Yıl: 2019 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 100 - 110 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-10-2020

150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi

Öz:
Periyodik tabloyu J. L. Meyer ile D. Mendeleev birbirlerinden bağımsız olarak bulmuşlardır. Bu tablo ileelementlerin birçok fiziksel ve kimyasal özellikleri, sistematik olarak açıklanabilmiştir. Hatta o zamanlarbilinmeyen, ancak sonradan bulunan elementlerin tablodaki yerleri de ayrılmıştır. Periyodik tablonun başarısı;1897'de J. J. Thomson tarafından elektronun keşfi, 1932'de J. Chadwick tarafından nötronun keşfinden yıllar öncehazırlanmasından kaynaklanır. 1987 yılında Pakistanlı kimyacı Mirza Beg, eserlerinde disiplinlerarası bir deyimolarak toplumun kimyası ya da sosyo-kimya ifadelerine yer verdi. Bu bilgiler ışığında çalışmada; elementler ilesosyolojinin ilişkilendirilmesi yapılmıştır. Elementlerin evrene ait tüm maddeleri oluşturması gibi, kişiler detoplumu oluştururlar. Periyodik tablodaki elementlerin en belirgin sınıflandırılması; metaller, ametaller ve yarımetaller şeklinde olduğundan, bu elementlerin davranışları sosyolojik olarak değerlendirilmiştir. Periyodik tablo,elementleri belirli özelliklerine göre sınıflandıran bir şema olarak dikkate alınabilir. Şemalar, eğitimde bilgikullanımını ve anlamayı kolaylaştırdıklarından, kuram düzeyinde ele alınıp, farklı açılardan tanımlanmış veaçıklanmıştır. Şemaların öğrenmede önemli etkisi bulunduğundan, bir şema niteliğindeki periyodik tablo da,elementlerin özelliklerinin öğrenilmesinde önemli rol oynar. Tablonun sosyolojik açıdan değerlendirilmesininbilgilerin kalıcılığını sağlamada etkili olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Evaluation of Periodic Table in Point of Socio-Chemistry in 150. Years of Discovery

