anlamlı fark elde edilmiştir. Ayrıca 237 kişilik farklı bir örneklem üzerindegerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi sonucunda tespit edilen yapının uyum indekslerininiyi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bu bulgulara dayanarak ÖÖE’nin geçerli ve güvenilir birenvanter olarak alanda kullanılabileceğine karar verilmiştir.
Anahtar Kelime:

Development of the Self-Regulated Learning Inventory for Primary School Fourth Grade Students: Validity and Reliability Study

Öz:
The purpose of this study was to develop an inventory for measuring self-regulated learning levels of fourth grade students. The data were collected from 520 primary school fourth grade students for validity and reliability purposes. Based on the findings, three scales called Forethought (12 items), Performance (11 items) and Self-reflection (12 items) were formed and together named as Self-regulated Learning Inventory (SLI). The factor loadings of the scales were between .52 and .73 and item-total test correlations ranged from .45 to .65. The variances of Forethought, Performance and Self-reflection Scales were 40%, 41%, and 44% and internal consistency coefficients were .86, .84, and .87, respectively. The scores of lower and upper groups of students at the 27% for all items of SLI were significantly different from each other. Additionally, the confirmatory factor analyses of the data which was obtained from a different sample consisted of 237 students showed that the fit between the data and the developed inventory was satisfactory. In conclusion, it was determined that the SLI can be used in the field as a valid and reliable inventory.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adagideli, F. H. (2013). Investigation of young children's metacognitive and self - regulatory abilities in mathematics activities (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Adagideli, F. H. (2018). Okul öncesi çocuklarının ilkokula hazır bulunuşluklarının yordayıcısı olarak öz-düzenleme becerilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Altun, S. ve Erden, M. (2006). Öğrenmede Motive Edici Stratejiler Ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Edu 7, 2(1), 1-16.
  • Arslan, S. ve Gelişli, Y. (2015). Algılanan Öz-düzenleme Ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 67-74. doi:10.19126/suje.91303
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ, US: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 248-287. doi: 0.1016/0749-5978(91)90022-L
  • Bayındır, D. ve Ural, O. (2016). Development of the Self-Regulation Skills Scale. International Online Journal of Educational Sciences, 8(4), 119-132.
  • Böke, K. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Brown, J. M., Miller, W. R. ve Lawendowski, L. A. (1999). The Self-Regulation Questionnaire. L. Vandecreek, ve T. L. Jackson (Ed.), Innovations in clinical practice: A sourcebook (ss. 281-292) içinde. Sarasota FL: Professional Resource Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabi istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö. ve Demirel, F. (2004). Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş.ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, E. (2017). Problem çözme sürecinde Üstbilişsel Özdüzenleme Ölçeği (ÜÖÖ): Türkçe formu için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Psikoloji Çalışmaları, 37(1), 53-71.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamalar (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Demiraslan Çevik, Y., Haşlaman, T., Kuşkaya Mumcu, F. ve Gökçearslan, Ş. (2015). Özdüzenlemenin dikkat kontrolü boyutu: Bir ölçek uyarlama çalışması. Başkent University Journal of Education, 2(2), 229-238.
  • Diehl, M., Semegon, A. B. ve Schwarzer, R. (2006). Assessing attention control in goal pursuit: A component of dispositional self-regulation. Journal of Personality Assessment, 86(3), 306-317. doi: 10.1207/s15327752jpa8603_06
  • Doğan, M. F. (2015). Çocukların Öz-düzenlemeli Öğrenmeyi Kullanımı Envanteri’nin Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Erdoğan, T. ve Senemoğlu, N. (2016). Development and validation of a Scaleon Selfregulation in Learning (SSRL). PringerPlus, 5(1686), 1-13. doi: 10.1186/s40064-016- 3367-y
  • Erkuş, A. (2017). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci (5. baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Erturan İlker, G., Arslan, Y. ve Demirhan, G. (2014). Öğrenmeye İlişkin Motivasyonel Stratejiler Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 821-833. doi: 10.12738/estp.2014.3.1871
  • Eryılmaz, S. ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2),209-229.
  • Hooper, D., Coughlan, J. ve Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53–60.
  • Ilgaz, G. ve Gül, A. (2014). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi özdüzenlemeli öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 261-287. doi: 10.7822/egt207
  • İsrael, E. (2007). Özdüzenleme eğitimi, fen başarısı ve özyeterlilik (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kadıoğlu, C., Uzuntiryaki, E.ve Çapa Aydın, Y. (2011). Development of Self-Regulatory Strategies Scale (SRSS). Education and Science, 36(160), 11-23.
  • Kalaycı, Ş. (2016). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistiktik teknikleri (7. baskı). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modelling (2nd ed.). New York: Guilford Press.
  • Montalvo, F. T. ve Torres, M. G. (2004). Self-regulated learning: Current and future directions. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 1-34.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578. doi:10.2307/1170653
  • Pintrich, P. R., ve De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. doi:10.1037/0022-0663.82.1.33
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T. ve McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI: University of Michigan.
  • Polnariev, B. A. (2006). Dynamics of preschoolers’ self-regulation: Viewed through the lens of conflict resolution strategies during peer free-play. New York: The City University of New York.
