BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2020 Cilt: 13 Sayı: 46 Sayfa Aralığı: 1943 - 1954 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/Joh40548 İndeks Tarihi: 18-10-2020
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ
Öz: Çalışmada Beden Eğitimi Öğretmenliği alanında pedagojik formasyon eğitimi almakta olan öğrencilerin sosyal zeka becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ile Silvera, Martinussen ve Dahl (2001) tarafından geliştirilen, Doğan ve Çetin (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Tromso sosyal zekâ ölçeği kullanılmıştır. Sosyal beceri alt boyutu ve toplam ölçek puanı normal dağılım göstermediği için non-parametrik testlere tabi tutulmuştur. Sosyal zekâ ölçeğinin sosyal bilgi süreci ve sosyal farkındalık alt boyutları normal dağılım gösterdiği için parametrik testlere tabi tutulmuştur. Yapılan analizlerde anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda erkek katılımcıların kadınlara göre daha yüksek sosyal bilgi süreci, sosyal beceri ve sosyal zekâ düzeyine sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanında pedagojik formasyon eğitimi almakta olan öğrencilerin sosyal zekâ alt boyutlarından sosyal bilgi süreci ve sosyal beceri düzeylerinin orta seviyenin altında olduğu, sosyal farkındalık düzeylerinin orta seviyede olduğu, toplam sosyal zekâ düzeylerinin de orta seviyede olduğu belirlenmiştir. Bunun için Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği adaylarının, girişimci birey olmalarını sağlayacak aktivitelere aktif katılımlarının arttırılması sağlanmalıdır.
Anahtar Kelime: Investigating the Social Intelligence Skills of the Physical Education and Sports Prospective Teachers Getting Pedagogical Formation Education
Öz: In the study, it was aimed to examine social intelligence skills of the students studying at the Physical Education Teaching Department getting pedagogical formation education. As the data collection instruments, Personal Information Form and Tromso social intelligence scale, developed by Silvera, Martinussen and Dahl (2001) and adapted to Turkish by Doğan and Çetin (2009) were used. As the sub-dimension of social skills and total scale score did not show a normal distribution, non-parametric tests were applied. The sub-dimension of social information processing and social awareness scores showed a normal distribution, so parametric tests were used. The significance level for the analysis were accepted as p<0.05. As a result of the study, it was revealed that, the level of social information processing, social skills and social intelligence of the male participants were higher than female participants. In addition, it was determined that the among social intelligence sub-category, social knowledge process and social skills levels of the students who were getting pedagogical formation training in the field of Physical Education and Sports Teaching were below the moderate level, the social awareness levels were at the moderate level and the total social intelligence levels were at the moderate level. Therefore, active participation of the Physical Education and Sports Teacher candidates in activities that will enable them to be entrepreneurial individuals should be increased.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akman, Y. & İmamoğlu Akman, G. (2017). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitim tutumunun sosyal zekâ algısına göre incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7, 34–34. https://doi.org/10.19126/suje.306954
- Arslan, S. & Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: ilköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38-63.
- Çağlayan Tunç, A. (2015). Sporun Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Kaygı ve Öznel İyi Oluş Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Çağlayan Tunç, A. vd. (2018). Konya’daki amatör sporcuların mental dayanıklılıklarının kesitsel çalışma ile değerlendirilmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 29, 1-16.
- Çağlayan Tunç, A. & Akandere, M. (2020) Effects of sports on social anxiety and subjective well-being levels of university students. Journal of Education and Training Studies, 8(1), 1-6.
- Çoban, B. & Turan, M. (2006). Öğrenci görüşlerine göre ideal beden eğitimi öğretmeninin nitelikleri: ölçek geliştirme çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 149-161.
- Demirhan, G. vd. (2002). Beden eğitimi öğretmenlerinin niteliklerine ilişkin görüşler. Eğitim ve Bilim, 27(123), 35-41.
- Doğan, T. & Çetin, B. (2009). Tromso sosyal zekâ ölçeği türkçe formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 691-720.
- Doğan, T. vd. (2009). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve sosyal zekâ. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 235-247.
- İlhan, M. & Çetin, B. (2014). Sosyal ve kültürel zekâ arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Turkish Journal of Education, 3(2), 4-15.
- Kahya, V. & Ceylan, E. (2017). Sosyal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. H. Kahya (Ed.), 2nd International Scientific Researches Congress on Humanities and Social Sciences (IBAD-2017) (s.436-442) içinde.
- Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (26. baskı). Nobel Yayınevi.
- MEB. (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri.
- Özcan, G. vd. (2016). Öğrenci gözüyle beden eğitimi ve spor dersi ve öğretmeni.Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 270-291.
- Saçlı, F. vd. (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin kişisel nitelikleri. Spor Bilimleri Dergisi 20(4), 145–151.
- Tamer, K. & Pulur, A. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Öğretim Yöntemleri. Kozan Ofset.
APA | DURUKAN E, DALAMAN O, CAN S (2020). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. , 1943 - 1954. 10.29228/Joh40548 |
Chicago | DURUKAN Erdil,DALAMAN OSMAN,CAN Süleyman BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. (2020): 1943 - 1954. 10.29228/Joh40548 |
MLA | DURUKAN Erdil,DALAMAN OSMAN,CAN Süleyman BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. , 2020, ss.1943 - 1954. 10.29228/Joh40548 |
AMA | DURUKAN E,DALAMAN O,CAN S BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. . 2020; 1943 - 1954. 10.29228/Joh40548 |
Vancouver | DURUKAN E,DALAMAN O,CAN S BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. . 2020; 1943 - 1954. 10.29228/Joh40548 |
IEEE | DURUKAN E,DALAMAN O,CAN S "BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.1943 - 1954, 2020. 10.29228/Joh40548 |
ISNAD | DURUKAN, Erdil vd. "BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ". (2020), 1943-1954. https://doi.org/10.29228/Joh40548 |
APA | DURUKAN E, DALAMAN O, CAN S (2020). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Tarih Okulu Dergisi, 13(46), 1943 - 1954. 10.29228/Joh40548 |
Chicago | DURUKAN Erdil,DALAMAN OSMAN,CAN Süleyman BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Tarih Okulu Dergisi 13, no.46 (2020): 1943 - 1954. 10.29228/Joh40548 |
MLA | DURUKAN Erdil,DALAMAN OSMAN,CAN Süleyman BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Tarih Okulu Dergisi, vol.13, no.46, 2020, ss.1943 - 1954. 10.29228/Joh40548 |
AMA | DURUKAN E,DALAMAN O,CAN S BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Tarih Okulu Dergisi. 2020; 13(46): 1943 - 1954. 10.29228/Joh40548 |
Vancouver | DURUKAN E,DALAMAN O,CAN S BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Tarih Okulu Dergisi. 2020; 13(46): 1943 - 1954. 10.29228/Joh40548 |
IEEE | DURUKAN E,DALAMAN O,CAN S "BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ." Tarih Okulu Dergisi, 13, ss.1943 - 1954, 2020. 10.29228/Joh40548 |
ISNAD | DURUKAN, Erdil vd. "BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL ZEKÂ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ". Tarih Okulu Dergisi 13/46 (2020), 1943-1954. https://doi.org/10.29228/Joh40548 |