Öz:
Periodic table had been discovered by J. L. Meyer and D. Mendeleev as independent of each other. Several physical and chemical property of elements have been explainable systematically via this table. Even it has been given place to newly discovered elements. Success of periodic table originate from electron discover by J. J. Thomson at 1897 and neutron discover by J. Chadwick at 1932 many years ago. Pakistani chemist Mirza Beg, used chemistry of society or socio-chemistry expressions as an interdisciplinary phrase at his works. In light of this information; at this research, it has been associated elements with sociology. Persons form society like elements form all matters belonging to universe. Specifically classification of elements at periodic table is in the shape of metals, nonmetals and semimetals. So behavior of the elements has been evaluated sociologically. Periodic table has been considered as schema, classifying elements according to their some properties. Schemas, make easier knowledge usage and comprehension in education. Therefore, they have discussed at a level of theory, considered and explained from different angles. Schemas have important effects at learning. Periodic table, partake of schema plays a significance role at teaching features of elements. It has been thought that evaluation of periodic table sociologically provides permanence of knowledge.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslantürk, Z. (2013). Sosyoloji nedir?. İ. Çapçıoğlu ve H. Beşirli (Ed.), Sosyolojiye giriş (s. 19-29) içinde. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Atkins, P. ve Jones, L. (1998). Temel kimya I (E. Kılıç, F. Köseoğlu ve H. Yılmaz, Çev.). Ankara: Bilim Yayıncılık.
  • Aycan, N. (2002). Sağlık yüksekokulları için sağlık sosyolojisi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Yüksek Öğrenim Vakfı.
  • Aycan, N. ve Okşaş, E. (2016). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi sınıf öğretmenliği öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algıları: LGBTİ (Lez, gay, biseksüel, transseksüel, interseksüel) tabusu. 15. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Tam Metin Bildiri Kitabı (s. 470-474) içinde. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Yayınları.
  • Bailey, K. D. (1982). Methods of social research. New York: The Free Press.
  • Bilen, K. (2015). Bilim nedir? Ne değildir?. N. Yenice (Ed.), Bilimin doğası ve gelişimi (s. 95-127) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bozkurt, V. (2006). Değişen dünyada sosyoloji. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Breusch, F. L. (1959). Genel ve anorganik kimya (E. Ulusoy, Çev.). İstanbul: Şirketi Mürettibiye Basımevi.
  • Ceylan, T. (2011). Toplumsal sistem analizinde toplumsal statü ve rol. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 89-104.
  • Çakıcı, D. (2011). Şema kuramının okuduğunu anlama sürecindeki rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 77-86.
  • Çapcıoğlu, İ. (2013). Toplumsal statü ve toplumsal rol. İ. Çapçıoğlu ve H. Beşirli (Ed.), Sosyolojiye giriş (s. 169-188) içinde. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Doğan, İ. (2014). Sosyoloji kavramlar ve sorunlar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dönmez, A. (1992). Bilişsel sosyal şemalar. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 14, 131-146.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Anı Yayıncılık.
  • Erbaş, H. (1992). Sosyolojide fenomenoloji. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 14, 159-166.
  • Fichter, J. (2009). Sosyoloji nedir? (3. baskı) (N. Çelebi, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Giddens, A. ve Sutton, P. W. (2018). Sosyolojide temel kavramlar (3. baskı) (A. Esgin, Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Gökçe, B. (1996). Türkiye'nin toplumsal yapısı ve toplumsal kurumlar. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Grant, J. F. (1949). Chemical sociology. Quarterly Bulletin of the Northwest University Medical School, 23(4), 498- 500.
  • İçli, G. (2012). Sosyolojiye giriş (6. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaji, M. (2003). Mendeleev's discovery of the periodic law: The origin and the reception. Foundations of Chemistry, 5, 189-214.
  • Karakuş, M., Dolapçıoğlu, S., Gürkan, B. ve Bolat, Y. (2012, Eylül). Uygulama örnekleriyle disiplinlerarası öğretim [Öz]. 2. Ulusal Eğitim Programları ve Eğitim Kongresinde sunulan bildiri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu, Türkiye. Erişim adresi: https://www.pegem.net/akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=136783
  • Kibler, M. R. (2007). From the Mendeelev periodic table to particle physics and back to the periodic table. Foundations of Chemistry, 9, 221-234.
  • Malczewski, E. (2013). Durkheim's sui generis reality and the central subject matter of social science. Social Theories of History and Histories of Social Theory Current Perspectives in Social Theory, 31, 161-175.
  • Miessler, G. L. ve Tarr, D. A. (2002). İnorganik kimya (N. Karacan ve P. Gürkan, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Mortimer, C. E. (1988). Modern üniversite kimyası (Cilt 1) (T. Altınata, Çev.). İstanbul: Çağlayan Kitapevi.
  • Reedijk, J. (2018). Row 7 of the periodic table complete: Can we expect more new elements; and if so, when?. Polyhedron, 141, 1-4.
  • Rey, A. (Ré.). (1994). Le Robert Micro Poche, deuxième édit. Montréal: Dicorobert.
  • Scerri, E. R. (2001). Special issue the periodic system of the elements. Foundations of Chemistry, 3, 97-104.
  • Slattery, M. (2007). Sosyolojide temel fikirler. Ü. Tatlıcan ve G. Demiriz (Yay. haz.). Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Toparlı, R. (Denetleyen). (2005). Türkçe sözlük (10. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Webb, E. J., Campbell, D. T., Schwartz, R. D. ve Sechrest, L. (2000). Unobtrusive measures. Thousand Oaks: Sage.
  • Wolff, S. (2004). Analysis of documents and records. E. V. Kardoff ve I. Steinke (Ed.), A companion to qualitative research (s. 284-290) içinde. London: Sage.
  • Sociochemistry. (2019, Mayıs). Hmolpedia içinde. Erişim adresi: http://www.eoht.info/page/Sociochemistry
APA AYCAN N, AYCAN H (2019). 150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi. , 100 - 110.
Chicago AYCAN Nihat,AYCAN Hediye Şule 150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi. (2019): 100 - 110.
MLA AYCAN Nihat,AYCAN Hediye Şule 150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi. , 2019, ss.100 - 110.
AMA AYCAN N,AYCAN H 150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi. . 2019; 100 - 110.
Vancouver AYCAN N,AYCAN H 150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi. . 2019; 100 - 110.
IEEE AYCAN N,AYCAN H "150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi." , ss.100 - 110, 2019.
ISNAD AYCAN, Nihat - AYCAN, Hediye Şule. "150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi". (2019), 100-110.
APA AYCAN N, AYCAN H (2019). 150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), 10(2), 100 - 110.
Chicago AYCAN Nihat,AYCAN Hediye Şule 150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD) 10, no.2 (2019): 100 - 110.
MLA AYCAN Nihat,AYCAN Hediye Şule 150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), vol.10, no.2, 2019, ss.100 - 110.
AMA AYCAN N,AYCAN H 150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD). 2019; 10(2): 100 - 110.
Vancouver AYCAN N,AYCAN H 150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD). 2019; 10(2): 100 - 110.
IEEE AYCAN N,AYCAN H "150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi." Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), 10, ss.100 - 110, 2019.
ISNAD AYCAN, Nihat - AYCAN, Hediye Şule. "150. Bulunuş Yılında Periyodik Tablonun Sosyokimya Açısından Değerlendirilmesi". Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD) 10/2 (2019), 100-110.