  • Sakız, G. (2013). Başarıda anahtar kelime: Öz-yeterlik. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26, 185-209.
  • Sakız, G. (2014). Özdüzenlemeli öğrenmede duyuşsal bir boyut: Akademik duygular. G. Sakız (Ed.), Özdüzenleme: Öğrenmeden öğretime özdüzenleme davranışlarının gelişimi, stratejiler ve öneriler (ss. 2-23) içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sakız, G. ve Yetkin-Özdemir, İ. E. (2014). Özdüzenleme ve özdüzenlemeli öğrenme: Kuramsal bakış. G. Sakız (Ed.), Özdüzenleme: Öğrenmeden öğretime özdüzenleme davranışlarının gelişimi, stratejiler ve öneriler (ss. 2-23) içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Schunk, D. H. (1989). Social cognitive theory and self-regulated learning. B. J. Zimmerman, ve D. H. Schunk,Self-regulated learning and academic achievement: Theory, research, and practice (ss. 83-110) içinde. New York: Springer-Verlag.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2001) Using multivariate statistics(4th ed.), Allyn and Bacon, Boston.
  • Tanrıbuyurdu, E. F. ve Yıldız, T. G. (2014). Okul Öncesi Özdüzenleme Ölçeği (OÖDÖ): Türkiye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim,39(176), 317-328. doi: 10.15390/EB.2014.3647
  • Türkmen, H. (2004). Öğrenmede öz-düzenleme yetkinlik algısına ilişkin bir ölçek geliştirme çalışması (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Uygun, M., Aktürkoğlu, B. ve Dedeoğlu, H. (2014). Öz düzenleme stratejisi gelişimi öğretiminin yazılı anlatıma, yazmaya yönelik öz düzenleme becerisine ve tutuma etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 28, 131-156. doi:10.9761/JASSS2518
  • Üredi, I. (2005). Algılanan anne baba tutumlarının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz düzenleyici öğrenme stratejileri ve motivasyonel inançları üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Vandevelde, S., Van Keer, H. ve Rosseel, Y. (2013). Measuring the complexity of upper primary school children’s self-regulated learning: A multi-component approach. Contemporary Educational Psychology, 38(4), 407-425.
  • Yaşlıoğu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici vedoğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85
  • Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17. doi:10.1207/s15326985ep2501_2
  • Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. M. Boekaerts, P. R. Pintrich, ve M. Zeidner (Ed.), Handbook of self-regulation (ss. 13-39) içinde. San Diego, CA: Academic Press.
  • Zimmerman, B. J. (2001). Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis.B. J. Zimmerman ve D. H. Schunk (Ed.),Self- regulated learning and academic achievement theoretical perspectives (ss.1-38) içinde. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Zimmerman, B. J. ve Bandura, A. (1994). Impact of self-regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal, 31(4), 845-862. doi:10.2307/1163397
APA ÇOKÇALISKAN H, SAKIZ G, DOĞAN M (2019). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 324 - 346. 10.35675/befdergi.487409
Chicago ÇOKÇALISKAN HALIL,SAKIZ GÖNÜL,DOĞAN Midrabi Cihangir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2019): 324 - 346. 10.35675/befdergi.487409
MLA ÇOKÇALISKAN HALIL,SAKIZ GÖNÜL,DOĞAN Midrabi Cihangir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2019, ss.324 - 346. 10.35675/befdergi.487409
AMA ÇOKÇALISKAN H,SAKIZ G,DOĞAN M İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2019; 324 - 346. 10.35675/befdergi.487409
Vancouver ÇOKÇALISKAN H,SAKIZ G,DOĞAN M İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2019; 324 - 346. 10.35675/befdergi.487409
IEEE ÇOKÇALISKAN H,SAKIZ G,DOĞAN M "İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.324 - 346, 2019. 10.35675/befdergi.487409
ISNAD ÇOKÇALISKAN, HALIL vd. "İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2019), 324-346. https://doi.org/10.35675/befdergi.487409
APA ÇOKÇALISKAN H, SAKIZ G, DOĞAN M (2019). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 14(28), 324 - 346. 10.35675/befdergi.487409
Chicago ÇOKÇALISKAN HALIL,SAKIZ GÖNÜL,DOĞAN Midrabi Cihangir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 14, no.28 (2019): 324 - 346. 10.35675/befdergi.487409
MLA ÇOKÇALISKAN HALIL,SAKIZ GÖNÜL,DOĞAN Midrabi Cihangir İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.14, no.28, 2019, ss.324 - 346. 10.35675/befdergi.487409
AMA ÇOKÇALISKAN H,SAKIZ G,DOĞAN M İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2019; 14(28): 324 - 346. 10.35675/befdergi.487409
Vancouver ÇOKÇALISKAN H,SAKIZ G,DOĞAN M İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2019; 14(28): 324 - 346. 10.35675/befdergi.487409
IEEE ÇOKÇALISKAN H,SAKIZ G,DOĞAN M "İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 14, ss.324 - 346, 2019. 10.35675/befdergi.487409
ISNAD ÇOKÇALISKAN, HALIL vd. "İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Yönelik Özdüzenlemeli Öğrenme Envanteri’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 14/28 (2019), 324-346. https://doi.org/10.35675/befdergi.487409