Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1396 - 1412 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21325/jotags.2020.613 İndeks Tarihi: 22-10-2020

Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı; Fine-Dining restoran işletmelerinde yapılan canlı müzik uygulamalarınınetkinliğini müşteriler ve işletmeler açısından incelemektir. Bu amaçla işletmede canlı müzik olangünlerde müşterilerin memnuniyet düzeyleri, işletmede kalış süresi, satın alma miktarı, tekrar ziyaretetme niyeti ile işletmenin kuver sayısı, gelir miktarı canlı müzik olmayan günler ile karşılaştırılmıştır.Araştırma yapılan günlerin seçiminde müşteri yoğunluğunun dağılımına dikkat edilmiştir. ÇalışmadaMuğla’nın Fethiye ilçesine bağlı Göcek Beldesi’nde hizmet veren Fine-Dining bir restoranınmüşterileri ve işletme yöneticisi araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırma verileri anket ve mülakatıiçeren karma yöntem kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde parametrik testlerden bağımsızgrup t-testi ile mutlak yüzde değer kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, Fine-Dining restoranişletmelerinde canlı müzik uygulamasının müşteri memnuniyeti, işletmede kalma süresi, tekrar ziyaretetme niyeti ve satın alma miktarı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğugörülmüştür. Ayrıca işletme açısından da canlı müziğin kuver sayısı, restoran geliri ve kişi başı geliriartırdığı ortaya koyulmuştur. Bu nedenle restoranlardaki canlı müzik uygulamalarında hitap edilenmüşteri kitlesine uygun canlı müzik uygulamalarının hayata geçirilmesi, müziğin yapısalözelliklerinin dikkate alınması (tarz, ses düzeyi, tempo, perde, tarz, ritim ve armoni vb.) ve canlı müzikuygulamaları ile müşterilere özel bir deneyim yaşatılarak mekânlar ve müşteriler arasında duygusalbağ oluşturulması önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Live Music in the Fine-Dining Restaurant Business: The Assessment of Customers and Businesses

Öz:
The aim of this study is to examine the effectiveness of live music applications in the Fine-Dining restaurant business for customers and businesses. For this purpose, the satisfaction levels of the customers, the duration of the visit, the amount of purchase, the intention to visit again and the amount of income of the restaurant were compared with the days without live music. Attention has been paid to the distribution of customer density in the selection of the research days. Customers and managers of a Fine-Dining restaurant serving in Göcek town of Fethiye, Muğla participated in the study. The research data were collected by using a mixed method including questionnaire and interview interview. In the analysis of the data, independent group t-test and absolute percentage values which are parametric tests, were used. As a result of the study, it has been observed that live music application has a statistically significant effect on customer satisfaction, duration of the visit in the restaurant, intention to visit again and purchasing amount in Fine-Dining restaurant enterprises. In addition, it was revealed that live music increased the number of queues, restaurant income and per capita income. For this reason, live music applications in the restaurants in accordance with the customer-oriented live music applications to be implemented, taking into account the structural characteristics of music (style, volume, tempo, curtain, style, rhythm and harmony, etc.) and live music applications with a special experience to customers have been proposed to create an emotional connection between the spaces and the customers.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Turizm Tesislerinin Niteliklerine İlişkin Yönetmelik. Resmî Gazete Tarihi: 01.06.2019. Resmî Gazete Sayısı: 30961.
  • Aksu. M. (2012). Hizmet kalitesinin bir unsuru olarak atmosferin müşteri sadakati üzerine etkisi: Bozcaada’daki otellerde konaklayan yerli turistler üzerinde bir araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir
  • Andersson, P. K., Kristensson, P., Wästlund, E., & Gustafsson, A. (2012). Let the music play or not: The influence of background music on consumer behavior. Journal of retailing and consumer services, 19(6), 553-560.
  • Ariffin, H. F., Bibon, M. F., Puteri, R., & Raja, S. (2012). Restaurant’s atmospheric elements: what the customer wants procedia. Social and Behavioral Sciences, 38, 380–387.
  • Arora, R., & Singer, J. (2006). Customer satisfaction and value as drivers of business success for Fine-Dining restaurants. Services Marketing Quarterly, 28(1), 89-102.
  • Bakirtaş, H. (2013). S-O-R Paradigması temelinde mağaza atmosferi ve duyguların pazarlamadaki önemi: Bir literatür incelemesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 15(25), 47–55.
  • Baykaldı, R. (2015). Tüketicilerin mağaza atmosferi faktörlerinden renk, müzik ve kokuya karşı tutumları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bekar, A. & Sürücü, Ç. (2015). Yiyecek içecek işletmesi tasarımının tüketici tercihleri üzerindeki etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19 (1), 349-376
  • Bruner, G. C. (1990). Music, mood, and marketing. Journal of marketing, 54(4), 94-104.
  • Çakır, M.S. (2016). Sociological analysis of live music cafés in Malatya. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (14), 1-12.
  • Demirçiftçi, T., Akova, O., & Mamadi, Z. (2016). İstanbul daki 1. sınıf restoranlarda gelir yönetimi uygulamaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(4), 20–38.
  • Gardner, M. P. (1985). Mood states and consumer behavior: A critical review. Journal of Consumer Research, 281- 300.
  • Heung, V.C.S., & Gu, T. (2012). Influence of restaurant atmospherics on patron satisfaction and behavioral intentions. International Journal of Hospitality Management, 31, 1167– 1177.
  • Horng, J. S., Chou, S. F., Liu, C. H., & Tsai, C. Y. (2013). Creativity, aesthetics and eco-friendliness: A physical dining environment design synthetic assessment model of innovative restaurants. Tourism Management, 36, 15- 25.
  • Kama, S. (2015). Tüketicilerin restoran tercihlerinde fiziksel kanıtların rolünün incelenmesi üzerine nitel bir araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karaca, K. Ç. (2018). Restoran atmosferinin tekrar ziyaret niyetine etkisi: akış deneyiminin aracılık rolü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kotler, P. (1973). Atmospherics as a marketing tool. Journal of Retailing, 49(4), 48–64.
  • Kotler, P. (2000). Kotler ve pazarlama, pazar yaratmak, pazar kazanmak ve pazara egemen olmak. (A. Özyağcılar; Çev.). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Lin, I. Y. (2004). Evaluating a servicescape: The effect of cognition and emotion. International Journal of Hospitality Management, 23(2), 163-178.
  • Mandila, M., & Gerogiannis, V. (2012). The effects of music on customer behavior and satisfaction in the region of Larissa–the cases of two coffe bars. In International conference on contemporary marketing issues.
  • Marinkovic, V., Senic, V., Ivkov, D., Dimitrovski, D., & Bjelic, M. (2014). The antecedents of satisfaction and revisit intentions for full-service restaurants. Marketing Intelligence & Planning, 32(3), 311-327.
  • McDonnell, J (2007). Music, scent and time preferences for waiting lines. International Journal of Bank Marketing, 25(4), 223-237
  • Milliman, R. E. (1982). Using background music to affect the behavior of supermarket shoppers. The Journal of Marketing, 86-91.
  • Milliman, R.E. (1986). The Influence of background music on the behavior of restaurant patrons. Journal of Consumer Research, 13(2), 286-289.
  • Roballey, T. C., McGreevy, C., Rongo, R. R., Schwantes, M. L., Steger, P. J., Wininger, M. A., & Gardner, E. B. (1985). The effect of music on eating behavior. Bulletin of the Psychonomic Society, 23(3), 221-222.
  • Ryu, K. & Han, H. (2010). Influence of physical environment on disconfirmation, customer satisfaction, and customer loyalty for first-time and repeat customers in upscale restaurants, International CHRIE ConferenceReferred Track, Paper 13.
  • Uygur, S. M., & Doğan, S. (2015). Deneyimsel pazarlamanın müşteri memnuniyeti üzerine etkisi: Restoranlar üzerine bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (37), 33-48.
  • Ünal, S., Akkuş, G. & Akkuş, Ç. (2014). Yiyecek içecek işletmelerinde atmosfer, duygu, memnuniyet ve davranışsal sadakat ilişkisi. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1 (1), 23-49.
  • Wansink, B. & Van Ittersum, K. (2012). Fast Food restaurant lighting and music can reduce calorıe ıntake and ıncrease satisfaction. Psychological reports, 111(1), 228-232.
  • Wilson, S. (2003). The effect of music on perceived atmosphere and purchase intentions in a restaurant. Psychology of Music, 31 (1), 93-112.
  • Yalch, R. & Spangenberg, E. (1990). Effects of store music on shopping behavior. Journal of Consumer Marketing, 7(Spring): 55-63.
  • Yüksekbilgili, Z. (2014). Restoran seçim ölçütleri üzerine bir araştırma. Journal of Yasar University, 9(36), 6261- 6380.
  • Yüksel, A. & Yüksel, F. (2007). Shopping risk perceptions: Effects on tourists’ emotions, satisfaction and expressed loyalty intentions. Tourism Management, 28, 703-713.
APA bekar e, Bekar A (2020). Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi. , 1396 - 1412. 10.21325/jotags.2020.613
Chicago bekar erdin,Bekar Aydan Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi. (2020): 1396 - 1412. 10.21325/jotags.2020.613
MLA bekar erdin,Bekar Aydan Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi. , 2020, ss.1396 - 1412. 10.21325/jotags.2020.613
AMA bekar e,Bekar A Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi. . 2020; 1396 - 1412. 10.21325/jotags.2020.613
Vancouver bekar e,Bekar A Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi. . 2020; 1396 - 1412. 10.21325/jotags.2020.613
IEEE bekar e,Bekar A "Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi." , ss.1396 - 1412, 2020. 10.21325/jotags.2020.613
ISNAD bekar, erdin - Bekar, Aydan. "Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi". (2020), 1396-1412. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.613
APA bekar e, Bekar A (2020). Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1396 - 1412. 10.21325/jotags.2020.613
Chicago bekar erdin,Bekar Aydan Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 8, no.2 (2020): 1396 - 1412. 10.21325/jotags.2020.613
MLA bekar erdin,Bekar Aydan Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.8, no.2, 2020, ss.1396 - 1412. 10.21325/jotags.2020.613
AMA bekar e,Bekar A Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2020; 8(2): 1396 - 1412. 10.21325/jotags.2020.613
Vancouver bekar e,Bekar A Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2020; 8(2): 1396 - 1412. 10.21325/jotags.2020.613
IEEE bekar e,Bekar A "Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8, ss.1396 - 1412, 2020. 10.21325/jotags.2020.613
ISNAD bekar, erdin - Bekar, Aydan. "Fine-DiningRestoran İşletmelerinde Canlı Müzik: Müşteriler ve İşletmeler Açısından Değerlendirilmesi". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 8/2 (2020), 1396-1412. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.613